[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 17:06

Zoals beloofd net even foto's gemaakt van Image haar hoeven vandaag! Beelden spreken voor zich. De hoogte wordt steeds meer gelijk. Alleen is de linkervoet nog een stuk platter door het lange op 3 benen staan, dat zal met de tijd beter worden. Het blijft een wonder dat een aantal maanden later de hoef weer helemaal dichtgegroeid is.

Afbeelding

Afbeelding

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 17:43

Indrukwekkende foto's Janouk.
Stond de röntgenfoto eerder ook op je verslag? Kan me niet herinneren nl. en hij laat mooi het euvel zien aan het hoefbeen.
Bovenste foto's zijn ook al weer een heel verschil met de laatste op de site van van Nassau. Ze heeft nu ook weer een normale lip aan het ijzer ...

Verder gaat het hier zijn gangetje zolang ik maar 'steunzolen' in de hoefschoenen doe, waarmee ik het eraf gekapte als het ware opvang en de zolen bescherm. Volgens mij mag dit het stempel "mechanisch bevangen" dragen ... in het weekend gaat bekeken worden of er niet toch een speciaal soort kunststof 'plak'beslag onder gemaakt kan worden, ongeveer in dezelfde vorm als wat ik nu heb geknutseld in de hoefschoenen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 18:02

Mooie hoeven, de wonderen zijn de wereld nog niet uit.

Over Isa's steunzolen: de vraag die jij niet meer wist: je hebt nu op de foto te zien hele zolen, en niet zozeer hakverhogers?

En over mechanisch bevangen: die term heeft betrekking op de oorzaak volgens mij, dus een paard is bevangen geraakt bijv. door bekende oorzaken, of een paard is bevangen geraakt door bijv. te kort bekappen of road founder. Ah, weet niet zo goed hoe ik 't uit moet leggen, doe wel morgen in pb

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 19:30

Arme Isabella! Ach gut @Janouk; zie ik dat nu verkeerd of zit er wel een hele maat veschil in die 2 ijzers? Wel bijzonder inderdaad hoe zo'n hoef toch weer helemaal dichtgroeid, dat geeft voor heel veel mensen toch weer hoop!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 19:42

Ik had zo gehoopt dat het bericht over Isabella positiever zou zijn. Misschien dat iets van plakbeslag inderdaad goed zou kunnen helpen.
En met duck tape kun je ook een heel eind knutselen, blijft prima plakken, zat bij June er toch 5 dagen onder voordat ik het los heb geknipt.

Janouk: mooie voeten hoor!

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 20:17

Welshcobfan, in principe zijn extra supplementen niet nodig; naar wat mij is verteld is het het beste om ze op moment van hoefbevangenheid zo sober mogelijk te houden.. zelf vond ik het Perdy echter wél een prettig idee om haar er iets bij te geven dus kreeg ze dagelijks een beetje natuurmix; een mix van verschillende kruiden, oa brandnetel en rozenbottel (zie paardendrogist) Lachen

Janouk, heb je verhaal gelezen, jeetje.. erg indrukwekkend !!

Romeorowan, Ja, Perdy eet godzijdank weer normaal! *opgelucht. En ehm.. waarom niet op hoefschoenen blijven als dat ook werkt? ipv beslag bedoel ik? Lachen

Ingrid, jeetje zeg, dus toch weer bevangen.. hopelijk kan er iets onder geplakt worden dan haar wat op weg helpt!

Nog even een foto erbij van Perdy, ik vind haar er toch altijd maar weer sneu uitzien met dat masker Ach gut zelf lijkt ze het niet erg te vinden; ze trekt haar hoofd niet weg als ik ermee aan kom lopen en hem omdoe.. Lachen
Afbeelding

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 21:12

Perdy ziet er goed uit zo! Lachen haha wel een beetje sneu inderdaad met zo'n masker Nagelbijten / Gniffelen

Is dat zo'n masker zodat ze maar een paar grassprietjes kunnen eten?

Gwyn is vandaag door zijn omheining gegaan... en stond verdorie gras te eten Boos! Goddank was er bijna geen gras meer dankzij zijn weidegenoot, dus heel erg is het niet denk ik Lachen
Nu maar een extra draad gespannen (nu 3 draden dus), extra paaltjes om het steviger te maken en een nieuwe batterij in de klok.
Ik kon hem erg makkelijk weer in zijn hok brengen en hij viel direct in slaap door zijn avontuur Nagelbijten / Gniffelen
Maar ik baalde wel... aangezien hij nu toch wel weer wat slechter loopt.vermoedelijk heeft hij even gerend met zijn weidegenoot.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 22:18

Janouk, gefeliciteerd met de officiele genezing van Image, en inderdaad zeer indrukwekkend zo al die foto's bij elkaar.

Ach gut knuffel voor Isabella, wat balen dat het nog niet beter gaat.

En tja die graasmaskers zien er inderdaad niet uit... zo op een licht paard nog erger eigenlijk, Aurora heeft zelf al een zwarte snoet, mensen zien het vaak niet eens van een afstand. Zij loopt er wel voor weg trouwens.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 22:26

Bij Isabella is het nu een kwestie van aangroeien; en dat kost tijd. Maar om haar (tijdelijk) te helpen willen we (bekapper vnl.) gaan kijken of een plakbeslag met zoolbescherming wat is. Als het even kan wil ik geen echte hoefijzers omdat nagelen geen optie is (in het verleden ging ze om die reden van de hoefijzers na continu brokkelen en scheuren).

Edit:
Vraagje aan Janouk.
Ik vind zelf het model van de 'zieke' hoef mooier dan van de gezonde hoef. Ook qua stand in zijn geheel. Welke hoef laat je nu aanpassen?
Ik bedoel, moet de hoge hoef lager worden of de lage hoef hoger?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 06:36

Bedankt allemaal. Ik ben er ook heel blij mee. Vooral omdat ik nooit gedacht had, dat het allemaal ooit weer zou genezen.

@Kymalin
Inderdaad een heel groot verschil tussen rechts en links. Ik weet eigenlijk niet of het verschillende maten ijzers zijn.
Ik laat dat geheel aan Van Nassau over.

@ Isapaardje
De rechterhoef is hoger en smaller en groeit heel hard ( zal wel de natuur zijn om de geblesseerde hoef sneller te laten groeien). De linkerhoef is plat, breed en groeit helaas veel langzamer, want het liefst zou de linkerhoef hoger moeten worden. Links kan per keer niet teveel afgehaald worden, want links groeit te langzaam om gelijk te trekken. Dus het antwoord op jouw vraag: graag dat links beter wordt, maar die heeft een ongelooflijke optater gehad van het maanden lang op 3 benen staan. Volgens Van Nassau wordt het langzamerhand beter, maar hij kan niet teveel in 1 keer veranderen. Dus meer-maanden-plan.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 09:37

Jeetje Janouk!!!! Zit jij 's ochtends om half 7 al achter internet? Haha!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 09:40

Duidelijk Janouk; ja dat gaat helaas langzaam om een hoef weer in model te krijgen. Maar zie hoe mooi de rechter is geworden, de linker wordt vast weer net zo mooi.

Isabella is vannacht een schoen verloren. Oei; dat is kennelijk erg pijnlijk want het was vanochtend weer helemaal niets. Ook vermoed ik dat ze met haar schoenen aan elkaar vast gezeten heeft zo aan de woel en spartel sporen in het zand te zien daar waar de schoen lag. Hmmm ... is niet handig dus. Gelukkig dan maar dat de schoen is losgeschoten.
Misschien voor de komende nacht de sluitingen afplakken zodat ze niet aan elkaar kunnen blijven hangen (of een oude sok er over heen oid).

Maar kun je nagaan hoe hard ze die schoenen nodig heeft.

__Sanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 09:42

Even een vraagje...

Wat geven jullie je paard/pony die snel hoefbevangen is aan voer om dikker te worden??
(Liefst via PM omdat ik het anders waarschijnlijk nooit meer terug vindt hier in het topic! Clown )

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 09:46

Janouk Go jij! Go jij! Groot feest! Petje af voor van Nassau en Image en jullie, die het toch allemaal volgehouden hebben met elkaar!

Ingrid, verdorie, echt heel naar voor Isabella en jou dat het nu toch weer zo mis is. Ik hoop dat haar hoeven snel gaan groeien nu. Fijn dat je haar kan helpen met die hoefschoenen. Als ik het zo lees is dit precies de manier waarop Nado een paar jaar terug bevangen is geraakt. Hoefsmid haalt (in mijn geval zonder overleg) een groot deel van de hiel eraf en 2 dagen later was het raak. Heeel veel sterkte en geef haar maar een dikke knuffel van mij.

Perdie is cute Haha!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 10:30

@Isa; toen Kylian bevangen was heb ik op advies van de dierenarts blokken piepschuim onder de voeten geplakt met ducktape. Hij had daar veel baat bij en het bleef goed zitten. Waren echt blokken van 4 cm dik, maar na er een tijdje op te hebben gestaan zakken ze wel in. Maar toch heeft hij daar steun en tegendruk van gehad.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 11:10

Het principe is denk ik gelijk inderdaad. De hoefschoenen heeft ze nu al 14 dagen aan en dit is de eerste keer dat ze er eentje verloren is. Kan ook komen doordat de zolen dikker zijn en de schoenen niet meer helemaal goed passen nu. Maar misschien dat een springschoen over de hoefschoen heen de sluitingen kan afdekken ... moet ik alleen een springschoen in shetlandformaat kunnen aankomen hihi.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 11:17

verdorie... Da is net geweest en gwyn gaat toch langzamer vooruit dan verwacht. ipv 3 week zegt ze dat het nu nog weken kan gaan duren. Balen dus. Hoefsmid moet er bij komen nu, maar ik mag wel minderen met de medicatie gelukkig. Hij hoeft nu maar 1 keer per dag 2 spuiten Lachen Zodra hij bijna goed loopt mag ik ook stoppen met de metacam en dan alleen doorgaan met de bloedverdunners.

Maar goed, dat hij wel zichtbaar vooruit gaat is an sich wel positief. Jammer dat het minder snel gaat dan verwacht.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 11:19

Isapaardje schreef:
Het principe is denk ik gelijk inderdaad. De hoefschoenen heeft ze nu al 14 dagen aan en dit is de eerste keer dat ze er eentje verloren is. Kan ook komen doordat de zolen dikker zijn en de schoenen niet meer helemaal goed passen nu. Maar misschien dat een springschoen over de hoefschoen heen de sluitingen kan afdekken ... moet ik alleen een springschoen in shetlandformaat kunnen aankomen hihi.

Haha! zouden die in shetje maat te krijgen zijn!?

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 11:39

@Janouk, de rechtervoet ziet er super uit! In de loop van de tijd zal de linkervoet wel weer meer gelijk worden. Komt goed! Lachen

@Isapaardje, het zit ook echt niet mee... Ach gut Het idee van de springschoenen is idd wel een oplossing, maar zoiets zou je toch zelf ook wel kunnen fabriceren als ze niet in shet maat te krijgen zijn?

@Welshcobfan, zolang het maar vooruit gaat zou ik blij zijn! Natuurlijk wil je zo snel mogelijk, maar bij bevangenheid werkt dat niet zo. Het duurt gewoon een tijd, ook als je paardje straks weer goed loopt duurt het nog een tijd voor het lichaam weer helemaal hersteld is. Geduld hebben dus, maar wij weten hier allemaal hoe moeilijk dat is! Sterkte! Ach gut

Met Wessel gaat het gelukkig weer wat beter. Hij is nog wel een tikje gevoelig, maar voelt zich duidelijk een stuk lekkerder. Lachen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 11:41

Dank je Lachen

Ik ben ook erg blij dat hij uberhaupt vooruit gaat, maar ja als de dierenarts zegt: over 3 week kun je alweer met hem wandelen omdat hij nog in de beginfase zit is het erg kl*te dat ze nu zegt: weken...
Zou wou eerst niet langskomen omdat ze dacht dat ik te overbezorgd was.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 11:45

Uit ervaring weet ik dat je beter niet teveel moeten willen plannen want vaak is het alleen maar frustrerend. Gewoon leven bij de dag en bij twijfel gewoon de dierenarts bellen, ook al vindt die je misschien over bezorgd. jij kent je paardje het beste!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 11:47

daarom vind ik het ook best slecht dat dierenartsen wel een tijdlimiet geven zeg maar...
Net zoals de fysio tegen mij zei: je revalidatie duurt nog maanden! binnen 6 week was ik helemaal klaar! Clown

Als hun nou eens ophouden met geven van een tijd, dan maken mensen zich ook minder zorgen en dan ga je de dagen ook niet aftellen.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 11:48

Helemaal mee eens. Je wordt er ook alleen maar onzeker van.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 11:51

of juist te hoopvol....

Ik hoop dat het iig over is voordat het weer erg omslaat en het land te onbegaanbaar is. Want ik vind het zielig om hem dan 24/7 op stal te moeten laten. Nu heeft hij tenminste nog veel te zien en contact met zijn vriendje waardoor hij heel erg rustig is.
De laatste keer dat ik hem 10 dagen stalrust moest geven was een drama!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 11:55

Ik heb jouw verhaal niet gevolgd vrees ik (sorry) maar waarom moest hij stalrust?