Yamcha schreef:Wat denk je zelf?
En toch was het een grapje. Maar die schijn je hier niet meer te kunnen maken
.                                                         Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Yamcha schreef:Wat denk je zelf?
.                                                         Kymalin schreef:Angela schreef:Gallen en vocht komt eerder door de manier waarop het paard gehouden wordt (veel of weinig op stal) dan door de manier van bekappen en/of beslaan.
Ik heb een paard die de eerste 7 jaar op blote voeten stond, 24/7 buiten en met dikke gallen aan alle 4 de benen. Tuurlijk, als paarden de hele dag op stal staan dan krijg je ook opgelopen benen, maar wat dacht je wat voeding doet? Sinds hij eiwit-, melasse- en andere soorten suikerarm voer krijgt zijn de gallen een stuk minder en dat terwijl hij bij mij 's nachts wel op stal gaat.
Angela schreef:Dat is dus echt vragen om problemen. Het opbouwen moet met beleid gebeuren. De hoef mag absoluut niet meer slijten als dat er aangroeit. Maximaal is dat er geen onderhoud nodig is, omdat er op de weg evenveel afslijt als dat erbij groeit. Is het meer? dan ben je onverstandig bezig!
 Angela schreef:Ik zeg ook niet dat stal de enige reden is.. ik weet niet waar je dat in mijn post leest??
                                                         Dani62 schreef:Yamcha schreef:Wat denk je zelf?
En toch was het een grapje. Maar die schijn je hier niet meer te kunnen maken.

KiWiKo schreef:ijzerloze hoeven zijn scherper dan hoeven beslagen
Yamcha schreef:Ik weet eigenlijk niet veel over hoefschoenen.
Het lijkt mij ook gladder op gras? Of is dat neit het geval?
 JoviBan schreef:suleilitha schreef:Iemand die paardrijles geeft, dient hiervoor een instructeursopleiding te volgen, alwaar men wordt onderwezen
Je bedoelt toch hopelijk niet de welbekende orun cursus?

Citaat:Als menner rij je sowieso meer op harde weg (je kunt/mag de berm niet eens in). Ook snellere gangen (maar geen galop .. wettelijk gezien mag je in een woonwijk/30 km zone niet eens in galop rijden).
De hoeven van een menpaard, zeker in het menseizoen, slijten bijna altijd harder dan ze aangroeien, tenzij je regelmatig over bos/zandpaden kunt rijden.
Dan zijn hoefschoenen ideaal als je, zoals ik, geen hoefijzers wilt.
                                                         iepsel schreef:Citaat:Als menner rij je sowieso meer op harde weg (je kunt/mag de berm niet eens in). Ook snellere gangen (maar geen galop .. wettelijk gezien mag je in een woonwijk/30 km zone niet eens in galop rijden).
De hoeven van een menpaard, zeker in het menseizoen, slijten bijna altijd harder dan ze aangroeien, tenzij je regelmatig over bos/zandpaden kunt rijden.
Dan zijn hoefschoenen ideaal als je, zoals ik, geen hoefijzers wilt.
Ook niet verzameld??

*raapt zichzelf weer op en neemt plaats op de stoel*                                                         suleilitha schreef:Dit ligt niet aan de natuur Joviban, in de natuurlijke leefomgeving van een paard zoals in de gebieden waarin mustangs nog voorkomen, is geen asfalt. Ooit een kudde mustangs op de route 66 zien rennen??? Ik niet, zelfs niet op TV.
Een paard is er niet voor bedoeld om over asfalt te galopperen.
Ken je die film over de paarden van het leger die zouden worden neergeschoten, maar werden gered door een paar stoere kerels??? Een waargebeurd verhaal overigens!!!!
Deze paarden werden door een paar deserteurs "gestolen" en over de staatsgrenzen van de USA gedreven. Een aanzienlijk aantal haalde het niet, omdat ze ze onderweg neer moesten schieten vanwege te grote slijtage aan de hoeven.
Dus waar praten we nu over...
suleilitha schreef:Iemand die paardrijles geeft, dient hiervoor een instructeursopleiding te volgen, alwaar men wordt onderwezen
[/quote] suleilitha schreef:Lieve skat, dit staat hier een beetje vreemd, net of ik heb gezegd dat er iets mis is met Orun, maar die uitspraak kwam van ene Jovink. (ik kan het niet helpen maar dit roept bij mij meteen associaties op met biergooien en voederbietels)
 ik denk dat je Joviban bedoeld  
                                                         henny_w schreef:Een tijdje terug heb ik een uitgebreid artikel gelezen (helaas niet opgeslagen) over verschillende kuddes wilde paarden in Amerika die al zo'n 12 jaar gevolgd worden door onderzoekers.
Wat hen opviel is dat een groot gedeelte van deze paarden al op 5 jarige leeftijd artrose hebben.
De meesten werden niet ouder dan 7 jaar !
Heel merkwaardig als ze dan toch zo gezond leven en nog wel op natuurlijke hoeven.
                                                         Cowgirl schreef:Ik doelde echter op de NB'ers die dan gaan lopen zeuren dat het door de ijzers zou komen.
dat is dus bull want zonder krijgen ze net zo goed gallen etc etc.
                                                         Citaat:Een tijdje terug heb ik een uitgebreid artikel gelezen (helaas niet opgeslagen) over verschillende kuddes wilde paarden in Amerika die al zo'n 12 jaar gevolgd worden door onderzoekers.
Wat hen opviel is dat een groot gedeelte van deze paarden al op 5 jarige leeftijd artrose hebben.
De meesten werden niet ouder dan 7 jaar !
Heel merkwaardig als ze dan toch zo gezond leven en nog wel op natuurlijke hoeven.