[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 16:04

janouk schreef:
http://home.tiscali.nl/janoukenimage/NIEUWS.html
foto staat onderaan.

Bij Image kan je heel goed zien van de buitenkant dat haar rechtervoorhoef smal en hoog is, terwijl linksvoor breed en plat is. Rechtsvoor is het hoefbeen gekanteld, de zool was ook bol.

En wij zeggen lekker niet hoe het met Image nu gaat. Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed voor de zekerheid.

heb je ook foto's van de zijkant?

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 16:28

Ja dat is toch apart, dat iedereen nu verteld dat het even wat slechter gaat.

De eerste weken (vanaf begin augustus) ging het goed.
Ik zag ook echt per dag verandering.
Hij verloor gewicht, zijn vethoopjes zag je verdwijnen, zijn hoeven flapte hij steeds minder etc.
En nu de laatste week/anderhalve week, lijkt er niets meer te gebeuren.
Zou het met het weer te maken hebben? Lijkt me het meest logische eigenlijk.

Wat betreft de hoef vorm ezno, hoe zit dat nu precies?
Ik zie dat de hoeven van onze pony gebogen zijn.
De cm bij de kroonrand daarin tegen is weer recht, zoals het hoort.

Wat is er binnen in de hoef nu allemaal gaande?
Betekend een gebogen hoef, dat het hoefbeen er los van is?
En betekend een nieuwe groei die recht gaat dan dat deze van daaruit weer vast zit ofzo?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 16:43

Arabesk schreef:
janouk schreef:
http://home.tiscali.nl/janoukenimage/NIEUWS.html
foto staat onderaan.

Bij Image kan je heel goed zien van de buitenkant dat haar rechtervoorhoef smal en hoog is, terwijl linksvoor breed en plat is. Rechtsvoor is het hoefbeen gekanteld, de zool was ook bol.

En wij zeggen lekker niet hoe het met Image nu gaat. Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed voor de zekerheid.

heb je ook foto's van de zijkant?

Ja, die heb ik. Ze staan in dit topic ook al. op blz 180 bovenaan.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 17:48

Die deuk boven de kroonrand: als die er zit is het hoefbeen niet alleen gekanteld, maar ook gezakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 17:50

Nou, volgensmij heeft ze ook een deuk boven de kroonrand Scheve mond.
Ik zal eens goed kijken.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 18:48

Nou, de DA is bij Perdy geweest, maar aangezien het niets met hoefbevangenheid te maken heeft plaats ik het hele verhaal maar niet hier. Mocht iemand toch nieuwschierig zijn, PB maar even.. het is in ieder geval niet goed.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 20:57

Yellowfish: ook al is het off-topic, nieuwsgierig zijn we altijd. Geinteresseerd klinkt beter.

Indiana gaat gelukkig weer iets Haha!.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 21:07

Yellowfish: ik zag net je andere topic over de knieschijf. Wat hartstikke vervelend.
Bij jonge paarden wordt het nog wel eens ingespoten met iets, volgens mij anabolen. Is dat geen optie?

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 21:19

Heb de dierenarts er niet over gehoord.. heb er wel over gelezen inderdaad Ja maar eerlijk gezegd vooral over de negatieve bijwerkingen die eraan zitten.. Scheve mond zal me er eens in verdiepen! Ja

Edit: dan hier ook maar even voor de andere geinteresseerden.. Knipoog
[BEH] (Habituele) Patella Luxatie bij ouder paard

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 22:11

Wat balen zeg Yellowfish Ach gut klinkt niet fijn. Heeft ze er veel last van? Ik hoop voor je dat het wat beter wordt met rust en oefeningen.

Van die deuk had ik nog nooit gehoord trouwens, interessant. Heeft iemand daar een foto van?

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 11:28

Dat is niet zo mooi Yellowfish! Ach gut

Met Wessel gaat het op het moment niet zo erg lekker. Hij is niet zichzelf... Hij is niet kreupel oid, maar kan aan 'm zien dat ie zich niet lekker voelt. Heb 'm maar weer teruggezet op zn oude dieet (oud, grof hooi en een kale wei als bezigheidstherapie). Eerst kreeg ie er af en toe een stripje gras bij, maar dat doen we nu maar even niet. Hopelijk knapt ie snel weer op!

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 11:41

@ Yellowfish: Da's echt balen! Ik heb geen verstand van dat soort dingen (zal wel proberen wat info op te zoeken) dus ik kan je daar niet mee helpen, maar ik wil Perdy veel beterschap toewensen. Ach gut

Ook romeorowan, Isapaardje, WesseLady en alle andere die paardenproblemen hebben op dit moment....veel beterschap! Ik voel me bijna schuldig dat het zo Lips are sealed gaat met Victor (durf het ook niet te zeggen....).
Mouse is wel weer meer aan het hoesten, als de DA langskomt om de kiezen bij te vijlen zal ik toch maar eens voorzichtig vragen naar een effectiever middel, desnoods toch de cortisoneninjectie. Hij moet onderhand eens van dat hoesten af of anders zit ik met een groter probleem....

Ik was laatst weer eens bij m'n ouders (tijdens het hooien) en ik schrok een beetje van de buitenbak daar. Niet alleen de staat waarin die was ( zeer veel onkruid en eigenlijk niet meer te zien dat het een buitenbak is Clown, dat is inmiddels (gelukkig) weer opgeknapt), maar vooral wat Victor er al die tijd bijgesnaaid kon hebben. Ik wist dat hij af en toe van de notenbomen vrat, maar nu hij er al ruim een jaar niet meer staat valt pas goed op hoeveel hij er bijgesnaaid heeft....bovendien zag ik ineens besjes op de grond liggen, die ik eerder nooit gezien had. Waarschijnlijk zijn die ook in de buiken van de pony's beland voordat ik ze in de gaten kreeg. Bloos
Ik ben wel heeeeeel blij dat ze nu bij mij in een buitenbak staan waar geen bomen en struiken langs staan, alles wat ze naar binnen kúnnen werken is wat ik ze geef, geen (onaangename) verrassingen meer.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 11:50

Pfff, hier ook niet al te best. Het loopt niet goed naar mijn gevoel.
Ik laat haar wat meer op de wei omdat ze heel knorrig loopt als ze enkel hooi krijgt. Ze vreet het ook snel op waardoor ze de rest van de dag niets meer te doen heeft op de paddock.

Dit ging een hele tijd goed. Tot ik haar terug wat rond begon te vinden en dus de weidegang wat terugschroefde en opnieuw paddock met hooi. De paddock staat nogal modderig van het slechte weer en ze zakt nog steeds af en toe door haar voorbeen. Draven lukt in elk geval nog maar als ik haar op de wei laat deed ze dat eerst in een hevige rengalop en nu gaat ze een pak minder hard en hoest ze bij het rennen.

Ze blinkt ook niet zo mooi als Isabella. Ze ziet er dof uit, ik dacht eerst dat het aan de rui lag, maar ik zal m'n mening moeten herzien.

Ik begin eigenlijk stiekem te denken dat ze toch één of ander te kort komt. Ze kreeg tot nu toe nog niets bij, maar ik ga snel een zak Safe and Sound in huis halen.

Ik voel me zo slecht bij de situatie. Vorig jaar zalig het hele jaar op het gras, zoals het hoort en niets van problemen. Dit jaar ben ik niet gespaard gebleven. Wat een rotte ziekte zeg.

silly29

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 13:45

Sterkte voor iedereen met zieke paardjes!!

Ik heb een paar weken geleden ook meegeschreven over mijn hoefbevangen shetje. Inmiddels kwam daar een vakantie tussendoor, dus heb even niet meer gereageerd. Ik heb wel bijgelezen net!

Even een update: met hoefbevangen shetje gaat het goed (afkloppen) Ze loopt eigenlijk weer heel lekker, ik zie ook niks aan haar hoeven. Alleen hoor ik achter een tik als ze loopt. DA zegt dat dat haar pezen zijn, en dat ze dat waarschijnlijk blijft houden.

Afgelopen woensdag is ze bekapt. Vond ik best eng, want ik heb het idee dat ze daarna altijd wat gevoelig loopt. Maar dat ging heel goed. Hoefsmid zag eigenlijk ook weinig aan haar achterhoeven. De witte lijn was niet verbreed, maar de hoefjes waren wel wat rood.

Maar inmiddels zijn mn shetjes toch weer allebei ziek. Heeft niks met hoefbevangenheid te maken. Ze kwijlen de hele dag door, liters lopen er uit! Ik doe inmiddels aan strookbegrazing, geef ze iedere dag een heel klein stripje met lang stengelig gras. Daarbij hooi.

Gisteren was het kwijlen echt heel erg, en hebben we om 22.00 nog de DA gebeld. Die dacht aan een slokdarmverstopping. Vannacht zijn mn vriend en ik om de beurt opgestaan om te controleren hoe het ging. Vanmorgen kreeg ik ineens het idee dat het ook wel eens aan dat lange gras kon liggen. Las op internet dat daar een schimmel in kan zitten. Dus heb ik ze niks meer gegeven. En nu kwijlen ze niet meer. DA is net wel even komen kijken en die vond het er wel goed uit zien. Maar we moesten het maar goed in de gaten houden. Hij meende dat er misschien toch wat dwars heeft gezeten. Inmiddels heb ik ook contact opgenomen met een paardentandarts om eens naar hun gebit te laten kijken.

Het is toch wat met onze paardjes!!!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 08:44

Lieke_M: ik denk dat je van Dodson and Horrel, Safe and Sound te veel moet geven om tot de benodigde hoeveelheid vitaminen en mineralen te komen. Kan natuurlijk wel, maar ik denk dat de meesten hier het als lekker hapje, extraatje geven.
Volgens mij kun je beter een volledig vitaminen en mineralen supplement geven.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 10:05

Ik gebruik het wel als volledige voeding, maar lieftst 4x anderhalve schep per dag. Maar ik week m'n hooi wel eerst in water. Overigens vraag ik me af of D&H nu de meest handige "snack" is aangezien het maar beperkt houdbaar is.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 14:26

Voor gezonde 'snack' zou je eens aan Hippolyt Sempercube brokken (zijn ter grote van die vanilla snoep brokken) kunnen denken. Ze zitten boordevol vitamine en mineralen en geen tot weinig suiker/zetmeel volgens mij. Voor een pony heb je ongeveer 5 van die brokken per dag nodig voor de benodigde vitamines. Je kunt ze per 3 of 10 kg kopen.
Ik vind het zelf mooi spul, maar Isabella spuugt ze uit Haha!

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 17:20

Klinkt goed, moet er natuurlijk wel zien aan te geraken hier in België..

Zal morgen es googlen.

Vertrek binnen een uurtje naar Cavalia - verrassingetje van m'n lieve mannetje Lachen

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 17:52

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 09:29

hoe is het nu met Isabella Ingrid?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 10:24

Ja, dat vraag ik me ook af, loopt ze al wat beter???

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 14:12

Helaas moet ik mij hier nu ook melden...

Gister is bij mijn pony hoefbevangenheid geconstateerd. Ik was er gelukkig erg snel bij, want hij liep op gras nog redelijk goed, had geen warme hoeven nog en amper verhoging.
Hij staat nu op een kaal stuk weiland van 4 bij 8 meter, met daarin een stuk van 2 bij 4 meter zand Lachen
3 week lang moet ik hem 3 keer per dag medicijnen geven,
metacam, aspirine en een bloedvatverwijderaar .Normaal zou de DA voor zo'n geval alleen maar aspirine voorschrijven, maar ze wou geen risico nemen.
Het is alleen wel een hele tour om elke keer weer de medicijnen in zijn mond te spuiten, heeft iemand daar nog een tip voor?
of hoe ik anders die medicijnen kan verwerken?
Ik mix de aspirine al met appelmoes, maar dat is niet zo'n succes Nagelbijten / Gniffelen

De dierenarts heeft hele goede hoop dat hij er niets aan over zal houden en dat ik na 3 week al weer rustig kan wandelen met hem Lachen

Maar het is wel ellendig.... 3 keer per dag hem martelen met die spuiten is geen pretje...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 14:26

Ik deed de medicijnen van Image in een schaaltje met een grote schep appelmoes. En vervolgens met een lepel in de achterkant van een grote spuit. En dan spoot ik ze zo in haar mond. Ik moet zeggen dat wij er allemaal snel aan gewend waren gelukkig, want als je 2 x dgs voor maanden moet spuiten, is het wel fijn dat het niet telkens een gevecht is.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 14:39

Perdy haar metacam spoot ik zo in haar mond (krijgt ze nu ook weer trouwens, maar dan voor iets anders). De bloedverdunner eerst oplossen in water, soms met een klein beetje suiker erbij, dan ook in de spuit en zo in haar mond.. Perdy is daar gelukkig heel makkelijk mee.

Valt me trouwens op dat dierenartsen blijkbaar allemaal een ander 'behandelplan' hebben? Perdy hoefde maar 1 x per dag medicatie..

Als laatste Welscobfan, hopelijk knapt je paardje snel weer op.. 't is en blijft rottig Ach gut

silly29

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 16:55

Ik deed de medicijnen van Oda op een boterham met dunne appelstroop. Was op aanraden van de DA, en die at ze zonder problemen op.