Natuurlijk hoefbekappen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ArabeskJarig

Re: Natuurlijk hoefbekappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 14:52

ja ook daar heb je gelijk in

toch constateren vrijwel alle eigenaren die aan NB doen dat de hoeven van hun paard een dikkere hoefwand krijgen. Van bovenaf kan hij breder worden en dan moet ie nog uitgroeien naar beneden, en dat duurt wel even ja

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 14:53

suleilitha schreef:
Hoi Henny en de overige serieuze belangstellenden........
Nog even over die bewuste merrie.
Ze heeft inderdaad extreem dunne zolen waardoor ijzerloos door het leven voor haar een ware martelgang is. Van zowel de moeder als de vader is bekend dat die dit niet hadden.
Ze is als veulen samen met andere veulens opgegroeid die dit probleem ook niet hebben dus het kan niet in voeding zitten noch in de huisvesting in haar eerste levensjaren.
Ik heb madam vanochtend nog even samen met haar bazin bewonderd, ze heeft overigens net weer nieuwe ijzers. Op beslag wordt echt geen eurootje beknibbeld. De laatste tijd lukt het dat ze een week of zeven keurig op de ijzers blijft staan, de hoeven scheuren niet meer zoals in het verleden wel is gebeurd.
Tja.... en hóé ze liep toen ze even een showtje mocht geven in de bak, daarvan heb ik nu nog kippevel, wát een pracht en wat een beweging......

Resumerend geloof ik er niet in dat dit dier door natuurlijk te bekappen ook nog maar een schijn van kans zou hebben.
Ten eerste verander je daarmee de dikte van de zool en de wand niet mee, ten tweede is het onmogelijk om een doorgefokt sportpaard's hoeven te vergelijken met die van een mustang, Przewalski of iets dergelijks.

Wanneer je er niet in gelooft, moet je het niet doen, stel je voor dat het goed uit zou pakken Knipoog Haha!

ArabeskJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 14:54

Mijn voor de show gefokte arabier had een hoefwand met een dikte van nog geen halve cm toen ik hem kreeg. Nu is het 1,5 a 2 cm!

ArabeskJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 14:55

opala schreef:
Wanneer je er niet in gelooft, moet je het niet doen, stel je voor dat het goed uit zou pakken Knipoog Haha!

Of je probeert het een week, en laat dan een strasserbekapper komen en vervolgens ga je een nare website schrijven

Clown

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 14:59

Arabesk schreef:
opala schreef:

Of je probeert het een week, en laat dan een strasserbekapper komen en vervolgens ga je een nare website schrijven

Clown

Lijkt wel een beetje op persoonlijk worden. Niet de bedoeling, zelfs niet als iemand kritiek heeft op één methode van bekappen en deze ook nog durft te uiten.

ArabeskJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 15:00

Ach iedereen weet hier wel welke website ik bedoel.

Ik vind het jammer dat methode B niet werkte bij haar paard en dat ze daar methode A de schuld van geeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 15:02

Citaat:
[Wanneer je er niet in gelooft, moet je het niet doen, stel je voor dat het goed uit zou pakken

Opala, Opala toch, wat ben je weer voorbarig.....
Ten eerste is dit paard niet van mij, maar van een serieuze fokster en dressuuramazone.

Ik weet niet of jullie enig benul hebben van de waarde van een dergelijk paard als deze? (uit bewezen moederlijn, alleen maar minimaal ster. Verder is deze merrie nog maar een stap verwijderd van preferentschap.
Dan kun je wel meteen voetstoots aannemen dat men het niet heeft geprobeerd met natuurlijk bekappen maar dat ga ik meteen even weerleggen!
Dit peerd is namelijk een half jaar lang natuurlijk bekapt! (door een erkend hoefsmid!!!!!!!!!!!!) Resultaat: het ging van kwaad naar erger. Voor de bazin reden genoeg om het dier weer van ijzer te laten voorzien.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-09-08 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 15:03

Mag ik vragen wie die hoefsmid was??? Mag ook via PB. Knipoog

ArabeskJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 15:03

en waar had die smid een cursus natuurlijk bekappen gedaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 15:05

Dat mag je vragen, Twiggy, alleen ik geef geen namen door zonder eerst toestemming te vragen aan de betrokken persoon, ik blijf het antwoord dus nog even schuldig.

Arabesk, ik heb een TEM verstuurd n.a.v. je melding over een bepaalde website, aangezien die opmerking van je in dit topic volstrekt irrelevant is en totaal niks met de discussie van doen heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 15:05

Arabesk schreef:

Vast niet bij jou, Arabesk.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 15:06

suleilitha schreef:
Opala, Opala toch, wat ben je weer voorbarig.....
Ten eerste is dit paard niet van mij, maar van een serieuze fokster en dressuuramazone.

Ik weet niet of jullie enig benul hebben van de waarde van een dergelijk paard als deze? (uit bewezen moederlijn, alleen maar minimaal ster. Verder is deze merrie nog maar een stap verwijderd van preferentschap.
Dan kun je wel meteen voetstoots aannemen dat men het niet heeft geprobeerd met natuurlijk bekappen maar dat ga ik meteen even weerleggen!
Dit peerd is namelijk een half jaar lang natuurlijk bekapt! (door een erkend hoefsmid!!!!!!!!!!!!) Resultaat: het ging van kwaad naar erger. Voor de bazin reden genoeg om het dier weer van ijzer te laten voorzien.

Natuurlijk bekapt door een erkend hoefsmid .... toch niet die hoefsmid die Zhalina ook had hoop ik Schijnheilig

ArabeskJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 15:07

het is zeker wel van toepassing. Daar wordt namelijk beweert dat natuurlijk bekappen gevaarlijk is, maar het was de strasserbekapping die verkeerd uitpakte. 'Geloven dat iets niet werkt' (post hierboven ergens) of het een weekje proberen (laatst een topic over) of iets anders proberen (Strasser, met de welbekende website) is geen onderbouwing waarom NB niet zou werken.

Bij die smid vraag ik me trouwens ook af of hij niet gewoon bekapt heeft en het NB noemde, of dat het wel echt NB was.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 25-09-08 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

ArabeskJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 15:07

suleilitha schreef:
Arabesk schreef:

Het zou best kunnen we hebben regelmatig smeden die de cursus komen doen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 15:08

suleilitha schreef:
Arabesk schreef:

Dan is hij sowieso fout en niet te vertrouwen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 15:09

Opala, er zijn genoeg gediplomeerde rijkserkende smeden die de discipline natuurlijk bekappen, vele malen beter beheersen dan doe-het-zelvers die het slechts op hun eigen paard toepassen.

Arabesk, om even nog terug te komen op mijn opmerking naar jou toe, over de huisvesting van het door mij genoemde paard, ik zie dat je daar niet meer op reageert. Je nam voetstoots aan dat de huisvesting niet in orde was, kennelijk ga jij er van uit dat elk paard wat én ijzers onder heeft én in de sport loopt, 23 uur per dag in een box staat opgesloten?????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 15:12

[quote][Bij die smid vraag ik me trouwens ook af of hij niet gewoon bekapt heeft en het NB noemde, of dat het wel echt NB was./quote]

Gutgut, wát een arrogantie!
Meisje, die smid zat al tussen de paarden toen jouw ouders nog niet eens verkering hadden, zelf zat ik al tussen de paarden toen jij nog luiers droeg, dus ga nu alsjeblieft niet net doen, of jij de enige bent die weet wat NB is, en domweg suggereren dat een uitstekende smid maar wat roept, en zijn traditionele manier van bekappen zo uit de losse pols, NB gaat noemen?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 15:13

suleilitha schreef:
Opala, er zijn genoeg gediplomeerde rijkserkende smeden die de discipline natuurlijk bekappen, vele malen beter beheersen dan doe-het-zelvers die het slechts op hun eigen paard toepassen.

Nu zit ik al jaren hier op Bokt, maar wijs me de topics die hier melding van maken, misschien overtuig je mij Knipoog

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 15:16

suleilitha schreef:
Hoi Henny en de overige serieuze belangstellenden........
Nog even over die bewuste merrie.
Ze heeft inderdaad extreem dunne zolen waardoor ijzerloos door het leven voor haar een ware martelgang is. Van zowel de moeder als de vader is bekend dat die dit niet hadden.

Zoiets is inderdaad aangeboren.
Ik heb zelf een merrie met een veel TE dikke zool. Niet te verwarren met een dubbele zool Knipoog
Die wordt kreupel als ik haar helemaal op de NB methode doe.
Door geregeld wat uit de zool te kappen loopt ze als een tiereliertje Haha!

In jouw geval heb je inderdaad weinig keuze. Of hoefschoenen of ijzers, misschien kunststofbeslag ?
Soms wil iets hoger op de hielen laten staan ook al een heel stuk helpen.
Maar dat moet dan wel weer kunnen wat betreft de stand van de voeten.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 15:23

Arabesk schreef:
Onze bezwaren over het gegeven 'voet-as' zijn goed omschreven door cabcalor

http://www.cabcalor.be/cgi-bin/index.pl ... nav=hoefas

De animated-gif onderaan die pagina laat goed zien dat de voet-as bij een scharniergewricht een onzinnig begrip is.

Yep en ik weet al vanaf het begin dat ik van PN lees en jou, dat jullie vinden dat de voetas er eigenlijk niet toe doet.
Dat is jullie mening, zelf denk ik er anders over maar dat is ieders eigen verantwoording.

Daarom snap ik er ook werkelijk geen biet van dat je mij ervan beschuldigd dat ik gezegd zou hebben dat jij je zorgen zou maken over de voetas van Arabesk.
Je hebt je vooral in het huiskamertopic bij de natuurlijke bekappers geregeld uitgelaten over e.e.a. en dus ook over de voetassen. Je vond dat een wazig verhaal. Nou oke, jouw idee.
Waarom zal ik daar dan een ander verhaal van maken ?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 15:27

Arabesk schreef:
het is zeker wel van toepassing. Daar wordt namelijk beweert dat natuurlijk bekappen gevaarlijk is, maar het was de strasserbekapping die verkeerd uitpakte.

Het pakte VOOR de strasserbekapping al verkeerd uit, vandaar dat ze steeds om hulp vroeg op PN.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 15:30

Citaat:
Nu zit ik al jaren hier op Bokt, maar wijs me de topics die hier melding van maken, misschien overtuig je mij

Misschien zal dit een schok voor je zijn Opala, maar Bokt is slechts een heel klein fragmentje van de hele paardenwereld. Bokt is verder geen leerschool of encyclopedie. Als je écht iets over paarden, hoeven, huisvesting, en ga zo maar door, wilt leren moet je dus niet op Bokt zijn, maar elders. En daarmee bedoel ik niet op internet, maar in de niet-virtuele paardenwereld.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 15:31

suleilitha schreef:

Ik meen hier onlangs op Bokt gelezen te hebben dat er ook veel gewone hoefsmeden inmiddels aan de NB cursus deel te nemen.
Dus het kan toch best 1 van deze mensen zijn die de betreffende merrie doet ?

Ik vind het alleen maar positief dat een erkend bekapper/smid op beide fronten thuis is.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 15:32

suleilitha schreef:
Misschien zal dit een schok voor je zijn Opala, maar Bokt is slechts een heel klein fragmentje van de hele paardenwereld. Bokt is verder geen leerschool of encyclopedie. Als je écht iets over paarden, hoeven, huisvesting, en ga zo maar door, wilt leren moet je dus niet op Bokt zijn, maar elders. En daarmee bedoel ik niet op internet, maar in de niet-virtuele paardenwereld.

Niet eens 1 topic waar je naar kunt verwijzen Cool

Annebla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 15:33

Ik ben net verhuist van stal en daar komt een vaste hoefsmid. Deze hoefsmid werkt op een bijzondere wijze,
namelijk met allerlei rare kruiden. Deze smeert hij dat in of op de hoef. De hoef groeit dan minder hard en dergelijke.
Zelf zie ik het nut er niet zo van in, omdat ze daarna direct op stal worden gezet of het weiland. Dan lopen ze naar
mijn idee al die kruiden eruit. Tevens werkt hij veel met negatieve energie en hij ziet het direct als er iets met een
paard mis is. Het is een hele aparte gewaarwording. Hij weet niets van het paard, stapt erop af en zegt:
zo die nek zit vast, is er iets gebeurt met haar nek of is ze laatst gechipt. (Het paard was die dag ervoor gechipt)
En zo kan ik nog enkele voorbeelden geven.
Zo stapte hij op een andere pony af. Hij zei: ze heeft last van haar kaak, haar oog is ook een beetje dof. Ze heeft
waarschijnlijk een haak o.i.d. Hij weet verder niets van de paarden. Maar de pony at inderdaad al een tijdje niet goed.
Zo stond er ook een veulen, al een tijdje heel erg kreupel. Ze hebben het veulen klinisch en röntgonologisch laten
keuren. Daar kwam niets uit.
Ook daarbij stapte de hoefsmid in de stal en begon aan dat ene kreupele been te draaien en bepaalde oefeningen te doen.
Hij zei tegen de eigenaresse dat ze dat de komende dagen ook moest doen. Het hielp inderdaad. Daarna heeft
het veulen niet meer kreupel gelopen.
Ik snap dat het heel ongeloofwaardig klinkt, maar het is wel waar! Soms moet je blijkbaar ook openstaan voor nieuwe dingen.
Ik geloofde het eerst zelf ook niet, totdat ik het uiteindelijk zag.
Mijn friese merrie staat op dit moment op ijzers, omdat ik vaak over de weg ga. Omdat er hier in de omgeving weinig
bermen zijn, ben ik genoodzaakt om over de weg te stappen. Ik ben bang dat haar hoeven anders te kort worden.