arno8 schreef:Valt het nog te ontkennen dat hoeven van een paard dat 24/7 buiten staat met inloopstal met verharde uitloop het s-t-u-k-k-e-n beter doen dan de hoeven van een paard dat 23/7 op stal staat?
Ik denk het toch niet.
Mijn oude paard stond 24/7 binnen, op ijzers. Heeft altijd nette hoeven gehad. Ze ging over naar een buiten/binnenregime, geen enkele verschil. Oh ja, toch wel, zonder ijzers hield ze het maar drie weken vol voordat ze stokkreupel werd. "helaas" moest de NB-beweging toen nog wakker worden, dus heb ik haar maar op ijzers laten staan.
arno8 schreef:En waar gaat een smid ook al weer over? Oh ja, de hoeven!
23/7 op stal is desastreus voor hoeven. Het is zelfs zo erg, dat er vaak vergaande maatregelen als ijzers nodig zijn om het paard nog fatsoenlijk op harde grond te kunnen laten lopen.
Een smid gaat nog steeds over hoeven, niet over ijzers alleen.
Als ik naar de dokter ga en ik zeg: Hee dokter, ik ben in drie weken 30 kilo afgevallen. Wat nu?
Zou het dan niet een beetje raar zijn als de dokter niks vraagt over mijn leefomstandigheden, maar gewoon 30 kilo vet bij mij inspuit en zegt: Zo! Probleem opgelost! Als je nou nog eens 30 kilo afvalt, dan zie ik je wel weer verschijnen!
Tja, de dokter moet natuurlijk niet mij voor gaan schrijven hoe ik moet leven... dus dan maar zo?
Ik vind het de plicht van een hoefsmid om de klant er op te wijzen dat de omstandigheden waar het paard nu in leeft, slecht zijn voor de hoeven en dat ijzers niet nodig zijn als de klant de omstandigheden aanpast.
En tja, als de hoefsmid dat verzaakt, dan komt er vanzelf een stroming van Natuurlijk Bekappers.
Pete Ramey zegt zelfs in zijn boek dat je absoluut niet aan klanten moet beginnen die weigeren de hoeven van hun paard regelmatig te onderhouden of mensen die weigeren hun paard fatsoenlijk te stallen.
En hoe gaat zo'n smid dan om met de beperkingen? Je kunt dingen aanpassen, maar soms ook niet. Niet iedereen heeft de mogelijkheid om de leefomstandigheden van het paard helemaal naar eigen hand te zetten.
Stallen op een pension is ALTIJD een afweging tussen de voor- en nadelen van die bewuste plek. Soms laat ik wel eisen vallen, indien andere zaken er zeer goed geregeld zijn.
arno8 schreef:
Ik liet een hele tijd terug een fysio komen om een paard na te kijken. Ze deed prima (en duur) werk. Toen keek ze naar uitloop richting de wei. Die was bezaaid met mest.
"Dit is hartstikke slecht", zei ze tegen me. "Je moet die mest wegscheppen, dit is voor een paard echt niet fijn, als die elke dag daar doorheen moet baggeren om bij zijn water te komen. Bovendien kun je zo allerlei vieze bacterien in de hoeven krijgen".
Ik ben hartstikke blij dat ze dat tegen me zei. Misschien heeft ze wel veel ellende voorkomen. Ik vind dat een hoefsmid ook echt wel wat mag zeggen om ellende te voorkomen.
Natuurlijk kun je een klant niets verplichten, maar een klant huurt je in omdat je kennis hebt, die kennis mag je best delen en dan kan de klant zelf uitmaken wat die er mee doet.
Niet om het een of ander, maar het is al eeuwen bekend dat het zinvol is om mest te ruimen, zeker als de paarden in een relatief kleine ruimte wonen. Je vindt het toch ook normaal dat stallen worden uitgemest, dus waarom je uitloop/weiland niet?
Of een behandeling duur is, is je eigen interpretatie. Ik ken geen dure fysio's en goed werk leveren ze wel, daar is hun achtergrond wel naar.......