[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ponyzotje

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 12:41

Een beetje vervelend dat ik nu dit topic moet binnenkomen maar het overtuigt me toch extra om te posten.

Allereerst veel sterkte gewenst met dit verdriet...

Ik ben hier al wel eerder komen posten, in de tijd dat ik nog alleen een chronisch bevangen verzorgpony had (die het overigens wel goed doet, af en toe wat mank maar meestal gewoon rad, er wordt wel niets meer mee gedaan). Helaas heb ik hier zelf een enorm risicogeval lopen waar ik heel veel schrik voor heb. Situatieschets:

Het gaat om een Haflingermerrie van 4.5 jaar oud, niet ingereden. Ik heb haar sinds mei. Ze staat samen met mijn draver 24/7 buiten en dat is het enige dat ik zo wil houden ;-) ze moet buiten kunnen. Ik zit doordeweeks op kot en dan heb ik dus geen tijd om met ze te werken (mijn vader gaat dan hooi geven). Mijn paard zou ik makkelijk een baal op het weiland kunnen gooien, die houdt zichzelf goed. Echter, met de komst van de Haflinger zit ik met een gigantisch probleem. Hiervoor stond ze op stal met drie keer per dag een voerbak hooi. De vorige eigenares heeft haar ook ooit van het land moeten halen omdat ze zich dood zou eten (enfin, hoefbevangen). Ze is wel nog nooit hoefbevangen geweest.
Bij mij ging ze dus ook meteen opzwellen met 24/7 op het land staan. Toen kwam gelukkig snel de winter, dus dacht ik, nu gaat ze afvallen. Niets is echter minder waar. Ik snoei al gigantisch in de hoeveelheid hooi, hetgeen mijn dravermerrie ook niet echt ten goede komt.

Wat betreft werk, wegens zware studies kan ik haar niet met regelmaat werken. Echt elke dag werken om haar te doen afvallen is dus geen optie, helaas. Een beetje werken kan natuurlijk wel, maar helpt dit voldoende?

Op dit moment krijgt Daya, de Haflinger, driemaal per dag een handje hooi, en over de hele dag een klein emmertje stro daaronder gemengd (zodat ze wat meer buikvulling zou hebben en niet zo snel bij mijn draver zou gaan stelen). Echter, ze viel niet af. Toen het zo gigantisch aan het vriezen en sneeuwen was, kreeg mijn Haflingertje voor het eerst terug een beetje schoft!!! En hoera, ik kon twee ribben voelen! Ik dacht dat ik op de goeie weg was. Maar sinds de sneeuw een paar dagen weg is, is de Haflinger weer als vanouds.

Ik ken de risico's en gevolgen van hoefbevangenheid. Een graaskorf wordt besteld voor dit voorjaar. Maar wat kan ik nog meer doen? Ik kan niet de hele dag bij haar zijn. Hoe moet ze eten met een graaskorf, als het gras te kort (of te lang) is? Kan ze nog kroelen? Kan dat een hele dag aanblijven? Zijn er andere oplossingen/tips??

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 13:05

Hallo Ponyzotje
Je zou kunnen overwegen een paddockparadijs aan te leggen om je land heen. Het pad raakt dan kaal en de paarden moeten bewegen om van en naar de hooiplek/waterbak etc. te komen. Je kunt dan eventueel het paard deeltijd op de wei zeten, de pony loopt er dan omheen en is niet heel de tijd alleen...na bepaalde tijd zet je het paard weer terug op het pad.
Meer informatie op www.paddockparadijs.nl
De paarden staan dan nog steed 24/7 buiten, maar hebben geen toegang meer tot onbeperkt gras. Wanneer je het hooi in slowfeeders doet, kunnen ze ook niet onbeperkt, maar wel de hele dag door kleine beetjes eten. Daar wordt de draver ook niet minder van...

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 13:05

romeo, veel sterkte,er spreekt heel veel liefde uit je verhaal!

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 13:31

@romeorowan heel veel sterkte, zo jammer van dit prachtige lieve paard zoals je haar beschrijft was ze van goud erg mooi om dat te lezen.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 14:03

Buitenzinnig, helaas is de slowfeeder geen optie, want die heb ik al geprobeerd, en daar ging mijn draver wél ontzettend van afvallen, en de Haf niets. Ik werkte zoals op het forum van PP staat met een net in een bak. De draver kreeg er absoluut niet genoeg uit, de Haf stond de hele dag te eten en bleef tonnetje rond.
Een paddock paradise kan hier niet, omdat alles klei is. De site ken ik goed, ik heb er al veel op gelezen, maar ik zou mijn hele ondergrond moeten veranderen en dat is hier geen optie (het land is niet van mij). Op de klei blijft al het water staan. Ik heb nu al geen droog land meer (behalve de plaatsen waar nog een beetje gras staat - hetgeen mijn haf er vakkundig aan het uitploegen is).

Ik heb tot nu toe wel enkele goede ervaringen gehoord met graaskorven, maar ik snap dan niet waarom niet iedereen ze gebruikt, zijn er zoveel nadelen aan verbonden?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 14:13

Overweeg dan graszaadhooi waar ze beiden de hele dag bij kunnen en dan de draver een uurtje apart met goed hooi en speciaal voer?

Ik gebruik ook een graaskorf in de zomer, maar laat die niet de hele dag om. Het staat groomen een beetje in de weg en ze kunnen niet uit een drinkbakje met lepel drinken.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 14:19

Ik heb ook overwogen om de draver bij te voeren en dus in totaal minder hooi te gaan voeren, maar dat lijkt me ook niet gezond voor de draver. Want weinig wordt dan wel HEEL weinig.

Ja dat groomen zit ik ook wel mee in, van dat drinkbakje wist ik niet, jammer. Dat wordt dagelijks bakken bijvullen ;-) (enfin, een bak vervangen door een kraantje en zo laten vollopen, kost ook niet veel moeite). Wat doe jij dan de rest van de dag met de pony, als ze de graaskorf niet aanheeft? Op een paddock zodat ze helemaal niets kan eten?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 14:23

Vandaar dat ik graszaadhooi opperde...daar zit winig voeding in, is heel vezelig en dus kauwen ze er langer op...dus er is wel buikvulling, maar geen energie/suiker. En dan de draver een flinke portie gewoon hooi apart geven.

Misschien dat jouw Haf wel met de graaskorf kan drinken uit een bakje, de mijne niet.... hangt wellicht van de vorm van de lepel en de handighied van het paard af?

Ik ben zo slim geweest om een hele groep van potentiële dikworders te nemen :D Dus ze krijgen deels weidegang, waarvan de Fjord met korf en deels alleen de track en paddocks van het PP

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 14:25

@ponyzotje : Ik had hetzelfde probleem, Ik wou mijn haf laten vermageren, maar mijn volbloed ruin die bij haar loopt vermagerde.
Als ik hem wou bijvoeren, wou mijn haf de 2 emmers (omdat ze wel doorhad dat in haar emmer minder zat...) en liep de hele tijd van de ene emmer naar de andere.
Ik geef ze nu appart bij, elk naar hun behoeften en ze mogen pas terug samen als alles op is (Behalve hooi dan).

Nu gaat het beter dan deze zomer, ze gaan 's nachts elk op een apparte stal en doordat de weide volledig omgeploegd is hoeft ze geen graaskorf meer om en krijgt ze eigenlijk enkel wat gruis met s&s en hooi en heb ik een slanke haflinger, maar ik wordt al bang als ik terug aan de lente denk ...
Zo ziet ze er nu uit :
Afbeelding

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 14:50

Ponyzotje... ik denk niet dat de oplossing van jouw probleem zit in minder voeren of voer met een lagere voedingswaarde. Nog afgezien van het feit dat het een complex probleem is want je hebt twee totaal verschillende paarden met ieder hun eigen behoeftes - als je de één qua hooigift op peil wil houden ( de draver) dan wordt de haf te dik, en ga je korten op hooi ( wat eigenlijk sowieso niet zo'n goed idee is) dan wordt de draver te mager.
Zo.. wat is wijsheid? Ik denk dat er maar één oplossing te zoeken is en dat is dat je toch de haf meer beweging zult moeten geven en hem niet door stilstand laat vervetten. Als je daar zelf door studie of wat dan ook niet toe in staat bent, schakel dan hulptroepen in. Wellicht kun je in je omgeving een vertrouwde bijrijder|-ster vinden die op de dagen dat jij niet bij je paarden kunt zijn, die taak van je overneemt en het dier aan het werk zet.
Dat lijkt me sowieso beter om het paard regelmatig in beweging te houden want anders krijg je een soort van weekend-warrior en dat is ook niet goed.

Volgens mij is dit, naast het paard verkopen, de enige praktische oplossing voor jouw probleem.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 16:05

Yoika, ik heb tijd om te wachten tot hun respectievelijke porties op zijn, maar mijn papa niet. Ik ben nu wel thuis tot februari dus er kan al een en ander gebeuren.

Jannepauli, deze Haf staat niet stil. Vervetten wel, maar ze staat nooit op stal. Ze is ook nog niet ingereden, dus zomaar een bijrijder vinden is geen goede optie, vind ik. Ik vind nooit iemand goed genoeg rijden (van de mensen die ik ken bedoel ik) om een paard in te rijden :o . Ik weet wel dat enkel weekendwerk zeer ongezond is, daarom werk ik ook niet in het weekend, tenzij er in de week al gewerkt is :D

Verkopen is absoluut geen optie om meerdere redenen, niet alleen dat ik ze graag zie :-) .

Door een heleboel andere verhalen te lezen denk ik dat het blijkbaar toch mogelijk is - immers, zoals ik in mijn openingspost ook zei, was ze sterk aan het afvallen toen het sneeuwde. Dus heb ik nu de moeilijke beslissing genomen de paarden uit elkaar te zetten. De Haflinger overdag zonder eten in de piste (een beetje hooi in een slowfeeder), 's nachts wel op de weide voorlopig (ik wil geen leververvetting, bovendien staat er bijna alleen bemodderd gras in de weide). Vanaf het gras begint te groeien of als dit niet volstaat, krijgt ze 's nachts ook een graaskorf om. Als het weer wat beter is zal ze weer meer gelongeerd en over de weg actief gewandeld worden. De draver blijft nu dus gewoon hetzelfde, 24/7 op de weide, maar krijgt nu overdag een berg hooi meer ;-) . In de zomer, áls dat werkt, 24/7 op het land met een graaskorf. Werkt dat niet, dan nog een halve dag in de paddock.

Ter vergelijk:
Dit was Daya in mei, toen ze toekwam:
Afbeelding

Dit is Daya nu ongeveer:
Afbeelding

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 16:12

Nu is vergelijken van foto sowieso al moeilijk, en zeker nog eens het verschil van zonder en met wintervacht. Vooral robuuste paarden als haflinger, fjord, ijslander en shetlander ogen in de winter dikker alleen al vanwege hun enorme pak haar.
Beste is dus voelen. Schoft, schouders, ribben, ruggengraad en billen.
Ik heb trouwens ook een niet werkend paardje en dat is prima in conditie te houden met matig voeren. Niet meer voeren dan ze nodig hebben voor dagelijks onderhoud.

Hier mijn teddybeer van vandaag met aangevroren haarpunten door de mist; zo oogt ze ook 'dik', mede omdat het haar echt uit staat nu.

Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 16:15

ze is toch niet zo heel dik nu?
Het enige goede gezelschap voor een ex-bevanger is een shetlander volgens mij....of een andere ex bevanger.
Zijn jullie paarden al aan het verharen?Of zijn mijn heren weer de enige die daar mee beginnen?
De winter moet nog beginnen!

Isapaardje@....kijk zo hoort een goedwerkende vacht eruit te zien!
Smurf is ook een wolbaal,maar is nu wat aan de stevig kant....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 16:20

In een ander topic is er gesproken over het testen van hooi op suiker, dus heb ik gevraagd wat de kosten daarvan zijn. Hier het antwoord:
Citaat:
Het basis hooi onderzoek kost € 54,00 (is dus inkl. suikergehalte)
Een aangepast advies voor paarden kost € 5,00
Deze bedragen zijn exclusief BTW

Als ik 19% BTW reken kom ik op 140 euro (ik heb 2 soorten hooi liggen)
Dat is omgerekend ong 28/35 baaltjes hooi !!!
Misschien te doen als je voor een jaar op voorraad hebt, maar ik heb altijd kleine partijenen van 50/100 balen met grote kans dat het van een andere partij is. ;(

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 16:20

Ik voel geen schoft meer (gaat gewoon rechtdoor enkel de manen duiden de lijn aan) en ribben zijn ook niet te voelen, zelfs niet met hard drukken. Dat vind ik persoonlijk dik. Ze heeft ook bijna GEEN winterhaar (je kan er je hand niet insteken). What you see is what you get, het is allemaal vet :D

Hoe gelukkig was ik toen ik met die sneeuwdagen eindelijk wat schoft voelde!! Zelfs, mits goed drukken, 2 of 3 ribben!! Des te ongelukkiger was ik toen de ribben weer verdronken toen de sneeuw gesmolten was. Het is weldegelijk een HEEL groot verschil.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 16:22

geerke schreef:
ze is toch niet zo heel dik nu?
Neen, maar dit is wanneer ze bijna niet bijgevoerd wordt. En het wordt ook gewoon alsmaar erger, en dat wil ik niet. Zó dik moeten ze niet staan om bevangen te worden. Beter voorkomen dan genezen. Nu is het nog aan te zien, maar wat wordt het dit voorjaar? Daarom vind ik haar absoluut te dik en zoals ik hierboven ook schreef, geen schoft of ribben te voelen, dat is voor mij te dik. Zeker voor een Haf.

Ohja, hier overigens nog niet aan het verharen. De wintervacht moet er nog opkomen bij de Haf :D Draver staat er wel warmpjes in met haar vachtje.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 16:29

@ponyzotje: Heb je dit topic al gezien [VS] Centraal topic voor paarden met overgewicht ?
Ik denk dat je vragen daar beter thuishoren. In dit topic zitten paardeneigenaren met paarden die hoefbevangen zijn of zijn geweest, dat is qua afvallen / beweging etc. toch weer een bijzondere groep. Succes met het af laten vallen!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 16:48

Dankje, dat had ik nog niet gevonden. Ik ben ook bang voor hoefbevangenheid :D Ik ken er tientallen en tientallen zo, maar je hebt gelijk, gelukkig is het nog niet zo ver!!

xxmeisjexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 17:12

ik wil gelijk ff iedereen bedanken die me allemaal adviezen hebben gegeven
de pony wordt misschien van mij en ik zal alles eraan doen zodat hij gezond blijft

groetjes daphne

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 17:24

Dat is goed nieuws Daphne.

Isa staat er mooi bij met haar witte haarpunten. Die van mij zien er op het moment ook zo uit, alleen zijn die van mij nog wel te dik. Toch merk ik wel dat Amber wat begint af te vallen, althans haar manenkam is nu lang zo vet niet meer als eerst. Hij voelt soepeler aan en ik voel met een beetje moeite haar ribben weer. Grietje gaat nog niet zo snel als ik gehoopt had, maar ze loopt iig weer goed. Straks weer begonnen met wandelen en ik heb nu een lamme arm van het inhouden. Amber heb ik voor het eerst op een normale volte gelongeerd, ging ook prima.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 18:11

Ik heb vandaag eens gevoeld bij Ulvy (eerst door een enorm pak haar heen net als bij Isa) en ik voelde toch wel wat ribben hoor. Ik heb het idee dat haar vet vooral op haar kont zit. Zij heeft ook geen dikke manenkam (ook niet gehad toen ze hoefbevangen werd)
Eerlijk gezegd als ik het dan met Red Bull vergelijk is die in verhouding veel dikker naar mijn idee. Bij hem voel je echt geen rib, ja of ik moet enorm hard duwen, maar hij heeft dan weer niet zo'n dikke kont.
Lijkt me inderdaad wel lastig als je een paard hebt met een hoge energiebehoefte en een met een lage. Gelukkig mag het bij mijn fjord ook wel wat minder dus mag hij mee doen. Als het weer beter wordt gaan we ook werken aan een goed trainingsschema en heeft mijn man aangeboden Ulvy mee aan de fiets te nemen terwijl ik met RB aan het rijden ben. Zo kunnen we gezellig samen op pad, zijn zowel wij als de paarden lekker in beweging. (ben een echte buitenrijder, mij krijg je niet in een bak :n)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 18:29

Hier heeft mijn haf ( in febr bevangen geweest,een maand, en vorige maand extreem vit E te kort) nog steeds een knoerharde manenkam.
I.o.m de veearts gaan we in januari naar de kliniek om zijn gehele wervelkolom op de foto's te zetten.
Hij loopt enorm scheef dus vermoedelijk zit de oorzaak van de harde manenkam ergens anders.

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 18:30

Romeorowan: Heel veel sterkte met het verlies van Indiana, wat een prachtig paard was ze.....

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 18:55

geerke schreef:
Zijn jullie paarden al aan het verharen?Of zijn mijn heren weer de enige die daar mee beginnen?
De winter moet nog beginnen!

Jou paarden zijn niet de enige, die van mij begint ook alweer te verharen, nog wel minimaal....

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:08

Die van mij niet hoor. Ben blij toe want ze staan altijd buiten. En het is nog flink koud.