Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
suleilitha schreef:Hoi Henny en de overige serieuze belangstellenden........
Nog even over die bewuste merrie.
Ze heeft inderdaad extreem dunne zolen waardoor ijzerloos door het leven voor haar een ware martelgang is. Van zowel de moeder als de vader is bekend dat die dit niet hadden.
Ze is als veulen samen met andere veulens opgegroeid die dit probleem ook niet hebben dus het kan niet in voeding zitten noch in de huisvesting in haar eerste levensjaren.
Ik heb madam vanochtend nog even samen met haar bazin bewonderd, ze heeft overigens net weer nieuwe ijzers. Op beslag wordt echt geen eurootje beknibbeld. De laatste tijd lukt het dat ze een week of zeven keurig op de ijzers blijft staan, de hoeven scheuren niet meer zoals in het verleden wel is gebeurd.
Tja.... en hóé ze liep toen ze even een showtje mocht geven in de bak, daarvan heb ik nu nog kippevel, wát een pracht en wat een beweging......
Resumerend geloof ik er niet in dat dit dier door natuurlijk te bekappen ook nog maar een schijn van kans zou hebben.
Ten eerste verander je daarmee de dikte van de zool en de wand niet mee, ten tweede is het onmogelijk om een doorgefokt sportpaard's hoeven te vergelijken met die van een mustang, Przewalski of iets dergelijks.
opala schreef:Wanneer je er niet in gelooft, moet je het niet doen, stel je voor dat het goed uit zou pakken![]()
Arabesk schreef:opala schreef:Wanneer je er niet in gelooft, moet je het niet doen, stel je voor dat het goed uit zou pakken![]()
Of je probeert het een week, en laat dan een strasserbekapper komen en vervolgens ga je een nare website schrijven
Citaat:[Wanneer je er niet in gelooft, moet je het niet doen, stel je voor dat het goed uit zou pakken
Arabesk schreef:en waar had die smid een cursus natuurlijk bekappen gedaan?
suleilitha schreef:Opala, Opala toch, wat ben je weer voorbarig.....
Ten eerste is dit paard niet van mij, maar van een serieuze fokster en dressuuramazone.
Ik weet niet of jullie enig benul hebben van de waarde van een dergelijk paard als deze? (uit bewezen moederlijn, alleen maar minimaal ster. Verder is deze merrie nog maar een stap verwijderd van preferentschap.
Dan kun je wel meteen voetstoots aannemen dat men het niet heeft geprobeerd met natuurlijk bekappen maar dat ga ik meteen even weerleggen!
Dit peerd is namelijk een half jaar lang natuurlijk bekapt! (door een erkend hoefsmid!!!!!!!!!!!!) Resultaat: het ging van kwaad naar erger. Voor de bazin reden genoeg om het dier weer van ijzer te laten voorzien.
suleilitha schreef:Arabesk schreef:en waar had die smid een cursus natuurlijk bekappen gedaan?
Vast niet bij jou, Arabesk.
suleilitha schreef:Arabesk schreef:en waar had die smid een cursus natuurlijk bekappen gedaan?
Vast niet bij jou, Arabesk.
suleilitha schreef:Opala, er zijn genoeg gediplomeerde rijkserkende smeden die de discipline natuurlijk bekappen, vele malen beter beheersen dan doe-het-zelvers die het slechts op hun eigen paard toepassen.
suleilitha schreef:Hoi Henny en de overige serieuze belangstellenden........
Nog even over die bewuste merrie.
Ze heeft inderdaad extreem dunne zolen waardoor ijzerloos door het leven voor haar een ware martelgang is. Van zowel de moeder als de vader is bekend dat die dit niet hadden.
Arabesk schreef:Onze bezwaren over het gegeven 'voet-as' zijn goed omschreven door cabcalor
http://www.cabcalor.be/cgi-bin/index.pl ... nav=hoefas
De animated-gif onderaan die pagina laat goed zien dat de voet-as bij een scharniergewricht een onzinnig begrip is.
Arabesk schreef:het is zeker wel van toepassing. Daar wordt namelijk beweert dat natuurlijk bekappen gevaarlijk is, maar het was de strasserbekapping die verkeerd uitpakte.
Citaat:Nu zit ik al jaren hier op Bokt, maar wijs me de topics die hier melding van maken, misschien overtuig je mij
suleilitha schreef:Opala, er zijn genoeg gediplomeerde rijkserkende smeden die de discipline natuurlijk bekappen, vele malen beter beheersen dan doe-het-zelvers die het slechts op hun eigen paard toepassen.
suleilitha schreef:Misschien zal dit een schok voor je zijn Opala, maar Bokt is slechts een heel klein fragmentje van de hele paardenwereld. Bokt is verder geen leerschool of encyclopedie. Als je écht iets over paarden, hoeven, huisvesting, en ga zo maar door, wilt leren moet je dus niet op Bokt zijn, maar elders. En daarmee bedoel ik niet op internet, maar in de niet-virtuele paardenwereld.