Naam Natuurlijk bekappen misleidend?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Re: Naam Natuurlijk bekappen misleidend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 09:40

Jemig, er kan gewoon een compleet programma aan gewijd worden, aan deze discussie! Haha!

Kennelijk is er zoveel te weten over hoeven en hoe het hoort dat we eigenlijk een soort conceptje zouden moeten sturen naar (tsja , naar wie? Teleac?)

Ik vind het- buiten de spanningen om- erg interessant en merk dat ik ook maar weinig weet van hoe het hoort; al kan ik met mijn boerel*llenvrstand wel vaak zien wat niet helemaal klopt. En NL vind ik geen Natural land. Bloos

Vooral dat ik nu weet wat een mustangrol is en dat ik hier een paardje heb gehad wat inderdaad erg slecht liep met zijn lange voeten zonder verzenen maar de eigenaar wilde het niet anders laten doen. Haar smid was iemand die NB was en de opeleiding in Amerika volgde. Zegt me dus niks. Dat dier was 6 en volgens mijn smid bijna niet meer te helpen. Verdrietig

En bij alle dieren die we hier hebben gehad kijken we per paard hoe sterk de voeten zijn, hoe de stand is etc.

Ben zo'n Penny die met d'r vragen de smid tot wanhoop drijft. Knipoog

Van twee paarden weet ik dat ze niet op blote voeten kunnen en ben dolblij dat er ijzers zijn. Ach gut

Huertecilla, heel erg bedankt voor je reactie, en ik denk dat je wel gelijk hebt! Pling

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 09:43

Lovely schreef:
Natuurlijk bekappen, what's next: biologisch opzadelen? Traditioneel is natuurllijk de beste bekapmethode, het stelt het paard in staat om zijn natuurlijk in verband staande hoef te gebruiken om zo goed en gezond mogelijk te bewegen. De manier waarop de hoef van nature in elkaar zit en de wijze waarop de verschillende onderdelen aan elkaar zitten, heeft een natuurlijke reden een dient natuurlijk gerespecteerd te worden. Zon vernuftig natuurlijk verschijnsel dient op de juiste manier behandeld te worden door iemand die er natuurlijk lang voor gestudeerd heeft en daarmee een ondergrond van kennis en kunde heeft om het paard optimaal te laten functioneren from the bottom up. Natuurlijk is dat het allerbeste, dat natuur zou de natuur niet zijn als dat niet natuurlijk zo was?
Natuurlijk genoeg zo?

Dan heb jij nooit je paard een periode NB laten bekappen, want goed is -bij mijn paard althans- in beter gewijzigd.

Ik vind dat je pas kunt oordelen over een methode wanneer je dat zelf hebt toegepast. Nu heb ik TB nooit zelf toegepast, dat is in mijn ogen onlosmakelijk verbonden geweest met een hoefsmid.

Ik zou eigenlijk nog een paard moeten hebben, een cursus TB bekappen moeten volgen en vervolgens na een periode moeten kunnen nagaan of het nou de frequentie of de methode het verschil maakt, maar ik heb maar een paard en ... dat is meer dan genoeg.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 09:46

starjo schreef:
Dat NB bekappen daar heb ik nog nooit wonderen van gezien, een paard loopt tegenwoordig ook niet meer in een natuurlijke omgeving.
Heb verhalen gelezen over Nb waarbij het paard 3 maanden kreupel liep , dit werdt beschouwd als normaal omdat hij aan de stand moet wennen, regelrechte dierenkwelling.

Kun je je misschien houden aan 'bepaalde vormen van 'NB', want ik heb een prima NB bekapper. Knipoog
Jij hebt alleen maar verhalen gelezen (die ik overigens ook wel eens van TB gelezen heb Verdrietig ) en ik heb nu toch al een tijdje een prima ervaring met mijn NBer. Lachen

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 09:46

ken mensen die eerst tb en nu nb ,ze zeggen dat hun paard beter loopt,maar vroeger reden ze dressuur en nu hobbelen ze twee uurtjes per week langs zachte wegen,en lopen er nog naast ook ,soms wordt er gereden ,de rechte sukken in drafje soms een galopje,
Er bestaat niks in onze beschaafde wereld dat natural is.
Dan moesten de dieren brij kunnen rondlopen,zonder ooit iemandte dragen!!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 09:47

Welke onderdelen van bekappen zjin uitsluitend TB? Welke NB?

Kan iemand daar een schifting in maken?

Ik ga vanmiddag naar een gerenommeerde smid, want mijn jaarling heeft een been wat iets naar buiten wijst vanuit de knie.

Deze man zal ik vandaag eens vragen naar het wel en wee van NB en TB. Aangezien hij heerlijk contactueel is hoop ik dat er iets zinnigs uit rolt voor de mensen hier. En voor mezelf.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 09:49

spatter schreef:
bij mij net zo dicht als NB, mischien heeft ze een belgisch toetsenbord

Heb geen idee wat voor toetsenbord ik momenteel heb Clown . Er is een keertje thee overheen gegaan, dus niet alle toetsen doen het even geweldig. Knipoog
Vind persoonlijk dat ik me er prima mee red en andere bokkers moeten het er maar mee doen. Haha!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 09:53

opala schreef:
Ik vind dat je pas kunt oordelen over een methode wanneer je dat zelf hebt toegepast.

Niet aanvallend bedoeld maar die uitspraak heb ik ook al velen met jou horen zeggen en eigenlijk vind ik het onzin. Om maar een voorbeeld te noemen; Iedereen valt over de rollkur van met name Anky van Grunsven en Coby van Baalen. Mag je daar dan pas een mening over hebben als je zelf je paard met z'n neus tussen de voorbenen hebt getrokken? Dacht het toch niet.. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:00

Zelf eerst toepassen? Zeg je dat tegen je tandarts ook als je in de stoel ligt?
Van goed naar beter is ook een beetje ver gezocht, bij jou misschien, maar verder staan de klinieken vol met slachtoffers van de methode die dus van goed naar NietBeter gingen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:03

Kymalin schreef:
Niet aanvallend bedoeld maar die uitspraak heb ik ook al velen met jou horen zeggen en eigenlijk vind ik het onzin. Om maar een voorbeeld te noemen; Iedereen valt over de rollkur van met name Anky van Grunsven en Coby van Baalen. Mag je daar dan pas een mening over hebben als je zelf je paard met z'n neus tussen de voorbenen hebt getrokken? Dacht het toch niet.. Knipoog

Dat ben ik met je eens. Nooit van mijn leven ga ik mijn paard een rollkur aan doen of zo bijzetten zoals Van Baalen blijkbaar schijnt te doen. Boos!

Maar het blijft wel lastig om uit te leggen dat het mogelijk is om wel een positieve ervaring te hebben met NB, als je zoveel tegenstand proeft op bokt. Knipoog
Ik heb zelfs ooiti eens een soort dreigmail ontvangen van iemand, omdat diegene alleen maar in mijn profiel las dat ik mijn paard natuurlijk laat bekappen. Is dat normaal dan? Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:08

Nadya, de 'principes' van NB spreken nogal tegen wat de normale hoefsmederij en wetenschap voorstaan. Als je willens en wetens dat wat onderzocht en bewezen is ontkent en het per sé anders doet, dan doe je je paard opzettelijk medisch leed aan. Dat is niet alleen onbehoorlijk en verwerpelijk, maar waarschijnlijk ook nog verboden (kwakzalverij en onthouden medische zorg).

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:11

Wat doet NB dan wat door de wetenschap wordt tegengesproken?

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 10:13

Nadya schreef:
Maar het blijft wel lastig om uit te leggen dat het mogelijk is om wel een positieve ervaring te hebben met NB, als je zoveel tegenstand proeft op bokt. Knipoog

Ik denk dat de tegenstand gebaseerd is op de mensen die er in zijn doorgeslagen (daarmee bedoel ik geen controle van een vakman nb of tb, blind staren), en die denken dat ze op een vrij opdringerige manier over ongewenst hun geloof te moeten verkopen. Zoals we hier al meerdere keren hebben gezegd, nb en tb verschillen qua principes niet eens zoveel (met uitzondering van het gebruik van hoefijzers dan), het is maar net hoe en wie er mee om gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:14

Verzenen afhakken, zool uithollen, draagranden krom vijlen, grote standveranderingen en bijvoorbeeld het idee dat het hoefbeen parallel aan de bodem moet liggen. Dat laatste is best schokkend als je weet hoe een hoefbeen eruit ziet en welke positie die eigenlijk hoort te hebben.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:16

Een beetje Sylvia Millecam praktijken dus.

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:17

Tsja, Ik heb mijn paard 3 jaar laten natuurlijk laten bekappen. Nooit zelf gedaan. 2 weken na dat ik het paard gekocht heb, was ik daar op over gegaan. Paard werd ontzettend kreupel, maar dit was "normaal". En als ik eindelijk weer kon rijden, (niet zien hoe).. Steentje, weer kreupel. Ze is 3 ontzettend slecht ter been geweest. Toen kreeg ze een veulentje en heb haar een hele poos niet laten bekappen.. en ze leefde eenorm op, begon haar normale beweging weer te krijgen. Toen was hij weer geweest en weer kreupel Boos!.. Toen het verhaal op hoofcare gelezen (de gevaren van natuurlijk bekappen) en toen gingen mijn ogen open. Het was gewoon echt zielig wat ik met mijn paard deed! Nu weer terug bij een TB en ze loopt weer de sterren van de hemel... Ik heb echt in het NB gelooft maar ik doe het nu niet meer... De mensen in mijn omgeving die het NB doen, ook die paarden lopen al jaren slecht...
Ik heb er dus slechte ervaringen mee. Daar val ik niemand mee aan. Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:22

Lovely schreef:
Nadya, de 'principes' van NB spreken nogal tegen wat de normale hoefsmederij en wetenschap voorstaan. Als je willens en wetens dat wat onderzocht en bewezen is ontkent en het per sé anders doet, dan doe je je paard opzettelijk medisch leed aan. Dat is niet alleen onbehoorlijk en verwerpelijk, maar waarschijnlijk ook nog verboden (kwakzalverij en onthouden medische zorg).

Ah, dus wat ik bij mijn paard laat doen is volgens jou 'onbehoorlijk' en 'verwerpelijk'????
Goh, nou meid, jammer voor je Haha! , dat je dat vindt, maar ik geloof niet dat jij mij, mijn paard en mijn bekapper kent. En als jij willens en wetens door loopt te zanikken over het feit dat ik mijn paard opzettelijk medisch leed aan doe, zegt dat meer over jou. Ja

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:23

Lovely schreef:
Verzenen afhakken, zool uithollen, draagranden krom vijlen, grote standveranderingen en bijvoorbeeld het idee dat het hoefbeen parallel aan de bodem moet liggen. Dat laatste is best schokkend als je weet hoe een hoefbeen eruit ziet en welke positie die eigenlijk hoort te hebben.

Dit is misschien bij bepaalde stromingen binnen NB zo, maar onze NB-er (ook die van Nadya), snijdt echt niet in de zool (terwijl TB-bekappers er wel aankomen). Draagrand? Je bedoelt wellicht de hoefwand. Die wordt ook niet kromgevijld door onze NB-er. Hij zal iets korter gemaakt worden dan door de TB-er, omdat er geen ijzer aan vast gemaakt hoeft te worden. Het hele idee van NB is juist om de natuurlijke vorm van de hoef aan te houden, en dus juist zo min mogelijk te snijden en te hakken.
Laatst bijgewerkt door Sim0ne op 10-07-08 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:23

Lovely schreef:

Misschien moet je het hele topic eens doorlezen i.p.v. van alles te roepen en iedereen die NB laat toepassen over 1 kam te scheren. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:24

Dan heet Chefke nog mazzel dat het nu weer zo goed gaat, maar voor hetzelfde geld is dat paard voorgoed naar de knoppen door de schade die binnenin de hoef in de gewrichten is aangericht. Dat kan zich trouwens later ook nog wel gaan uiten denk ik, maar wie dan leeft dan zorgt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:25

Sim0ne schreef:
Lovely schreef:

Dit is misschien bij bepaalde stromingen binnen NB zo, maar onze NB-er (ook die van Nadya), snijdt echt niet in de zool (terwijl TB-bekappers er wel aankomen). Draagrand? Je bedoelt wellicht de hoefwand. Die wordt ook niet kromgevijld door onze NB-er. Hij zal iets korter gemaakt worden dan door de TB-er, omdat er geen ijzer aan vast gemaakt hoeft te worden.

Joh, ze heeft geen idee waarover ze het heeft in ons geval, Sim0ne.
Ze kletst met de kudde mee en verdiept zich duidelijk niet goed in de hele zaak. Laat maar kletsen.
Ze is welkom om te komen kijken naar mijn arme paard en dan kan ze meteen zien dat een bitloze optoming niet gemeen is. Haha!

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:27

Ik snap dat echt niet hoor, dat excessen (die er in elke tak van sport zijn) bij NB blijkbaar als de normale gang van zaken worden gezien... Dat men er gelijk vanuit gaat dat het altijd zo gaat.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:28

Lovely schreef:
Natuurlijk bekappen, what's next: biologisch opzadelen?

Haha! Haha! Haha! Hij is goed!! Vaak op het moment dat een slimmerik ergens een interesante naam aanplakt tuinen er een hoop mensen in. En zie een nieuwe rage is geboren.

Ik durf te wedden dat als je een website opent met de naam "Biologisch Opzadelen" en deze er een beetje gelikt uitlaat zien, je mensen de grootst mogelijke onzin kunt laten geloven.
Veel mensen zijn naief vanwege hun ondeskundigheid, zij gaan op zoek naar antwoorden voor hun problemen. Als je dan net in de verkeerde handen valt slik je al die onzin als zoete koek.
De mensen die daar misbruik van maken moeten gewoon worden aangepakt.
Maarja vrijheid blijheid hè. Iedereen mag verkondigen wat ie wil dat dieren daar uiteindelijk de dupe van worden boeit slechts weinig mensen. Wat mij betreft met harde hand de bezem erdoor.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:30

Sim0ne schreef:
Ik snap dat echt niet hoor, dat excessen (die er in elke tak van sport zijn) bij NB blijkbaar als de normale gang van zaken worden gezien... Dat men er gelijk vanuit gaat dat het altijd zo gaat.

Ach, dan kunnen ze weer lekker 'hakken' en 'zeiken'. Wat ik heel erg vind is dat iemand MIJ gaat vertellen dat ik mijn paard geen behoorlijke zorg geef. Hoe durft die muts. En het kan me niets schelen of ik hier een OW voor krijg of niet, zulke dingen laat ik me niet zeggen. Boos!

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:31

Nadya schreef:
Ze is welkom om te komen kijken naar mijn arme paard en dan kan ze meteen zien dat een bitloze optoming niet gemeen is. Haha!

Ook een bitloze optoming is zo hard of zacht als de hand die het beheerst!
Zelfs zweep en sporen kunnen uiterst milde hulpmiddelen zijn, maar in de verkeerde handen ware martelwerktuigen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:31

Pensionnetje schreef:
Nadya schreef:

Ook een bitloze optoming is zo hard of zacht als de hand die het beheerst!
Zelfs zweep en sporen kunnen uiterst milde hulpmiddelen zijn, maar in de verkeerde handen ware martelwerktuigen

Je meent het? Haha!