[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:23

Meisje, wat leuk!
Ponyzotje, succes met afvallen (van je Hafje ;) )
Ook fijn dat Grietje weer/nog goed gaat.
Timo...wat vervelend...ik hoop dat ze de oorzaak vinden en dat er iets tegen te doen is....

ponyzotje

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:25

Buitenzinnig: dankjewel, ooh, bij mij mag er ook een paar kilo af, we gaan samen lijnen Haf en ik :D

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:40

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:41

Samen met je paard 3x de PP rond hollen :D

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:47

Hehehe :D Ja, dat moet werken denk ik zo. Ik ga misschien met haar joggen, lijkt me ideaal :D :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:49

Ik deed het regelmatig met mijn oude merrie (Boon gaat veel te hard). Ik krijg regelmatig kommentaar dat ik er beter op kan gaan zitten :D

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:51

ponyzotje schreef:
Door een heleboel andere verhalen te lezen denk ik dat het blijkbaar toch mogelijk is - immers, zoals ik in mijn openingspost ook zei, was ze sterk aan het afvallen toen het sneeuwde. Dus heb ik nu de moeilijke beslissing genomen de paarden uit elkaar te zetten. De Haflinger overdag zonder eten in de piste (een beetje hooi in een slowfeeder), 's nachts wel op de weide voorlopig (ik wil geen leververvetting, bovendien staat er bijna alleen bemodderd gras in de weide). Vanaf het gras begint te groeien of als dit niet volstaat, krijgt ze 's nachts ook een graaskorf om. Als het weer wat beter is zal ze weer meer gelongeerd en over de weg actief gewandeld worden. De draver blijft nu dus gewoon hetzelfde, 24/7 op de weide, maar krijgt nu overdag een berg hooi meer ;-) . In de zomer, áls dat werkt, 24/7 op het land met een graaskorf. Werkt dat niet, dan nog een halve dag in de paddock.

Ik denk dat dit inderdaad de beste oplossing is voor jouw probleem, al is een hele nacht op het gras misschien voor het afvallen nu nog wel wat lang.
Misschien handig om te weten dat een paard op gras in 6 uur tijd zijn hele dagbehoefte weg eet, alles wat hij langer/meer eet zet dus aan.
Vooral omdat je in de gevarenzone zit denk ik dat je er verstandig aan doet om de haf nu helemaal van de weide af te houden tot hij weer net zo slank is als op de foto van mei (wat een beauty was het daar ;) ).
verder adviseer ik je toch als je in het weekend thuis bent om je haf wel extra beweging te geven, al is het maar op zaterdag en zondag een half uur in rustige draf aan de longe, ze verbruikt dan toch extra energie en het helpt IR te voorkomen.
Bij een IR paard wordt tenslotte ook geadviseerd om zo'n 3 keer in de week een half uur rustige draf als beweging mee te nemen.
Juist in een kalme "duur" draf gebruikt een paard de opgeslagen vetten terwijl bij een krachtexplosie als snelle galop alleen glucose wordt gebruikt.
Ga er in ieder geval maar wel van uit dat een paard wat 24/7 in de weide loopt niet uit zichzelf genoeg beweging neemt (of je moet een PP hebben zoals BZ waarin ze wel afstanden moeten afleggen)

succes met je mooie dier en ik hoop dat het je lukt om hem gezond te houden ;)
Laatst bijgewerkt door lolclub op 30-12-10 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:56

Isapaardje schreef:
Hier mijn teddybeer van vandaag met aangevroren haarpunten door de mist; zo oogt ze ook 'dik', mede omdat het haar echt uit staat nu.

Afbeelding

Bij Isa kun je ondanks het vele haar wel zien dat ze absoluut niet te dik is .
je ziet haar heupbotten en de staartwortel/ruggegraat ligt er bovenop ipv in een gleuf.
Ook haar hals en schouder zijn duidelijk afgetekend.
Zelden dat ik zo'n slanke shet zie ;)

Hoe gaat ze verder ?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:03

Zó groot is mijn PP nou ook weer niet... :o maar ik denk dat ze hem ieder etmaal minstens 10x rond lopen en dat is toch een kleine 5 km....

Ik zit te wachten tot de weg voor de stal eindelijk weer begaanbaar is...het is een bolle schaatsbaan!!! :oo

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:15

Buitenzinnig schreef:
Zó groot is mijn PP nou ook weer niet... :o maar ik denk dat ze hem ieder etmaal minstens 10x rond lopen en dat is toch een kleine 5 km....

Ik zit te wachten tot de weg voor de stal eindelijk weer begaanbaar is...het is een bolle schaatsbaan!!! :oo

Super toch, die afstand gaat een pony op een weiland met gras onder zijn snuffer niet halen iig.
Ik denk dat een PP ook de enige manier is om een sober ras als een haf/shet/IJs enz. 24/7 buiten te kunnen houden als je ze niet alleen op zand wilt houden
Het valt me wel vaker op dat mensen denken dat als ze een paard in de weide zetten dat hij dan zelf wel genoeg beweging neemt...
misschien als je er een hengst, leeuw of tijger :+ bij loslaat maar anders gaan de meesten toch met de kop aan de grond staan en blijft de beweging beperkt tot wat schuifelen naar de volgende graspluk.

Kun je niet wat zout of zand strooien op je ijsbaan ?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:18

Ik vind een pp nog steeds erg interessant, maar ik ben toch bang dat het te veel gras gaat zijn voor mijn paarden. Dan zouden Amber en Griet mss toch weer met de grasmaskers op moeten en dat vind ik niet erg handig. Echt balen dat het mijn eigen weiland niet is, anders zou ik mooi het pad laten omfrezen. Of zou dat meevallen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:30

@capopjekop : je kunt er toch ook met elke dag een klein stukje grazend een PP van laten eten ??
Het duurt alleen iets langer voor je dan een kompleet pad hebt.
Afhankelijk van de lengte van het pad heb je natuurlijk wel meer/minder gras.

Mijn PP staat iig geen sprietje meer :D
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 30-12-10 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:40

Dat zou idd een optie zijn, al hoop ik dan niet dat het begin punt alweer aangegroeit is voordat ze rond zijn :D Maar dan maak ik gewoon een korter pp. Ik hoeft natuurlijk niet de hele wei te gebruiken :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:44

Dat is het moie van een PP, je kunt hem altijd aanpassen qua breedte en lengte. Zeker als je met prikpaaltjes werkt.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 21:20

geerke schreef:
Zijn jullie paarden al aan het verharen?Of zijn mijn heren weer de enige die daar mee beginnen?
De winter moet nog beginnen!

Ja hier ook begonnen en zelfs op de geschoren stukken. :+

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 21:21

Buitenzinnig schreef:

Kan mijn gps meenemen en dan kan ik opmeten hoeveel km het is. :+

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 21:26

Hier is een PP echt niet mogelijk :n de ondergrond is klei, dus dan zou ik die al helemaal moeten vervangen. Bovendien moet die draver van me echt wel veeeel eten :D Ik had de indruk dat ze wel beweegt, omdat ze uit zichzelf sprintjes trekken. Natuurlijk is dat niet te vergelijken met een hele trot langs een PP track.

lolclub, bedankt voor je mooie uitleg!! Ik wil haar nu nog niet helemaal van het gras halen, omdat ik die verandering iets te abrupt vind. Bovendien kunnen de paarden dan helemaal niet meer samen staan en daarvoor houd ik hen eigenlijk ;-) . Als dit niet helpt, dan zal ik een graaskorf omdoen en haar daarmee op de weide zetten (de halve dag dan maar he). Zo heeft ze nog het sociaal contact.

Ben me aan het oriënteren op een graaskorf. Het moet een zijn die op zichzelf een halster is, en hij moet losschieten als ze vastzit/haar hoef erin zet. Haflingers doen veeel te rare dingen, hehe. En hij moet niet makkelijk stuk te krijgen zijn al lijkt Daya wel een redelijk rustige. Jullie adviezen?

Overigens was ik blij verrast mijn (dus zeer brave) Haf vanavond nog steeds op de piste te vinden, terwijl mijn draver heerlijk midden in de weide stond te grazen. Gelukkig maar, nu houden zo... Denk dat ze me niet meer graag zal zien aankomen :D

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 21:31

Ik heb wel een soort van PP op mijn zomerweide :j Niet eens bewust, maar de schuilstal staat helemaal vooraan. Dan moeten ze een weitje door, een beetje een lange wei is dat en daar staat vooraan het water en achterin hangt aan een boom een zoutsteen. Dat lange weitje groeit niet zoveel gras meer op en het weitje met de schuilstal ook niet. Als ze het lange stuk door zijn komen ze in het weitje met gras. Eigenlijk is het gewoon een enorme lap grond wat ik in een stuk of 8 stukken verdeeld heb. (is wel allemaal zandgrond ligt aan het bos dus mooie arme grond waar van alles en nog wat op groeit)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 21:45

Marcella schreef:
geerke schreef:
Zijn jullie paarden al aan het verharen?Of zijn mijn heren weer de enige die daar mee beginnen?
De winter moet nog beginnen!

Ja hier ook begonnen en zelfs op de geschoren stukken. :+

Mijn rijpaarden verharen nog niet maar die hebben ook nauwelijks vacht door de dekken, maar Roos (het 6 maands oude babyzusje van Hittie) is wel flink aan het verharen.
Hele dodden haar kwamen er los en nadat ik er een borstel overheen heb gehaald kon ik er bijna een kussen mee vullen, en Roos is nu kaal }>

effe offtopic.... zoek de verschillen tussen de zusjes
Roos in zomer tenue: ................................................................................... en Hittie als baby...
Afbeelding Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 22:07

Roos is ook leuk <3
En Hittie....ach die is gewoon nog knapper geworden...zover dat mogelijk is ;)
Waar komt de naam Hittie eigelijk vandaan?Dat vraag ik mij al een tijdje af :o

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 22:18

Wat een snoepie zeg, ze lijken wel zusjes :D

Kan een pp dan niet op kleigrond? Ik zit ook op de klei en dat lijkt me niet echt een groot probleem?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 22:19

geerke schreef:
Roos is ook leuk <3
En Hittie....ach die is gewoon nog knapper geworden...zover dat mogelijk is ;)
Waar komt de naam Hittie eigelijk vandaan?Dat vraag ik mij al een tijdje af :o

Roos d'r vader is Rosengold (Rohdiamant x Diamond Hit), ze heet in het echt Fellini Gold
Hittie d'r vader is Diamond Hit (Don Schufro x Ramino), ze heet in het echt Diamond's Diva

de roepnamen komen dus van papa's kant ;), beiden zijn Oldenburger hengsten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 22:45

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 22:57

capopjekop schreef:
Kan een pp dan niet op kleigrond? Ik zit ook op de klei en dat lijkt me niet echt een groot probleem?

Ik denk het niet. Hier blijft overal water staan, zelfs in het kleinste putje. Nu is dus mijn hele weide nat, terwijl hij op sommige plaatsen HEEL sterke helling heeft (echt klauteren). Dit heeft tot gevolg dat de paarden op sommige stukken letterlijk tot hun knieën in de modder staan (die doorgang heb ik met de vrieskou afgesloten en hen een ander stuk gegeven dat ik had gespaard). Het is dus onmogelijk om (delen van) de weide te gebruiken om "veel" over te lopen. Het grootste nadeel aan mijn verder heel leuke weide (1.3 hectare voor twee paardjes, ik vind het ideaal). En aangezien het overstromingsgebied is, is het niet alleen extra nat maar ook beschermd wbt aanpassingen die je mag doen ;-)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 23:24

Ik mag idd ook niks aan de grond doen, is natuurlijk groen. En in de winter is het idd nat, maar ik denk dat ik het alleen in het voorjaar tot najaar doet. In de winter krijgen ze dan gewoon een stuk wei dat ze kapot mogen banjeren.