Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 20:41

Ik ben eens benieuwd wat jullie vinden van hoe hij op z'n benen staat. Rechtsachter heeft hij lange tijd een verzuurde spiergroep gehad, vorig jaar een gal opgelopen aan dat been en in beide schouders is hij wat stijf. Hij is 12, en overbouwd en inderdaad veel te dik.

Voor:
Afbeelding

met z'n voeten naast elkaar:
Afbeelding

achter:
Afbeelding

En hier z'n benen met het bijbehorende paard, waarbij ik te ver naar achteren sta zie ik nu. Hij lijkt hier erger overbouwd dan hij daadwerkelijk is, ook al heeft hij erg korte voorpootjes:
Afbeelding

Sorry voor de blub, was te nat om eraf te borstelen. Gaat me nu even niet om de onderkant van z'n voeten maar om jullie 'm op z'n benen vinden staan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 13:53

Wat een overweldigende reacties :+

kynshiri

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 14:03

ach geen nieuws, goed nieuws. maar zonder onderkantfoto's is het nogal lastig vind ik persoonlijk om wat zinnig te zeggen. (ja tenzij de stand dusdanig fout is dat het beest bijna vanzelf onderuit zakt :+ dat zie je zo op een fotootje ook wel meteen/

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 15:16

hestejente schreef:
Ik ben eens benieuwd wat jullie vinden van hoe hij op z'n benen staat. Rechtsachter heeft hij lange tijd een verzuurde spiergroep gehad, vorig jaar een gal opgelopen aan dat been en in beide schouders is hij wat stijf. Hij is 12, en overbouwd en inderdaad veel te dik.

Voor:
Afbeelding

Sorry voor de blub, was te nat om eraf te borstelen. Gaat me nu even niet om de onderkant van z'n voeten maar om jullie 'm op z'n benen vinden staan.

haha, nou dan maar met blubber.
je ziet aan deze foto's, dat je paard met het voorbeen leunt op het achterste deel of zelfs achter de hiel.

met doorgeknikte voorknie.
ik zou dit paard ook iets langer in de hiel laten (versenen sparen) om hem iets steiler te komen laten staan, zodat de voetas weer juist wordt.
het paard hoort het been recht onder voorkant te kunnen zetten.

achter vind ik zo een beetje lastig beoordelen.
(onderkant vind ik het minst belangrijk, stand van het been wel)
Laatst bijgewerkt door nombrado op 10-11-11 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 15:16

ik zie er hier ook niets geks aan (behalve een hoop modder :D ) onderkantfoto's zijn er wel handig bij idd ;) Maar zo op het eerste zicht lijkt me hier niets mis mee ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 15:22

hier een voorbeeld van een pre uit de campo (uit de opgroei in spanje)
Kijk mooi recht de voetas van nature is.
en vervolgens wordt er van dit soort paarden hier in nederland de hiel (versenen) afgehaald, wat dus geheid voor problemen gaat zorgen.
Afbeelding

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 17:38

Vaak als ze te plat komen te staan zoals die bij hengstejense, kunnen ze gemakkelijk gekneusde hoefballen krijgen, word je ook niet vrolijk van.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 20:27

Hmm, nombrado, jij haalt nu net die foto eruit waarvan ik toen ik hem thuis bekeek ook dacht wtf... en die ik om die reden juist ook geplaatst had. Nou weet ik dat mijn paard hoge verzenen heeft "voor een IJslander", hij was een paar dagen voordat ik de fotos nam bekapt, ik zal eens vragen of de verzenen juist korter zijn gelaten ivm het sneller groeien? Zou het kwaad kunnen dat hij er nu zo bij staat? Morgen komt er een bekapper bij ons op de wei, niet mijn eigen maar wel iemand die volgens dezelfde methode werkt. Hij komt niet voor mijn paard maar wellicht heeft hij tijd om eens een blik te werpen :)

Foto's van de onderkant heb ik niet. Alleen fotos van de beenstanden, nav de opmerkingen over de fotos die nombrado had gepost.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 21:00

hestejente schreef:
Hmm, nombrado, jij haalt nu net die foto eruit waarvan ik toen ik hem thuis bekeek ook dacht wtf... en die ik om die reden juist ook geplaatst had. Nou weet ik dat mijn paard hoge verzenen heeft "voor een IJslander", hij was een paar dagen voordat ik de fotos nam bekapt, ik zal eens vragen of de verzenen juist korter zijn gelaten ivm het sneller groeien? Zou het kwaad kunnen dat hij er nu zo bij staat? Morgen komt er een bekapper bij ons op de wei, niet mijn eigen maar wel iemand die volgens dezelfde methode werkt. Hij komt niet voor mijn paard maar wellicht heeft hij tijd om eens een blik te werpen :)

Foto's van de onderkant heb ik niet. Alleen fotos van de beenstanden, nav de opmerkingen over de fotos die nombrado had gepost.

wat voor een bekapper, volgens welke methode heb je ?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 21:13

Mijn oude buurman komt langs ;) Hij bekapt niet meer voor klanten maar wie weet wil hij eens een kijkje nemen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 21:41

http://www.google.nl/imgres?q=ijslander ... ,r:5,s:136
dit plaatje geeft een redelijk beeld, wat een ijslander doet in zijn beweging, op dit plaatje staat hij dus goed op zijn voeten.
hij heeft bij het voorbeen hef nodig om zijn aparte gangen eruit te krijgen.
als de hielen te laag zijn, is de hef nauwelijks meer aanwezig, tikt hij met achterbeen zijn voorbeen/teen aan omdat zijn voorbeen trager weg komt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 21:46

Ik heb een vierganger. Als hij zijn voorbeen niet op tijd weg kon zetten zou hij minder goed gaan tölten, diagonaler worden. De reden dat hij minder spectaculair loopt dan het paard op jouw plaatje is zijn zware front en mijn "kwaliteiten" als ruiter. Dat was niet anders toen zijn voeten nog in handen waren van een gangenpaardsmid. Wel of niet ijzers maakt ook geen verschil. Ik heb gewoon geen sportpaard :+

Er is niks overigens niks aparts aan extra gangen :(

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 22:09

hestejente schreef:
Er is niks overigens niks aparts aan extra gangen :(

lees apart in deze context
betekenis apart:
los, onderscheiden individueel origineel, speciaal, bijzonder
*D 8-)

maar goed, wel of geen sport ambities.
het gaat erom dat het paard in de stand gehouden wordt, dat hij zijn lijf zo optimaal mogelijk kan gebruiken
daarbij kijk je dus niet alleen naar de onderkant van de voet
maar naar het hele plaatje paard, stand, schouderlijn, voetas en beenstand.

Ga je daar teveel aan prutsen (herstellen) krijg je overbelaste pezen (je ziet dan wel eens een overvulling in de pees boven de kogel)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 22:21

zo had ik gister een discussie met mijn smid hierover.
Hij wil de paarden wel stijler zetten (wat ik wil) maar dat kan niet in 1 keer (en dan kan ook kloppen)
maar ik betrapte hem erop, dat ie toch zich verkeken had, op hoe veel hij toch nog van de teen kan afhalen (en de hiel langer laat)
probleem is gewoon, als je een paard teveel op de hiel laat steunen terwijl zijn stand steiler (toch met ei :+ ) hoort te zijn, er nauwelijks enig groei komt op de hiel, daar slijten ze namelijk nog steeds harder
terwijl als de stand juist is, de slijtage over de hele hoef gebeurd.
ik ben nu 1 van mijn paarden (die echt met probleem voeten bij me kwam) zelf aan het doen.
kort alleen de teen in, en maak de steunsels gelijk met de zool. (hij heeft ook een beetje ondergeschoven verzenen) , ik maak dus de druk weer terug verder naar voren, waardoor er een gelijkmatige drukverdeling op de voet komt. Hij had extreme dikke gallen op zijn benen boven zijn kogels(had ik het ook al met hem over gehad) staat iets bodemwijd.
Nu heb ik hem van de week gedaan, en wat denk je? gallen weg! druk is nu goed verdeeld over de hoef. :D
hij hoeft nu zijn voorbeen niet verder naar voren te zetten, waardoor hij gedwongen werd zijn achterhand naar achter te zetten .
paard beweegt weer super!

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 00:07

Oef, thom lijkt nu gekneusde voetballen te hebben aan rechtsvoor...
Zou eigenlijk helemaal niet kunnen, behalve bij lichte hoefbevangenheid, maar dat lijkt me zo sterk...?
Bekapper deze avond gebeld, komt morgen al langs om te kijken :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 14:24

@nombrado: maar als je de teen lager maakt krijgt je misschien wel een gelijkere druk op de hoef, maar komt wel het hoefbeen met de punt meer naar beneden te staan.
Het ontlast misschien de pezen en de hoefballen/verzenen, maar belast weer een ander gebied.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 14:40

DubbelDun schreef:
@nombrado: maar als je de teen lager maakt krijgt je misschien wel een gelijkere druk op de hoef, maar komt wel het hoefbeen met de punt meer naar beneden te staan.
Het ontlast misschien de pezen en de hoefballen/verzenen, maar belast weer een ander gebied.

en hoe verklaar je dan de steile stand bij het jonge pre(andalusier) paard die zo, met deze stand uit de campo komt? Waar nog geen hoefsmid ooit aan te pas gekomen is?

Hoe hoort het hoefbeen in de hoef te staan?
als je dat wilt weten als smid, zal je dit paard eens op de foto moeten zetten
wel of niet steil, ik kijk naar de beenstanden, en de beweging
en wat het dichtst bij de natuurlijke bouw van het paard hoort.

Je kan dus al geen goed beeld vormen als smid, als er ooit teveel van de hiel gehaald is door een andere smid.

De stand van mijn paarden wás steil, maar door één hoefsmid in 1 keer verprutst.....dan moet je dus al eigenlijk de voeten op de foto/scan zetten om eens goed te zien, hoe de stand van het hoefbeen is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 14:47

Ik denk dat de stand (stijl of plat) rasafahankelijk is en niet direkt iets te maken heeft met de stand van het hoefbeen. Net zo min dat een paard die 'plat' staat last van de verzenen zou moeten hebben.
Feit is dat men vaak zegt dat 'plat' niet goed is terwijl het paard er prima op loopt en ook de lijn geen gebroken as laat zien.
Alleen een röntgenfoto op de juiste manier gemaakt (= niet op het blok) kan aantonen wat de stand van het hoefbeen is.
Een paard wat dus 'plat' staat moet je niet zondermeer proberen te gaan 'ophogen' omdat dat zo zou horen :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 14:50

DubbelDun schreef:
Ik denk dat de stand (stijl of plat) rasafahankelijk is en niet direkt iets te maken heeft met de stand van het hoefbeen. Net zo min dat een paard die 'plat' staat last van de verzenen zou moeten hebben.
Feit is dat men vaak zegt dat 'plat' niet goed is terwijl het paard er prima op loopt en ook de lijn geen gebroken as laat zien.
Alleen een röntgenfoto op de juiste manier gemaakt (= niet op het blok) kan aantonen wat de stand van het hoefbeen is.
Een paard wat dus 'plat' staat moet je niet zondermeer proberen te gaan 'ophogen' omdat dat zo zou horen :)

nee,dat zeg ik ook niet. ,maar je hoort naar de voetas, beenstand , schouderlijn, en dus het hele paard te kijken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 15:55

En naar hoe het paard beweegt. Hij struikelt veel minder vaak. Hij geeft ook niet aan dat hij ergens last van heeft -terwijl hij dat wel heel duidelijk doet wanneer er wél wat is, een stout steentje zomaar klem in z'n voet ofzo wanneer je rijdt en hij verzet geen poot meer- en zijn hoeven zijn harder.

Twee jaar terug had hij in de winter raar brokkelend hoorn en werden de stralen en zolen zompig en dat is nu verleden tijd. Zoals hij nu staat groeien de voor- en achterkant overigens even snel, alleen slijt de hoef wel scheef waardoor er aan de binnenkant vaak wat af moet. Ik had er in het begin ook moeite mee dat mijn paard "mustangvoeten" kreeg aangemeten. Omdat ik het idee erachter niet begreep. Hij heeft immers weinig van een mustang weg to say the least }:0 en hij woont in een drassige omgeving.

Ik denk ook dat je van de voet zelf moet uitgaan, en de hoef niet in een andere stand moet willen dwingen.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 20:50

wel nombrado daarom wil ik dus altijd graag de onderkanten van de hoeven zijn. zo kan je zelf zien of de steunsels te kort zijn in verhouding tot de voorkant; of de zool wel gevolgd wordt; of de steunsels niet aan het onderschuiven zijn,...

overigens; die spaanse paardjes zijn natuurlijk ook wel gekend om hun compacte (zeg maar nauwe in sommige gevallen) voetjes.
persoonlijk heb ik de voeten van mijn paarden ook liefst wat compacter, maar een deel hangt toch ook wel van de genen af denk ik

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 00:21

edit over Thom: Gekneusde hoefballen.. Gewoon een steen geweest waarschijnlijk :o
Iets te bezorgd, heb een enorme baal uitgebreide info gekregen -interessant!- en een paar oefeningen die ik kan doen met Thom's beentjes, bekapper is ook masseur en kon met wat gedruk wel pijnlijke plekjes aantonen in zijn rug, en zag ook dat hij bij zijn schouders vastzit.
Hij vond overigens dat Thom goed op z'n hoeven neerkwam, dus ik ben al een stuk blijer :o

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 00:34

Ha, dat is goed nieuws! Had je nog foto's gemaakt, ben wel benieuwd :)

A propos fotos maken. Hoe kan ik dat het beste doen? Onder welke hoek kan ik de voetjes van mijn paard het beste fotograferen? Of gewoon recht van onder als het ware?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 00:37

Ik probeer er morgen aan te denken :o

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 00:38

Het was geen verwijt! Maar nu ben ik wel eens benieuwd, haha