[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

romeorowan

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 23:31

Ik weet ondertussen door de 'mesttest' dat ze zeer waarschijnlijk zandkoliek heeft. Echt heel erg ziek is ze niet, maar fit kun je haar ook niet noemen.
Net dus maar weer even gegoogeld op zandkoliek en dan wordt er toch steeds gesproken over het natte weer, waardoor ze graspollen meetrekken en opeten. Ook trouwens over het voeren van hooi op het zand, maar ik gooi het hooi in grote tractorbanden. Tuurlijk valt er wel eens wat naast, maar het hooi is ook zo droog dat er niet of nauwelijks zand aanplakt, dus dat lijkt me hier het probleem niet.
Net nogmaals lijnzaad gekookt tot snot, dat is nu aan het afkoelen en dan krijgt ze dat straks nog. Gelukkig is het een vreetmachine want dit soort gekke dingen werkt ze zonder blikken of blozen naar binnen.
Ondertussen ben ik erg moe. Normaal gesproken zit ik op dit soort tijden nooit meer rechtop en zeker niet achter de PC, maar ja je moet wat als je paardje ziek is. Ik denk dat ik iets te enthousiast heb geschreven dat het zo super met haar gaat.
'k Heb er zelf ook buikpijn van.
Fijn dat ik het even van me af heb kunnen schrijven.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 23:38

Jee, echt balen. Eerst Utah met zijn droes, toen June met de gevoelige hoeven en nu Indiana met buikpijn Ach gut Beterschap en sterkte.

De mesttest zegt wel wat, maar niet alles. Ik zie nu al dagen volop zand in de mest en met volop bedoel ik ook volop. Hoef ik de mest niet eens voor te weken.
Maar omdat ik ook zeker weet dat ze zand en klei (zit wat in het hooi) binnenkrijgt, zie ik het er ook eigenlijk graag weer uit komen. Als ik geen zand zou zien, zou ik me dus pas zorgen maken Knipoog
Zo zie je maar hoe verschillend je dingen soms kunt beleven.

Ik tob hier trouwens nog altijd met hele gevoelige hoeven bij Isabella. Is na de bekapping van nu bijna een week geleden gekomen. Is niet veel afgegaan eigenlijk, maar kennelijk genoeg om haar goed gevoelig te krijgen. Met hoefschoenen gaat het nog wel, zonder ook wel zolang ze maar op het gras mag lopen, maar op zand (en dan na een tijdje als er zand in de zolen blijft zitten) en zeker op wat hardere bodem (is er niet veel, maar toch) is ze super gevoelig. Pfffff .... valt niet mee om hier doorheen te komen. Ik had gehoopt dat het na een paar dagen duidelijk wel minder zou worden, maar dat is nog steeds niet zo ... En nu regent het weer ... zachte hoeven is gevoelige hoeven.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 23:50

Ja dat is ook heel erg vervelend. June loopt nu na een week ook nog steeds wel iets gevoelig op de stenen, maar in de wei en paddock loopt ze prima.
Het is de bedoeling dat het kunstof beslag er volgende week dinsdag weer onderkomt. Even afwachten maar hoe het gaat.

Indiana heeft net haar lijnzaadsnot weer gehad en ze had weer gemest. Ik kon nu het zand voelen toen ik met duim en wijsvinger in een mestbal kneep. Dus net wat jij zegt, het komt er in ieder geval uit.
Ook hoorde ik haar darmen niet meer zo enorm rommelen als een paar uur geleden.

Ik had ook al psyllium besteld (en betaald) bij de Paardenconcurrent 1,5 maand geleden, maar dat is helaas nog steeds niet binnen. Baal ik nu wel van want ik wil de anderen natuurlijk ook gaan behandelen.
Wat ik ook net zit te bedenken: ze zeggen heel vaak dat als je maar onbeperkt hooi geeft dat de darmwerking dan zo goed is dat het zand er dan wel mee uitkomt. Nou dat is dus niet waar.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 07:54

Sterkte voor alle zieke paardjes. Ach gut

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 08:32

Van mij ook even een knuffel voor alle zieke paardjes Ach gut wat balen dat het even minder gaat! Hopelijk blijft het bij "even minder".

Ben hier niet meer zoveel de laatste tijd, vakantie geweest en erg druk met werk, maar ook omdat Aurora nog steeds goed gaat (klopt af). Ze wordt wel weer iets dikkiger maar ook de wintervacht komt er weer bij.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 14:21

Isapaardje, jup, weer back to black Lachen zie evt topic op FZ.
Hoe gaat het nu met Wendy?
Bedankt trouwens voor de info over het bekappen; ben benieuwd hoe dat bij Perdy over een jaartje gaat dan.. wel vervelend dat de gevoeligheid bij Isa nu zo lang duurt zeg Scheve mond kan me voorstellen dat je daarvan baalt! hoe gaat het nu met haar?

Fancylover, ik voer Seniores Priores van Subli, en ben hier heel erg tevreden over, terwijl ik vantevoren mijn twijfels had Lachen

Romeorowan, hopelijk is Indiana snel weer de oude! Ach gut

En goed, dan ook maar een update van Perdy.. plaats ik gisteren nog in een ander topic dat het weer zo goed ging met Perdy, nu is het weer zo ver.. madam begon eindelijk weer lekker op de rit te komen, lekker overdag op het land met masker, 's nachts in de bak met een berg hooi en subli, dagelijks een stuk wandelen waarbij ze prima liep.. toen ik er gisteren was ging het eigenlijk nog prima met haar, al viel het me wel op dat ze voortdurend met haar linkerachterbeen op rust stond.. heb er toen verder niet bij nagedacht, maar ik kreeg 's avonds een smsje van degene die haar uit het land haalt dat ze linksachter niet goed liep.. vanmorgen opnieuw een smsje dat hij haar in de bak laat staan omdat ze er echt last van heeft.. dus ik heen natuurlijk, en tja, ik weet niet goed wat ik ervan moet denken DA komt morgenmiddag, dus dan hoop ik meer duidelijkheid te hebben. Zolang Perdy loopt gaat het redelijk goed, al valt het me wel op dat ze anders loopt. Ze 'zwaait' haar linkerachterbeen eerst een stukje naar voren voor ze hem neerzet. Zodra ik haar stilzet, of ze zelf stil gaat staan, wil ze haar been niet meer echt belasten. Ik mag haar overige hoeven ook niet uitkrabben, en liever ook niet aan haar zere been komen, met name bij het kootgewricht.. haar been was verder niet dik of warm. Heb het voor de zekerheid wel even afgespoten..

Nog even een foto die ik gisteren toevallig had gemaakt
Afbeelding

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 16:32

Ik denk dat we helemaal moeten vermijden om te zeggen dat het goed gaat met onze paarden. Misschien kunnen we een geheime code afspreken als het goed, maar laten we het alsjeblieft niet hardop zeggen.

Erg vervelend van Perdy. Mooi paardje trouwens. Ik hoop dat de da morgen de oorzaak kan ontdekken.
Succes!

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 17:50

Hallo, mag ik even een vraagje stellen?
Mijn shetland merrie is vorige zomer hoefbevangen geweest. Onlangs zag het er weer niet goed uit, maar na de consultatie van de DA bleek het toch om iets anders te gaan.
Maar wat ik nu wou vragen: is het bij een paard dat hoefbevangen is geweest altijd nodig om hem op ijzers te zetten? Want op alle informatieve sites lees ik van wel, maar zowel mijn DA als hoefsmid beweren het tegendeel.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 18:23

ik ben vandaag voer wezen halen, pavo enjoy ofzo heb ik mee genomen. klonk allemaal goed, niet teveel eiwit en maar 2% suiker. kijk ik net op internet zie ik dat de suiker en zetmeel samen ruim 30% is.
dus hier schiet ik weinig mee op neem ik aan want dat had me andere voer ook.

k ben eens even gaan kijken op de site van marstall, in de buurt hier zit een leverancier daarvan dus ik vind het wel de moeite waard om dat te proberen maaaar ik kom er niet helemaal uit welk voer wel geschikt is en welk voer niet.
misschien dat jullie mij kunnen helpen?

ik heb al een gratis voeradvies aangevraagd dus dat wacht ik zeker nog even af. maar ben ook benieuwd naar wat jullie vinden

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 19:52

Kijk eens op de site in het onderschrift van isapaardje, daar staat een lijst op met voer dat geschikt is. Verder moet het zetmeel en suikerpercentage onder de 10% liggen.

Van Marstall is Vito dus geschikt voer. Verder heb je van dodson and horrel safe and sound en er is nog iets van hypolyt. Spillers dacht ik, maar dat staat ook op de site van isapaardje

@ Precious20: Nee dat hoeft niet. Hier in dit topic zijn genoeg mensen waarvan hun (ex)bevangen paardje ijzerloos loopt. Enkelen gebruiken wel hoefschoenen, omdat hun paardje nog wat gevoelig loopt op het harde. In enkele gevallen is het wel nodig, maar dat geeft je smid dan wel aan.

De mijne heeft ook nooit ijzers gehad en loopt nu nog steeds goed.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 20:18

Precious20 schreef:
Hallo, mag ik even een vraagje stellen?
Mijn shetland merrie is vorige zomer hoefbevangen geweest. Onlangs zag het er weer niet goed uit, maar na de consultatie van de DA bleek het toch om iets anders te gaan.
Maar wat ik nu wou vragen: is het bij een paard dat hoefbevangen is geweest altijd nodig om hem op ijzers te zetten? Want op alle informatieve sites lees ik van wel, maar zowel mijn DA als hoefsmid beweren het tegendeel.

Ik zeg ook nee. Sommigen zijn er bij gebaat als er een ijzertje onder komt, anderen doen het juist weer op blote voeten heel goed. Kijk goed naar je shet en als ze nu goed loopt op blote voeten is het niet nodig om haar op ijzers te zetten.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 21:11

@Romeorowan, het zit echt niet mee he... Sterkte! Ach gut

Ook een Ach gut voor Perdy!

Ik ben ook niet helemaal blij. Heb Wessel zondag en maandag een handje Linamix gevoerd. Vandaag gingen we een buitenritje maken en was ie gevoelig op steentjes en ongelijke weg. Gewoon op het asfalt liep ie goed, maar hij ging ook steeds in de berm. Weet niet of het daar aan ligt, maar hij krijgt iig geen Linamix meer. Nu maar even in de gaten houden...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 21:34

allemaal kwakkelen??komt het doordat de rui er is,zodat de algehele conditie toch wat minder is??
Ik zal het heel voorzichtig zeggen....pablo gaat heel goed,zo wakker dat ik er niet eens op durf op het moment...dat heb je als je al wat ouder bent...
Ik zal duimen dat alle zieke en zwakke paardjes snel weer opknappen!

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 23:31

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 09:57

Hoihoi!

Ik had een vraagje, kun je ook merken of zien wanneer het hoefbeentje is gekanteld?

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 10:00

Boterkoekje, ja, daar neem je rontgenfoto voor, kan je het heel goed op zien.

Ik duim met Geertje mee dat het snel ophoudt met het kwakkelen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 10:04

Oke, maar je ziet het dus niet vanaf buitenaf?
Ik verzorg nl een haflinger die vaak hoefbevangen is, én alle symptonen wijzen erop.
Ik wil er een DA bijhalen, maar helaas mag dat niet van de eigenaar.
Dus wil de Da zowiezo dze week nog even bellen, voor info etc.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 10:15

Van buitenaf zou je tekenen kunnen zien, gebolde zool, kneuzingen, etc, maar je kan het nooit met zekerheid zeggen. Als de eigenaar van je verzorgpaard niet wil dat je dierenarts bij een ziek paard haalt (of bedoel je dat niet? ), dan zou ik nadenken of je dit paard nog wel wil verzorgen...

Hier een foto van de hoef van een paard waarvan geen hoefbevangenheid/gekanteld hoefbeen is vastgesteld, de eigenaar had daar ook geen behoefte aan. Ik ben benieuwd of jullie vinden dat je op basis van deze foto iets kan zeggen:
Foto is genomen tijdens bekapbeurt.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 10:19

Nou, ik doe er ook niet veel meer mee Knipoog.
Alleen gewoon lekker kroelen, dat vind ze nl heerlijk.
Ze geniet van alle aandacht die ik haar geef nl.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 11:34

zouden ze altijd een gebolde zool hebben?
Pablo heeft dat dus niet en die heeft wel flinke kantelingen aan 4 benen,of zou hij weer een uitzondering zijn?
Dat verbaast me niets...raar paard!

Marsje_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 11:43

Hoi Boterbloempje,
Ik heb zelf ook een haflinger, die vorig jaar hoefbevangen was, nu is bij haar haar hoefbeen iets gekanteld, en dat kan je bij haar heel goed zien in haar stand van haar been. Het lijkt net alsof ze op hakken loopt (ik kan het niet zo goed uitleggen), dus met haar hak een beetje te ver omhoog zeg maar..
Misschien dat je hier iets aan hebt!
Groetjes Marcella

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 13:33

romeorowan schreef:
Ik denk dat we helemaal moeten vermijden om te zeggen dat het goed gaat met onze paarden. Misschien kunnen we een geheime code afspreken als het goed, maar laten we het alsjeblieft niet hardop zeggen.

Helemaal mee eens. Paar pagina's geleden plaatste ik nog zo trots een foto van Isabella van haar trucje met op de band staan en het voorbeen omhoog. Ze deed het zo super goed toen, liep weer lekker en nu ...
tis dus niet echt geweldig (nog steeds). Ze moet hier even doorheen volgens de bekapper, maar dat is makkelijk praten; ik zal er ook doorheen moeten.
Ze kan zonder hoefschoenen op dit moment niet lopen. Mij lijkt het toch of ze bevangen is, maar het schijnen echt de gevoelige zolen te zijn die opspelen ... en dat duurt even voordat dit weer groeit.
Ook hoor ik nu de laatste tijd veel paarden met gevoelige voeten, zowel gezonde als ex-bevangeners. Of het met verharing te maken heeft weet ik niet (kan wel want de stofwisseling veranderd), maar misschien ook met het gebruik? Natter gras, of meer in de wei, meer over de weg omdat er meer mee gereden wordt? Geen idee, maar het valt gewoon op.
Verder ziet Isa er prima uit; ze blinkt als een spiegel al met haar nieuwe vachtje:
Afbeelding

Wat de vragen over de hoeven betreft:
Ja soms kun je een hoefbeen kanteling zien, omdat het nieuwe stuk hoorn (na de kanteling aangegroeid), wat steiler loopt dan het oude stuk hoorn; het lijkt of de hoef een knik maakt. Als je niets aan zo'n hoef veranderd en de knik uit laat groeien, zul je zien dat de hoef van achteren wat steiler wordt (die hoge hakken waar iemand het over had). Het hoefbeen staat niet meer grondparallel. Geleidelijk kun je dan de hielen weer wat laten zakken (dat is nu dus bij Isa gebeurd en dat gaat overduidelijk gepaard met pijn ... dus ik kan niemand hier in raden het te laten doen of niet Bloos ); beter is van wel, omdat het een natuurlijkere stand van de hoeven is.
Soms bolt de zool, maar dat hoeft niet altijd. Isabella had dat niet, waardoor vaak zelfs werd gedacht dat ze helemaal niet bevangen was. Er zijn ook paarden met platte bolle zolen die echt nooit bevangen zijn geweest. Maar zodra de zool echt uitbolt is het niet goed, maar daarbij zie je ook vaan een uitrekkende witte lijn. Maar theorie en praktijk lopen hierin dus wel eens mank.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 13:53

http://home.tiscali.nl/janoukenimage/NIEUWS.html
foto staat onderaan.

Bij Image kan je heel goed zien van de buitenkant dat haar rechtervoorhoef smal en hoog is, terwijl linksvoor breed en plat is. Rechtsvoor is het hoefbeen gekanteld, de zool was ook bol.

En wij zeggen lekker niet hoe het met Image nu gaat. Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed voor de zekerheid.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 14:29

Ik weet nog dat de dierenarts destijds bij Indiana ook steeds voelde aan de voorkant van de voet net boven de kroonrand. Als ik me niet vergis komt daar een deuk of wordt het slap.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 15:13

romeorowan schreef:
Ik weet nog dat de dierenarts destijds bij Indiana ook steeds voelde aan de voorkant van de voet net boven de kroonrand. Als ik me niet vergis komt daar een deuk of wordt het slap.

Klopt, dat was bij Image een hele deuk. Weg was de rand boven de kroonrand. Heel raar gevoel.