nieuwe modellen easyboot schoenen! (edge,glove,glue-on,rx)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 13:51

Als ik al niet kan omschrijven wat eraf wordt gehaald waardoor hij gevoelig loopt, zegt dat wel voldoende over mijn hoevenkennis :') ik ga dat topic van hoeven eens opzoeken.
Het is op vlakke, harde ondergrond dat hij na t bekappen wat gevoelig kan lopen. Dat is misschien niet gelijk de zool, maar er wordt zo weinig afgehaald.. Het is eigenlijk puur bijvijlen en het rond maken van de afloop (zeg ik dat goed?) om te voorkomen dat kleine scheurtjes of brokkeltjes na 8 weken verder gaan scheuren of brokkelen.

Mijn paard zn hoeven groeien heeeeel traag, als ik bij een buitenrit van 3 uur regelmatig op t harde of onregelmatige ondergrond kom, wil het nog wel eens gaan brokkelen of een scheurtje ontstaan. Daarna komt dus ook dat op eieren lopen.
Of als ik een sessie trailerladen ga oefen en 20 minuten met hem over vlakke, stenen ondergrond loop, heeft hij ook gelijk scheuren en haakjes.
Van binnen en buitenuit al een hele poos dus bezig om t te verbeteren, verschillende smeden gehad, stalmanagement aangepast.. Maar sommige paarden hebben denk ik gewoon slechtere hoeven. Vandaar ook dat ik me verdiep in de hoefschoenen. Is dus voornamelijk de eerste week na t bekappen en standaard voor op buitenrit.
Als alleen een beetje bijvijlen met een rasp voldoende is, dan prima. Maar echt korter maken wil ik niet, omdat het niet korter hoeft en ik niets weet van stand vd hoeven etc. Kortom, ik wil er niets aan verpesten.

In februari wordt hij weer bekapt, zal dan ook eens aan mijn smid zijn ervaringen vragen en tips.

@keona: ja prutsers zijn er genoeg inderdaad. Alleen rond vijlen zou voldoende moeten zijn?

Marcella

Re: nieuwe modellen easyboot schoenen! (edge,glove,glue-on,rx)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 14:02

Heb geen enkele cursus gehad voor bekappen, maar veel meekijken en durven vragen hoop van geleerd. Moet wel zeggen dat ik pony nu alweer meer dan 15 jaar heb en dit jaar de 16 jaar hoop te bereiken.

Ben ook heel simpel begonnen met vijl er langs te halen om scheurtjes en haperingen te voorkomen.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 14:28

letizia, als de hoeven 2 cm langer zijn als breed, is echt de teen te lang. achterhoeven zijn iets ovaler als voorhoeven, maar deze kunnen korter in de teen. je zult je verbazen wat een "goede" smid er nog vanaf haalt zonder dat je paard gevoelig gaat lopen.
de meeste gewone smeden laten de hoeven te lang. alsof er nog een ijzer onder moet waarbij je daarna de teen bij vijlt.

en ja, met hoefschoenen zul je zelf de hoeven bij moeten houden om ze goed te laten passen en aan te kunnen doen.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 14:47

Ja klopt! Het was mij opgevallen dat de teen erg lang was, dit merk je dus ook in het lopen, want de teen raakt geregeld de grond in draf, daarom al 'n centimeter er af, vandaag wederom gemeten rechts achter 9.5cm breed en 10cm lang en links achter 9.2cm breed en 10cm lang. Ik durf er wel een vijl langs te halen, om de hoef was af te ronden en om scheuren van de gaten van de hoefnagels te voorkomen, snijden zie mijzelf niet snel doen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 15:15

Kijk en vraag gewoon een aantal keren mee met de hoefsmid als hij gaat snijden. Soms kan het juist wel van belang zijn om losse stukke straal weg te snijden/verwijderen aangezien hieronder bacteriën kunnen gaan zitten met alle gevolgen van dien.

Die van mij had vroeger nog wel eens last van rotstraal, maar sinds ik de losse delen weg haal nergens geen last meer van en hoeven krabben doe ik ook niet iedere dag.

Teveel inkorten van de teen kan ook problemen geven beter in etappes te doen aangezien je wel de stand van de hoeven aan het veranderen ben.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 16:05

Ok helder. Sowieso was ik niet van plan om de rol van mn hoefsmid over te nemen. Puur om ze wat bij te kunnen houden voor hoefschoenen.
Ben wel benieiwd welke passer in Noord Drenthe komt, zal eens gaan zoeken op bokt of er iemand in de buurt zit.

Dank allemaal voor t meedenken!

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 01:38

Jotoma, het zou dan wel is kunnen dat ze vooral snel afbrokkelen/slijten ipv 'niet groeien'.
zijn toevallig geen zwarte randjes in de hoefwand overal ?

En aangezien het hier 'nieuwe modellen van easyboots' is:
http://blog.easycareinc.com/blog/hoof-b ... pring-2016

Mini easyboots, supercute. Vind het al bijna zonde dat ik geen shet heb :')

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 09:59

Hier wel twee shetten en ik ga deze schoenen, zodra ze voor de wagen gaan, ook echt voorstellen. Wat ontzettend schattig!

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 09:59

Echt geniaal, hoe kunnnen ze het maken..

Ik test op dit moment cavallo trek schoenen voor mijn fjord..

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 10:05

GaelleS schreef:
Jotoma, het zou dan wel is kunnen dat ze vooral snel afbrokkelen/slijten ipv 'niet groeien'.
zijn toevallig geen zwarte randjes in de hoefwand overal ?

En aangezien het hier 'nieuwe modellen van easyboots' is:
http://blog.easycareinc.com/blog/hoof-b ... pring-2016

Mini easyboots, supercute. Vind het al bijna zonde dat ik geen shet heb :')

ik vind de zolen wel erg hoog.....hier moet je er altijd 4 van aan denk ik
alleen voor loopt je pony erg uit het loot .....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 10:26

Ik vind het wel schattig om te zien, maar vraag me af of ze echt gaan werken. Het bovendeel lijkt me nl niet helemaal in proportie.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 12:28

Ik neem aan dat ze die getest hebben voor ze die op de markt gaan brengen...
Zool is idd vrij dik, maar je kan moelijk een zooltje van 2 mm hebben omdat het kleine voetjes zijn, dan slijten ze er ook direct door..
Bovendeel lijkt mij zacht en soepel. Heb zelf geen shet maar benieuwd hoe deze gaan bevallen.
De scoot boots waren in het begin ook veel vragen bij maar die blijken echt nog goed mee te vallen..

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 12:41

Voor die kleintjes ben ik erg blij met de fusions. Maar wil deze ook wel gaan testen als ze er in de maat van mijn pony's komen (grote maatse shet, easyboot maat 000, fusions maat 9).
De all terrain van equine fusion vind ik al flink grof voor mijn maat pony, maar bij echt gevoelige zolen wel net ff een fijnere optie dan de ultimates.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 18:38

Die Flip flop van easyboot, grappig dat juist minder materiaal het beter schijnt te doen. Ik denk dat het wel een stuk beter werkt dan de " gewone " glu-on
Dus heb ik mijnes verbouwd tot de Flip flop.
Helaas geen zwarte lijm in voorraad dus ziet het er minder mooi uit. Ik ben n
Benieuwd hoelang ze houden. Enz.Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 19:41

Maar dan laat je ze dus altijd om tot de lijm loslaat ??

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 19:54

Ja, dat is het idee met plak beslag. De glu-on eerste versie was dus voor Max 10 dagen. ( dit omdat de hoef best wel afgesloten was) nu kunnen ze dus om blijven tot versleten, of zoals bij ander beslag 6 a 8 weken. Maar de hoef kan nu dus wel ongestoord door groeien

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 20:13

Wat een briljant idee als het werkt! Alleen vraag ik me meteen af, hoe sterk is die lijm want hier is alles nogsteeds dikke modder, dus weekt dat de lijm niet los?

BEN erg benieuwd hoelang ze omblijven! Wat voor lijm heb je gebruikt?

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 01:35

peaches schreef:
Wat een briljant idee als het werkt! Alleen vraag ik me meteen af, hoe sterk is die lijm want hier is alles nogsteeds dikke modder, dus weekt dat de lijm niet los?

BEN erg benieuwd hoelang ze omblijven! Wat voor lijm heb je gebruikt?

Ik ben ook benieuwd, deze lijm is 2 componentenlijm die wij gebruiken voor de koeien als ze klauwproblemen hebben. bij de ene koe blijft tie langer zitten dan de ander, dus hoe dit zal gaan bevallen.Ik hou jullie op de hoogte

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 01:48

Hmmm sommige plakschoenen kunnen tot 12 weken blijven zitten (zal vooral afhankelijk zijn van de soort lijm en niet van de schoen :p ), en als je ze een beetje goed lijmt komen ze niet vanzelf los. Ze zijn trouwens wel er af te halen en zelfs te hergebruiken als je een beetje weet hoe je dat moet flikken. De lijm weekt niet zomaar los, naja vettec dingen dan toch.

Vriend steek schroevendraaier tussen wand en schoen stukje per stukje en mept het dan los. Maar eehhh zien dat je je schroevendraaier niet in de hoef mept. Dan schoen langs binnen alle lijm er af schuren en proper maken en dan kan je hem opnieuw gebruiken. En dan moet je niet wachten tot die er af valt fzo?

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 08:33

Gezien het bovenstaande ben ik benieuwd wat jullie hiervan vinden (of misschien al hebben gelezen): [BEH] Gevoelige zolen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 10:59

Ik vraag me af of er geen vuil in de schuin gaat komen, want als ik mijn EB's uit doe dan komt er toch aardig wat zand/modder uit.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 17:53

Even een long shot, ik ben op zoek naar cavallo sport schoenen in maat 1 en 5, heeft iemand die toevallig nog tweedehands te koop staan?
Mp en markt struin ik al een paar weken af, maar tevergeefs helaas.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 13:39

Vandaag mijn nieuwe hoefsmid geweest en ook gelijk hoefschoenen gepast. Mijn smid had de Cavallo's, maar hij heeft twee verschillende maten, maat 3 en 4.
Cavallo's kan je zeker alleen per paar kopen?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 13:58

Jotoma schreef:
Vandaag mijn nieuwe hoefsmid geweest en ook gelijk hoefschoenen gepast. Mijn smid had de Cavallo's, maar hij heeft twee verschillende maten, maat 3 en 4.
Cavallo's kan je zeker alleen per paar kopen?

Volgens mij wel maar dit weet ik neit zeker.
Welk model heb je gepast.
Ik ben vreselijk blij met cavallo trek model

Heb je foto,s van de hoeven ? misschien dat deze tzt nog bijtrekken in maat.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 14:19

Nope, cavallo's kan je ook per stuk kopen maar weet niet of dat vaak wordt aangeboden. Meen mij wel te herinneren dat dat niet bij het model Simple kan, enkel bij Trek. Sport weet ik niet.

Edit, Hoofwear levert de Trek alvast per stuk !