Hoeflanding- en afrolfilmpjes NB, TB, beslag, etc * update 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

henny_w

Re: Hoeflanding- en afrolfilmpjes NB, TB, beslag, etc * update 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 13:07

scoxxx schreef:
IJzers: alles valt of staat met een goede hoefsmid.
Ik vind dat foute bekapping veel hoefellende geeft, niet zo zeer een ijzertje wel of niet.
De "kijk-slechte-hoef-door-ijzers"-voorbeelden die ik zie van de NB-beweging, zijn allen veroorzaakt door foute bekapping en te klein/fout ondergeslagen ijzertje (mijns inziens) en niet door het fenomeen ijzer.

Helemaal mee eens.

scoxxx schreef:
Hiellanding is een fenomeen waar ik niet (meer) in geloof, dankzij de filmpjes van Arabesk (mijn dank is groot Arabesk). En ik denk dat dat een paardenbeen enorm schaadt indien ze wel op hun hiel zouden landen (zijn geen mensen).

Bekijk je de vorm van een goede hoef en het groeipatroon in & van de hoef, is een hoefmechnisme bij enkel ter hoogte van de hielen vrij logisch.
En een hoefmechnisme op de teen + kwartieren vrij onlogisch.

Ik geloof ook niet meer in de hiellanding en ben ook door de filmpjes overtuigd geraakt.
Bovendien geloof ik ook niet in een standaard natuurlijke hoef van amerikaanse rotsbodem.
Ik heb inmiddels een paar sites bekeken en de hoeven zien er verschillend uit.
Verschil in hielhoogte bijv. en niet zo'n beetje ook.
Ik zal daar binnenkort wel een ander topic over openen.

Op jouw foto's is inderdaad goed te zien in het kunststofbeslag waar de geringe beweeglijkheid in de hoeven zit.
Thanks Knipoog

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 13:25

Bedankt voor het filmpje Arabesk. Kan het vanaf hier niet bekijken maar straks thuis wel Lachen

scoxxx schreef:
IJzers: alles valt of staat met een goede hoefsmid.
Ik vind dat foute bekapping veel hoefellende geeft, niet zo zeer een ijzertje wel of niet.
De "kijk-slechte-hoef-door-ijzers"-voorbeelden die ik zie van de NB-beweging, zijn allen veroorzaakt door foute bekapping en te klein/fout ondergeslagen ijzertje (mijns inziens) en niet door het fenomeen ijzer.

Niet alleen ijzers vallen of staan met een goede smid.Alleen bekappen ook, al heeft het paard dan wel meer mogelijkheid omdat te corrigeren.

De "kijk-slechte-hoef-door-ijzers"-voorbeelden die ik op NB-sites zie zijn inderdaad vaak slecht beslagen of, en dat zie ik nog veeel vaker, ijzers die er veel te lang onder zitten. Vork

scoxxx schreef:
Bekijk je de vorm van een goede hoef en het groeipatroon in & van de hoef, is een hoefmechnisme bij enkel ter hoogte van de hielen vrij logisch.

Maar zal het toongedeelte echt helemaal niet uit zetten bij een landing? En tot hoe ver loopt het hoefmechanisme dan door? Tot het breedste gedeelte van de hoef?
Ik kan mij namelijk voorstellen dat het toch wel iets, al is het minimaal. uitzet als je ziet welke krachten er op komen.

Ik vind ijzers zeker niet slecht maar je moet ze wel met verstand gebruiken. Zodra mijn paard geen beslag meer nodig heeft haal ik het er ook onder vandaan. Ijzers vraagt namelijk wel wat meer oplettendheid, bij gladde delen op de weg etc, en is bovendien veel duurder Haha!

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 13:31

fransje23 schreef:
Niet alleen ijzers vallen of staan met een goede smid.Alleen bekappen ook, al heeft het paard dan wel meer mogelijkheid omdat te corrigeren.

De "kijk-slechte-hoef-door-ijzers"-voorbeelden die ik op NB-sites zie zijn inderdaad vaak slecht beslagen of, en dat zie ik nog veeel vaker, ijzers die er veel te lang onder zitten. Vork

scoxxx schreef:

Maar zal het toongedeelte echt helemaal niet uit zetten bij een landing? En tot hoe ver loopt het hoefmechanisme dan door? Tot het breedste gedeelte van de hoef?
Ik kan mij namelijk voorstellen dat het toch wel iets, al is het minimaal. uitzet als je ziet welke krachten er op komen.

Ik vind ijzers zeker niet slecht maar je moet ze wel met verstand gebruiken. Zodra mijn paard geen beslag meer nodig heeft haal ik het er ook onder vandaan. Ijzers vraagt namelijk wel wat meer oplettendheid, bij gladde delen op de weg etc, en is bovendien veel duurder Haha!

En meer of minder is het ook niet Franca, je slaat de hoefnagel op zijn kop!

Maar dat is grappig, de shet (op de hoge hielen?) is de eerste van de filmpjes die ik iets zie hiellanden. Haha! Dus hoge hielen is goed?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 13:32

Arabesk schreef:
Ik voel geen enkele behoefte om met bewijzen aan te komen hier dat hoefijzers slecht zijn. (ik heb wel wat beters te doen Sigaar ) Zoekt en gij zult vinden, er is genoeg op internet te vinden over onderzoeken waaruit een of meerdere schadelijke effecten van hoefijzers zijn aangetoond.

[BEH] Schadelijke effecten hoefijzers al ontdekt rond 1800

Ten eerste wordt in dat artikel helemaal niet aangegeven hoe vaak de ijzers vervangen werden in 1800.
Ten tweede stonden waarschijnlijk de meeste van die paarden heel veel op stal of erger stands, althans ik heb daar wel eens wat meer over gelezen.
Als je alleen al ziet hoe de meeste landbouwpaarden gevestigd werden begin jaren 1900 wordt je daar niet vrolijk van, zulke kleine stalletjes.

Ten derde benoem je op pagina 1 in dat topic:

"Arabsk schreef:
ezels en shetlanders daarvan wordt heel vaak gezegd dat die wel zo oud kunnen worden

ze worden ook vaak heel oud, niet zozeer omdat ze shet of ezel zijn, maar omdat ze niet beslagen worden"

Tsjonge jonge wat jij al niet aanhaalt om maar vooral te willen bewijzen hoe slecht ijzers zijn.

Arabesk schreef:
De enige reden waarom sommige mensen hier met mij in discussie willen gaan is dat ze van mij willen horen dat het allemaal wel meevalt met de ijzers.

Nee hoor, ik niet.
Ik wil alleen maar aangeven dat ik het niet eens ben met je eenzijdige standpunt over ijzers.
Temeer omdat je allerlei bijzaken erbij haalt om vooral iedereen maar te willen overtuigen van ...

Compleet negerend dat er nou eenmaal paarden zijn die om div. redenen niet zonder ijzers of ander beschermmateriaal kunnen en het liefst vervelende uitlatingen doet richting traditionele hoefsmeden terwijl er ook heel goeie vakmensen tussen zitten.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 13:33

Esperanza schreef:
Maar dat is grappig, de shet (op de hoge hielen?) is de eerste van de filmpjes die ik iets zie hiellanden. Haha! Dus hoge hielen is goed?

Mijn idee Haha!
In elk geval geven deze hoge hielen GEEN toonlanding Knipoog

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 14:29

henny_w schreef:
Mijn idee Haha!

Er werd eerder beweerd dat er geen toon- of hiellanding zichtbaar was Clown

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 14:52

Nee, moet je wel goed lezen. Er was geen hiellanding zichtbaar. Wat je zag is dat de meeste voeten plat landen.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 15:25

Esperanza schreef:
Nee, moet je wel goed lezen. Er was geen hiellanding zichtbaar. Wat je zag is dat de meeste voeten plat landen.

De meeste landen plat en de rest?????

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 15:36

De shet land dus op zijn hielen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 15:37

Esperanza schreef:
De shet land dus op zijn hielen.

HAAR hielen Knipoog

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:23

Haar hielen.... mij ook naar het zin Haha!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:50

opala schreef:
henny_w schreef:
Mijn idee Haha!

Er werd eerder beweerd dat er geen toon- of hiellanding zichtbaar was Clown

Er werd eerder door Arabesk en PN beweerd dat hoge hielen over het algemeen toonlanders geven en dat daarom hoge hielen zo slecht zijn. Daar doelde ik op.

Dit filmpje bewijst dat het niet zo is Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 18:24

Even over wat Arabesk scandeert over ijzers, het is ook erg eenzijdig om alleen maar te propageren dat ijzers slecht zijn. Haha!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 19:11

henny_w schreef:
Er werd eerder door Arabesk en PN beweerd dat hoge hielen over het algemeen toonlanders geven en dat daarom hoge hielen zo slecht zijn. Daar doelde ik op.

Volgens PN zijn hoge hielen inderdaad pijnlijk en daardoor zouden de paarden op de toon willen landen. In dit geval zijn de hielen blijkbaar (en ik weet het uit de praktijk de pony draaft graag op asfalt) niet pijnlijk.

Op PN staat ook dat praktisch alle paarden op veel te hoge hielen lopen...en wij zijn nu blij met dit filmpje en hebben nog geen te hoge hiel gezien Haha!

Nog zo iets; de hoeven worden per definitie smaller door hoefijzers...die van mijn paard zijn juist breder geworden... Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 20:01

Sterker nog, ik heb ooit een paard gehad met hele smalle nauwe hoeven. Mijn smid heeft het met deskundig BESLAAN gecorrigeerd, binnen een jaar tijd!

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 20:02

Dit is trouwens de reactie van J.R. van Nassau op mijn verhaal en foto's die ik per email heb opgestuurd naar Van Nassau op het oude beslag van Omar en natuurlijk op de cytek waar hij tot 11 weken geleden 8 maanden op heeft gestaan.

De voet is natuurlijk door de cytek vernield, maar poging tot corrigeren in Bodegraven is dus ook helemaal fout gegaan No Cheer

[quote J.R. van Nassau]
DRAMATISCH!!! en dat is niets overdreven. de voet is desastreus vernield. Dit soort beslag is een kwelling voor de voet en zeker word de beweging van de voet zeer nadrukkelijk belemmerd.
hiermee word niets opgelost maar krijgt het paard meer problemen.
De aanrader is het Hoofcare®breakover beslag te leggen zodat de voet alle richtingen op kan bewegen en vlugger kan afrollen.
Wij zijn bereid je paard een keer te beslaan zodat wij hem op een "goed spoor"kunnen zetten maar dan moet je even een afspraak maken
[/quote]

Ik denk dat ik nu ook al op het goede spoor zit met het beslag van van mijn nieuwe smid waar Omar mee staat Lachen Maar mocht het nu weer fout gaan en ik vertrouw het niet dan laad ik Omar idd in en ga naar Van Nassau. Ik zie hen toch als 1 van de beste smeden van Nederland. Omar staat nu gelukkig op een soort van Breakover beslag.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 20:12

Mijn paard heeft bijna geen hielen meer (dankzij de cytek) volgens mij is dat nog veel pijnlijker! Ik ben eigenlijk best wel benieuwd hoe hij land. Krijgen we trouwens nog een filmpje te zien van de cytek Arabesk? Daar ben ik wel heel erg nieuwsgierig naar!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 20:15

niet elk paard met hoge hielen gaat toonlanden en niet elke toonlander heeft hoge hielen

Wat wel zichtbaar is, is dat de straal van de shet niet meedraagt en de straal (eigenlijk het straalkussen) dus ook niet in staat is om schokken te dempen.

Geen filmpje vooralsnog met cytek

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 20:26

Ik kende een paard welke juist kreupel ging lopen als de straal de grond raakte. Hoe kan dat dan?

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 20:34

Jammer Arabesk! Ik kan je er helaas ook niet meer aan helpen Tong uitsteken Er was toch iemand hier in het topic met zooltjes en cytek die in NH stond??

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 22:15

fransje23 schreef:

Ik nagel tot aan het breedste gedeelte van de hoef. Komt in de praktijk uit op net ietsjes over de helft.
De afdrukken in het kunststofijzer bewijzen (voor mij persoonlijk) dat het hoefmechnisme ongeveer 0,5 cm verderop/na het laatste nageltje begint.

Ik zie geen sporen van een uitzetting-bij-landing van het toongedeelte + gedeelte vóór het breedste gedeelte van de hoef, in het (kunststof)ijzertje.
Kunststof laat net iets meer sporen zien dan RIM-ijzertjes.
Zou ook wrictie moeten geven bij de nagels. Millimeter-werk dan natuurlijk, maar door mijn vergrootglas Bloos zie ik geen enkele wrictie-sporen in de hoefwand ter hoogte van de nagels.

Mmm, ik zal eens een fotootje plaatsen van mijn vergrootglas-actie Haha! Gestoord

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 22:33

Nagelbijten / Gniffelen Mooie verkoop praat van Nassau, omdat hij de breakover heeft ontwikkeld. Zou ook vreemd zijn als hij wat anders zou aanraden. Daarnaast vind ik het nog niet echt super sportief van hem om alleen op basis van foto's dit te oordelen. Maar ok, dat is mijn mening....

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 22:49

Ach ja ieder zijn mening Knipoog feit is dat zelfs een leek kan zien dat mijn paard vreselijk op zijn voeten stond, de foto's zijn niet gelogen Knipoog Omar staat nu al op een soort gelijk beslag, om dezelfde reden als Van Nassau hierboven ook al aangeeft.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 23:32

scoxxx schreef:
Mmm, ik zal eens een fotootje plaatsen van mijn vergrootglas-actie Haha! Gestoord

Ja, leuk Haha!

Ik denk eigenlijk dat de shet altijd vrij hoge hielen zou houden. Simpelweg omdat het de vorm van haar hoef is. Ze heeft vrij steile beentjes en daar horen ook steile voetjes bij.

AO; is toch een fijne bevestiging dat het beslag waarmee Omar aan alle kanten af kan rollen een goede keuze is van je nieuwe smid. Natuurlijk kiest van Nassau voor zijn eigen beslag maar ik denk dat in de praktijk ieder beslag dat die mogelijkheid bied goed is. Lachen

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 23:43

als je het er voor over hebt mijn paard staat op cytek! wel alleen maar voor! ben wel erg benieuwd hoe het er nou in slo motion uit ziet! ik weet nog niet echt of ik er blij mee ben!