Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 18:11

Zammie schreef:
oh dat wist ik niet nombrado..Haal hier de honing bij een imker weg, maar wist niet dat het ook apart te verkrijgen is..Is handig voor zoveel dingen, dus als het als een soort zalfje te verkrijgen is, zonder dat er meteen een dure naam voor gebruikers met paarden erop staat..

ik heb zelf toen de imker gebeld, die zei dat er nog meer hoefsmeden dit idd gebruikte
maar dat je beter propolis kan nemen, ook vanwege dat honing natuurlijk , als je het zo bij paardenvoeten gebruikt ook wespen en andere insecten aantrekt. :o
dat heb je met propolis niet.
ik smeer het ook op wondjes...het voelt ook heel zacht.
het prikt of bijt ook niet, dus zacht bij het gebruiken.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 19:51

Hier een foto serie
Hoe de ellende begon na een bekap beurt van een natural balance bekapper.
in januari 2011
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
herstel hoeven 1 e keer
Afbeelding
2 e keer
Afbeelding
3 e keer
met ijzertje
Afbeelding
4 e keer en dus momenteel
ijzer is er weer af, en je ziet dat hij zijn benen al weer wat mooier recht onder zijn lijf kan zetten.
Afbeelding
Afbeelding

Nachtlampje

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 20:21

nombrado, die 1e foto is wel echt schokkend :s
Dat iemand zich uitgeeft als natural balance bekapper.. Heb namelijk ook hele mooie hoefjes gezien met natural balance bekappers.
Ik vind hem alleen op de laatste foto's wel héél hoog op de hielen staan, en ook nog ondergeschoven.
(btw, wát een lekker lichaam en kleurtje!)'

Extra info: Thom swingt weer lekker met zn kont! Ik denk dat het toch wennen is geweest, of net wat hoger opgetilde beentjes dan hij gewend is.
Hij loopt ook fijner naar mijn idee. :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 20:22

DubbelDun schreef:
Hoef je niet voor naar een imker hoor. Kun je zo kopen, let wel dat er voldoende werkzame stof in moet zitten en dus niet de goedkoopste neemt
http://www.degezondheidslijn.nl/epages/ ... cts/786788

o, deze ken ik nog niet
even kijken naar de zalfvorm,
hij is wel duurder dan bij de imker.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 20:27

Da's mooi Slofje!

Ik schrik ook van de fotos. Het ziet er naar uit dat ik over een tijdje een andere bekapper zal moeten zoeken, helaas. En ben me nu aan verdiepen in wat/wie ik dan wil. Zat ook al te kijken naar natural balance maar als ik dit zie denk ik dat ik daar nog maar eens heeeeel goed over na moet denken.

Overigens vind ik het paard na de 2e bekapbeurt het minst beroerd op z'n voeten staan maar wie ben ik ;) Met die ijzers, en zoals hij nu staat, vind ik hem ook te hoog in de hielen. Moet je nagaan. 2 jaar geleden was ik zelfs nog behoorlijk anti-NB. En inmiddels dus helemaal gewend :Y) In elk geval fijn dat je paardje weer beter aan het werk kan nombrado :)

Heb overigens alleen maar bagger uit die stralen gehaald met m'n watje. Iets zegt mij dat ik moet wachten op droger weer :+

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 20:43

hestejente schreef:
Da's mooi Slofje!

Ik schrik ook van de fotos. Het ziet er naar uit dat ik over een tijdje een andere bekapper zal moeten zoeken, helaas. En ben me nu aan verdiepen in wat/wie ik dan wil. Zat ook al te kijken naar natural balance maar als ik dit zie denk ik dat ik daar nog maar eens heeeeel goed over na moet denken.

Overigens vind ik het paard na de 2e bekapbeurt het minst beroerd op z'n voeten staan maar wie ben ik ;) Met die ijzers, en zoals hij nu staat, vind ik hem ook te hoog in de hielen. Moet je nagaan. 2 jaar geleden was ik zelfs nog behoorlijk anti-NB. En inmiddels dus helemaal gewend :Y) In elk geval fijn dat je paardje weer beter aan het werk kan nombrado :)

Heb overigens alleen maar bagger uit die stralen gehaald met m'n watje. Iets zegt mij dat ik moet wachten op droger weer :+

op de 2 e bekapbeurt, zie je dat hij met zijn achtervoeten naar buiten gedraaid staat
dit paard kon bijna niet draven met deze voeten (echt heel sneu)
Hij zette zich ook vast in zijn lendenen en had daar regelmatig spierknopen.
Dat allemaal door een verkeerde stand.
Wat er alleen erg belangrijk is...is dat je niet alleen moet kijken naar de hoeven en de lengte van de hiel
maar naar de voetas, en beenstand. Het been hoort recht onder zijn lichaam te staan. niet schuin eronder.
Dit is een PRE (andalusier) en die hebben nu eenmaal stijlere voeten nodig, door hun bouw. (overigens niet nauw hoor)

wat mij overigens opviel, is dat hij door de lage hielstand ook in 1 keer rotstraal ging ontwikkelen en een diepe straalgroef (wat ie nooit gehad heeft) eigenlijk wel logisch, als de druk daar te hoog (en verkeerd ) is.
Nu met deze stand is dit gelukkig weer goed.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 20:54

Ik zie precies wat je bedoelt :j En het is super dat je paard weer lekker loopt! Begrijp jij ook dat ik schrijf vanuit wat ik gewoon ben? :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 21:00

Slofje schreef:
nombrado, die 1e foto is wel echt schokkend :s
Dat iemand zich uitgeeft als natural balance bekapper.. Heb namelijk ook hele mooie hoefjes gezien met natural balance bekappers.
Ik vind hem alleen op de laatste foto's wel héél hoog op de hielen staan, en ook nog ondergeschoven.
(btw, wát een lekker lichaam en kleurtje!)'

Extra info: Thom swingt weer lekker met zn kont! Ik denk dat het toch wennen is geweest, of net wat hoger opgetilde beentjes dan hij gewend is.
Hij loopt ook fijner naar mijn idee. :)

ik kon ook wel janken hoor! toen dit gebeurd was.
ik had me behoorlijk in de materie verdiept , ook op advies van een andere Natural balance bekapper, en iemand die handelt in andalusiers. (die er over te spreken was)
gek genoeg, kom ik er nu achter dat veel paarden daar rotstraal of kort en niet goed bewegen. Het voorbeen niet op tijd wegkrijgen, met achterhoef voorbeen aantikken en al die ellende.
dat is dus al niet goed.
helaas heeft mijn paard er wel een peesblessure aan 1 achterbeen aan overgehouden, die nu al iets beter gaat gelukkig.
overvulde peesjes boven de kogel, zegt vaak al genoeg over een verkeerde stand.
Na het gebeuren, heb ik én de opleiding hier over benaderd, en zelfs america.
foto's ook doorgestuurd. maar daar werd geen oordeel over gegeven ;( ze moesten de onderkant van de voet zien...., voor mij iets onbegrijpelijks, want de stand van het been, de schouder en de achterbeen stand is net zo belangrijk.
dit paard was echt het makkelijkste paard, wat betreft hoeven en zijn beweging. In 1 keer dus verprutst.
de opleider wilde wel eventueel komen om het te herstellen, maar kon pas over 6 weken
Daar kon ik, in belang van het paard , niet op wachten.

Ik heb nu een Traditioneel hoefsmid, die open staat voor mijn zienswijze, en waar we samen behoorlijk wat over filosoferen. Tenslotte, ben ik ruiter, en weet en voel, wanneer mijn paarden het fijnst bewegen en wanneer niet.
als de hielen achter bij mijn paarden te laag zijn, zetten ze hun voeten buiten weg (koehakkig) en voel ik als ze bewegen dat ik teveel heen en weer wieg en niet meer het been mooi recht naar voor gezet kan worden.
een paard hoort mooi in balans recht te bewegen, niet te schommelen achter.
maar goed....we zijn gelukkig op de goede weg en ik zit er werkelijk waar met een cm naast, als de smid bezig is :D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 21:02

hestejente schreef:
Ik zie precies wat je bedoelt :j En het is super dat je paard weer lekker loopt! Begrijp jij ook dat ik schrijf vanuit wat ik gewoon ben? :)

ja tuurlijk
daarom probeer ik het ook uit te leggen ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 21:05

Dank je wel voor je uitleg :j Wat fijn dat je goed kunt overleggen met je smid, is zo belangrijk voor dit soort dingen.

Echt onbegrijpelijk dat je zo'n reactie kreeg van die opleiding(?) in Amerika :=

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 21:08

[quote="nombrado"]
Afbeelding
Afbeelding

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 21:17

Ziet er goed uit Nombrado! Mooi opgelost door je smid. Deze paarden hebben inderdaad ietwat andere voeten dan gemiddeld. En het is en blijft gewoon vreselijk belangrijk om naar de beenstand en voetas te kijken.

hestejente schreef:

Hestejente, gelukkig alleen blubber en geen rotstraal-prut. :j

Vincy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 21:24

@ nombrado: bedankt voor je reacties, ben erg benieuwd naar die website, wil het graag proberen.

DubbelDun schreef:
Hoef je niet voor naar een imker hoor. Kun je zo kopen, let wel dat er voldoende werkzame stof in moet zitten en dus niet de goedkoopste neemt
http://www.degezondheidslijn.nl/epages/ ... cts/786788

@ DubbelDun: Bedankt voor je reactie. Dus dit is hetzelfde alleen dan in een andere vorm? Dit is wat makkelijker in gebruikt o.id.? Heb je hier goede ervaringen mee?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 21:28

Nee, ik heb het zelf nog niet gebruikt. Niet nodig :D
Maar er is genoeg positiefs over Propolis te vinden via google.
Mensen roepen vaak 'honing', maar het is niet gewoon honing. Vandaar :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 21:31

SpikyBlue schreef:
Ziet er goed uit Nombrado! Mooi opgelost door je smid. Deze paarden hebben inderdaad ietwat andere voeten dan gemiddeld. En het is en blijft gewoon vreselijk belangrijk om naar de beenstand en voetas te kijken.

Teleacmomentje :P Erg leerzaam, ik weet maar bar weinig van Iberische paarden. Op de foto's is het ook erg duidelijk allemaal :j

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 21:37

Haha, Teleacmomentje :P
Ik vind het altijd wel interessant om te zien hoe verschillend de hoefmodelletjes van verschillende rassen zijn.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 21:40

SpikyBlue schreef:
Haha, Teleacmomentje :P
Ik vind het altijd wel interessant om te zien hoe verschillend de hoefmodelletjes van verschillende rassen zijn.

precies.
daarom snap ik het bij elk paard de ideale hoef creeeren ook niet zo.
Ik zie die jonge iberische paarden in spanje opgroeien, komen daar nauwelijks in handen, en de hoeven slijten natuurlijk op de 1800 hectare waar ze op mogen opgroeien :j (komen wij met 1/2 hectare landjes aan :o )
daarvan zijn de hoeven stijl, niet nauw en keihard. beenwerk is mooi droog. rotsen, zand, klei, weiland, bosgronden vanalles. heel gaaf om te zien.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 21:43

Ik vind 't erg interessant, nog nooit op gelet dat de hoefvorm zo zou verschillen per merk paard. Zie jij ook verschil tussen de voeten van paarden uit Spanje en bijvoorbeeld anda's die in Nederland worden geboren nombrado?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 21:55

hestejente schreef:
Ik vind 't erg interessant, nog nooit op gelet dat de hoefvorm zo zou verschillen per merk paard. Zie jij ook verschil tussen de voeten van paarden uit Spanje en bijvoorbeeld anda's die in Nederland worden geboren nombrado?

hmmm.., heb ik wel eens naar gekeken
het paard van de foto, gemelo, is met 1 1/2 jaar oud naar nederland gekomen en dus opgegroeid in de nederlandse klei. (en toch zijn ze steil)
Nombrado is opgegroeid en geboren in nederland, had altijd de mooiste voeten, tot er een bacterie in kwam. maar kwa vorm, hoort die ook gewoon stijler bekapt te zijn dat de platvoeten van de gem. kwpn er.
Goloso heeft rare voorvoeten, 1 nauw en de ander wat breder , maar is een duitse spanjaard (geboren en opgegroeid in duitsland)
en fauno, de zwarte, heeft verwaarloosde (of verkeerd bekapte ) hoeven gehad , waar ik nu al 2 jaar mee bezig ben beter te krijgen. Hij had echt ondergeschoven versenen. (ook naar binnen geklapt) ik vermoed, dat hij hier in nederland op een te krap ijzer gezet is, en te lang is gewacht met de smid roepen.
Het is ook echt lastig, om een smid te vinden, die niet van plan is platvoeten te creeeeren bij mijn paarden. ;)

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 22:01

Leuk hè?
Ze lijken allemaal op elkaar, zit toch in de genen.
Maar ik denk dat als je een aantal generaties in NL zou fokken ze toch wel ietwat gaan veranderen in onze natte vette weides.

Doet me denken aan een discussie van een tijdje geleden... Zal het eens opzoeken (paar posts naar beneden scrollen).
[HK] [HK]De Natuurlijk bekappers, deel3

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 23:24

Interessante discussie :j Ben "The whole horse trim" aan het lezen (kleine stukjes per keer, concentratievermogen van niks :o %) ) en met die discussie erbij heb ik wel weer voldoende leesstof voor het weekend, haha!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 20:15

Naar aanleiding van de fotos van nombrado en de reacties daarop heb ik vandaag de voeten/benen van mijn paard ook maar eens op de foto gezet. Zouden jullie eens een blik willen werpen? :D We hebben geen spuitplaats bij de wei dus hij staat er vies op

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 20:31

hestejente schreef:
Naar aanleiding van de fotos van nombrado en de reacties daarop heb ik vandaag de voeten/benen van mijn paard ook maar eens op de foto gezet. Zouden jullie eens een blik willen werpen? :D We hebben geen spuitplaats bij de wei dus hij staat er vies op

is goed hoor...maar waar is de foto? ;) :D :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 20:32

Eerst even de interesse peilen :P Kzal ze terstond up gaan loaden.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 20:39

hestejente schreef:
Eerst even de interesse peilen :P Kzal ze terstond up gaan loaden.

Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

dit is het hoofdstuk van het topic :D :D :D :D :D :D :D :D
helaas worden er nog weinig foto's hier gepost.
terwijl er juist zoveel over geleerd zou kunnen worden voor wie het interesseert
Net ook weer ondersteboven gehangen bij mijn zwartje

voetjes weer wat bijgewerkt...