[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 10:34

Mijn bolle ijsbaan is een brede verharde zandweg (snap je dat???) die bol loopt voor afwatering...door al het rijden, sleeën en wandelen is de sneeuw aangestampt, half ontdooit, weer aangevroren...hij is een paar 100 meter lang en van de gemeente...ik ga daar echt niet strooien, neem ze gewoon een paar keer extra mee rond op de PP.....

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 10:40

romeorowan schreef:
INDIANA, echte naam Pocos Charming Miss, is niet meer hier. We hebben haar laten gaan.
Ze is onderweg naar de eeuwige groene weide, waar geen restricties gelden ten aanzien van de hoeveelheid gras, waar de fructaanindex er niet toe doet en waar het altijd heerlijk voorjaarsweer is.

Ik zal haar vreselijk missen en haar 3 kinderen die ze mij heeft toevertrouwd zullen hun moeder en alphamerrie ook missen maar het is goed zo.

Afbeelding

Jee, ik schrik hiervan Romeorowan.. Ik post al een poosje niet meer, maar lees nog regelmatig mee. En nu lees ik dit.. Meis, ik wil je heel erg veel sterkte wensen met dit verlies.. Je bent een super baasje voor haar geweest. Nu mag ze genieten van een prachtig grasdek hierboven, zonder pijn.. Sterkte de komende tijd, wat zul je haar gaan missen.. :(:)

deedee19

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 10:54

Wij hebben twee stukken grond. Een stuk daar sta ik nu een jaar of zes. Was eerst van een makelaar die er niks mee deed en wij mochten het gewoon gebruiken. Nou kwam het vorig jaar te koop en heeft hij het heel netjes aan ons aangeboden. De plek is geweldig, aan het bos slechts een km van mijn huis, maar omdat het zo'n enorm stuk is helaas onbetaalbaar. Een paar honderd meter daar vandaan woont een meneer die nogal veel centjes heeft en graag vrij wil blijven zitten. Wij hebben hem dus verteld dat het te koop kwam en toen heeft hij het gekocht. Hij heeft er verder geen plannen mee en dus veranderd er voor ons niks. Hij is ook heel meegaand. Wij moeten wel zelf alles doen en betalen (staan er voor niks), maar eigenlijk mag alles wel. Verwacht dan ook geen probleem als wij daar in het voorjaar een paddock willen maken.
Omdat wij een jaar of drie geleden nog niet wisten wat er me die grond zou gebeuren (het is groot zat dus ze kunnen daar het hele jaar staan) hebben wij toen we de kans kregen een stuk grond van 4600 m2 gekocht. Meer met het idee van als we ooit weg moeten sta ik niet op straat met twee pony's. Ze staan er eigenlijk maar een maand of drie per jaar op (nu dus) omdat het dicht bij mijn ouders is en mijn vader 's morgens altijd de paarden doet en dan niet zo'n eind hoeft te sjouwen met het water. De rest van het jaar gebruiken wij het als hooigrond. Helaas is onze "gehuurde" wei daar ongeschikt voor omdat er JKK groeit.
Omdat Ulvy door haar HB nog minder gras mag dan ze al kreeg zal ik volgend jaar wel overhouden, maar denk dat we dan maar twee keer hooien en een van de twee partijen verkopen. En anders is er nog wel wat te regelen met de schaapjes en geiten van de buurman. ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 10:57

JKK kun je ook vanaf komen hoor, als je konsekwent en rigoreus de plantjes er uit haalt.
In mijn wei stond het ook, maar nu vind ik haast nooit meer iets.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 10:58

Romeorowan :(:)
Heel veel sterkte.

ponyzotje, moeilijke situatie. Is strookbegrazing niet een optie, of de wei in stukken verdelen en de draver wat uren aan de andere kant van de draad? O, met bijlezen zie ik dat je dat al hebt gedaan, top.
Een pony 24/7 in de wei zou ik niet aandurven meer. Hier staan ze nu helemaal niet op de wei, krijgen alleen hooi en stro. Alleen met brok/vitaminen voeren haal ik ze uit elkaar zodat ik mijn jonge pony meer kan voeren.
Graaskorf staat mij erg tegen, mis het sociale contact dan.

Hier nog geen verharen, gelukkig. Moet er niet aan denken, de winter is nog lang niet om.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 11:01

DubbelDun schreef:
JKK kun je ook vanaf komen hoor, als je konsekwent en rigoreus de plantjes er uit haalt.
In mijn wei stond het ook, maar nu vind ik haast nooit meer iets.

Dat doen wij al zes jaar lang, maar is ons nog niet gelukt. Het wordt wel minder inderdaad. Wij hebben eens een stuk gewoon een heel jaar lang maar laten groeien zonder de paarden er op te laten en wel de plantjes JKK verwijderd. Dit heeft enorm geholpen. Aangezien we dit jaar dus toch genoeg gras hebben (mits het niet de hele zomer 36 graden is natuurlijk ;) ) gaan we dat nu misschien met een ander stuk doen.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 12:09

deedee19, ik durf GEEN foto posten van hoe het er bij ons bij stond... Mijn paard stond toen tot in zijn liezen, niet overdreven, het kriebelde niet meer aan haar buik, nee het duwde, vol in het JKK. De halve weide (paar duizend vierkante m2 van dat deel) VOL. Wij hebben toen de paarden erop gelaten en hen al het gras er vantussen laten eten. Daarna hebben mijn vriend en ik ik geloof wel duizend plantjes uitgetrokken. Dat was vorig jaar. Dit jaar stonden er misschien een honderdtal. Volgend jaar hopelijk geen meer! Het is te doen, alleen wel zwaar werk een paar dagen en bovendien is het een tweejarige plant, waardoor je sowieso twee jaar even moet zwoegen. Maar het is goed te doen!
Trouwens mooie deal heb je daar, ik heb iets gelijkaardigs, is heel fijn! :-)

BZ, met ijs weten de pony's wel weg he :D

Dyonne (hoi!), ik heb strookbegrazing toegepast deze zomer, voor ik ze op de paddock heb proberen te houden. 1 woord: een RAMP. De Haflinger graasde in een namiddag het hele stuk kaal en daarna werd het meteen modder. Telkens ik bijgaf om modder te voorkomen, werd ze weer vetter en had ik meer modder :D Hier werkte dat dus absoluut niet, helaas.

Je ziet, ik heb al veel geprobeerd in feite :P
Vanmorgen weer Daya, de Haflinger achtergelaten in de piste. De slowfeeder had ze meteen door (bij haar is dat nog steeds een fastfeeder :o ). Mijn dravertje een hele hoop hooi in de weide. Volgens mij waren ze het er beide wel mee eens, al keek Daya maar heel zielig maarja. Ik blijf het herhalen in mijn hoofd. Liever een zielige aanblik dan een hoefbevangen paard. Moet ze maar wat slimmer zijn en minder eten ;-)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 17:37

Isabella genoot net nog van de sneeuw op de wei:

Door het geknal is ze nu extra alert ... kan ik mooie foto's van haar koppie maken :D

Afbeelding

Goede jaarwisseling allemaal met hopelijk niet te bange paarden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 17:40

isabella lijkt in goede doen!Zo soepel zie ik pablo niet rollen en meteen wegrennen hoor :D
Heel veel sterkte jullie allemaal met dat rot vuurwerk! :(
Ik zal duimen voor geen ongelukken!
Prettig uiteinde allemaal!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 18:17

Gut wat is die aktief met rollen :D . Die van mij gaan moeilijk liggen, rollen dan 2 x en komen nog niet om en staan dan weer op, even schudden en klaar is het weer voor een dag :D
Heel soms gaan ze nog een keer op de andere zij liggen :D

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 19:06

Romeorowan, heel veel sterkte met het verlies van je bijzonder mooie paard... Je hebt een moeilijke maar moedige beslissing gemaakt. :(:)

Verder wens ik iedereen een gelukkig, gezond 2011 toe.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 19:18

Ik vind Isabella zo leuk! Heerlijk rollen in de sneeuw.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 19:30

ponyzotje, hoi. :D
Strookbegrazing kan hier ook alleen in de zomer hoor. En vorig jaar hebben ze helaas twee stukken toch stukgelopen. Dus die zijn opnieuw ingezaaid. Gelukkig groeit gras hier vreemd genoeg vrijwel altijd terug... Wij zitten op hele vruchtbare grond.
Hier werkt het wel ideaal. Alle pony's moeten geremd worden in het eten. En daarbij heb ik geen gras genoeg om de er volledig op te laten lopen anders. En sja, hoefbevangenheid nooit meer, dus dan is dit een betere optie.

Isabella doet het goed! Lekker rollen.

Ook van mij allemaal de beste wensen, en hopelijk niet teveel leed in 2011.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 20:45

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 22:49

De beste wensen voor het nieuwe jaar!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 01:12

Iedereen de beste wensen !!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 01:38

Gelukkig Nieuwjaar.

colinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 02:26

Gelukkig nieuwjaar en hopelijk een onbevangen jaar voor iedereen

@romeorowan heel veel sterkte :(:)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-11 02:58

Met een hart van ijs wens ik jullie

Afbeelding

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 11:11

beste wensen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 11:13

@JP: wat leuk gevonden... zelf gemaakt ??

De paddock is hier een ramp, één ijsbaan vol met water ;(

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 12:01

Afbeelding

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 12:10

Romeorowan, wat vreselijk nieuws lees ik nu pas.
Heel veel sterkte.
Maar ik kan me je beslissing heel goed voorstellen.

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 12:32

Voor iedereen, mens en dier, een heel gelukkig en gezond 2011!

De sneeuw is bijna helemaal weg nu, tijd voor een eerste ritje in 2011 :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 12:34

Jij zit duidelijk in ander deel van Nederland als ik :D
Maar veel plezier voor straks :D