Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Muriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 13:22

PartoutZ, herken het helemaal.. Ben zelf ook (met name doordat ik járen geleden peesblessure bij mijn pony heb gehad) heel voorzichtig en snel bezorgd.. Ook ik heb enkele keren gedacht iets te voelen maar niemand zag het, hij werd ook gewoon goedgekeurd door dierenartsen, maar wellicht was het dan toch een voorbode.. Achja dat is altijd achteraf, nu maar hopen dat de paarden weer helemaal goed herstellen en vooral eigen gevoel blijven volgen, dat klopt vaker dan je denkt :)

Die equifit beschermers zien er ook fijn uit zeg, vooral dat ze zo om het been vormen door de foam voering, daar ga ik me is meer over inlezen! Ik zit trouwens nu met 6 weken nog steeds op 2 keer 10/15 minuten stappen, is dat dan zo weinig? Dit schema heb ik meegekregen van de da, mijn paard had wel een gat in zijn tussenpees..

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 13:23

Spannend de echo Fransje. :j

Ik ga die beschermers vanavond ook eens googlen, ben ook opzoek nl en gezien wij lange afstanden rijden moet ik echt goede hebben...

Muriel nee hoor, ik zit nu op 5 weken en stap ook nog 2x 10 min. Volgende week hebben we de echo.
Edit en de mijne heeft een klein scheurtje in het checkligament.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 13:25

PartoutZ schreef:
Jij bent ook nog maar net bezig fransje? Omdat je over 5 weken op 45 min stap zit.

Nee ben al best lang bezig, vind ik zelf. :Y)
Eind maart diagnose blessure aan de opervlakkige buigpees en mocht toen 10 minuten stappen, uitbouwen met 5 minuten stappen erbij per 3 weken.
Na 9 weken bleek uit de controlescan dat het gat geheel dicht was en alleen de contouren van de beschadiging waren nog te zien. Toch moest ik het schema aanhouden met de 5 minuten per 3 weken.
Nu heb ik waarschijnlijk een erg behoudende dierenarts.
Mijn paard staat daarnaast wel 24/7 op het weiland in een groep dus de pees krijgt genoeg "uitdaging" qua beweging etc.

Heb de beschermers nu een paar keer getest en na een half uur stappen met warm weer in ieder geval geen zweet.

PartoutZ

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 13:40

Ja ach, in feite duurt het gehele herstel van een "goede" peesblessure ook wel een jaar. Dus opzich valt het dan ook wel mee.

Ik denk dat Partout zijn peesblessure ook niet zo heel ernstig is. Gelukkig :)

Muriel, dat heb ik zeker al ontdekt! Ik probeer ook niet meer te wijken van mijn gevoel als een ander zegt dat het niet zo is. Vorig jaar wilde hij niet fijn nageven en was niet zichzelf. Instructrice erop en die voelde niks. Hij was links en rechts gelijk en dat klopte ook wel. Daar was niks mee aan de hand. Na het bezoek van de zadelmaker en de fysio bleek het zadel niet goed door een verkeerde zadelsteun. Heel de vulling was verkeerd gaan vormen. Plus hij zat vast op de schoft en ook lumbaal was hij niet in orde. Dat is wat ik gevoeld heb en sindsdien volg ik mijn gevoel :j

Hoe doen jullie dat trouwens?
Nemen jullie een timer mee? Of iets van een horloge met stopwatch?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 13:43

Ik heb een timer op mijn telefoon.
En als ik straks erop mag dan doe ik mijn GPS horloge om die ook de secondes bij houdt dat je bezig bent. :j

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 13:46

Ja de timer op mijn telefoon gebruik ik ook :j
Maar van de week ga ik erop en beginnen met draf. Dan is dat niet heel handig, zeker als je twee handen nodig hebt om hem in het gareel te houden.

Edit; maar een GPS horloge heeft ook een soort van timer?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 13:48

PartoutZ schreef:
Hoe doen jullie dat trouwens?
Nemen jullie een timer mee? Of iets van een horloge met stopwatch?

Ik heb altijd de eerste paar keer na een verhoging met 5 minuten een timer mee zodat ik weet welk rondje ik kan maken. Daarna is het makkelijk en rijd ik gewoon de verschillende al eerder "uitgemeten" rondjes.
Moet zeggen dat ik niet let op 1 of 2 minuten meer of minder.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 13:53

ja die van mij telt dan op, dus een stopwatch idee. :j

Muriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 13:55

Ik heb in het begin de tijd opgenomen (gewoon horloge/telefoon) en na een paar keer liep ik gewoon hetzelfde rondje, maar ik doe het net als fransje niet op 1/2 minuten nauwkeurig :)

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 13:57

Nee bij stap kijk ik daar ook niet zo naar, maar nu ik de draf mag gaan starten wel :)
Of miss een stopwatch om mijn nek hangen?

Muriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 14:07

Snap ik, als wij mogen gaan draven doe ik denk ik mijn crosshorloge om, deze kan ook optellen en aftellen en is ideaal in gebruik, heel makkelijk om te zien hoelang we nog hebben :)

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 14:20

Die zijn nog best prijzig :=

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 14:36

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 14:44

Ik heb de drafminuten ook de eerste keer uitgemeten en nu draaf ik het gemeten aantal rondjes. MEt stap kijk ik ook niet op een paar minuten maar met draf draaf ik niet zomaar een rondje extra.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 14:45

Ik kijk met stappen echt op de seconde. :o

nee dat is overdreven, maar na 5 min gaat mijn timer en dan draaien we om. :j En dat kan soms echt veel verschillen kwa plek dus op de heenweg doe ik hem altijd aan.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 14:52

Zodra we gaan draven ga ik inderdaad weer op de minuut af werken :j Ik heb ook wel een horloge met timer maar misschien dat het met de timer op mijn mobiel ook wel gaat.
Vind het dan lastig om een stukje uit te meten want dan zou ik steeds hetzelfde stukje moeten draven. Ik gok dat mijn paard dat na 2 keer door heeft en dan zelf maar vast gaat beginnen zodra we dat stukje naderen :+
Heb wel het idee dat ze zelf vind dat ze nu al aan draf toe is. Ze heeft nogal de neiging om bij het minste of geringste aan te gaan draven.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 14:54

Hoi! De scan is geweest. Niet zo best helaas. We kijken tegen minstens 8 maanden aan als alles voorspoedig verloopt.
Blessure was aan de oppervlakkige buiger ter hoogte van dwarsband/ligament bij de kogel. (Daar weet ik de naam even niet meer van). Deze dwarsband was dus ook verdikt helaas. De schade aan de pees zelf was niet heel groot (geen gat oid) maar door de locatie met die verdikte band heeft het toch veel rust en revalidatie nodig. DA vertelde dat de vezels van de pees die nu niet goed zitten dan in beweging gaan schuren door die band, dus daarom rottig. (Als ik het goed vertel).
Iemand hier ervaring mee?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 14:57

Oei, (gelukkig) geen ervaring mee. Sterkte wat rot zeg :( Flinke tegenvaller

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 15:02

Oh nee hè, wat balen Raamzicht :(:)
Was je al even bezig en nu een tussenscan? Of kom je er nu achter wat je paard heeft?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 15:34

Balen hoor Raamzicht :(:) Maar wel fijn dat je weet wat er aan de hand is, dan kun je gericht iets gaan doen.
Bedoel je de collateraalband?
Ik heb er geen ervaring mee maar andere mensen in dit topic wel, volgens mij.

Laat het even bezinken en dan vol goede moed beginnen!

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 16:23

Dank voor jullie berichtjes. Dit was de eerste scan. Tien dagen geleden warm en dik uit land gehaald. Het is net boven de kogel. Het nieuws is aan het binnenkomen, had me gelukkig wel al enigszins voorbereid voor zover dat kan natuurlijk.
Hebben jullie nog tips voor extra ondersteuning voor de eerste fase?
DA heeft ontstekingsremmer in de pees gespoten. Verder raadde ze aan nog 1 week koelen en moet dus komende 8 weken, stappen 10/15 min per dag. En heb supplement tendon nog iets gekregen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 17:48

Veel mensen in dit topic voeren MSM bij ter ondersteuning van het herstel.
Wat er verder wordt gebruikt: ice vibe, back on track, diverse smeersel en druppels. Er zijn heel veel producten en mogelijkheden.

Ik heb bij de mijne RevitaVet gebruikt en voer dus ook MSM. Naast het stapschema doe ik verder niets speciaals.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 19:06

Ja heb ook MSM! Maar ze schuurt nu opeens erg, dus dacht misschien daarvan, iemand daar ook ervaring mee? Of zou dat ook van de metacam kunnen komen bijv?

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 19:07

DA vond ice vibes nu nog niet zo'n goed idee. Wellicht latere fase..

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 07:25

Geen idee of het daarvan komt het schuren? Zou kunnen ik weet niet welke MSM je voert?
Misschien dat een ander merk beter gaat en dan liever een merk voor pure MSM en niet die er nog vanalles doorheen gooit?

Verder kan je denk ik weinig doen. Al zou ik wel langer koelen dan 1 week. ik koel nog steeds nu al 5 weken 2x per dag 15 minuten (eerste weken 2x per dag 20 minuten).
Ik had gehoord dat de eerste 4 weken sowieso belangrijk is om te koelen. Omdat mijn DA geen tijdbestek aangegeven had koel ik maar gewoon door tot we op 6 weken zitten en we de volgende scan krijgen. Dan kan ik het daarna mooi vragen. :j