Hoe goed kun je zelf bekappen na een dagcursus?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dani_

Re: Hoe goed kun je zelf bekappen na een dagcursus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 18:04

Yamcha schreef:
Wat denk je zelf?

En toch was het een grapje. Maar die schijn je hier niet meer te kunnen maken Haha!.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 18:04

Kymalin schreef:
Angela schreef:
Gallen en vocht komt eerder door de manier waarop het paard gehouden wordt (veel of weinig op stal) dan door de manier van bekappen en/of beslaan.

Ik heb een paard die de eerste 7 jaar op blote voeten stond, 24/7 buiten en met dikke gallen aan alle 4 de benen. Tuurlijk, als paarden de hele dag op stal staan dan krijg je ook opgelopen benen, maar wat dacht je wat voeding doet? Sinds hij eiwit-, melasse- en andere soorten suikerarm voer krijgt zijn de gallen een stuk minder en dat terwijl hij bij mij 's nachts wel op stal gaat.

Ik zeg ook niet dat stal de enige reden is.. ik weet niet waar je dat in mijn post leest??

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 18:12

@ Yinari, jij begrijpt m, gewoon natuurlijk bekappen, maar wel op de manier die goe dis voor jou paard.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 18:15

Angela schreef:
Dat is dus echt vragen om problemen. Het opbouwen moet met beleid gebeuren. De hoef mag absoluut niet meer slijten als dat er aangroeit. Maximaal is dat er geen onderhoud nodig is, omdat er op de weg evenveel afslijt als dat erbij groeit. Is het meer? dan ben je onverstandig bezig!

Of dan trek je hoefschoenen aan Knipoog

Als menner rij je sowieso meer op harde weg (je kunt/mag de berm niet eens in). Ook snellere gangen (maar geen galop .. wettelijk gezien mag je in een woonwijk/30 km zone niet eens in galop rijden).
De hoeven van een menpaard, zeker in het menseizoen, slijten bijna altijd harder dan ze aangroeien, tenzij je regelmatig over bos/zandpaden kunt rijden.
Dan zijn hoefschoenen ideaal als je, zoals ik, geen hoefijzers wilt.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 18:25

Idd, maar zonder bescherming ga je er niet komen als de hoeven harder slijten als dat ze aangroeien. Persoonlijk ga ik ook liever voor hoefschoenen dan voor ijzers. Zelf al zouden alle verhalen over de nadelen van het ijzer op de hoef niet waar zijn, dan blijft nog: een paard zonder ijzers zal altijd minder schade aanrichten in een groep paarden als er een keer onenigheid is, als wanneer een paard wel ijzers heeft... (maar dat is een ander onderwerp)

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 18:30

Angela schreef:
Ik zeg ook niet dat stal de enige reden is.. ik weet niet waar je dat in mijn post leest??

Nergens, dat beweer ik ook niet, ik vul gewoon de informatie over gallen aan, maar dat vat je als aanvallend op begrijp ik uit jouw vraag? Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 18:31

Dani62 schreef:
Yamcha schreef:
Wat denk je zelf?

En toch was het een grapje. Maar die schijn je hier niet meer te kunnen maken Haha!.

Ah, oké Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 18:32

IJzerloos is geen garantie dat ze met minder schade vrijkomen uit een gevecht in een kudde. OK, er zal minder bloed gaan vloeien maar ook zonder ijzers kunnen paarden elkaars botten breken. Maar inderdaad, dat is een ander onderwerp.
Hoefschoenen, ja kan, hangt er van af voor wat voor discipline je je paard hebt aangeschaft. Voor dressuur en springen lijkt het mij niks en voor aangespannen marathonwedstrijden ook niet, dus ja, zo ideaal is de hoefschoen ook niet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 18:34

ijzerloze hoeven zijn scherper dan hoeven beslagen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 18:34

Ik weet eigenlijk niet veel over hoefschoenen.
Het lijkt mij ook gladder op gras? Of is dat neit het geval?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 18:35

KiWiKo schreef:
ijzerloze hoeven zijn scherper dan hoeven beslagen Lachen

....getuige het litteken op de kop van een vriend van ons die werd gemept door een onbeslagen peerd....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 18:36

Yamcha schreef:
Ik weet eigenlijk niet veel over hoefschoenen.
Het lijkt mij ook gladder op gras? Of is dat neit het geval?

Naar men zegt kan je er stiften indraaien maar dat lijkt me, gezien het feit dat het niet vast zit als een ijzer, eerlijk gezegd levensgevaarlijk voor de gewrichten van je paard.... wat denk jij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 18:42

Dat lijkt mij ook niet wat.... vind uitglijden sowieso al link, en zeker zo.... gebroken heupen en gekneusde ruggen zijn geen leuke grapjes
En ik persoonlijk houd de knieën enz. ook graag heel....
Maar dan kun je ook niet met een hoefschoen de weg op, veel te glad....
Dat liever zonder, een paard zonder iets zal neit snel uitglijden op gras..... of met een ijzertje met kalkoenen natuurlijk....

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 18:50

Hoefschoenen is een optie die ik eigenlijk nooit overwogen heb.
Te omslachtig en ik beken, hebben ze deze nodig dan toch maar een ijzer.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 18:52

JoviBan schreef:
suleilitha schreef:
Iemand die paardrijles geeft, dient hiervoor een instructeursopleiding te volgen, alwaar men wordt onderwezen

Je bedoelt toch hopelijk niet de welbekende orun cursus? Schijnheilig

Wat is er mis met de Orun cursus ???
Ik heb 'm zo'n 25 jaar terug gedaan.
Ik heb toen verhiptes veel van de anatomie van het paard moeten leren.
Incl. alle pezen, banden, gewrichten en hun werking.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 18:53

Citaat:
Als menner rij je sowieso meer op harde weg (je kunt/mag de berm niet eens in). Ook snellere gangen (maar geen galop .. wettelijk gezien mag je in een woonwijk/30 km zone niet eens in galop rijden).
De hoeven van een menpaard, zeker in het menseizoen, slijten bijna altijd harder dan ze aangroeien, tenzij je regelmatig over bos/zandpaden kunt rijden.

Ook niet verzameld?? Clown

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 18:54

iepsel schreef:
Citaat:

Ook niet verzameld?? Clown

hahahhahahahaa sorrie, maar deze vind ik zooo, zooooo grappig Haha! Haha! Haha! *raapt zichzelf weer op en neemt plaats op de stoel*

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 18:57

suleilitha schreef:
Dit ligt niet aan de natuur Joviban, in de natuurlijke leefomgeving van een paard zoals in de gebieden waarin mustangs nog voorkomen, is geen asfalt. Ooit een kudde mustangs op de route 66 zien rennen??? Ik niet, zelfs niet op TV.
Een paard is er niet voor bedoeld om over asfalt te galopperen.
Ken je die film over de paarden van het leger die zouden worden neergeschoten, maar werden gered door een paar stoere kerels??? Een waargebeurd verhaal overigens!!!!
Deze paarden werden door een paar deserteurs "gestolen" en over de staatsgrenzen van de USA gedreven. Een aanzienlijk aantal haalde het niet, omdat ze ze onderweg neer moesten schieten vanwege te grote slijtage aan de hoeven.
Dus waar praten we nu over...

Een tijdje terug heb ik een uitgebreid artikel gelezen (helaas niet opgeslagen) over verschillende kuddes wilde paarden in Amerika die al zo'n 12 jaar gevolgd worden door onderzoekers.
Wat hen opviel is dat een groot gedeelte van deze paarden al op 5 jarige leeftijd artrose hebben.
De meesten werden niet ouder dan 7 jaar !
Heel merkwaardig als ze dan toch zo gezond leven en nog wel op natuurlijke hoeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 19:00

suleilitha schreef:
Iemand die paardrijles geeft, dient hiervoor een instructeursopleiding te volgen, alwaar men wordt onderwezen

Je bedoelt toch hopelijk niet de welbekende orun cursus? Schijnheilig[/quote]

Wat is er mis met de Orun cursus ???
Ik heb 'm zo'n 25 jaar terug gedaan.
Ik heb toen verhiptes veel van de anatomie van het paard moeten leren.
Incl. alle pezen, banden, gewrichten en hun werking.[/quote]

Lieve skat, dit staat hier een beetje vreemd, net of ik heb gezegd dat er iets mis is met Orun, maar die uitspraak kwam van ene Jovink. (ik kan het niet helpen maar dit roept bij mij meteen associaties op met biergooien en voederbietels)
Beter Orun dan niks, maar de mensen die geen Orun hebben en wel adverteren met lesgeven a la NH rijzen ondertussen als paddestoelen de grond uit. Vreemd, want door de droogte van de laatste weken is mijn gazonmaaier al weken de schuur niet meer uit geweest!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 19:02

suleilitha schreef:
Lieve skat, dit staat hier een beetje vreemd, net of ik heb gezegd dat er iets mis is met Orun, maar die uitspraak kwam van ene Jovink. (ik kan het niet helpen maar dit roept bij mij meteen associaties op met biergooien en voederbietels)

Nagelbijten / Gniffelen ik denk dat je Joviban bedoeld Clown

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 19:03

henny_w schreef:
Een tijdje terug heb ik een uitgebreid artikel gelezen (helaas niet opgeslagen) over verschillende kuddes wilde paarden in Amerika die al zo'n 12 jaar gevolgd worden door onderzoekers.
Wat hen opviel is dat een groot gedeelte van deze paarden al op 5 jarige leeftijd artrose hebben.
Heel merkwaardig als ze dan toch zo gezond leven en nog wel op natuurlijke hoeven.

iets zegt me dat je dit onderzoek op geen enkele NB site tegenkomt Lachen

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 19:04

Cowgirl schreef:
Ik doelde echter op de NB'ers die dan gaan lopen zeuren dat het door de ijzers zou komen.
dat is dus bull want zonder krijgen ze net zo goed gallen etc etc. Knipoog

Precies Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 19:05

Citaat:

Henny bedankt voor je wijze woorden. Ik heb wel een antwoord voor je. Normaliter wordt er met paarden hier in ons gecultiveerde Nederlandje die artrose hebben, niet gefokt. Maar moeder natuur staat niet klaar met castreurs en merries domweg niet laten dekken en peerden in het wild zijn gewoon net Bonobo's, net als mensen.........
Aanleg voor artrose kan natúúrlijk erfelijk zijn!!!!!! De menselijke selectie waardoor paarden met slechte benen uitvallen is niet aanwezig, nee ik verbaas me hier niet over!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 19:05

Bedankt voor de reminder, Kymalin! Het is ook zo'n moeilijke naam!
(off-topic)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 19:06

het leeuwenvoer Lachen