Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 19:54

Heb vandaag weer foto's gemaakt van de hoef van Fyanne die een hoefzweer had.
Ik vind het gat groter geworden,het is wel schoon maar vind het gat vrij diep.Je kan best wel ver naar binnen kijken.Iemand een idee of ik er iets aan kan doen? of gewoon zo laten en er niet aankomen verder?
Ze word nog steeds niet bereden uiteraard.
Afbeelding

DubbelFun

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 20:00

Dat is idd een behoorlijk gat. KOmt daar geen vuil in ??

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 20:04

Volgens mij niet,het ziet er vrij schoon uit allemaal.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 20:33

Oei Goyha, dat is een enorme jaap zeg!

Wat s je beleid hierover?

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 20:41

Je kunt er weinig aan doen. alleen af en toe de slang erop en het vuil eruit spuiten. Voor de rest zal het gat eruit moeten groeien, ben je wel een jaartje verder.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 20:49

Dus het gat groeit op den duur wel dicht? ook al duurt dat een jaar,dat maakt me niet uit.
Ik was bang dat het alleen maar groter zou worden en ze haar hoef zowat zou verliezen.
Vooral omdat ze dit een paar jaar terug ook heeft gehad,toen was haar halve hoef er zowat af.

@Antheman
Wat bedoel je met;wat is je beleid hierover?

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 20:51

Nee! Het gat groeit niet dicht!

Het gat groeit naar beneden eruit, de hoefgroei komt van de kroonrand.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 20:53

Ik snap het niet helemaal,het gat zal voor altijd open blijven dan?

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 20:54

Het gat groeit met de hoefwand mee naar beneden. Ik zou er als ik jou was wel even een hoefsmid bij halen zodat de hoef wat opgeschoond kan worden, voordat je straks een schimmel in de wand hebt zitten (daar is het natuurlijk wel een broeihaard voor nu).

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 20:56

De hoefsmid is paar weken terug nog geweest en heeft het gat toen bekeken.Het was minder groot dan nu maar hij zei dat hij er niets aan mocht doen.Anders zou hij alleen maar meer kapot kunnen maken.
Een D.A. erbij halen? maar die zal ook niets kunnen doen ben ik bang.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 20:58

Nee dat denk ik ook niet.
Ikzelf zou het gat wat meer vloeiend opensnijden en de hoefwand strak vijlen, des noods tijdelijk beslaan (ik berg me maar alvast) en er een mooie afronding aan maken.
Kijk uit dat de kroonrand niet gaat 'verzakken'.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 20:59

Nee, onder de kroonrand word gewoon weer nieuwe hoorn gevormd, dat betekend dat het gat steeds lager komt te zitten en erboven een stukje 'nieuwe' hoef. Op een gegeven moment zit het gat halverwege, erboven zit een normale hoef. Ongeveer een jaar verder is het gat helemaal aan de grond en kan het netjes (gelijk met de draagrand) bekapt worden.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 21:00

gohya schreef:
@Antheman
Wat bedoel je met;wat is je beleid hierover?

Wat ga je eraan doen, wat zegt de bekapper hierover?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 21:10

is de hoefzweer wel over nu? Kan je de voet niet intapen ofzo? dat er geen vuil inkomt en enig stevigheid geeft?

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 21:12

nombrado schreef:
is de hoefzweer wel over nu? Kan je de voet niet intapen ofzo? dat er geen vuil inkomt en enig stevigheid geeft?

Denk dat het dan nog sneller een broeihaard voor schimmels en bacteriën wordt.
Stevigheid krijg je daar ook niet mee helaas...
Het is gewoon een kwestie van wachten tot het helemaal uitgegroeid is en vooral vaak bij laten werken.

edit: haha, Holypope z'n profiel!
Laatst bijgewerkt door SpikyBlue op 16-11-11 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 21:12

@HolyPope
Oke nu begrijp ik het! dank je.

@Antheman
Ik kan en weet niet wat ik eraan kon en moest doen,vandaar mijn vragen hier in dit topic.
Zoals ik al zei,mijn hoefsmid zegt er weinig aan te willen doen omdat hij het dan alleen maar erger kan maken.Het moet op de natuurlijke manier dicht gaan,precies zoals HolyPope dus zegt.
De hoefzweer is al een paar mnd. over,die sprong dus open precies op de kroonrand.
Ik denk dat intapen niet goed is,er zal toch lucht bij moeten denk ik?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 21:15

SpikyBlue schreef:
nombrado schreef:

Denk dat het dan nog sneller een broeihaard voor schimmels en bacteriën wordt.
Stevigheid krijg je daar ook niet mee helaas...
Het is gewoon een kwestie van wachten tot het helemaal uitgegroeid is en vooral vaak bij laten werken.

das ook weer waar.
het is alleen vreemd dat het groter wordt.
dat zou toch niet horen lijkt mij.
wat je eventueel kan doen is voorkomen dat er schimmels en bacterien inkomen, misschien propolis zalf?

maar uitgroeien gaat het zeker doen en duurt wel even, alhoewel dit meestal bij een hoef met een zweer harder groeit, dan een "gezonde ' hoef is mijn ervaring.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 21:18

Het gat zal idd naar beneden toe er uit moeten groeien, maar als er vuilophoping komt dan krijg je geen mooie nieuwe hoefwand en kun je straks een groot probleem hebben.
Ik zou het gat ook zo maken dat het vuil er makkelijk uit kan lopen en idd de hoefwand ondersteunen zéker als het wat lager komt te zitten. Als je hoefsmid nu er niets aan durft te doen is hij misschien niet de geschikste persoon om dit te begeleiden.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 21:20

Eigenlijk is het wel logisch dat het groter wordt, aangezien de hoef bij de kroonrand smaller is dan aan de onderkant; loopt wijd uit. Het gat zal dus, hoe lager hij komt, ook groter worden. Je ziet ook dat het hoorn onder het gat nu van slechtere kwaliteit is. Het is nogal uitgedroogd.
Nogmaals, ik zou alle rottigheid toch wel weghalen, het ziet er niet zo netjes en rafelig uit.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 21:21

Puur in de natuur breekt een hoefzweer ook vaak bij de kroonrand door en daar geneest het ook op natuurlijke wijze.
Maar als je de natuur een handje zou kunnen helpen.......

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 21:23

nombrado schreef:
maar uitgroeien gaat het zeker doen en duurt wel even, alhoewel dit meestal bij een hoef met een zweer harder groeit, dan een "gezonde ' hoef is mijn ervaring.

Klopt, heb ik ook al een aantal keer gezien, dat de hoef met de zweer harder groeit als de rest van de hoeven. Super is dat!
Ook heb ik wel eens gezien dat op de andere drie hoeven een ring naar beneden groeide, die gelijk op ging met de hoef met het gat.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 21:25

Ik zal mijn hoefsmid vragen om te komen kijken.Ga hem morgen smsen,hij zal de hoef dan wel netjes bijwerken,want dat doet/durft hij wel.
Zal na zijn bezoek foto's maken.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 21:32

gohya schreef:
Ik zal mijn hoefsmid vragen om te komen kijken.Ga hem morgen smsen,hij zal de hoef dan wel netjes bijwerken,want dat doet/durft hij wel.
Zal na zijn bezoek foto's maken.

Verstandig!

Ik zou er zeker geen tape opdoen, of het gat dichten. Je wilt er zuurstof bij hebben, dat is bijna altijd genezend. Goed blijven afronden en er zeker van zijn dat er geen vieze schimmels oid inkomen. Anders moet je daar weer mee aan de slag :)

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 00:12

Opschonen of eventueel het hele stuk eruit frezen met een dremel. Ijzer er onder tot je weer voldoende materiaal hebt,of een brug cre-eren met vettec adhere. Dus niet afdichten maar overbruggen om stevigheid in de hoornschoen te krijgen. De oorsprong openlaten zodat je daar eventueel kan behandelen met desinfecterende middelen. Equicast zou je ook nog kunnen gebruiken voor een tijdje tot het wat verder afgegroeid is . Ik denk dat je met een maand of 5/6 al wel en stuk toonbaardere hoef hebt die ook wel te belasten is in licht werk.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 21:54

SpikyBlue schreef:
Eigenlijk is het wel logisch dat het groter wordt, aangezien de hoef bij de kroonrand smaller is dan aan de onderkant; loopt wijd uit. Het gat zal dus, hoe lager hij komt, ook groter worden. Je ziet ook dat het hoorn onder het gat nu van slechtere kwaliteit is. Het is nogal uitgedroogd.
Nogmaals, ik zou alle rottigheid toch wel weghalen, het ziet er niet zo netjes en rafelig uit.

Dat de wand onder het gat slechter is snap ik wel. Ik ken dit paard en helaas ook de geschiedenis hiervan. De vorige zweer zag er net zo uit en zo te zien heeft die toch wel blijvende schade gebracht (de zwakke hoornwand onder het gat). Mede omdat dit paard toen niet de behandeling kreeg die hij nodig had (meer info via PB)
Ik denk dat je op een gegeven moment niet onder een ijzertje uit komt om de boel bij elkaar te houden en zo ook het paard pijnvrij te houden. Laat je hoefsmid gewoon regelmatig komen en bel hem als je twijfelt. Het gat groiet er weer uit dat is zeker maar ik denk wel dat het dier wat ondersteuning kan gebruiken en trek er een jaar voor uit.

Stuur je foto eens op naar van Nassau dat heb ik destijds gedaan en zij kwamen met goed advies.
Je hebt mijn toestemming om de oude foto ook te gebruiken zodat ze inzicht krijgen in de geschiedenis van dit paard.