Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 19:13

Ah, dat heb ik even over het hoofd gezien. Maar het klopt wel, rotstraal diep in de middelste straalgroeve ruikt meer naar 'tenenkaas', is minder penetrant. Ga er maar eens met een gaasje tussendoor, komt er grijswitte smurrie uit die je vanaf de buitenkant niet ziet (lekker praatje hè) :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 19:16

Met een gaasje door de middelste straalgroeve. Okee, gaan we morgen even doen :)

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 19:20

Geniet ervan! *D

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 19:21

SpikyBlue schreef:
Geniet ervan! *D

:D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 19:25

SpikyBlue schreef:
Geniet ervan! *D

:9 :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 19:51

Als mijn meiden bekapt zijn en de smid ziet iets wat niet bevalt dan gaan ze een paar uur in de hoefschoenen met ondertapijt met een flinke scheut verdunde bleekwater. Het ondertapijt zuigt de solutie op en door het lopen wordt dit goed in de hoef geperst.
Het werkt als een trein iig :)

TrushRemedy heb ik jaren gebruikt, maar vanwege het dunne (en het stinken) ben ik er van afgestapt.
Ik heb nog wel een flesje StraalSan staan. Dat is lekker dik en kun je met het bijgeleverde borsteltje goed overal tussen smeren. Overigens stinkt dit ook :D
Dus ik denk dat de samenstelling elkaar niet zo veel ontloopt.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 17:45

Ik ben onlangs aan de gang gegaan met citroen sap en het lijkt te werken.
Aankomend weekend gaan we ff naar het strand. Mijnes voor de rotstraal en de ander met mok.

bliksempie

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 18:19

Meld ik me ook maar even. Ik doe nu een tijdje natuurlijk bekappen bij mijn shetlander en dit gaat super. Nu heb ik een nieuw paard (2,5jr) met achter koehakkig en hij sleept ook achter maar dit gaat al de goeie kant op. Valt het koehakkige nog te corrigeren? Door het slepen is de hoefwand aan de voorzijde weg. Ik kan ook wel fotos maken vanavond

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 18:19

Tja je hebt er echt 1000 middeltjes voor. Eigenlijk vind ik zelf dat citroensap, tandpasta e.d. vaak de straal teveel uitdroogt. Honing is een geklieder en geplak (je hebt ook propolistinctuur trouwens), het zal vast helpen maar ik vind het wat onhandig onder de hoef. Stockholmer teer is meer preventief en sluit wat af en is ook een geklieder. Zelf ben ik van de CTC-spray, dat werkt echt goed vind ik.
Maar echt het allerbelangrijkste is nog dat de hoef goed wordt schoongemaakt, een borstel eroverheen, watje of gaasje door de straalgroeves in geval van rotstraal en dán het middel erop en niet 24/7 in de nattigheid (bagger).

@Cowgirl: lekker even door het zoute zeewater doet inderdaad ook wonderen :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 18:32

@bliksempie : koehakkig is een beenstandafwijking en dat korrigeer je niet aan de hoef. Als je daar (zelf) aan gaat rommelen heb je kans op veel grotere problemen die het bewegingsmechanisme negatief beïnvloeden.
Laat daar een goede smid naar kijken liefst samen met een DA en evt. röntgenfotoos.

bliksempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 18:39

Zelf aan frutselen was ik ook zeker niet van plan omdat ik hier niet mee bekend ben :) Iig bedankt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 18:46

bliksempie schreef:
Meld ik me ook maar even. Ik doe nu een tijdje natuurlijk bekappen bij mijn shetlander en dit gaat super. Nu heb ik een nieuw paard (2,5jr) met achter koehakkig en hij sleept ook achter maar dit gaat al de goeie kant op. Valt het koehakkige nog te corrigeren? Door het slepen is de hoefwand aan de voorzijde weg. Ik kan ook wel fotos maken vanavond

dit zou ik zeker niet corrigeren
echter zou ik wel in de gaten houden dat je het paard achter niet tèveel laat zakken. Dit kan problemen veroorzaken bij de kogels .
koehakkig is bij een opgroeiend paard geen probleem
paard is in de groei, dus alles gaat nog breder worden.
Het slepen kan dus goed komen, door te lage verzenen icm te lange tenen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 18:53

ik zal binnenkort weer even foto's maken van mijn ene paard, die door verkeerd bekappen zo beroerd stond, en nu weer een paar keer bekapt is. (dit was de 5e keer)
dan kan ik een serie laten zien, van 3 keer.
ik heb toch 1 keer, een ijzertje eronder laten zetten, met wiggen, omdat het paard nauwelijks (in de zomer helemaal lastig) in de hielen wilde groeien, die er al nauwelijks waren.
Door het ijzer, was er genoeg hoef om beter te kunnen corrigeren, en ik denk nu met nog 1 keer bekappen dat hij eindelijk weer goed op zijn voeten staat.
ik durf in ieder geval weer te galopperen.

bliksempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 19:40

Bedankt Nombrado we zullen zien wat de toekomst ons brengt

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 22:49

Molesteren wiggen juist niet de hielen? :?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 22:54

Needje schreef:
Molesteren wiggen juist niet de hielen? :?

noop...niet gebeurd.
dat was ook een discussie punt, maar toch gedaan. (op mijn ervaring en advies)
Hoefsmid was idd ook wel verbaasd. Maar nu ken ik mijn paarden ook wel errug lang, om te weten dat dit geen probleem vormt. (snap dat instorten ook niet echt, als je het ijzer goed onderlegd als smid, is dat geen probleem)
en bleek idd niet gemolesteerd ;)
hij heeft erg sterke hoeven, dat is het probleem ook nooit geweest
alleen een niet kundige bekapper heeft dit in 1 keer verknald.
en dit kost dus zeker 1 jaar om te herstellen, helaas

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 23:31

Maar hoe helpen wiggen om de hielen hoger te krijgen?

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 08:49

Cowgirl schreef:
Ik ben onlangs aan de gang gegaan met citroen sap en het lijkt te werken.
Aankomend weekend gaan we ff naar het strand. Mijnes voor de rotstraal en de ander met mok.

Kijk hier eens naar, of informeer -> http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=69&t=1519359
Ik heb zowel van Astrid zelf als van een aantal anderen goede ervaringen vernomen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 09:51

Needje schreef:
Maar hoe helpen wiggen om de hielen hoger te krijgen?

wiggen helpen om de stand tijdelijk beter te krijgen
ijzers helpen de slijtage tot het minimum te beperken, zodat de hoeven kunnen groeien en er meer hiel "gekweekt" kan worden.
als een paard gedwongen wordt extreem op zijn hielen meer druk te krijgen, zal het daar ook meer slijten dan op de teen.
het kweken van hielen is daardoor erg lastig.
Ga zelf maar eens proberen alleen op je hiel te lopen.
dat is niet prettig....en belast je hiel meer. denk daar een lange teen bij, die je moet afrollen .
als de hiel laag is, en de teen lang, wordt het afrollen lastiger, de pas wordt korter, het been kan in beweging minder ver naar achter.
Bij de achterbenen zette hij de benen koehakkig neer, om toch nog zoveel mogelijk de hele voet op de grond te houden en draaide daardoor zijn ab uit.

Vincy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 16:34

Hallo allemaal,

Ook ik wil mij even melden in dit topic.
Bij mijn paard is vastgesteld dat ze in beide voorhoeven een schimmel heeft. Nu heeft de hoefsmid dit zo ver mogelijk weggesneden. Ik heb het een en ander gelezen over hoe je dit evt verder kunt behandelen en ik las o.a. dat je hier honing op kan doen (met hoe heet het ook alweer erin, staat hier al wel in het topic omschreven). Heeft iemand ervaring hiermee? En kan ik dit er zo opsmeren of moet er dan nog wat overheen doen. Het lijkt mij namelijk dat dit erg gaat plakken en er dus misschien extra rommel in gaat zitten.
Wie kan/ wil zijn ervaring delen met mij?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 16:48

Vincy, je moet koud geslingerde honing hebben. daar zit een stofje in die ervoor zorgt dat de schimmel verdwijnt. Iedere dag het opengemaakte deel goed insmeren met een kwastje.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 17:06

Propolis ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 17:08

Vincy schreef:
Hallo allemaal,

Ook ik wil mij even melden in dit topic.
Bij mijn paard is vastgesteld dat ze in beide voorhoeven een schimmel heeft. Nu heeft de hoefsmid dit zo ver mogelijk weggesneden. Ik heb het een en ander gelezen over hoe je dit evt verder kunt behandelen en ik las o.a. dat je hier honing op kan doen (met hoe heet het ook alweer erin, staat hier al wel in het topic omschreven). Heeft iemand ervaring hiermee? En kan ik dit er zo opsmeren of moet er dan nog wat overheen doen. Het lijkt mij namelijk dat dit erg gaat plakken en er dus misschien extra rommel in gaat zitten.
Wie kan/ wil zijn ervaring delen met mij?

ja ik ! :D
Wat je beter kan gebruiken is propolis....je kan bij imkers in het land een zalf daarvan krijgen waarin propolis zit.
ik krijg er zelfs rotstraal, schimmel en een beginnende straalkanker mee weg .
Het is heel zuiverend en door de zalf vorm fijn te gebruiken.
anders moet je me even pb en, dan zoek ik even die imker website

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 17:11

oh dat wist ik niet nombrado..Haal hier de honing bij een imker weg, maar wist niet dat het ook apart te verkrijgen is..Is handig voor zoveel dingen, dus als het als een soort zalfje te verkrijgen is, zonder dat er meteen een dure naam voor gebruikers met paarden erop staat..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 17:12