[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tanja_dB

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 17:01

@Welshcobfan, vervelend dat je paardje bevangen is! Ach gut
Mijn pony is ook lastig met medicijnen, daar hoef ik na een paar dagen niet meer in de buurt te komen met een spuit. Ik geef medicijnen altijd in een emmer, met op de bodem een beetje honing, dan de medicijnen en dan nog appelmoes. Niet mengen, dan verandert de smaak en geur van de appelmoes, mijn pony hoeft het dan al niet meer. De honing zorgt ervoor dat ze de emmer goed uitlikken en zo dus alles binnen krijgen. Hoeft maar een beetje te zijn, maar liefst wel verspreid over de emmer. Succes!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 17:51

mysa schreef:
Ja, dat vraag ik me ook af, loopt ze al wat beter???

Nee; het is nog niet echt veel soeps.
Met hoefschoenen gaat redelijk, maar zonder totaal niet.
Ik begrijp er geen hout van. Voor de zekerheid behandel ik haar maar als zijnde bevangen.
Afwachten maar.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 18:07

@Welshcobfan: Sterkte met je pony. Gelukkig ben je er snel bij, dat scheelt een hoop. Misschien een overbodige vraag, maar is je pony een WelshCob? Schijnheilig

@Isapaardje: Hé gatver, ik zit hier zo te duimen voor Isabella en dan helpt het niks? Hopelijk is het geen bevangenheid, maarja...wat is het dan wel? Misschien weer een hoefzweer?
Vick z'n hoeven blijven nog steeds scheuren, bij de linkerhoef was ie er bijna uit maar hij is weer helemaal terug....komt er ooit een tijd dat de hoeven weer helemaal goed zijn??? Verdrietig

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 19:11

Isapaardje schreef:
mysa schreef:
Ja, dat vraag ik me ook af, loopt ze al wat beter???

Nee; het is nog niet echt veel soeps.
Met hoefschoenen gaat redelijk, maar zonder totaal niet.
Ik begrijp er geen hout van. Voor de zekerheid behandel ik haar maar als zijnde bevangen.
Afwachten maar.

Zou het niet kunnen zijn dat ze gewoon domweg te kort bekapt is?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 20:40

Lijkt er wel op, aangezien het dateert van het bekappen. Geloof niet zo in bevangenheid, jijzelf wel Ingrid?

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 20:43

Als ze met schoenen wel kan lopen lijkt het toch niet echt bevangen... maar van de bekapping duurt wel erg lang dan.

Aurora is vrijdag weer bekapt, liep daarna ook voor geen meter. Vooral niet op het harde. Maar dat lijkt nu weer weg gelukkig.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 20:54

Toch is het bij Indiana zo begonnen. Elke keer na het bekappen een aantal weken heel erg gevoelig lopen. Dan ging het weer een aantal weken goed tot de volgende bekapbeurt.
Tot in juni (2005) hoefbevangenheid werd geconstateerd. Maar achteraf is het waarschijnlijk al maanden aan de gang is geweest.
Dus behandelen als zijnde HB is volgens mij heel goed. Als het toch te kort bekapt zou zijn, dan mag je toch ook pijnstilling geven.
Alleen bij te kort bekapt zijn, verwacht je dat het langzaam aan beter wordt en dat is bij Isabella (nog) niet het geval.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 21:00

Hoe lang geleden is Isabella bekapt eigenlijk?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 09:53

Bekapping was 1,5 week geleden. Ik had haar op de stoep gezet en daar is gewoon naar toe gewandeld op blote voeten. Maar terug ging dus nauwelijks; dus de bekapping had er wel degelijk mee te maken. Toch is er niet veel afgehaald, of beter, er is alleen wat van de hielen gehaald (6 mm om precies te zijn). Dit zou de laatste en tevens moeilijkste fase worden volgens de bekapper, met de woorden 'als ze hier doorheen komt, is de weg naar 100% genezing nabij'. Leuk, en vooral dat woordje 'als'.
Het lijkt erop dat ze er niet doorheen komt.
Het ging vorig weekend in eerste instantie beter; ze liep lekker mee op haar schoenen. Maar dit weekend is het rap slechter geworden ... vorig jaar was ze ook een week na de bekapping heel erg ziek en bevangen geraakt. Ik ben zo bang voor die herhaling dat ik nu dus redelijk in paniek naar een oplossing zoek. Dit omdat mechanische bevangenheid op de loer ligt en dan helpt voedingsverandering geen moer ... dan moet de hoef en de pony het zelf doen ...

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 09:56

Ik maak me een beetje zorgen naar de winter toe.
Het begint kouder te worden en als ze 's nachts op de paddock heeft gestaan, tja dan is op een bepaald ogenblik haar hooi op en staat ze toch een paar uur zonder ruwvoer. Ik ben bang dat ze het koud zal krijgen - haar vacht staat recht als ik 's morgens aankom.

Ben ook niet echt voorstander van een deken, heeft ze zelf ook een hekel aan.

Wordt het gras deze winter dan echt terug gevaarlijker?

Mijn shetje gaat sinds 2 dagen constant (10x per dag) door de omheining waardoor M'n ex-bevangen pony volgt en bij gevolg langer op de wei komt te staan dan voorzien.

Ik denk echt dat hij dit doet omdat hij het koud heeft en zichzelf warm wil grazen.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 10:12

Isapaardje schreef:
Bekapping was 1,5 week geleden. Ik had haar op de stoep gezet en daar is gewoon naar toe gewandeld op blote voeten. Maar terug ging dus nauwelijks; dus de bekapping had er wel degelijk mee te maken. Toch is er niet veel afgehaald, of beter, er is alleen wat van de hielen gehaald (6 mm om precies te zijn). Dit zou de laatste en tevens moeilijkste fase worden volgens de bekapper, met de woorden 'als ze hier doorheen komt, is de weg naar 100% genezing nabij'. Leuk, en vooral dat woordje 'als'.
Het lijkt erop dat ze er niet doorheen komt.
Het ging vorig weekend in eerste instantie beter; ze liep lekker mee op haar schoenen. Maar dit weekend is het rap slechter geworden ... vorig jaar was ze ook een week na de bekapping heel erg ziek en bevangen geraakt. Ik ben zo bang voor die herhaling dat ik nu dus redelijk in paniek naar een oplossing zoek. Dit omdat mechanische bevangenheid op de loer ligt en dan helpt voedingsverandering geen moer ... dan moet de hoef en de pony het zelf doen ...

6 mm is ook wel aardig drastisch he? Maar goed, daar zul je zelf waarschijnlijk nog wel het meeste van balen. Misschien dat haar voeten nu baat hebben bij een modderpoel om de pijn wat te verlichten?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 10:42

Iedereen bedankt voor de tips! Lachen Brood met appelstroop had mijn DA idd ook gezegd, zal het eens proberen Lachen
De tranquigel stop ik nu in een uitgeholde wortel en dat werkt perfect!
Mijn vriend doet 's ochtends de medicijnen, dus hoeft hij alleen maar die wortel te geven Haha!
en de metacam moet hij maar gewoon 1 keer per dag in de mond krijgen Nagelbijten / Gniffelen Is te duur om iets aan te verliezen...
De strijd viel mij gister reuze mee! Al moet ik daarna wel een hele tijd heeeeel lief tegen hem zijn om weer vriendjes te worden. Hopelijk raakt hij ook snel gewend aan het ritueel Lachen Vast wel, hij is niet zo heel moeilijk.

Het ergste is dat hij begin dit jaar ook al een kwaadaardige tumor had en die is verwijderd... dus hij heeft een baaljaar.

Het is wel een ontiegelijk duur jaar zo! met die tumor waren wij ook al 500 euro kwijt Nagelbijten / Gniffelen Gelukkig betalen mijn ouders alles Lachen

enne ja, mijn pony is inderdaad een welsh cob Tong uitsteken

en normaal zou mijn dierenarts ook maar 1 medicijn geven, maar ze wil het zekere voor het onzekere nemen door hem alles te geven. Juist omdat wij er zo vroeg bij zijn en door alle medicijnen moet hij over 3 week weer in staat zijn om gewoon te wandelen Lachen

Maar ik lees hier veel over bekappen: wanneer doe je dat dan bij hoefbevangenheid? en is het nodig?

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 11:39

Die van mij eet alles als ik het in Subli slobber stop.

Sterkte, WCF!

Ingrid, wat naar! Idd, 6 mm is een hele hoop, die modderpoel klinkt goed. Wel fijn dat je hoefschoenen hebt en haar daarmee kan helpen.

Lieke, ik heb op dit moment graszaaihooi en dat kan ik onbeperkt voeren als ik wil. Heb jij ook arm hooi ? Dan zou je eventueel meer kunnen voeren, zodat het net op is 's ochtends als ze weer eten krijgen. Heb je goed stroom op je draad staan ? Zelfs een shet blijft er achter als ze maar een hard genoege klap krijgen. Deken heb ik trouwens wel voor Nado voor als het koud en nat is en veel wind staat. Hij krijgt net zo'n vacht als mijn IJslanders, maar omdat ik hem dun houd heeft hij soms net wat meer nodig om warm te blijven. Is een ongevoerde regendeken en heeft hij al 2 jaar niet opgehad, maar toch.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 11:41

Lieke, hoe ziet je omheining eruit?
Wij hebben nu hoge prikpaaltjes (nu hoeft het voor een shet niet hoog Tong uitsteken) en dan 2 banen breed lint, precies op de hoogte dat hij zijn hoofd er niet over kan doen en nog tussen het draad. Anders piept zijn stalgenoot er door.
Indien nodig zou ik zelfs nog een lint laag kunnen doen.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 12:29

Lieke_M schreef:
Ik maak me een beetje zorgen naar de winter toe.
Het begint kouder te worden en als ze 's nachts op de paddock heeft gestaan, tja dan is op een bepaald ogenblik haar hooi op en staat ze toch een paar uur zonder ruwvoer. Ik ben bang dat ze het koud zal krijgen - haar vacht staat recht als ik 's morgens aankom.

Ben ook niet echt voorstander van een deken, heeft ze zelf ook een hekel aan.

Wordt het gras deze winter dan echt terug gevaarlijker?

Mijn shetje gaat sinds 2 dagen constant (10x per dag) door de omheining waardoor M'n ex-bevangen pony volgt en bij gevolg langer op de wei komt te staan dan voorzien.

Ik denk echt dat hij dit doet omdat hij het koud heeft en zichzelf warm wil grazen.

Ook ik maak me daar regelmatig zorgen over....houden ze wel genoeg te eten tijdens de nachten en tijdens m'n afwezigheid als ik op m'n werk zit....
Ik geef ze aardig wat hooi (ongeveer 4 à 5 plakken per pony) zodra ik ongeveer 9 uur of langer weg ben, maar toch.....
Voor de zekerheid geef ik ze in de koude periodes wat stro mee, dat kunnen ze eten als ze honger krijgen. Minder lekker hooi is ook een optie, of hooi in een net doen of een andere (veilige) constructie. Zo verspillen ze ook minder en moeten ze er meer moeite voor doen om het hooi eruit te krijgen.
Wat betreft de omheining....Victor is 1.50m en Mouse 1.15m hoog, als Mouse er niet onderdoor kon ging Vick er overheen en andersom. Ik heb nu een stevige omheining van ongeveer 1.45m hoogte met 3 linten (onderste op 0.30m, de volgende 0.45m hoger en de derde ookweer 0.45m hoger), bovendien heb ik er (bijna) constant zo'n 6000 volt stroom op staan. Ze gaan nu alleen nog maar door de linten als ik het stroom vergeten ben... Haha!

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 12:37

Ik denk dat de batterij aan vernieuwing toe is..
Maar de D-pony is echt 'koebraaf' die blijft achter de draad, met of zonder stroom. maar als de shet erdoor gaat, is de draad los en dan gaat ze wel lekker mee grazen. De shet VLOOG deze ochtend knal door de draad heen dat zelfs mijn handvat in 2 stukken sprong.

Ik geef ze wel hooi 's nachts, maar ze kliederen het uit de bakken en eens het op de grond ligt moeten ze het niet meer. Erger nog, ze mesten erop, dus dan kan ik het ook niet hergebruiken. Sinds die shet er is, heb ik het mezelf nog moeilijker gemaakt.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 12:55

Kymalin schreef:
6 mm is ook wel aardig drastisch he? Maar goed, daar zul je zelf waarschijnlijk nog wel het meeste van balen. Misschien dat haar voeten nu baat hebben bij een modderpoel om de pijn wat te verlichten?

Het is niet alleen de hiel die zeer doet, het is de hele zool. En die moet nu juist hard worden ipv zacht, dus modder is geen optie.
Ga nu wat anders proberen, met de hakjes werkte niet.
Overigens kan het zijn dat ik een tijdje even niet reageer hier op het topic. Niets aparts, maar heb even weinig pc tijd de komende dagen.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 12:59

Mijn ervaring is dat ze eigenlijk altijd onder de draad door gaan en er zelden over heen. Hang de onderste draad zo laag dat de neus niet onder de draad door kan, dus een cm. of 30 van de grond en dan een stuk daarboven nog een draad.
Ik vind het alleen altijd zo zielig voor de poezen want die durven nu ook niet meer zo goed de wei in.

En met een batterij apparaat is het altijd lastiger dan met een lichtnet apparaat.

Isapaardje: Ik zal vragen aan mijn hoefsmid wat ze bij June onder de hoef heeft gesmeerd dan pm ik dat even.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 18:43

Jeetje Ingrid, het duurt wel lang zo zeg, met Isa Scheve mond 6 mm is natuurlijk ook best heel wat voor zo'n beestje.. hopelijk heeft ze er snel minder last van Ach gut

Victory-Boy, voer je al biotine bij? dit heeft Perdy haar hoeven echt enorm geholpen...

Lieke_M, is het niet een optie om meer hooi te voeren 's nachts, zodat ze er de hele nacht zoet mee is? desnoods doe je het in een net of hooizak zodat ze er langer mee doet en op die manier toch de hele tijd bezig blijft? Of op verschillende plaatsen in de bak leggen, zodat ze van bergje naar bergje loopt? overigens staat Perdy gewoon onder een deken, maar dat is dan ook een koukleum.

Welshcobfan; toen mijn pony bevangen was is er geen hoefsmid bij geweest, en dat is toch goed gekomen.. Lachen

Dan als laatste nog een opmerking van mezelf.. Perdy heeft vannacht bijna al haar Subli slobber laten staan.. ik snap het niet, ze is er zo gek op. Zou het komen omdat het nu vrij koud is buiten, en de Subli dus ook flink is afgekoelt op het moment dat ze het krijgt? wellicht kan ik daar iets op verzinnen door er wat warm water nog door te gooien.. hmm.. of zou er toch iets anders spelen.. nou goed, eerst vannacht maar even afwachten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 09:43

Mijn pony moest ik die slobber voeren toen hij droes had, maar ik bleef erbij staan totdat hij het op had. Want koud bliefte hij het ook niet Nagelbijten / Gniffelen
Ik maakte het altijd klaar met warm water Lachen (heet water eigenlijk, maar ja het vroor toen 5 graden, dus tegen de tijd dat ik bij de stal was, had het een goede temperatuur Nagelbijten / Gniffelen).

Mijn pony boekt nog weinig vooruitgang, alhoewel... hij kan weer gewoon op rust staan en hij heeft zijn voorbenen gewoon normaal weer onder zijn lijf. Dus dat is wel goed Lachen
Dosis metacam moet ik nu verhogen voor de zekerheid en als hij vrijdag nog steeds wat houterig is komt de DA weer langs.
Maar ik heb het idee dat het helemaal goed komt Lachen

Hoefsmid laat ik ook nog niet komen... ik plaag hem nu al genoeg met die spuiten Nagelbijten / Gniffelen

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 15:29

Nou, vooral het feit dat hij zijn voorbenen weer normaal onder zijn lijf heeft staan lijkt me toch echt een vooruitgang! Natuurlijk is dit onder invloed van Metacam, maar toch Ja !

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 12:58

Zijn temperatuur was dinsdag weer helemaal normaal Haha! Goed teken, want dan is de ontsteking wel weg! Haha!
Hij is al een stuk levendiger aangezien hij echt probeert te ontkomen aan de spuiten Nagelbijten / Gniffelen
De eerste krijg ik er zonder moeite in, de tweede is een klein gevecht hahaha. Maar goed, dat zie ik wel graag want dat is een goed teken Lachen

Heb er echt goede hoop in dat ik over 2,5 week met hem weer kan wandelen Lachen

Zouden jullie ook nog extra suplementen geven? Vitamines oid?

en zal ik de DA voor de zekerheid nog vrijdag even langs laten komen?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 14:47

Update Image 18.9.08

Image is vandaag naar Van Nassau/Visdonk geweest voor nieuw beslag. De HS is zeer tevreden en Image hoeft niet meer terug te komen. Ze mag weer door onze eigen hoefsmid behandeld verder.
Go jij! Go jij!
Reden voor een feestje.

Inmiddels staat Image haar verhaal ook op de site www.hoofcare.nl
http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/fra ... svaart.htm
Ik zag dat hier nu ook foto's bijstaan van haar operatie/behandeling die ik zelf nog niet gezien had. Heel indrukwekkend blijf ik het vinden.
Gekke maffe Image: Ze loopt lekker en is weer zo stout als vroeger. En het allerbelangrijkste ze is er nog en staat weer 3 uur per dag op de wei!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 15:44

Wat heerlijk zeg! Haha!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 16:05

Janouk: toevallig heb ik 2 dagen geleden gekeken op de website van Hoofcare en kwam ik jou verhaal ook weer tegen. Ik heb het nogmaals met bewondering en verwondering gelezen. Wat heeft Image een geluk gehad dat jij naar hoofcare bent gegaan.

Yellowfish: eet Perdy alweer normaal?

Welshcobfan: Fijn dat het langzaam aan de goede kant op gaat.

We hebben vanochtend een buitenritje van 3 kwartier met June gemaakt (die van de gevoelige voeten, dus niet de hoefbevangene) met de easyboot epics aan. Hoefschoenen had ik gekocht voor Indiana, maar (wat een mazzel) ze passen June ook. 'k Heb met de hoefsmid besloten om de volgende bekapbeurt te bekijken hoe ze loopt en of dan het beslag er weer onder gaat, want ze was nu toch met linksvoor nog enigszins gevoelig. Met de hoefschoenen aan loopt ze als een trein.