[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yv_

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 19:27

pollewops schreef:
Yvv, klinkt idd een beetje tegenstrijdig. Ik lees overal dat beweging juist het allerbeste is en nu zit jij met zo'n karig schema. Nou ja, als het uiteindelijk maar allemaal goed komt. Ga je uiteindelijk ook nog eens foto's laten nemen of laat je het afhangen van hoe die loopt.

Ja, maar op zich vind ik die beschrijving die iemand me hier gaf, over de ontstekingen niet te doen opwaaien, er een goede verklaring voor. Over 5 (nouja, onderhand eigenlijk al 3 1/2) weekjes gaat hij zowiezo op controle voor kreupelheidsonderzoek en over een paar maanden, wat dus afhangt van het schema dat ik meekrijg, worden er weer foto's gemaakt om te kijken of de Tildren zijn werk heeft gedaan, al zoniet een andere oplossing gevonden kan worden.

Onderhand heb ik wel verschil gemerkt, vooral denk ik omdat ik nu weet wat het is en ik nu ook weet wáár ik op moet letten. Soms loopt hij erg stram, de andere keer zie je echt totaal niets. Maar nog steeds geen enkel teken van echte kreupelheid...

Maar hij blijft gewoon echt Moon, als hij ergens naartoe wil, het liefst op een drafje! Dan heb ik echt gewoon moeite om hem bij me te houden. Eigenwijsje Pling

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 22:32

Raar dat sommige dierenartsen met een bewegingsschema werken en sommige, zoals de mijne, zeggen dat ze vooral moeten bewegen. Beauty staat lekker in het land bij zijn 6 vrouwen en vermaakt zich best. Ik zie niet echt dat hij pijn heeft, ook al heeft de DA dat wel gezegd.

Jennyxx, Beauty is inmiddels alweer 18, waarvan alweer 11 jaar in mijn bezit.
Mijn DA heeft wel aangegeven dat de kans op herstel kleiner is dan bij een jong paard. Als het gewricht dicht gegroeid is zal hij ongeveer een 3 worden.

Ook moet ik de afweging maken wat ik hem nog wel allemaal "aandoe" en wat niet. Een operatie zoals Sambo heeft laten doen begin ik niet meer aan. Niet dat het financieel een probleem is, maar door de pijn, de herstelperiode en de leeftijd die mijn kerel nu heeft is het te zwaar. Dan laat ik hem inslapen. Maar als hij nog jong was geweest, zoals die van Sambo, zou ik er zeker over nadenken.

Dus ik denk dat we maar nog een keur van Tildren gaan krijgen, en ach, misschien gebeurt er een wonder en is het helemaal dicht gegroeid. Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 22:47

Doei! heb me hier lang niet gemeld, dus moet weer eens bijlezen. Ik heb wel de scriptie van Pytje (toch Bloos!) ) ontvangen en was ernstig onder de indruk. Alleen de conclusie deel ik absoluut niet, maar dat mag duidelijk zijn. Ik vind het overigens absoluut een artikel voor de wiki, als dat mag.

Sambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 23:02

Jennyxx schreef:
Sambo, bedankt voor je verhaal! Doen ze die operatie tegenwordig nog? En is bij jouw paard de gewrichtspleet door de operatie helemaal dichtgegroeid? Er zijn meerdere paarden in dit topic waarbij de spleet helemaal dichtgegroeid is (meestal door Tildren) en die helemaal goed lopen en ook aan spring- en dressuurwedstrijden mee kunnen doen.

Ja de gewrichtspleet is helemaal dichtgeroeid na de operatie.
Dit wilde de natuur niet voor haar doen vandaar die operatie.
Ik weet niet of ze zulke operaties nog doen,bij die van mij is het ongeveer 7 jaar geleden gedaan in Someren,je zou kunnen informeren.
Lijkt mij trouwens wel.
Het is een hele lange weg wat revalidren betreft maar ik vond het de moeite waard.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 12:02

Pytje schreef:
Ik doelde inderdaad meer op nationaal dan wel internationaal niveau. Je hebt gelijk dat je met training nog een eind kan komen! En zoals er staat is het ook zeer afhankelijk van het paard, wanneer de spat is ontdekt en behandeld. Natuurlijk kun je niet zeggen: het paard heeft spat, dit en dat is het maximale wat hij kan. Dat blijft per paard verschillen.

Training is natuurlijk ook belangrijk, ook op verschillende manieren, ik heb de voor mij de meest passende manier van training in mn scriptie opgenomen.

Kleine toelichting op de conclusie

Heb nog steeds geen uitslag van school....grmbl

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 12:07

Die toelichting had ik wel gelezen, maar ik vind het wel jammer dat het zo zwart/wit in de scriptie staat.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 12:18

oké
het staat er ook wel een beetje anders, maar het is best lastig om dat allemaal op papier uit te leggen. Sowiezo vind ik het schrijven van een conclusie best lastig

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 14:20

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 16:35

Deze week wordt ik gebeld of mijn drie jarige in Utrecht geopereerd kan worden.
Wat ik zo akelig vind is dat iedere dierenarts een eigen mening heeft die niet altijd is afgestemd op wat feitelijk mogelijk is. Mijn DA zei dat hij erg gereserveerd is t.o.v. opereren maar wil Tildren starten . Een van de klinieken die de foto's hebben gezien deelt deze mening (zei mijn DA), een andere arts die 'savonds een keer heeft moeten komen zegt weer "einde verhaal, breng hem maar weg", net als de inspecteur van mijn verzekering (die dit hele verhaal overigens niet vergoed) de homeopatische dierenarts (je probeert alles...) zegt weer spat kan met homeopathie genezen. En nu ben ik het zat, heb zelf Utrecht opgebeld (die zeggen dat Tildren weer niet werkt bij botwoekering) en hoor aan het einden van de week of hij terecht kan en wanneer. Mijn les heb ik geleerd. De foto's die ik betaal houd ik in bezit en beslis zelf naar welke kliniek ik ga en zoek net zo lang als nodig is.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 16:38

helemaal mee eens, en mede daarom zijn onze paarden niet verzekerd.

Overiegsn heb ik pas een foto van het rechter spronggewricht van Raimaer gezien en daar is geen spoor van spat meer op te herkennen, een jaar na de Tildren behandeling, en trouwens ook totaal geen dichtgroeiing! Van links heb ik helaas geen foto, daar was het wat erger.

el_conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 21:39

Wat erg.
Er heeft bij ons een paard op stal gestaan die spat had.
De eigenaar heeft hem tenslotte verkocht aan een vierspanrijder.
paard liep namelijk op de harde weg wel goed maar niet op het zachte.
ik hoop dat hi nog opkanpt.
Hou je ons op de hoogte?

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 21:49

Het probleem is dat iedereen iets anders zegt en je op een gegeven moment niet meer weet welke kant je op moet. Ook vriendinnen weten allemaal wel een middel of methode waardoor het geneest. Ze bedoelen het allemaal lief, maar het kan erg frustrerend werken. Je moet idd gewoon doen waar jij je het best bij voelt. Ik ben erg tevreden over mijn dierenarts en ben het volledig met zijn aanpak eens.

Vandaag zijn we weer naar Emmeloord geweest voor nieuwe foto's. Klinisch was het een verschil tussen dag en nacht om in de worden van de DA te blijven. Hij liep gewoon weer helemaal goed. Op de harde volte liep hij een paar passen slecht, maar daarna weer gewoon goed. Ook op de foto was verbetering te zien. Ik ben dus erg happy over de vooruitzichten! Nu weer lekker 2 maanden het land op en dan weer terug komen voor nieuwe foto's.

Hij heeft alleen ongeveer 4 weken geleden een wond aan zijn kaak gehad. Het geneesde erg goed, maar met eten had hij er nogal laast van, dus had gevraagd of de DA daar ook ff naar wilde kijken. Toen heeft hij een foto gemaakt en daaruit blijkt dat hij op 3 plaatsen zijn kaak heeft gebroken! Denk je dat je met die spat toch wel een dieptepunt hebt bereikt, breekt sukkeltje ff zijn kaak...
Verder zit het goed en hoeft er niks meer aan gedaan te worden.

Soms vraag ik me af of de ellende nooit ophoudt.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 21:50

Jennyxx leuke foto's hoor en lekker dat het zo fijn gaat met je paardje, het ziet er goed uit!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 22:35

Wolken schreef:
Soms vraag ik me af of de ellende nooit ophoudt.

Vraag ik me ook wel eens af Knipoog
Fijn dat het met de spat beter gaat in ieder geval!!

Ik ben me ook kapot geschrokken.. Maandagavond vond ik Evita minder lekker lopen dan anders.. dinsdag werd ik gebeld door de stalbaas dat ze op 3 benen in het land stond. Haar kreupele been (ze liep al niet goed natuurlijk) ontlastte ze volledig.
Met veel moeite en gekreun heb ik haar (letterlijk op 3 benen, ze hinkelde echt) van de wei naar de stal gekregen en de dierenarts gebeld.
Evita had net sinds 6 dagen speciaal beslag, waar ze heel goed op reageerde overigens! Maar haar ijzer is er nu weer af, waarschijnlijk heeft 1 hoefnagel iets te dicht bij het leven gezeten en dat is gaan irriteren/ontsteken. Ze staat nu in het verband en moet een week op stal blijven. Nu maar hopen dat dit het inderdaad is Nagelbijten / Gniffelen
Vanavond stond ze gelukkig weer met haar voet plat op de grond, maar ze kan hem nog niet echt belasten en heeft aan de andere kant een enorme olifantenpoot doordat ze daar continu op staat..
Arm pechvogeltje Ach gut

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 22:40

Jennyxx, Het ziet erg erg ontspannen uit. Dat hoofdstel heb ik ook zien hangen bij Oooteman volgens mij...

Ireentjuh, Rot om te horen dat ze zo slecht loopt momenteel. Is er al verbetering? Het komt nooit alleen he? Soms is het dweilen met de kraan open...

Lientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 12:15

Is spat iets dat de merrie aan het veulen doorgeeft? Heb een veulen opt oog maar de merrie heeft aan twee achterbenen spat.
Kan iemand me hier op antwoorden?

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 13:06

Lientje schreef:
Is spat iets dat de merrie aan het veulen doorgeeft? Heb een veulen opt oog maar de merrie heeft aan twee achterbenen spat.
Kan iemand me hier op antwoorden?

Je kunt het nooit helemaal uitsluiten. Voor spat geldt hetzelfde als bij OC/OCD dat ook omgevingsfactoren een belangrijke rol kunnen spelen.
Wat wel belangrijk is, is waardoor de merrie spat heeft (erfelijke beengebreken, onjuiste stand agv een trauma, e.d.). Ook is het van belang om te weten of de vader van het veulen spat heeft of doorgeeft. Voor wat betreft de vader zou je altijd bij een paardenkliniek(en) kunnen informeren of zij meerdere nakomelingen van deze hengst kennen met spat of andere erfelijke afwijkingen. Van een aantal hengsten is bekend dat zij spat kunnen doorgeven.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 21:58

Ireentjuh Wat erg zeg, maar gelukkig dat het alleen maar een hoefnagel was (en niet iets ergers met jaar spat).
Hoewel een hoefnagel verkeerd ook zeker niet fijn is, veel
sterkte met je meissie.

LientjeIk fok dit jaar ook met een merrie met spat, en deze heeft al 3 merrieveulens gehad zonder spat.
Mijn DA zei ook, als je dat graag wilt een veulen van jaar moet je het vooral doen.
Ik hou het veulen overigens zelf, maar de DA adviseerde wel om met een hengst te fokken met een zeer goed achterbeen gebruik en die had ik al op het hoog.
Alleen nu nog 11 maanden wachten Knipoog

Lientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 12:02

Zamero schreef:
Ireentjuh Wat erg zeg, maar gelukkig dat het alleen maar een hoefnagel was (en niet iets ergers met jaar spat).
sterkte met je meissie.

LientjeIk fok dit jaar ook met een merrie met spat, en deze heeft al 3 merrieveulens gehad zonder spat.
Mijn DA zei ook, als je dat graag wilt een veulen van jaar moet je het vooral doen.
Ik hou het veulen overigens zelf, maar de DA adviseerde wel om met een hengst te fokken met een zeer goed achterbeen gebruik en die had ik al op het hoog.

Dat is het probleem juist, we weten niet wie de vader is, het is een bont hengste veulen van een Friese merrie en ben verliefd geworden op het veulen, het kan ook zo geweldig draven dat beestje. Moeilijk moeilijk

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 12:18

Hallo, ik heb niet jullie hele topic gelezen, maar op dit moment zijn wij erg bezig met de rij manier van Antione de Bodt. Hij heeft een manier van rijden waarmee ''spat'' en ''hoefkatrol'' zegmaar ongeldig worden gemaakt. Hij is namelijk van mening dat dit komt door verkeerde manier van rijden, er zjin ook dierenartsen die dit ook aangeven. Mijn paard had ook ''hoefkatrol'' en liep aardig kreupel zonder dat ze iets konden vinden, dus het werd ''hoefkatrol''. Toen zijn we op internet gaan zoeken naar hoefkatrol en zijn zo bij AdB terecht gekomen, hij is ook bij ons op stal geweest en alles. We rijden nog steeds op zjin manier en we hebben geen problemen meer qua kreupelheid, en daarmee is Farouche's hoefkatrol afgedaan.

Ik weet natuurlijk niet in hoeverre jullie deze manier kennen en erin willen meegaan, maar ik raad aan om het toch te proberen, wij hebben al zoveel paarden weer ''goed'' zien worden.

(ik kon het een beetje moeilijk verwoorden, want ik kon de goeie woorden niet vinden om het uit te leggen, maar ik hoop dat jullie het snappen.) Lachen
Dit is zijn site waar je meer informatie kunt vinden. http://www.hoefkatrol.com/

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 18:04

Lientje schreef:
Zamero schreef:
sterkte met je meissie.

Dat is het probleem juist, we weten niet wie de vader is, het is een bont hengste veulen van een Friese merrie en ben verliefd geworden op het veulen, het kan ook zo geweldig draven dat beestje. Moeilijk moeilijk

Owjee...als je verliefd bent dan ben je verkocht denk ik... Haha! Kan je niet wat verschillende dierenartsen cq klinieken bellen en je vraag daar stellen? Overings lopen de meeste paarden van dit topic ondanks spat goed. Maar ja...

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 19:24

Pytje, bedankt voor het mailen van je scriptie. Ik overweeg straks Tildren te proberen en in je scriptie vond ik een paar hele goede kritische vragen die ik mijn VA zeker ga voorleggen. Zoals andere al eerder hebben aangegeven, hoop ik niet dat je conclusie klopt. Helaas kan ik daar nog niet over meepraten, maar hoop toch zeker dat ik straks nog normaal kan rijden op mijn ponietje Ach gut . Verder was het stukje over voedingssupplementen ook heel handig. Heb er dus zeker wat aan gehad. Hopenlijk jij straks ook na je beoordeling Haha! .

Al die meningen en info die te vinden is over spat is soms wel erg verwarrend. Hopenlijk kan ik in de nabije toekomst ook een positief verhaal toevoegen hier op bokt. Maar ben nog steeds zoekende naar de oplossing voor mijn pony, want ben nog niet bereid om het bijltje er bij neer te gooien. Daarvoor is ze te leuk, te lief en vind ik rijden met haar te leuk Tong uitsteken .

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 14:39

Nou, de uitlsag van de dokters in Utrecht is bekend maar helaas geen goed nieuws. Mijn paard kan niet geopereerd worden, hij maakt bot aan en bij deze spat kan er operatief niets gedaan worden. Wel constateerd ze een 2 in plaats van een 3 die mijn DA weer concludeerde, alsof er nog niet genoeg onduidelijkheid is. Wel kunnen ze een kreupelheidsonderzoek doen....met inspuiten e.d.
Kan zelf ook wel zien of hij kreupel loopt.

Tildren schijnt ook niet te werken melden ze vanuit Utrecht bij deze vorm van spat en ik moet maar gewoon gaan rijden en zien wat ik tegen kom.
Ik denk dat ik het even niet ziet zitten, een driejarige zo inrijden gaat me echt aan het hart.
Ik denk er over hem in de weide te laten, lekker te poetsen, laten spelen met zijn vrienden en hooguit te longeren. Misschien blijft hij zo nog wel een paar jaar bij me. Klinkt misschien vreemd maar het is geen paard om 2 keer per week recreatief te rijden, hij is zeer heet en moeilijk van karakter en ik zie er tegenop hoop te hebben en weer teleurgesteld te worden. Dan maar gewoon zoals het nu is en zo laten... en zo lang hij niet kreupeld laten genieten van zijn maatjes.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 16:35

Wat een verdrietig nieuws, Less. Bij mijn, toen 3 jarige, was hetzelfde geconstateerd. Ook hij heeft de botaanmaak-vorm van spat. En inderdaad zei mijn veearts ook dat Tildren dan niet helpt. Afhankelijk van de ernst van de spat en waar de botwoekering zit, kunnen er twee dingen gebeuren. Als de gewrichtsspleet nog in takt is, dan kan geprobeerd worden om het spat-proces stil te leggen. Dit is bij mijn paard gebeurd. In het gewricht hebben ze 2x hyaluronzuur gespoten. Dit zuur verbetert het synovia, waardoor de ontsteking stopt en de botaanmaak dus ook. Mijn paard is sinds die tijd niet meer kreupel geweest en ik heb hem gewoon ik kunnen rijden, bokkend en wel Knipoog
Als er tussen de gewrichtsspleet wel botwoekering zit die pijn veroorzaakt, dan is de behandeling gericht op het dichtgroeien van de spleet, zodat de pijn weg gaat. En dan zeggen veeartsen inderdaad, hoe meer beweging hoe sneller het dichtgroeit. Zelf zou ik hem dan denk ik inderdaad op de wei zetten dag en nacht. Omdat dit bij mijn paard niet het geval is, weet ik niet of er nog aanvullende behandelingen zijn die de botaanmaak kunnen stimuleren. Sterkte!

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 20:35

wat een vervelend nieuws zeg Less...

Voor de mensen die mn scriptie hebben gelezen: het is nu officieel goedgekeurd door school! (zelfs met de niet volledige conclusie...)