[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 12:12

Gezien er hetzelfde verhaal in stond zoals je schreef heb ik alleen de Nederlandse website bekeken.
En daar verbaas ik mij dan over dat ze smid/ijzers niets vinden om argumenten die nergens op slaan. Want hielen verlagen is het eerste dat mijn smid doet.

Mijn pony liep overigens al op ijzers toen ze bevangen raakte.
Mijn smid wilde het wel zonder ijzers proberen, maar ik was zo weer bij hem terug om ze eronder te laten staan. Pony leed echt pijn zonder, helaas.
Ik heb wel over 24/7 schoenen gedacht, maar dat stond me niet aan.

liljebo

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 12:24

Nja, wellicht kun je beter de engelse site lezen. Die is beter onderbouwd en geeft meer info.

Ik denk dat het vooroordeel over smeden voortkomt uit het feit dat het hoog laten van de hielen veel voorkomt. Helaas heb ik zelf die ervaring ook.
Dat wil uiteraard niet zeggen dat alle smeden zo zijn, maar je ziet het veel en dat levert gewoon irritatie op van de zool om logische reden.

Vandaar dat ik adviseerde om even naar de hiel te kijken bij jesito, vooral ook vanwege mijn eigen ervaring en omdat de symptomen wat diffuus zijn.

Het was alleen bedoelt om te helpen... zo moeilijk zal het immers niet zijn om dat even te controleren.
Ik merk alleen dat het nogal verkeerd wordt opgevat en dat is jammer. Dacht dat het de bedoeling was om van meerdere visies uit dingen te bekijken en te bespreken, zonder meteen het kind met het badwater weg te gooien

*trekt zich maar weer stilletjes terug*

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 12:30

Hielen hoog of hielen laag blijft altijd een issue. Met name in de medische wereld zijn daar zeer tegengestelde meningen over. De nederlanse site zegt mij niks, de andere site is wel heel goed maar dat komt wellicht omdat ik de schrijfster goed ken en regelmatig contact met haar heb. Zij is net als ik een 'wetenschaps-freak' en wij hebben beiden veel contacten in die wereld.

Ik denk dat het van een aantal factoren afhangt waarop je besluit al dan niet hielen te verlagen of te laten voor wat ze zijn. Dat moet in ieder geval individueel - per paard en vooral de confirmatie van het paard - bekeken worden. De kreet 'hielen laag' slaat nergens op als je dat niet aan de hand van de X-foto's en het paard zelf, beoordelen kan.

Overigens is mijn merrie toen die jaren geleden ernstig bevangen was, gered door het feit dat Van Nassau er ijzers onder zette - zonder dat had ze het zeker niet gehaald. Ze loopt nu al weer jaren blootvoets, maar toen was het echt nodig.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 12:44

Mee eens met JP, ieder paard en iedere hoef(bouw) is anders, dus de uitspraken nooit/altijd zouden niet gebruikt mogen worden. Natuurlijk kan je een voorkeur hebben voor bv wel of geen ijzers, maar als je paard er beter van wordt, dan kies je hoop ik voor datgene dat het beste is voor je paard.

Hetzelfde met de hielen, een hoef van een shetlander verschilt nogal van bouw met de hoef van bijvoorbeeld een kwpn'er en kunnen dan ook niet standaard hetzelfde behandeld worden, nog los van het individuele paard (en röntgenfoto's) zelf. Het ene paard is gebaat bij lage hielen terwijl bijvoorbeeld mijn pony (halve shet) enorm mechanisch hoefbevangen is geworden van het verlagen van zijn hielen, dus bij hem was het vreselijk.

Ik denk, Liljebo, dat het heel goed is om ervaringen uit te wisselen, maar dat mensen moeite hebben met de toon van dergelijke website die heel stellig is in hoe het zou moeten voor ieder paard. Niet persoonlijk naar jou toe dus ;)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 12:50

Toon van de website doet het hem inderdaad. Ik houd niet van die aannames en verschrikkelijk stellige uitspraken. Ondanks dat ik pro natural ben is er voor mij niet één manier die perfect is en kijk ik altijd naar mijn dieren. Vandaar dat mijn merrie op ijzers liep en dekens op had. ;)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 13:33

Ik weet dat de toon van de nl site misschien niet in goede aarde valt, maar de engelse site is gewoon een goede site met onderbouwing.

Wat de hielen betreft, lijkt het verlagen van de hielen een logische stap gezien de bouw van de hoef, de manier waarop het hoefbeen erin zit en zeker na hb het risico dat de hoefpunt de zool irriteert als de hak hoog is.
Vandaar dus mijn hele simpele advies om daar even naar te kijken

Wellicht zijn er uitzonderingen. Heb ze zelf nog niet gezien, maar dat zegt ook niet alles
Maar dat neemt niet weg dat in Jesito's situatie de hak misschien wel gewoon te hoog is en dat daar een probleem in schuilt met de ellende die ze nu heeft.

Ik beweer dus niet dat het zo IS, ik adviseerde alleen om daar even naar te kijken.
Hoewel er zonder meer zeer goede hoefsmeden zijn (heb zelf een tijd een hele goede gehad... helaas perkte die zijn regio in), weet ik helaas uit ervaring dat een aantal onder hen grote voorstanders van hoge hakken omdat het minder druk voor de buigpees zou opleveren.
De sites waren bedoelt ter illustratie, zodat Jesito weet wat ik bedoel.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 22:05

Mijn smid heeft hier om de twee weken op de stoep gestaan om steeds bij te werken en later eens om de 5 weken, maar niks lijkt echt te helpen.
Soms gaat het even goed en dan begint het weer om de een of andere vage reden.
Naar mijn mening is de hak niet te hoog, als ze hem van achter dieper zouden laten zakken overstrek je naar mijn mening ook alles.
Daarbij blijft die teen zo raar groeien en hierdoor kan hij slecht afwikkelen dus vandaar dat hij zo vaak gedaan word.
Een tijd lekke dit goed te gaan.
Het rare ook is dat hij van achter begint met vreemd lopen en dat hij dan pas voor weer gevoelig word.
Zaak is nu die cirkel te doorbreken.
Ik heb 'm liever lopen dat ie geen pijn heeft met ijzers, van mijn part goude ijzers.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 22:11

dat die teen zo raar groeit is normaal.Tenminste bij chronische hoefbevangenheid ;)
Bij mijn paard gaat er iedere 7 weken alleen van de teen(toon)al twee cm af.Die word compleet ge-reshaped.Anders loopt hij voor geen meter.
Zal even een foto zoeken...

Afbeelding

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 22:14

Dat witte voorop is de witte lijn en dat heeft die van mij ook en ik denk dat het daardoor zo gevoelig is.
Ik denk als dit wat meer beschermt word bij mijn pony, met een ijzer dat hij beter kan lopen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 22:15

de mijne kan niet zonder ijzers hoor...achter is hij nu zonder ijzers maar voor gaat niet.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 22:37

Hier ook wel een rare teen gehad. ;)
Afbeelding

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 08:19

Jullie hebben een vrij normaal beslag eronder of is er toch iets anders aan??
Ik ben wel heel blij met jullie positieve ervaringen, hopelijk pakt het bij die van mij net zo uit.
De smid overlegd wel met de da wat het beste gedaan kan worden, hij overweegt een ijzer waarbij de teen wat vrij ligt.
Geen omgedraait ijzer maar wel zodat de teen in eerste instantie wat vrij ligt.
Of een breakoverbeslag.
Hij komt woensdag, dus ben benieuwd.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 10:34

Mijn paard heeft het breakover beslag van Van Nassau gehad.
Van een paard dat geen stap kon verzetten, liep ze, nadat de ijzers er onder zaten, binnen twee minuten weer als een kievit.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 12:10

Wat fijn dat het bij jouw ook zo goed uitpakte. Duimen draaien dat die van mij er ook zo mee weg loopt.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 13:04

Jannepauli schreef:
Van een paard dat geen stap kon verzetten, liep ze, nadat de ijzers er onder zaten, binnen twee minuten weer als een kievit.

Mijn paard kan alleen maar lopen op breakover beslag, dus wij rijden braaf al sinds 2007 elke 10 weken richting Van Nassau voor nieuwe schoenen. :D 2uur heen en 2 uur terug.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 15:27

janouk schreef:
Jannepauli schreef:

Mijn paard kan alleen maar lopen op breakover beslag, dus wij rijden braaf al sinds 2007 elke 10 weken richting Van Nassau voor nieuwe schoenen. :D 2uur heen en 2 uur terug.

Dat is ook een opgave zeg, maar ik ken ook het machteloze gevoel niet meer te weten wat te doen en dan heb je dat er graag voor over.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 15:33

Ach, het is te doen en Image loopt er weer 10 weken super bij. Dan is het geen opgave. Ik heb al voorgesteld dat Van Nassau onze kant op kwam verhuizen, maar dat wil hij niet :D :D

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 20:29

Heb mijn paardje nog steeds op blote voeten en eigenlijk gaat dat prima. Heb inmiddels wel een nieuwe hoefsmid die me beter kan adviseren en me uitleg geeft bij het bekappen over waar ik eventueel op moet letten. Ik heb nu een tijdje iedere ochtend SpeediBeet van Pavo gevoerd en merk nu dat (eindelijk) de opgezette manenkam een beetje begint te slinken. Ben daar erg blij om en hoop dat we rustig het voorjaar doorkomen :)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 22:03

Ondanks alle goede verhalen heb ik mijn eigen hoefsmid Valentijn laten behandelen en dat heeft hij echt super gedaan!
Hij heeft tijdelijk op maat gemaakt beslag gehad met een siliconen zool, die heeft hij dacht ik 5 weken gehad, daarna ijzers verwijderd (eeeeeng) en regelmatig bekapt, zodat hij goed kan afrollen en hij loopt weer als een zonnetje en hij was er echt heel erg aan toe.
Vol lof over mijn smid want hij heeft ons echt heel goed geholpen.

Toevallig vorige week een terugval gehad, hij liep opeens wat gevoelig ben meteen gaan longeren (hij krijgt enkel hooi) en wonder boven wonder lijkt het weer weg getrokken te zijn.

Gwenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 21:11

Waar zit Van Nassau?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 21:23

In Roosendaal bij Visdonk

Gwenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 19:38

Ow jeee, dat is wel heel erg ver reizen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 20:54

Vanuit utrecht is het 95 km, 1 uur en kwartier met de trailer. Dat is te doen

Gwenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 21:09

Dat klinkt inderdaad wel redelijk. Heeft hij nog een wachtlijst oid? Het is nu niet nodig, maar dan kan ik mijn paard voor het geval dat misschien vast aanmelden.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 23:01

Er zijn toch wel meerdere hoefsmeden die goed zijn met HB paarden en een soort breakover beslag kunnen maken?