[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 06:18

Wij hebben er diversen uitgeprobeerd :D stuk voor stuk allemaal goede smeden, maar in de praktijk blijkt dat Image alleen fijn loopt op de ijzers van Van Nassau. Tsja verwend is ze wel ;)
De Haflinger loopt ook op breakover ijzers, maar die wordt thuis beslagen door R. Both. En daar loopt zij top op.

Izie

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 14:34

Mijne nu sinds drie weken weer onder het zadel en hij voelt prima. Gewoon nog op blote voeten, hoop dat dit zo blijft.

Wel hippo ex-laminitis besteld, ga ik toch bijvoeren voor de zekerheid met t weide seizoen op komst.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 14:37

Ijzers zitten eronder.
Hij loopt al een tijd met gevoelige/ pijnlijke voeten dus dit zal eerst weg moeten trekken en hij moet ook een beetje wennen aan het lopen op een hard stuk ijzer.
Maar nadat hij er een 1,5 uur op had gelopen en ik hem uit de wei pakte lekke het op de harde al wat beter te gaan.
Dus maar hopen dat het zo blijft en zelfs verbeterd.

Gwenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 18:47

Ik heb de mijne nu bijna 3 weken op blote voeten gezet. De hoeven lijken goed te groeien en niet gevoelig. Als hij de weide op gaat geef ik hem voor de zekerheid wat ascal.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 22:06

Ik ben vandaag duimen aan het draaien, in de hoop dat het toch goed blijft gaan met mijn dame. Kwam vanmiddag op stal en zag dat de dames zich toegang tot de wei hadden verleend :( . Hoe lang ze erop hebben gestaan is niet duidelijk maar aangezien er ook al ontlasting op de wei lag was het zeker langer dan het 1/2 - 1 uurtje wat ze normaal op de wei mogen.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 22:16

Hier lagen er dubbellips ijzers onder. Ja, dat is vloeken volgens sommige smeden. Maar ze liep er zo goed op. En zelfs de laatste 1,5 jaar dat we aan het tobben waren en in de kliniek liepen werd dit wel aangeraden bij haar.
Ook nog met siliconen geprobeerd, maar dat maakte geen verschil.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 08:17

Ik heb nu een gewoon ijzer maar de smid heeft hier de enkele lip vanaf gedaan.
Omdat hij nu zo gevoelig is op de teen, is het niet handig hier een lip tegenaan te laten duwen.
Verder heeft hij het ijzer voor helemaal afgerond zodat hij goed kan afwikkelen.
Gisteravond kreeg ik al appjes van stalgenoten dat ze vonden dat nigito beter loopt.
Gister op de harde meende ik ook verbetering te zien.
Maar ik ga niet te vroeg juichen.
Hij heeft veel last gehad van zijn voeten, dus nu maar eens kijken hoe alles hersteld.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 17:17

Hebben jullie misschien ideeën?
Mijn merrie is nu inmiddels hoefbevangen "vrij". Haar hals is weer bijna normaal. Maar de cushing en ir gaan natuurlijk niet meer weg.

Echter moet ik haar weer aan het werk zetten.
Maar wat kan ik haar in hemelsnaam bij voeren?
Ze krijgt nu gewoon d'r porties hooi en tussen de middag een beetje zemelen met agrobs en haar cushing pilletje.
Ik wil haar magnesium gaan geven en eigenlijk nog iets aan krachtvoer na de trainingen. Maar wat mag en kan ik haar geven ?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 17:34

Ik voer metazoa, hiervan geef je 50 gr per 100 kg, dus ik voer 250 gr per dag.
Sinds ze dit krijgt is ook haar rare vacht helemaal weg, ze verhaart super en glanst als een spiegel.
Verder krijgt ze wel ruim hooi.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 17:43

Maar is dat ook als krachtvoer ?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 17:47

Het is meer een soort Lucernebrok met vitamine erin.
Een paard heeft niet perse krachtvoer nodig maar vaak wel vitamine.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 18:46

Ik voer SpeediBeet en Care4Life :)

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 18:55

jesito schreef:
Ik voer metazoa, hiervan geef je 50 gr per 100 kg, dus ik voer 250 gr per dag.
Sinds ze dit krijgt is ook haar rare vacht helemaal weg, ze verhaart super en glanst als een spiegel.
Verder krijgt ze wel ruim hooi.

Voor een bevangen paard kan je beter de concurent van metazoa voeren namelijk de Superfithorse hier zit minder suiker in dan de metazoa en de superfithorse is ook nog eens biologisch, ik geef het ook aan mijn bevangen shetlander, doet het er goed op.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 20:08

Oke, ik heb wel eens gehoord hiervan maar ken het niet.
Nou las ik laatst ergens dat het ongeveer hetzelfde is als metazoa.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 20:18

jesito schreef:

Het is zowat het zelfde samenstalling als metazoa, echter minder suikers en biologisch zie www.superfithorse.nl

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 20:20

Ik voerde geen brok meer. Alleen maar structuurvoer (Spillers Happyhoof, Dodson & Horrel Safe and Sound) met beetje vitaminen/mineralen (Marstall Force). Zo had ze toch een beetje voer en er was geen reden brok te geven, ze deed het hier prima op. Verder gewoon heel droog voordroog.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 20:21

dynamiek schreef:
jesito schreef:

Het is zowat het zelfde samenstalling als metazoa, echter minder suikers en biologisch zie http://www.superfithorse.nl

Had het al opgezocht, maar ik kom al amper aan Metazoa, die superfit is hier in limboland nergens te krijgen zag ik.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 20:43

Wordt ze nu dunner met het werken of is het je gevoel dat zegt dat je dan moet gaan bijvoeren? Die van mij voer ik niks extra's bij als ze werken, maar hier hoeven ze ook niet super intensief aan de bak. Ik geef hooguit wat meer weidehooi of laat ze even grazen als de omstandigheden goed zijn. Hier krijgen ze alleen marstall force naast het hooi. Mocht ik straks echt flink met ze gaan mennen dan kijk ik het eerst even aan hoe ze het hier op blijven doen en voer ik eventueel wat olie bij.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 20:47

Ze mag absoluut niet magerder. Ze zit op het randje.
En heeft natuurlijk lang stil gestaan. En moet/mag nu aan de bak...

Olie krijgt ze bij de zemelen net als gekookte lijnzaad.

Gwenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 16:58

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 19:06

Mijn shet gaat weer als een treintje op zijn ijzertjes, zelfs op de harde stapt hij alweer redelijk door.
Zitten er sinds woensdag onder en hij gaat iedere dag vooruit.
Ben blij dat ik het heb gedaan.

chantaleddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 17:33

ik meld me ook. mijn haflinger is al lange tijd hoefbevangen (als een stoplicht) en nu is het dus weer. volgens mijn zus gaan de achterpoten nu ook en omdat ze zoveel pijn heeft wil ze haar misschien naar de slacht doen paard is al 21 maar kan zonder die bevangenheid nog zat wat jaartjes mee. ik wil dit niet en vandaag meulkorf opgehaald maar dat vind ik ook wel weer sneu om die om te doen. met training word het meestal wel beter bij haar. ik wil haar dus nu ook weer trainen. dus elke dag proberen stuk te lopen en elke dag proberen te longeren. maar moet ik dan ook pijnstillers erbij nemen? of gewoon zo ze werkt en loopt dan alleen maar op zand. nauwlijks asfalt. en hoe duur zijn die

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 18:52

Lijkt mij niet aan te bevelen te werken (longeren) met haar als ze hb in vier voeten heeft?

Weet wel dat de meningen erg verschillen: de ene therapie schrijft rust voor en de andere juist beweging. Maar nooit met dwang.

HB gaat nooit echt over; het is in het gunstigste geval te hanteren. Ik kan niet bij je zus kijken, maar weet wel eea over paarden met hb aan 4 voeten en als ze echt erge pijn hebben, is werken (of m.i wandelen) gewoon geen optie.
Pijnstiller en aangepast management is wel nodig.
Als dat niet helpt, zou je zus gelijk kunnen hebben. HB is verschrikkelijk pijnlijk.

Maar goed... best mogelijk dat anderen die mening niet delen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 19:18

Longeren zou ik ook niet aanraden om bij een bevangen paard te doen. Kleine rondjes zijn pijnlijk en zetten extra druk op de zijkanten van de hoef. Als je haar graag wil laten bewegen dan zou ik lekker op een zachte bodem met haar gaan wandelen. Zo veel mogelijk rechtuit en de bochten ruim aansnijden. Ik heb met die van mij overigens alleen gewandeld toen ze uit zichzelf al meer ging bewegen. Toen ze echt pijn had wilde ze alleen maar stil staan en liggen. Toen ging ik haar echt niet dwingen om te lopen.

Ik zou niet zomaar op eigen geluk met pijnstillers beginnen, tenzij je er al veel ervaring mee hebt. Vraag anders je dierenarts eens voor advies. Bellen is vaak gewoon gratis.

chantaleddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 20:31

volgens mij heeft ze nog niet verschrikkelijk veel pijn aangezien als ik in de wei kom en ze weet dat ik met haar wat wil doen qua bewegen dan gaat ze vaak uit zichzelf rondjes rennen zodat ik dr niet kan pakken. ik geef haar nooit zware beweging. als ik longeer doe ik dat niet lang omdat je dan gewoon kan zien dat ze pijn heeft. als ik wandel een klein rondje over alleen maar zand ( mega zandbaan van 1 km) ik doe een klein rondje weet niet precies hoelang.

stil staan doet ze dus niet uit zichzelf. liggen doet ze bijna nooit (tenminste wat ik zie) en als ik gewoon met niks in mijn hand aan kom lopen dus geen halster of wat dan ook blijft ze wel gewoon staan.

ik heb vandaag gewandeld met ze, klein rondje denk ik 20 minuten met wat gekloot van andere pony erbij. dus denk ik totaal 10 minuten

dwingen doe ik niet, krijg ik dan namelijk toch niet voor mekaar mevrouw is erg koppig haha.

vandaag muilkorf ding gekocht zodat ze geen gras meer kan eten. ik ga denk ik het opbouwen ze kan niet ineens van veel eten naar alleen eten in stal. dat lukt niet en ga ik ook niet doen. rustig opbouwen dus eerst half uurtje dan 3 kwartier dan uurtje en zo opbouwen totdat ze maar uur kan eten en dat 2 x per dag?
dus samengevat eind resultaat zou moeten zijn: 9 uur naar buiten met muilkorf 11.30 muilkorf af. 12.30 om en dan half 4 af en dan tegen 6 uur richting stal om maar een voorbeeld te noemen