De gevaren van natuurlijk (zelf) bekappen!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Woestein

Re: De gevaren van natuurlijk (zelf) bekappen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 17:54

Ik denk dat de site die TS noemt weer een bewijs is van de grote eigendunk van de mens..

Er zijn helaas mensen die denken dat nadat ze een "cursus", clinic of een boek met cd-rom heb bijgewoond/gelezen hebben dat ze het ook kunnen.

Dit gevaar ligt niet alleen op de loer met NB maar ook bij de anky methode, NH, AdB en alles wat je maar kan bedenken.
Het gevolg is dat uiteindelijk altijd het paard de dupe is, hoe goed het ook bedoelt is door de eigenaar.

Vandaar dat ik nogal sceptisch tegenover mensen sta die dit niet alleen doen bij hun eigen paard maar ook nog eens hun "kennis" gebruiken om hoop te wekken bij een ander.

Ik heb zelf een paard die jaren op ijzers heeft gestaan en die nu op advies van haar traditionele hoefsmid haar paard zeker een half jaar het land op zet, ijzerloos, om te hopen dat het paardje daarna weer gezonde hoeven heeft..
Daarna zal hij gewoon traditioneel bekapt blijven worden (door dezelfde smid) en mooie schoentjes aangepast zal krijgen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 18:00

Ik snap eigenlijk niet goed waar deze hele discussie nu om draait. Iedereen wil het beste voor zijn of haar paard en heeft daar verschillende meningen over. Iedere mening is menseigen en anderen hebben die te respecteren. Dus zonder elkaar of elkaars mening te bekritiseren. De een heeft goede ervaringen en bedoelingen dmv NB en de ander krijgt er de kriebels van, zo ook met TB en nog vele andere dingen.
Ik persoonlijk krijg de kriebels van NB, maar kraak het niet af. Het enige wat ik doe is TB verdedigen omdat ik daar weer wel in geloof... Ben ik dan fout of degene die iets afkraakt???

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 18:00

Arabesk schreef:
Ipv veel op stal, zoveel mogelijk buiten, veel beweging, veel bewegingsvrijheid. Voeding aanpassen etc. Het is niet alleen het bekappen wat anders is, maar het is een meer holistische kijk op de hoeven en het hele paard wordt erbij betrokken en hoe hij leeft.

En holistisch bedoel ik niks zweverigs mee, dat betekent gewoon de 'hoeven niet los zien van het paard en zijn omgeving, maar dat alles als 1 geheel dat onlosmakelijk met elkaar verbonden is'

*gaat achterover hangen en genieten van deze mooie volzin hahahaha*

Mijn paard staat het hele jaar door buiten in en behoorlijk groot gebied in een kudde (mijn paard maak je niet bepaald gelukkig met stallen Knipoog ), heeft dus alle bewegingsvrijheid die je maar kan verzinnen (en geloof me, daar maakt hij ook goed gebruik van Haha! Haha! ). Naast het gras krijgt hij 's winters onbeperkt ruwvoer en wel een beetje basisbrokken met wortel/appel of iets anders.

Ik benader mijn dieren (mensen ook trouwens) holistisch en kijk altijd naar het grotere geheel. Is inderdaad niets zweverigs aan, het is zo natuurlijk als maar zijn kan, naar mijn idee. Want alles staat met elkaar in verbinding. Lachen

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 18:05

Dat is toch normaal dat je naar het geheel kijkt?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 18:06

griebels schreef:
Ik snap eigenlijk niet goed waar deze hele discussie nu om draait. Iedereen wil het beste voor zijn of haar paard en heeft daar verschillende meningen over. Iedere mening is menseigen en anderen hebben die te respecteren. Dus zonder elkaar of elkaars mening te bekritiseren. De een heeft goede ervaringen en bedoelingen dmv NB en de ander krijgt er de kriebels van, zo ook met TB en nog vele andere dingen.
Ik persoonlijk krijg de kriebels van NB, maar kraak het niet af. Het enige wat ik doe is TB verdedigen omdat ik daar weer wel in geloof... Ben ik dan fout of degene die iets afkraakt???

Ik krijg de kriebels van telkens weer dit voorbeeld (van TS) aanhalen om NB zwart te maken. Dit zijn in mijn ogen uitzonderingen, door mensen zelf gedaan. Wat is er mis mee dat mijn paard NB bekapt wordt tegenwoordig door een professionele NBer? Ik heb hem nog nooit zulke enge dingen zien doen als die vrouw in dat verhaal met haar paard gedaan heeft. Gaat ook niet gebeuren, want hij weet wat hij doet en ik zie dat mijn paard kerngezonde hoeven heeft.

Laten we eerlijk zijn, TS start deze zoveelste discussie en dan krijg je meningen van iedereen. Als iemand zijn paard traditioneel laat bekappen, prima. IJzers eronder, daar krijg ik weer de kriebels van, maar iedereen moet het zelf maar weten. Mits het paard er maar geen last van heeft, lijkt me. Toch?

Ik geloof dat ik TB op zich ook niet afkraak, maar ik zeg wel dat ik toevallig wat nare ervaringen met TBers gehad heb. En zo heeft iemand anders weer andere ervaringen. Kijk naar je paard en doe wat het beste is voor je paard. Dat lijkt me het belangrijkste. Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 18:09

griebels schreef:

Dat vind ik ook, maar ook dat was iets wat ik miste bij mijn TBers. Die keken amper naar hoe mijn paard zelf was (jong en onervaren) en naar hoe hij leeft (buiten), vroegen niets over zijn voeding, gezondheid, training e.d. Doet mijn NBer wel, die vraag een hoop en neemt de tijd om mijn paard weer op zijn gemak te stellen, als 'ie wat onrustig is (ik heb een schat van een paard met een gouden karakter, maar hij is geen allemans vriend, zeker niet bij mannen).

Maar goed, zo krijg je weer die discussie. Het is mijn eigen ervaring en die kan bij jou weer helemaal anders zijn. Lachen

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 18:10

Woestein schreef:
Ik denk dat de site die TS noemt weer een bewijs is van de grote eigendunk van de mens..

Er zijn helaas mensen die denken dat nadat ze een "cursus", clinic of een boek met cd-rom heb bijgewoond/gelezen hebben dat ze het ook kunnen.

Dit gevaar ligt niet alleen op de loer met NB maar ook bij de anky methode, NH, AdB en alles wat je maar kan bedenken.
Het gevolg is dat uiteindelijk altijd het paard de dupe is, hoe goed het ook bedoelt is door de eigenaar.

Maar is het niet de verantwoording van de lesgever/cursusgever dat de leerling/cursist zijn eigen kunnen niet voorbij rent?
De illusie die nu wordt gewekt is dat men na het volgen van een 2 daagse cursus de kundig genoeg zijn om aan de hoeven van de eigen paarden te zitten.
En ik denk dat iemand na het volgen van dit niet kundig is en dat de verantwoording ligt bij de mensen die de cursus geven.

Ik geef zelf les en kan terug kijken op een periode waar ik een aantal verkeerde inschatting heb gemaakt.
1 van mijn nieuwe lespaarden liepen niet zo vaak meer, op aandringen van de ouders is er weer lesgenomen want anders moest het paard weg.
Na de eerste les was mijn leerlingen zo gemotiveerd dat ze na het krijgen van huiswerk, elke dag hard aan het werk is gegaan met haar paard.
Gevolg is dat we nu 2 maand verder zijn, paard pakte het allemaal super op maar staat wel met een peesblessure.
De schuld van deze blessure geeft ik gedeeltelijk aan mezelf omdat ik als instructeur had moeten zien dat het te hard ging.
Achteraf praten is altijd makkelijk maar wat baal ik dat ik niet meer mee heb meegegeven aan trainingsleer, 10 min stappen op het harde voor en na het rijden ect ect..
Nu nog steeds bel ik iedere week op hoe het ermee is, ga zelf bij het paard kijken, overleg met de eigenaren.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 18:12

@Nadya: ik denk dat het juist in de ogen van de meeste mensen geen uitzondering is. Het maakt inderdaad niks uit dat jouw paard door een gediplomeerd of gecertificeerd NB-ers worden bekapt. Maar geef toe, er zijn een boel mensen die nauwelijks de voor- en de achterkant van een paard van elkaar kunnen onderscheiden en juist die mensen hoor je roepen dat zij zelf de hoeven van hun paard doen. En daar kijk ik heel vreemd tegenaan. Niet tegen mensen die heel gedreven en uit oprechte interesse in het welzijn van hun dier een andere weg dan de gebruikelijke inslaan.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 18:13

In mijn ogen kraak je TB wel af, maar goed... dat ligt gewoon aan de manier waarop je iets duidelijk maakt. TS kraakt indd NB ook af op deze manier, maar ook hier ligt dat aan de manier waarop ze het duidelijk maakt. Wel heb ik beide kanten van het verhaal gelezen en vind dat ze in dit geval wel gelijk heeft. De mensen van NB hebben niet juist gehandeld, laat staan op tijd ingegrepen... Tja dan krijg je deze verhalen.
In de mails over en weer zie ik ook niets dat ze verkeerd bezig zou zijn
Dat zou een smid/bekapper altijd moeten doen, ingrijpen als blijkt dat er dingen mis gaan... En dat vind ik persoonlijk heel erg slecht van hun Ja

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 18:15

Nadya schreef:
griebels schreef:

Dat vind ik ook, maar ook dat was iets wat ik miste bij mijn TBers. Die keken amper naar hoe mijn paard zelf was (jong en onervaren) en naar hoe hij leeft (buiten), vroegen niets over zijn voeding, gezondheid, training e.d. Doet mijn NBer wel, die vraag een hoop en neemt de tijd om mijn paard weer op zijn gemak te stellen, als 'ie wat onrustig is (ik heb een schat van een paard met een gouden karakter, maar hij is geen allemans vriend, zeker niet bij mannen).

Maar goed, zo krijg je weer die discussie. Het is mijn eigen ervaring en die kan bij jou weer helemaal anders zijn. Lachen

Kijk.. en dit bedoel ik met dat je TB wel op zo'n manier afkraakt ook al is het jouw ervaring... Dit is weer een voorbeeld wat niets te maken heeft met TB of NB, maar met de persoon zelf (TB'er in dit geval)...
En zo haal je dus TB omlaag door iets te vertellen wat niets met de manier van bekappen te maken heeft!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 18:19

griebels schreef:
In mijn ogen kraak je TB wel af, maar goed... dat ligt gewoon aan de manier waarop je iets duidelijk maakt. TS kraakt indd NB ook af op deze manier, maar ook hier ligt dat aan de manier waarop ze het duidelijk maakt. Wel heb ik beide kanten van het verhaal gelezen en vind dat ze in dit geval wel gelijk heeft. De mensen van NB hebben niet juist gehandeld, laat staan op tijd ingegrepen... Tja dan krijg je deze verhalen.
In de mails over en weer zie ik ook niets dat ze verkeerd bezig zou zijn
Dat zou een smid/bekapper altijd moeten doen, ingrijpen als blijkt dat er dingen mis gaan... En dat vind ik persoonlijk heel erg slecht van hun Ja

En in mijn ogen kraak jij NB ook af. Haha!
Maar goed, jij bent niet voor NB, dat kan. En ik niet meer voor TB en dat kan ook.
Ik vind het verhaal van TS ook vreselijk, wat denk je? Ik moet er niet aan denken dat mijn paard zoiets door moet maken, ik griezel ervan. Maar ja, die mensen hebben niets te maken met mijn NBer of mijn eigen paard, die wel gezonde hoeven heeft, dus ja..... Over ijzers kun je ook hele nare verhalen opzoeken op internet. En zo is er altijd wat, maar dan hoef je niet alles over 1 kam te scheren? Dat ik niet meer voor TB kies, wil niet zeggen dat ik alle paarden die TB worden ongezonde hoeven vind hebben. Want dat is natuurlijk niet zo. Maar bij mijn paard bevalt het wel goed en ik hou het voorlopig zo.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 18:20

Ik denk dat als iemand een hoge eigendunk heeft dat je als lesgever niet al te veel in te brengen heb.

Immers als eigenaar van een paard moet je je paard toch goed genoeg kennen om te zien dat iets niet goed zit?

Als ik nou besluit om in de tijd dat Woes het land ingaat om zelf te leren te bekappen dan moet ik zien of dat werkt bij mijn paard of dat het niet werkt.
Werkt het niet dan is mijn kennis dus niet goed genoeg en moet ik een stap terug doen.
Zelfde geldt voor als ik een bapaalde manier van rijden leert in een aantal lessen en van bijvoorbeeld dvd dan moet ik realistisch genoeg zijn om te weten dat een mens nu eenmaal een mens is en dat je snel in je oude fouten val, zeker als je maar 1 keer in de maand les krijg.
Ik ben van mening dat indien je een methode op de manier wilt uitvoeren die je lesgever bedoelt dat je dan die paar kundige ogen in eerste instantie elke dag nodig heb..
Is het nog te volgen??

Als ik trouwens naar het geheel van Woestein kijk zie ik een blij paard met op het ogenblik beter behang als hoeven... terwijl het 1 wel degenlijk te maken heeft met de ander..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 18:23

griebels schreef:
Nadya schreef:

Kijk.. en dit bedoel ik met dat je TB wel op zo'n manier afkraakt ook al is het jouw ervaring... Dit is weer een voorbeeld wat niets te maken heeft met TB of NB, maar met de persoon zelf (TB'er in dit geval)...
En zo haal je dus TB omlaag door iets te vertellen wat niets met de manier van bekappen te maken heeft!

Ik zeg ook dat het MIJN ervaring is en dat jij door fijnere ervaringen anders kan denken. Ik mag mijn eigen ervaring toch ventileren? Er worden hier de raarste dingen over NB gezegd, die ik zelf niet zo ervaar, maar ik mag niets over mijn NB of TB ervaringen zeggen? Kom op, zeg!! Boos!
Jij vat alles persoonlijk op. Als jij wel gelukkig bent met het TB van jouw paard, prima. Ga je gang!
Maar niet alle NBers zijn kwakzalvers. En niet iedereen die zijn paard N laat B, doet de hoeven van haar paard zelf.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 18:23

Ik kraak nergens NB af
Zoek maar eens terug Knipoog
Ik heb wat vragen gesteld die ik niet begrijp, en verder ben ik alleen maar bezig geweest met het verdedigen van TB, o.a. door jouw berichten... Kijk nog maar eens goed terug Ja
Natuurlijk kun je nare verhalen over ijzers vinden op internet, maar ook over TB en ook over NB... Je hebt overal goede en slechte ervaringen voor. Dat is nog geen reden om alles af te kraken.
Ik scheer NB ook niet over een kam, het staat mij gewoon niet aan. Dat kan, en dat is mijn mening, net als jouw mening is dat je er zeer over te spreken bent...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 18:26

Woestein, als jouw paard al probleem hoeven heeft waarom zou je er dan zelf aan gaan zitten knutselen? Dat kun je dan (zeker in jouw geval) beter aan iemand overlaten die er voor gestudeerd heeft... Of dat nu TB of NB is maakt niet uit, het is maar net waar jij in gelooft Knipoog
Maar ga aub niet zelf knutselen aan hoeven die al slecht zijn

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 18:28

Ik ken trouwens paarden die NB en TB bekapt worden en ik zie van beide ook wel dingen waarvan ik me even achter mijn oren moet krabbelen..

Wat me het meeste opvalt:

Paarden die NB of TB door een echte smid gedaan worden en netjes bijgehouden worden hoor ik nooit veel rare verhalen over..
Juits paarden die of NB door eigenaar of paarden die vanwege "kostenplaatje" langer op de smid moeten wachten dan nodig, daar hoor je vaak slechte verhalen over...

Met andere woorden: de smid doet het goed maar de eigenaar schiet in het verzuim..

Dit is trouwens geen aanval op jullie hoor.. ken jullie niet dus kan ook niet over jullie oordelen..
Maar dit valt me in mijn omgeving wat op.. vandaar..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 18:33

griebels schreef:
Ik kraak nergens NB af
Zoek maar eens terug Knipoog
Ik heb wat vragen gesteld die ik niet begrijp, en verder ben ik alleen maar bezig geweest met het verdedigen van TB, o.a. door jouw berichten... Kijk nog maar eens goed terug Ja
Natuurlijk kun je nare verhalen over ijzers vinden op internet, maar ook over TB en ook over NB... Je hebt overal goede en slechte ervaringen voor. Dat is nog geen reden om alles af te kraken.
Ik scheer NB ook niet over een kam, het staat mij gewoon niet aan. Dat kan, en dat is mijn mening, net als jouw mening is dat je er zeer over te spreken bent...

Ik heb ervaring met TB (meerdere jaren nog als met NB, waar ik vorig jaar pas mee begonnen ben) en nee, mij is het uiteindelijk niet bevallen bij mijn eigen paard. Volgens mij 'kraak' ik TB af (als jij het zo wilt noemen) m.b.t. mijn eigen ervaringen. Wat is daar mis mee als ik dat nou eenmaal wel zo ervaren heb?
Daarmee zeg ik niet dat jij dat ook zo moet ervaren of schrijf ik nou zo onduidelijk. Doe vooral je ding met je eigen paard, jij bent weer overtuigd van een andere aanpak. Prima!!! Lees goed, PRIMA!!!

Jou staat iets niet aan, waarover je (denk ik) alleen maar gelezen hebt of iets dergelijks. Zo lijkt het in elk geval, als ik jouw posts lees. Ook goed, hoor, want methodes moeten je wel aanspreken natuurlijk. Ik heb beiden kanten aan mijn paard gehad en ik kies voor NB en dan vooral voor de bekapper die ik nu heb gevonden. Ik voel niet de behoefte om zelf aan mijn paard's hoeven te gaan werken, dus om een cursus te volgen. Sam's hoeven laat ik liever aan mijn kundige NBer over.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 18:34

Woestein schreef:
Ik ken trouwens paarden die NB en TB bekapt worden en ik zie van beide ook wel dingen waarvan ik me even achter mijn oren moet krabbelen..

Wat me het meeste opvalt:

Paarden die NB of TB door een echte smid gedaan worden en netjes bijgehouden worden hoor ik nooit veel rare verhalen over..
Juits paarden die of NB door eigenaar of paarden die vanwege "kostenplaatje" langer op de smid moeten wachten dan nodig, daar hoor je vaak slechte verhalen over...

Met andere woorden: de smid doet het goed maar de eigenaar schiet in het verzuim..

Dit is trouwens geen aanval op jullie hoor.. ken jullie niet dus kan ook niet over jullie oordelen..
Maar dit valt me in mijn omgeving wat op.. vandaar..

Helemaal mee eens. Ja

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 18:35

griebels schreef:
Woestein, als jouw paard al probleem hoeven heeft waarom zou je er dan zelf aan gaan zitten knutselen? Dat kun je dan (zeker in jouw geval) beter aan iemand overlaten die er voor gestudeerd heeft... Of dat nu TB of NB is maakt niet uit, het is maar net waar jij in gelooft Knipoog
Maar ga aub niet zelf knutselen aan hoeven die al slecht zijn

Ben ook niet van plan om zelf iets te gaan doen hoor!
Ben zeer tevreden met mijn smid en aangezien de beste man al zolang in het vak zit twijvel ik ook niet aan zijn oordeel.
Hij is trouwens wel een TB..
Helaas was ik een paar maandjes terug en heb bij hem het resultaat kunnen bewonderen van DHZ NB.. Paardje had een lange weg voor de boeg om weer goed te worden.
Maar nogmaals ik zie ook genoeg paarden die het er super op doen.

Moet wel zeggen dat ik sinds dat hoefsmid een vrij beroep is dat ik wel bang ben dat er vele TBers gekomen zijn zonder gedegen kennis.
En er zullen altijd wel klanten voor hun blijven bestaan aangezien de echte goede smeden het stervens druk hebben.
En ja dan krijg je slechte TB ervaringen..

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 18:46

daarom wil ik ook iemand met een diploma en bewezen ervaringen...
nadya, we zullen er maar over ophouden Knipoog

Ps ik heb veel meer gelezen van NB dan van TB, juist omdat ik het beste wil voor mijn paarden... Ik kon me gewoon niet vinden daarin. Mijn paarden doen het goed, de een op ijzers en de ander zonder ijzers Ja

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 18:52

Wat dit verhaal heel duidelijk naar voren brengt is dat je moet weten waar je mee bezig bent en er 100% achter staat. Esther, wist dit niet. Dit maak ik alleen al op uit haar eigen site. Lees je daarna het verhaal van de andere site wordt het slechts bevestigd. Ze heeft gewoon lopen aanmodderen.... Zonder iemand erbij met goed verstand. Toen er 1 persoon haar wees op dat ze zelf niet goed bezig was, heeft ze het roer wéér drastisch omgegooit.

Ik vindt het wel kan dat ze heeft geschreven dat ze zulke fouten heeft gemaakt. Maar om nu meteen het hele NB de schuld te geven vindt ik vrij overdreven. Ze was er zelf bij.

Ik heb persoonlijk overigens helemaal niets met NB, ik ben perfect tevreden met mijn traditionele smid en 4 ijzertjes.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 18:57

griebels schreef:
daarom wil ik ook iemand met een diploma en bewezen ervaringen...
nadya, we zullen er maar over ophouden Knipoog

Ps ik heb veel meer gelezen van NB dan van TB, juist omdat ik het beste wil voor mijn paarden... Ik kon me gewoon niet vinden daarin. Mijn paarden doen het goed, de een op ijzers en de ander zonder ijzers Ja

Ok, laten we er over op houden. Jij met jouw paarden jouw ding, ik met mijn paard het mijne. Lachen

nobility

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 19:46

Waarom zou je het zelf doen als iemand anders die er voor geleerd heeft (weet ik veel hoe lang) het zeker weten goed doet?
Iedereen moet het zelf weten hoor. En natuurlijk bekappen heeft ook zn voordelen hoewel ik er niets mee heb.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 09:59

Ludora schreef:
Wat dit verhaal heel duidelijk naar voren brengt is dat je moet weten waar je mee bezig bent en er 100% achter staat. Esther, wist dit niet. Dit maak ik alleen al op uit haar eigen site. Lees je daarna het verhaal van de andere site wordt het slechts bevestigd. Ze heeft gewoon lopen aanmodderen.... Zonder iemand erbij met goed verstand. Toen er 1 persoon haar wees op dat ze zelf niet goed bezig was, heeft ze het roer wéér drastisch omgegooit.

Ik vindt het wel kan dat ze heeft geschreven dat ze zulke fouten heeft gemaakt. Maar om nu meteen het hele NB de schuld te geven vindt ik vrij overdreven. Ze was er zelf bij.

Maar ik vind wel dat dat soort mensen als Esther tegen zichzelf beschermd moet worden. Tuurlijk ging ze veel te rigoreus te werk, maar die mensen van de cursus waar ze geweest is hebben nooit tegen haar gezegd dat ze die cursus als algemene informatie bedoeld hadden en ook niet gezegd dat ze niet zelf met de voeten van haar paard moest gaan zitten snijden.

Ik vind dat als die mensen van die cursus het zo goed met paarden bedoelen ze hun cursisten duidelijk moeten maken dat je na 1 dag cursus niet zelf moet gaan lopen snijden. Natuurlijk weet het gros van de mensen dat wel, maar je weet tenslotte nooit wie je op cursus krijgt en daar heb je als cursusleider wel verantwoording voor.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 10:03

Kymalin schreef:
Maar ik vind wel dat dat soort mensen als Esther tegen zichzelf beschermd moet worden.

Ja en hoe wil je dat doen?