Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Arabesk schreef:Ipv veel op stal, zoveel mogelijk buiten, veel beweging, veel bewegingsvrijheid. Voeding aanpassen etc. Het is niet alleen het bekappen wat anders is, maar het is een meer holistische kijk op de hoeven en het hele paard wordt erbij betrokken en hoe hij leeft.
En holistisch bedoel ik niks zweverigs mee, dat betekent gewoon de 'hoeven niet los zien van het paard en zijn omgeving, maar dat alles als 1 geheel dat onlosmakelijk met elkaar verbonden is'
*gaat achterover hangen en genieten van deze mooie volzin hahahaha*
griebels schreef:Ik snap eigenlijk niet goed waar deze hele discussie nu om draait. Iedereen wil het beste voor zijn of haar paard en heeft daar verschillende meningen over. Iedere mening is menseigen en anderen hebben die te respecteren. Dus zonder elkaar of elkaars mening te bekritiseren. De een heeft goede ervaringen en bedoelingen dmv NB en de ander krijgt er de kriebels van, zo ook met TB en nog vele andere dingen.
Ik persoonlijk krijg de kriebels van NB, maar kraak het niet af. Het enige wat ik doe is TB verdedigen omdat ik daar weer wel in geloof... Ben ik dan fout of degene die iets afkraakt???
griebels schreef:Dat is toch normaal dat je naar het geheel kijkt?
Woestein schreef:Ik denk dat de site die TS noemt weer een bewijs is van de grote eigendunk van de mens..
Er zijn helaas mensen die denken dat nadat ze een "cursus", clinic of een boek met cd-rom heb bijgewoond/gelezen hebben dat ze het ook kunnen.
Dit gevaar ligt niet alleen op de loer met NB maar ook bij de anky methode, NH, AdB en alles wat je maar kan bedenken.
Het gevolg is dat uiteindelijk altijd het paard de dupe is, hoe goed het ook bedoelt is door de eigenaar.
Nadya schreef:griebels schreef:Dat is toch normaal dat je naar het geheel kijkt?
Dat vind ik ook, maar ook dat was iets wat ik miste bij mijn TBers. Die keken amper naar hoe mijn paard zelf was (jong en onervaren) en naar hoe hij leeft (buiten), vroegen niets over zijn voeding, gezondheid, training e.d. Doet mijn NBer wel, die vraag een hoop en neemt de tijd om mijn paard weer op zijn gemak te stellen, als 'ie wat onrustig is (ik heb een schat van een paard met een gouden karakter, maar hij is geen allemans vriend, zeker niet bij mannen).
Maar goed, zo krijg je weer die discussie. Het is mijn eigen ervaring en die kan bij jou weer helemaal anders zijn.
griebels schreef:In mijn ogen kraak je TB wel af, maar goed... dat ligt gewoon aan de manier waarop je iets duidelijk maakt. TS kraakt indd NB ook af op deze manier, maar ook hier ligt dat aan de manier waarop ze het duidelijk maakt. Wel heb ik beide kanten van het verhaal gelezen en vind dat ze in dit geval wel gelijk heeft. De mensen van NB hebben niet juist gehandeld, laat staan op tijd ingegrepen... Tja dan krijg je deze verhalen.
In de mails over en weer zie ik ook niets dat ze verkeerd bezig zou zijn
Dat zou een smid/bekapper altijd moeten doen, ingrijpen als blijkt dat er dingen mis gaan... En dat vind ik persoonlijk heel erg slecht van hun
griebels schreef:Nadya schreef:Dat vind ik ook, maar ook dat was iets wat ik miste bij mijn TBers. Die keken amper naar hoe mijn paard zelf was (jong en onervaren) en naar hoe hij leeft (buiten), vroegen niets over zijn voeding, gezondheid, training e.d. Doet mijn NBer wel, die vraag een hoop en neemt de tijd om mijn paard weer op zijn gemak te stellen, als 'ie wat onrustig is (ik heb een schat van een paard met een gouden karakter, maar hij is geen allemans vriend, zeker niet bij mannen).
Maar goed, zo krijg je weer die discussie. Het is mijn eigen ervaring en die kan bij jou weer helemaal anders zijn.
Kijk.. en dit bedoel ik met dat je TB wel op zo'n manier afkraakt ook al is het jouw ervaring... Dit is weer een voorbeeld wat niets te maken heeft met TB of NB, maar met de persoon zelf (TB'er in dit geval)...
En zo haal je dus TB omlaag door iets te vertellen wat niets met de manier van bekappen te maken heeft!
griebels schreef:Ik kraak nergens NB af
Zoek maar eens terug
Ik heb wat vragen gesteld die ik niet begrijp, en verder ben ik alleen maar bezig geweest met het verdedigen van TB, o.a. door jouw berichten... Kijk nog maar eens goed terug
Natuurlijk kun je nare verhalen over ijzers vinden op internet, maar ook over TB en ook over NB... Je hebt overal goede en slechte ervaringen voor. Dat is nog geen reden om alles af te kraken.
Ik scheer NB ook niet over een kam, het staat mij gewoon niet aan. Dat kan, en dat is mijn mening, net als jouw mening is dat je er zeer over te spreken bent...
Woestein schreef:Ik ken trouwens paarden die NB en TB bekapt worden en ik zie van beide ook wel dingen waarvan ik me even achter mijn oren moet krabbelen..
Wat me het meeste opvalt:
Paarden die NB of TB door een echte smid gedaan worden en netjes bijgehouden worden hoor ik nooit veel rare verhalen over..
Juits paarden die of NB door eigenaar of paarden die vanwege "kostenplaatje" langer op de smid moeten wachten dan nodig, daar hoor je vaak slechte verhalen over...
Met andere woorden: de smid doet het goed maar de eigenaar schiet in het verzuim..
Dit is trouwens geen aanval op jullie hoor.. ken jullie niet dus kan ook niet over jullie oordelen..
Maar dit valt me in mijn omgeving wat op.. vandaar..
griebels schreef:Woestein, als jouw paard al probleem hoeven heeft waarom zou je er dan zelf aan gaan zitten knutselen? Dat kun je dan (zeker in jouw geval) beter aan iemand overlaten die er voor gestudeerd heeft... Of dat nu TB of NB is maakt niet uit, het is maar net waar jij in gelooft
Maar ga aub niet zelf knutselen aan hoeven die al slecht zijn
griebels schreef:daarom wil ik ook iemand met een diploma en bewezen ervaringen...
nadya, we zullen er maar over ophouden
Ps ik heb veel meer gelezen van NB dan van TB, juist omdat ik het beste wil voor mijn paarden... Ik kon me gewoon niet vinden daarin. Mijn paarden doen het goed, de een op ijzers en de ander zonder ijzers
Ludora schreef:Wat dit verhaal heel duidelijk naar voren brengt is dat je moet weten waar je mee bezig bent en er 100% achter staat. Esther, wist dit niet. Dit maak ik alleen al op uit haar eigen site. Lees je daarna het verhaal van de andere site wordt het slechts bevestigd. Ze heeft gewoon lopen aanmodderen.... Zonder iemand erbij met goed verstand. Toen er 1 persoon haar wees op dat ze zelf niet goed bezig was, heeft ze het roer wéér drastisch omgegooit.
Ik vindt het wel kan dat ze heeft geschreven dat ze zulke fouten heeft gemaakt. Maar om nu meteen het hele NB de schuld te geven vindt ik vrij overdreven. Ze was er zelf bij.
Kymalin schreef:Maar ik vind wel dat dat soort mensen als Esther tegen zichzelf beschermd moet worden.