[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 21:36

Slmt9 schreef:
Ik heb t via horse complete laten uitmeten met een biotensor. Ik geloof wel dat de kruiden die se uitmeette goed zijn, maar de manier van aanbieden werkt niet. Het zit allemaal in 1 zak gehusseld, dan geef je 18gr per dag. Maar dan zijn de kruiden niet evenredig verdeelt.
Livercomp van phytonics moet ik bijv ook echt opbouwen, ik kan niet in 1x de aanbevolen dosering geven, daar krijgt hij gelijk last van.

Ik geef nu dus wel livercomp (maar dan koop ik de gedroogde kruiden zelf) en bouw op met 1gr per kruid per week.

Die van mij is ook gemeten met een biotensor. Hij krijgt sinds 2 maanden liver comp van Phytonics, fir kleipoeder en micro comp van phytonics. En sinds een maand ook nog Moringa van Bioron. Is allemaal door holistisch dierenarts aanbevolen.
Hij heeft als een kievit gelopen. Maar sinds een week of 3 weer minder. Staat nu ook weer op halve dosering Metacam. En sinds afgelopen weekend krijgt hij een kwartje Pracsend.

Verder krijgt hij getest, grof, laag in suiker hooi. En twee handjes Fibreforce voer met dan dus die kruiden. Dat zit dus goed, maar waar hij nu dan gevoelig door loopt.... ik weet het ondertussen niet meer.

Slmt9

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 22:23

Behalve die van Bioron krijgt mijn paard die producten toevallig ook :)
Kan t zijn dat er nu meer gras groeit aan de randjes van paddock?
Mijn paard was vandaag weer aan t boeren. Dat doet hij alleen als hij te rijk gras heeft gehad, terwijl hij op een pp staat waar ze alleen hooi krijgen. Die krijgt ook minimaal binnen, maar toch weer last.

marjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 22:46

Wat toevallig! Wie heeft het bij jouw paard doorgemeten?
Boeren doet die van mij niet. Maar wel veel winden laten. Verder heeft hij ook sterk wisselende mest. En tussen de mest door heeft hij ook last van veel winden waarbij water uit zijn kont loopt. Echt vies. Vraag mij ook af of alles daardoor wel goed opgenomen wordt.

Ik heb gras rond mijn bak groeien en hij gaat tig keer per dag die randjes langs. Zijn kleine randjes en er staat niets. Maar ja wel kort en gestrest natuurlijk. Misschien dat ik dat toch weg moet gaan steken.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 08:41

Ik heb meerdere mensen hem laten doormeten. Toen ik de wanhoop nabij was ben ik bij Eric Laarakker terecht gekomen. Die meet met wiechelroede en maakt medicatie op maat. Die heeft hem elke 2-3 maanden doorgemeten, ik denk dat hij vanaf week 2 in een stijgende lijn ging.
Na 2 jaar heb ik hem nog door andere laten doormeten, waarbij de een beter beviel dan de ander. Claartje Freriks en Leonie (achternaam kwijt, beide holistische dierenartsen) bevielen wel heel goed. Ook een tweetal die niet goed bevielen zoals Annette de Vogel en Horse Complete.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 09:56

Hoe is het met alle zorgenkindjes?

Wol ging zo goed. Stap en draf goed zonder schoenen, hij was zo blij en echt weer zichzelf. Maandag lymfedrainage, dinsdag bekapt, woensdag stok en stokkreupel. Weer bevangen? Ik weet het niet. Ik kan wel janken, voelt alsof de laatste 3 maanden voor niks is geweest. Alle zorgen, alle tranen.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 10:12

Sappos schreef:
Hoe is het met alle zorgenkindjes?

Wol ging zo goed. Stap en draf goed zonder schoenen, hij was zo blij en echt weer zichzelf. Maandag lymfedrainage, dinsdag bekapt, woensdag stok en stokkreupel. Weer bevangen? Ik weet het niet. Ik kan wel janken, voelt alsof de laatste 3 maanden voor niks is geweest. Alle zorgen, alle tranen.

Oh noooo wat oliebol.

Nicky schommelt wat. Ze blijft goed lopen maar draaft minder dat is voor mij wel teken dat toch wat minder gaat.
Ik heb haar afgelopen 3 dagen 24/7 op schoenen laten lopen. Nu net weer uit gedaan en ze loopt weer als een zonnetje. Het is wel iedere keer na het bekappen. Hoe kort er ook tussen zit.
Haar hoef begint nu ook wel echt uit te groeien. Zo’n typische lelijke hb hoef.
Probeer haar hiel laag te houden en de teen iets vrij. Nog een lange weg te gaan.
Afbeelding

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 10:23

Ik duim ook voor Nicky!! Hoop dat ze zich herpakt en ze weer helemaal goed gaat lopen en straks ook zonder schoenen. Naar gezicht he die voeten met die ringen. Ik kijk ook met walging naar die voeten omdat ze zo typisch hoefbevangen zijn.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 13:14

Sappos schreef:
Ik duim ook voor Nicky!! Hoop dat ze zich herpakt en ze weer helemaal goed gaat lopen en straks ook zonder schoenen. Naar gezicht he die voeten met die ringen. Ik kijk ook met walging naar die voeten omdat ze zo typisch hoefbevangen zijn.

Moet zeggen had het liever niet meegemaakt, maar tegelijkertijd vind ik het super interessant.
Hoeven heb ik altijd boeiend gevonden. Ik schaam mij er ook niet voor het is zoals het is.
Ik doe er nu alles aan om het weer goed te krijgen.
Nicky is verder een blije pony dat staat voorop.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 16:13

Ik meld mij alvast even..

Vanmorgen naar stal, pony van de wei gehaald, niks aan het handje. Vorige week nieuw tuig gekocht dus ben nog een beetje mijn tweewieler aan het afstellen zodat alles perfect in balans is. Pony liep fijn dus was helemaal tevreden. Ik kom van de bak op het harde en pony liep gevoelig. Hoeven gevoeld, warm, maar geen pulsatie. Manenkam ook soepel. Slobber (vitalbix) gegeven met glucobalance. Het zat me niet helemaal lekker dus nog een stukje gelopen. Wéér stram.. dus heb de DA maar gebeld.

Inderdaad hoefbevangen :(

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 20:42

Ladygiroc schreef:
Ik meld mij alvast even..

Vanmorgen naar stal, pony van de wei gehaald, niks aan het handje. Vorige week nieuw tuig gekocht dus ben nog een beetje mijn tweewieler aan het afstellen zodat alles perfect in balans is. Pony liep fijn dus was helemaal tevreden. Ik kom van de bak op het harde en pony liep gevoelig. Hoeven gevoeld, warm, maar geen pulsatie. Manenkam ook soepel. Slobber (vitalbix) gegeven met glucobalance. Het zat me niet helemaal lekker dus nog een stukje gelopen. Wéér stram.. dus heb de DA maar gebeld.

Inderdaad hoefbevangen :(

Ahh balen zeg! Je bent er vlot bij!!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 21:09

@Sappos, niet gewoon te kort bekapt, dat je het een paar dagen moet aanzien?

Hier loopt de mijne ook niet zoals het hoort, een leek zal het niet zien, maar ze vermijdt duidelijk het harde wat meer. Helaas weer teveel gras gehad, en dan nog hooi om haar in het droge te kunnen laten, en dan vreet ze gewoon van beide veel te veel. Voor de zekerheid wordt het weer strookbegrazing op de track (zelfs de track is te grasrijk momenteel), wat vaker op de paddock, paar daagjes previcox, en dan weer wat aan het werk zetten om de overtollige vetjes eraf te krijgen.

Ik ben te weinig met haar aan de slag geweest: ik heb er twee met rotstraal, waarvan één ook rainrot heeft, en ben die nu beide dagelijks aan het behandelen, dus madam kreeg nu wat minder aandacht (behalve haar rondjes in de stapmolen terwijl ik de anderen behandel).

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 21:10

Haalt je smid toevallig veel van de zolen af? Grietje had er ook vaak wel een paar dagen last van. Daarna heeft de smid alleen nog maar minimaal aan de zool gezeten en had ze er minder last van. Ik zou het sowieso even aangeven bij je smid

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 21:18

Vreselijk Sappos. Ik voel met je mee.
Die van mij had precies hetzelfde. Tot twee weken terug ging ze fantastisch. Toen bekapt en alles weer terug naar af.
Ga nu dinsdag opnieuw foto’s maken...
Maar m’n hoofd roept steeds vaker dat het misschien tijd is om haar te laten gaan. M’n hart is er nog niet aan toe.

Ladygiroc, ook al zo piep!! Sterkte!

Hwn ook niet fijn!
Wat een zorgen hè?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 22:14

Stal_Fiore schreef:
Die van mij had precies hetzelfde. Tot twee weken terug ging ze fantastisch. Toen bekapt en alles weer terug naar af.
Maar m’n hoofd roept steeds vaker dat het misschien tijd is om haar te laten gaan. M’n hart is er nog niet aan toe.

Hwn ook niet fijn!
Wat een zorgen hè?

Ook al zo’n pech. Sjips zeg.
Nicky liep vanavond zonder schoenen weer top. Raar knol is het ook.
Geven jullie nog supplementen bij?

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 09:52

Afbeelding

Wij zijn sinds een paar dagen weer begonnen met korte stapritjes (20 minuutjes) met tussendoor wat overgangen naar draf, half rondje en weer terug naar stap. Veel rechte lijnen, wat stelling en schouder binnen/buiten meepakken. Gaat super goed en ze loopt echt prima! Werken aan de hand doen we ook nog steeds.
Ze staat sinds zaterdag een heel dagdeel op het gras (opgebouwd vanaf 30 minuten naar 3 uren in ongeveer 4 weken. Nu staat ze 6 uur per dag op het gras.)
Dat vind ik wel erg spannend nog. Aan de andere kant, ze is bevangen geraakt van een te rijke partij voordroog, niet van gras. Ik heb ons land in kleine weitjes opgedeeld en het gras eerst goed laten groeien, je zou het bijna kunnen hooien zo hoog.
Ik had een graasmasker gekocht maar die heb ik na een paar minuten afgedaan, wat een onding.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 11:05

Zo nadat we gister de diagnose gekregen hebben ben ik nu de eerste schok een beetje te boven. Baal er gigantisch van, zeker nu de rest van de paarden lekker op de wei lopen. Vanmorgen even naar stal geweest om de voeten te koelen en ze liep beter dan gister. Ben alleen vergeten te vragen aan de DA hoelang ze metacam moet. Is daar een rechte richtlijn voor? Vraag het anders van de week als ze bellen met de bloeduitslag.

Gaan die van jullie nog wel op gras? of wanneer wel en wanneer niet?

Ik had er na mijn idee alles aan gedaan om HB tegen te gaan, 7 dgn in de week beweging, ruim opbouwen, graasmasker en glucobalance, Fructaanindex was groen, geen koude nachten en veel zon, uberhaupt geen zon de laatste dagen :+ . Gras staat kniehoog. En nog zijn we ingehaald door HB :(.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 12:27

Nicky komt het eerste jaar niet meer op het gras.
Vandaag voor het eerst geprobeerd de andere pony’s wel op het gras te laten en Nicky kreeg hooi

Eerst baalde ze flink. Maar ging daarna rustig hooi eten.
Afbeelding

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 13:15

Mijn paard komt helemaal niet meer op gras. Die heeft al moeite met het verwerken vh gras dat aan de randjes vh pp groeit. Die heeft overigens zn hele leven al slecht gereageerd op gras (werd er altijd bol en gassig van)

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 14:39

Stal_Fiore schreef:

Hwn ook niet fijn!
Wat een zorgen hè?

Heel veel sterkte morgen... Hopen dat het meevalt... Hebben ze bij jou ooit de oorzaak voor de bevangenheid gevonden?

Ivy komt al jaren niet meer op het gras. Gelukkig is dat goed te regelen bij mij op stal en vindt ze het na de eerste paar keer niet zo erg meer.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 15:38

Ach weet mensen met zorgen en toch weer paarden bevangen.

Fiore ik duim voor goede foto's.

Lymfedrainage en bekappen een dag achter elkaar misschien net wat teveel geweest. Hoe is de pony nu?

Die van mij staat dit jaar niet op het gras. Suikers waren veel te hoog, zelfs na een dieet de hele winter en geen gras dus durf het niet aan.
Pony is topfit op deze manier en ik heb denk ik de mazzel met 1x bevangen, 6 weken dieet, rust en pijnstillers en weer goed, geen terugval gehad.

Sterkte allemaal!

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 17:12

Ladygiroc schreef:
Zo nadat we gister de diagnose gekregen hebben ben ik nu de eerste schok een beetje te boven. Baal er gigantisch van, zeker nu de rest van de paarden lekker op de wei lopen. Vanmorgen even naar stal geweest om de voeten te koelen en ze liep beter dan gister. Ben alleen vergeten te vragen aan de DA hoelang ze metacam moet. Is daar een rechte richtlijn voor? Vraag het anders van de week als ze bellen met de bloeduitslag.

Gaan die van jullie nog wel op gras? of wanneer wel en wanneer niet?

Ik had er na mijn idee alles aan gedaan om HB tegen te gaan, 7 dgn in de week beweging, ruim opbouwen, graasmasker en glucobalance, Fructaanindex was groen, geen koude nachten en veel zon, uberhaupt geen zon de laatste dagen :+ . Gras staat kniehoog. En nog zijn we ingehaald door HB :(.

Ik ben tot de conclusie gekomen dat je aan de fructaanindex niks hebt. De uitleg wel, maar de landkaart niet. Klopt naar mijn idee niet veel van. Ik kreeg een tip van iemand om te kijken naar https://www.agrifirm.nl/nieuws/grasmonitor/ Daar heb ik meer aan gehad de afgelopen tijd.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 19:23

Ik heb het gelezen vur.. al was de index niet mijn enige remedie tegen de HB.
Ik heb ze het liefst nu ook niet meer op het gras, misschien als het helemaal geel van de droogte is, ze heeft op de wei nl meer ruimte dan in de paddock.

Ze liep vandaag overigens best aardig. woensdag gaan we naar de vitafloor, iemand daar ervaring mee? Schijnt de doorbloeding te verbeteren dus kan geen kwaad denk ik.

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 19:47

Ik zou de vitafloor alleen in overleg met je dierenarts doen. Hij kan het beste inschatten welke belasting de hoeven van je paard nu aankunnen.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 21:26

Dank jullie, best wel een beetje zenuwachtig

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 22:19

Ladygiroc schreef:
Z

Ik vrees dat het kniehoog gras wel eens de oorzaak kan zijn: lang gras mag dan minder fructaan bevatten, als ze te grote hoeveelheden binnen krijgen, hebben ze toch gewoon teveel suikers binnen. Hier kan de mijne juist prima op kort gras, maar niet op langer, aangezien ze erg gulzig is.

@Stal Fiore, ik duim!