Natuurlijk bekappen ??????????????????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Re: Natuurlijk bekappen ??????????????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 20:40

arno8 schreef:
Valt het nog te ontkennen dat hoeven van een paard dat 24/7 buiten staat met inloopstal met verharde uitloop het s-t-u-k-k-e-n beter doen dan de hoeven van een paard dat 23/7 op stal staat?

Ik denk het toch niet.

Mijn oude paard stond 24/7 binnen, op ijzers. Heeft altijd nette hoeven gehad. Ze ging over naar een buiten/binnenregime, geen enkele verschil. Oh ja, toch wel, zonder ijzers hield ze het maar drie weken vol voordat ze stokkreupel werd. "helaas" moest de NB-beweging toen nog wakker worden, dus heb ik haar maar op ijzers laten staan.
arno8 schreef:
En waar gaat een smid ook al weer over? Oh ja, de hoeven!
23/7 op stal is desastreus voor hoeven. Het is zelfs zo erg, dat er vaak vergaande maatregelen als ijzers nodig zijn om het paard nog fatsoenlijk op harde grond te kunnen laten lopen.

Een smid gaat nog steeds over hoeven, niet over ijzers alleen.
Als ik naar de dokter ga en ik zeg: Hee dokter, ik ben in drie weken 30 kilo afgevallen. Wat nu?
Zou het dan niet een beetje raar zijn als de dokter niks vraagt over mijn leefomstandigheden, maar gewoon 30 kilo vet bij mij inspuit en zegt: Zo! Probleem opgelost! Als je nou nog eens 30 kilo afvalt, dan zie ik je wel weer verschijnen!
Tja, de dokter moet natuurlijk niet mij voor gaan schrijven hoe ik moet leven... dus dan maar zo?

Ik vind het de plicht van een hoefsmid om de klant er op te wijzen dat de omstandigheden waar het paard nu in leeft, slecht zijn voor de hoeven en dat ijzers niet nodig zijn als de klant de omstandigheden aanpast.

En tja, als de hoefsmid dat verzaakt, dan komt er vanzelf een stroming van Natuurlijk Bekappers.

Pete Ramey zegt zelfs in zijn boek dat je absoluut niet aan klanten moet beginnen die weigeren de hoeven van hun paard regelmatig te onderhouden of mensen die weigeren hun paard fatsoenlijk te stallen.

En hoe gaat zo'n smid dan om met de beperkingen? Je kunt dingen aanpassen, maar soms ook niet. Niet iedereen heeft de mogelijkheid om de leefomstandigheden van het paard helemaal naar eigen hand te zetten.
Stallen op een pension is ALTIJD een afweging tussen de voor- en nadelen van die bewuste plek. Soms laat ik wel eisen vallen, indien andere zaken er zeer goed geregeld zijn.
arno8 schreef:

Ik liet een hele tijd terug een fysio komen om een paard na te kijken. Ze deed prima (en duur) werk. Toen keek ze naar uitloop richting de wei. Die was bezaaid met mest.
"Dit is hartstikke slecht", zei ze tegen me. "Je moet die mest wegscheppen, dit is voor een paard echt niet fijn, als die elke dag daar doorheen moet baggeren om bij zijn water te komen. Bovendien kun je zo allerlei vieze bacterien in de hoeven krijgen".

Ik ben hartstikke blij dat ze dat tegen me zei. Misschien heeft ze wel veel ellende voorkomen. Ik vind dat een hoefsmid ook echt wel wat mag zeggen om ellende te voorkomen.
Natuurlijk kun je een klant niets verplichten, maar een klant huurt je in omdat je kennis hebt, die kennis mag je best delen en dan kan de klant zelf uitmaken wat die er mee doet.

Niet om het een of ander, maar het is al eeuwen bekend dat het zinvol is om mest te ruimen, zeker als de paarden in een relatief kleine ruimte wonen. Je vindt het toch ook normaal dat stallen worden uitgemest, dus waarom je uitloop/weiland niet?
Of een behandeling duur is, is je eigen interpretatie. Ik ken geen dure fysio's en goed werk leveren ze wel, daar is hun achtergrond wel naar.......

Adrian51

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 20:41

@Janne 19

Waarom beantwoord je mijn vraag niet, over het NODIG zijn van beslag? HG

pink_unicorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 20:42

Cer schreef:
Ik neem niks kwakeloos aan, ik geef mijn ervaringen weer...

generaliseer asjeblieft niet zo, vermoeiend hoor...

had je een andere smid moeten kiezen of zoeken die wel goed is en
die zijn echt niet moeilijk te vinden..waar een wil is is een weg.
en als jij een goede smid had gehad was je nooit overgestapt naar NB..
want je hoopt daar je ei wel te vinden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 20:44

Adrian51 schreef:
@Janne 19

Nou, dat zal ik dan wel even doen. Als een paard biljardeerd bijvoorbeeld. Enne, niet zeuren, ik heb er 17 jaar eentje gehad, dus praktijkervaring per strekkend jaar............

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 20:45

Wat een nare manier van discussieren zeg.... Ik dacht dat de NB-ers star waren.... Rolleyes

Ik doe zoals ik vind dat mij en mijn paard goeddunkt... ik heb nogal wat smeden versleten in de loop van 25 jaar en ik denk dat dit gaat werken.. heeft niemand last van toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 20:46

Adrian51 schreef:
@Janne 19

heb ik wel gedaan

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 20:51

[***] schreef:

zo vind ik um dus juist wél overkomen en het is geen kwestie van iemand persoonlijk aanvallen, maar ik vind haar avatar gewoon een mooi voorbeeld van wat ik té vind aan naturals.

Nou, er staat nergens een tekst in haar avatar: jullie moeten het ook zo doen. Alleen maar: Born to be a natural met vervolgens een uitleg wat dat voor haar betekent.
Overigens denk ik zelf dat een goed passend boomzadel beter is dan een boomlooszadel, maar dat terzijde.

Citaat:
Waarom niet? Ik heb veel geleerd van dingen overleggen met andere mensen.

Omdat ik soms moe word om alles steeds uit te leggen. Ik liep een keer met mijn merrie (17 jaar) over straat. Riep een boer naar me: "Is een twenter zeker?"
Ik dacht: huh?
en vertelde dat ze 17 was.
"Dat kan niet! Dan moeten er ijzers onder!"
Ik probeerde even uit te leggen dat dat niet altijd hoeft, maar de boer vond mij maar een koppig stadsjongetje (ik woon niet eens in een stad) dat er helemaal niks van wist. "Als een paard drie is, moeten er ijzers onder, punt uit".
Dan heb ik geen zin om in overleg te gaan.

pink_unicorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 20:55

Adrian51 schreef:
@ pink

Hoi,

Nee.. hij is er niet verantwoordelijk voor..dat blijft de eigenaar altijd. Waar het hier omgaat, zijn de adviezen..die kan een smid wel geven. Hij kan er ook bij vertellen , dat de kwaliteit van de hoeven hard achteruit gaat, wanneer de paarden 24/7 binnen staan in een dik pak stro. Geen hoefmechanisme...geen goede doorbloeding..geen optimale gezonde hoefgroei !.. Niet mee eens?
HG.

een smid mag er wat van zeggen maar als de eigenaar niets aan neemt en niet veranderd aan de leefomgeving
en de hoeven blijven van de zelfde kwaliteit dan krijgd toch de smid weer de schuld ook al heeft de smid zijn
adviesen gegeven.

arno8 schreef:

Ik liet een hele tijd terug een fysio komen om een paard na te kijken. Ze deed prima (en duur) werk. Toen keek ze naar uitloop richting de wei. Die was bezaaid met mest.
"Dit is hartstikke slecht", zei ze tegen me. "Je moet die mest wegscheppen, dit is voor een paard echt niet fijn, als die elke dag daar doorheen moet baggeren om bij zijn water te komen. Bovendien kun je zo allerlei vieze bacterien in de hoeven krijgen".

Ik ben hartstikke blij dat ze dat tegen me zei. Misschien heeft ze wel veel ellende voorkomen. Ik vind dat een hoefsmid ook echt wel wat mag zeggen om ellende te voorkomen.
Natuurlijk kun je een klant niets verplichten, maar een klant huurt je in omdat je kennis hebt, die kennis mag je best delen en dan kan de klant zelf uitmaken wat die er mee doet.

je weet toch dat je je land moet uitmesten...jij eet toch ook niet van een vies bord.

vind dat de verandwoording bij de eigenaar ligd en niet bij een hoefsmid,dierenarts,een fysio...
deze mensen heb je nodig voor je paard ze kunnen je adviesen geven maar ze kunnen je nergens toe verplichten.
en je moet zelf ook nog een hoop weten anders vind ik het niet eens verandwoordelijk dat je dan een paard koopt,
iedereen weet dat buiten lopen beter is dan de hele dag binnen,dat ze een mestvrij land nodig hebben als je dat niet weet waarom heb je dan in godsnaam een paard....

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 20:59

ikke schreef:
Mijn oude paard stond 24/7 binnen, op ijzers. Heeft altijd nette hoeven gehad. Ze ging over naar een buiten/binnenregime, geen enkele verschil. Oh ja, toch wel, zonder ijzers hield ze het maar drie weken vol voordat ze stokkreupel werd. "helaas" moest de NB-beweging toen nog wakker worden, dus heb ik haar maar op ijzers laten staan.

Kennelijk waren haar hoeven dan al flink verpest toen ze overging naar het nieuwe regime.
Maar wat wil je nou eigenlijk zeggen: het maakt voor de hoeven niks uit of een paard 24/7 buiten staat of dat het paard 23/7 op stal staat?

Citaat:
En hoe gaat zo'n smid dan om met de beperkingen? Je kunt dingen aanpassen, maar soms ook niet. Niet iedereen heeft de mogelijkheid om de leefomstandigheden van het paard helemaal naar eigen hand te zetten.
Stallen op een pension is ALTIJD een afweging tussen de voor- en nadelen van die bewuste plek. Soms laat ik wel eisen vallen, indien andere zaken er zeer goed geregeld zijn.

Nee, dat klopt. Niet iedereen heeft alle mogelijkheden. Maar een smid mag er wel op wijzen wat beter zou zijn, als mensen niet eens weten wat beter is, gaan ze er ook niet naar zoeken natuurlijk. En als niemand bij een pensionstalling vraagt om invoering van het HIT actief systeem o.i.d., zal het er ook nooit komen.

Citaat:
Niet om het een of ander, maar het is al eeuwen bekend dat het zinvol is om mest te ruimen, zeker als de paarden in een relatief kleine ruimte wonen. Je vindt het toch ook normaal dat stallen worden uitgemest, dus waarom je uitloop/weiland niet?
Of een behandeling duur is, is je eigen interpretatie. Ik ken geen dure fysio's en goed werk leveren ze wel, daar is hun achtergrond wel naar.......

Ik had toen nog niet zo lang een eigen paard dat ik van een vriendin had gekocht. Die hielp mij als beginneling. Volgens haar was het niet nodig om poep weg te scheppen. Maar zij had een grotere wei. Wist ik veel, ik heb in ieder geval geleerd en doe het nu wel.

Bijleren moet je altijd blijven doen. Zelfs als je een hoefsmidopleiding hebt gedaan (om weer ontopic te komen).
Laatst bijgewerkt door arno8 op 14-12-06 21:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 20:59

pink_unicorn schreef:
iedereen weet dat buiten lopen beter is dan de hele dag binnen,dat ze een mestvrij land nodig hebben als je dat niet weet waarom heb je dan in godsnaam een paard....

Dat zal je nog es vies tegenvallen..
Toen ik mijn paard kocht was ik 16... en dat was 16 jaar geleden. Ik durf te zeggen dat ik toen niet alles wist.

En er zijn nog steeds mensen die het niet precies weten. Die uitgaan van de kunde en kennis van een Dierenarts, een Hoefsmid, een Pensionhouder, een Trainer en noem maar op. Die mensen hebben tenslotte ervaring en hebben ervoor geleerd.
Dat die het niet altijd even goed weten, kom je dan later weer achter.....

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 21:02

pink_unicorn schreef:

je weet toch dat je je land moet uitmesten...jij eet toch ook niet van een vies bord.

vind dat de verandwoording bij de eigenaar ligd en niet bij een hoefsmid,dierenarts,een fysio...
deze mensen heb je nodig voor je paard ze kunnen je adviesen geven maar ze kunnen je nergens toe verplichten.
en je moet zelf ook nog een hoop weten anders vind ik het niet eens verandwoordelijk dat je dan een paard koopt,

Oh ga toch weg. Iedereen in Nederland schept elke dag netjes de wei uit?
Er is nergens een pensionstal waar ze maar 1 keer per maand met een sleep door de wei gaan?
Ga je nou weer hierover zeuren omdat je nog steeds niet aan kunt tonen wat er nou mis is met NB?

En nog eens: Ik heb geleerd van mijn fouten... zouden meer mensen moeten doen.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 21:06

Toevoeging: ik dacht er toen zelfs nog over om er ijzers onder te slaan, want dat deed iedereen dus het zal wel zo horen. Gelukkig heeft die vriendin mij toen op een site die hier niet genoemd mag worden gewezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 21:08

Je noemt de site al, in je onderschrift Haha!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 21:10

Och verrek ja.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 21:19

[***] schreef:
Jawel Cer, en Edith, bekijk de avatar van tinkerloos eens. Dan sta je toch nergens meer voor open? Ik zeg niks over de manier waarop NBers hun paarden houden, zelfs bij de extreme zijn de paarden over het algemeen beter af dan het tegenovergestelde: een paard 24 uur per dag in een box, maar er is geen ruimte voor discussie of open staan voor andermans ideen. En dat is wel jammer. Als het wat genuanceerder was zouden veel meer mensen de natuurlijke manier van paarden houden eerder proberen denk ik.

kom op zeg, over nuanceren gesproken...
als ik een avatar zie van iemand met een paard wat in de krul loopt, voor mijn part met allerlei hulpteugels oid eraan ga ik dan ook over die persoon zeggen dat hij/zij nergens meer voor openstaat en dat er met betreffende persoon geen ruimte is voor discussie of openstaan voor andermans ideeen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 21:20

Dan maak jij er toch één van een paard dat in de krul loopt met een groot rood kruis erdoorheen? Ook lekker genuanceerd.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 21:28

tjongejonge, dit zegt wel heel veel over jou. Tinkerloos heeft een avatar met dingen die voor haar belangrijk zijn niet met dingen die ze bij anderen niet zou 'tolereren'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 21:31

Jij geeft een heel ander voorbeeld met het paard in de krul, appels met peren vergelijken. En dit topic ging ook nog eens over bekappen.

EdithHartogJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 21:35

pink_unicorn schreef:
EdithHartog schreef:
Een smid kan toch gewoon zeggen dat het paard meer beweging nodig heeft omdat z'n hoeven slechter worden? Dat is toch helemaal geen gekke opmerking? Als mijn tandarts zegt dat ik meer moet flossen doe ik dat ook. En de gemakkelijkste manier van beweging geven aan je paard is meer buiten zetten.

Een smid is toch niet verantwoordelijk voor het hele welzijn van het paard,dat is de eigenaar...
Hij komt voor de hoeven en wat en hoe iemand zijn paard verzorg heeft hij niets mee te maken als hij of zij de hoeven maar goed doet.
de smid kan wel adviesen geven maar daar staat echt niet elke eigenaar voor open.En sommige hebben
gewoon de keus niet als jij die keus niet had gehad had je ook wel anders gepiept

Sterker nog, dan had ik geen paarden... Ik ben daaraan pas begonnen toen ik daarvoor de ruimte had. Fijn he! Ben nog roomser dan de paus Clown

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 21:38

[***] schreef:
Jij geeft een heel ander voorbeeld met het paard in de krul, appels met peren vergelijken. En dit topic ging ook nog eens over bekappen.

haha, het wordt steeds grappiger, als je even naar boven scrollt dan zul je vast wel zien dat jij toch echt begon over die avatar hoor. Bloos
maar goed, wat ik eigenlijk ook wel eens wil weten n.a.v. diverse opmerkingen als...we spreken de NB-ers wel weer over een tijd (erop doelende dat het de NB bekapte paarden blijkbaar slecht zal vergaan in de toekomst), wat is dan precies over een tijd? Dus hebben we het dan over maanden of jaren?? Kortom, hoelang gaat het duren voor een NB paard in de problemen gaat komen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 21:40

Quote dan eens waar je die diverse opmerkingen gelezen hebt.
Ik denk dat een paard met een goede hoefsmid of bekapper niet in de problemen komt. Een paard met een slechte wel en dat kan traditioneel of een natuurlijk bekapper zijn.

Adrian51

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 21:47

@janne 19

ohh..nee dat heb je niet..of je moet jezelf ook IKKE noemen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 21:50

Kinke schreef:
maar goed, wat ik eigenlijk ook wel eens wil weten n.a.v. diverse opmerkingen als...we spreken de NB-ers wel weer over een tijd (erop doelende dat het de NB bekapte paarden blijkbaar slecht zal vergaan in de toekomst), wat is dan precies over een tijd? Dus hebben we het dan over maanden of jaren?? Kortom, hoelang gaat het duren voor een NB paard in de problemen gaat komen?

Een NB-paard?? Hahaha, aardige woordspeling. Een paard IS natuurlijk, net zo goed als jij dat bent Haha! Haha! Haha!

Maarre, Dat NB-bekapte paard komt zo snel of langzaam in de problemen als de kwaliteit van de bekapper is. Dat kan dus alles zijn tussen twee maanden en een tiental jaren (als de extremisten zo'n lang leven beschoren zijn). De goede verzorgers blijven wel over, maar hun manier van werken wijkt al niet echt af van de GOEDE "traditionele". Het eind zal zijn dat we weer gewoon paardehoeven (laten) verzorgen en dat zo goed mogelijk doen, zonder etiketje.
Laatst bijgewerkt door ikke op 14-12-06 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 21:51

[***], die opmerkingen komen in ieder NB topic voorbij.

EdithHartogJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 21:53

Met dat verschil dat ze niet meer in eenzaamheid gehouden mogen worden en minimaal 10 uur per dag vrij buiten moeten lopen (bij wet geregeld na een met een meerderheid van stemmen aangenomen wetsvoorstel van de Partij voor de Dieren! Tong uitsteken