Het is op vlakke, harde ondergrond dat hij na t bekappen wat gevoelig kan lopen. Dat is misschien niet gelijk de zool, maar er wordt zo weinig afgehaald.. Het is eigenlijk puur bijvijlen en het rond maken van de afloop (zeg ik dat goed?) om te voorkomen dat kleine scheurtjes of brokkeltjes na 8 weken verder gaan scheuren of brokkelen.
Mijn paard zn hoeven groeien heeeeel traag, als ik bij een buitenrit van 3 uur regelmatig op t harde of onregelmatige ondergrond kom, wil het nog wel eens gaan brokkelen of een scheurtje ontstaan. Daarna komt dus ook dat op eieren lopen.
Of als ik een sessie trailerladen ga oefen en 20 minuten met hem over vlakke, stenen ondergrond loop, heeft hij ook gelijk scheuren en haakjes.
Van binnen en buitenuit al een hele poos dus bezig om t te verbeteren, verschillende smeden gehad, stalmanagement aangepast.. Maar sommige paarden hebben denk ik gewoon slechtere hoeven. Vandaar ook dat ik me verdiep in de hoefschoenen. Is dus voornamelijk de eerste week na t bekappen en standaard voor op buitenrit.
Als alleen een beetje bijvijlen met een rasp voldoende is, dan prima. Maar echt korter maken wil ik niet, omdat het niet korter hoeft en ik niets weet van stand vd hoeven etc. Kortom, ik wil er niets aan verpesten.
In februari wordt hij weer bekapt, zal dan ook eens aan mijn smid zijn ervaringen vragen en tips.
@keona: ja prutsers zijn er genoeg inderdaad. Alleen rond vijlen zou voldoende moeten zijn?