[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kymalin

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 10:56

Ik ben nu ook weer aan het opbouwen met weidegang; ben begonnen met een half uurtje in de vroege ochtend, en zit nu, na ongeveer 2 maanden op 2 uurtjes 's ochtends Go jij! Go jij! .

Paard laten afvallen vond ik een lange, moeilijke weg, maar sinds een week of 3 geef in nat hooi dat minimaal 2 uur in het water heeft gestaan en begin nu (natuurlijk in combinatie met training) resultaat te zien! Omdat het water de voedingsstoffen uit het hooi haalt kan ik weer normale porties ruwvoer geven zodat hij zich niet verveelt als hij de rest van de dag op een kaal zandstuk staat, en voor de nodige vitamientjes heeft hij een liksteen en 2 x per dag een schep Safe and Soud van Dodson & Horrell.

Honeys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 10:51

Mijn pony blijkt nu chronisch hoefbevangen Verdrietig .. Het is aan t eind van de Winter begonnen.

Ze staat nu op een weide met heel weinig gras, en ik ben al aan het nadenken over het voeren als het weer weer minder word ( Herfst/Winter). Ik zat te denken aan hooi / Lucerne / grasmix van Hartog ( t word 1 van de 3, of 1 van de laatste 2 in combi met hooi ) met haver + het nodige voedingssupplement. Ze is een Welsh van 1,23 m en word nergens meer voor gebruikt. Ze krijgt al Podoplus..

Wat is jullie (voer)advies met de bovenstaande info meegenomen?

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 11:15

In lucerne zit de nodige melasse (suikers) en eiwitten, mijn paard reageert daar in ieder geval niet goed op dus die zou ik in ieder geval schrappen!

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 11:34

In de grasmix zit ook melasse, die zou ik ook niet zo snel kiezen. Verder is haver door het hoge zetmeelgehalte ook niet echt ideaal. Ik zou het simpel houden: gewoon onbeperkt hooi voeren! Mocht ze dan nog iets te kort krijgen, een laagwaardig krachtvoer er bij, maar liever niet!!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 12:21

inderdaad, onbeperkt hooi. als je dan perse nog iets extra's wilt geven dan zou ik een voer van St. Hippolyt of Dodson & Horrell zoeken.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 12:38

Ik ga met bovenstaande mee. Gewoon onbeperkt hooi en eventueel een soort bix dat is gemaakt voor bevangen paarden. Havens heeft dat ook in het assortiment

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 13:35

je zegt al dat ze nergenst meer voor wordt gebruikt dus dan denk ik ook niet dat ze echt veel krachtvoer ofzo nodig heeft, als je wat wil voeren zoek dan iets uit wat goed voor hoefbevangen paarden is, gewoon even vragen in de winkel

ik ben net terug van vakantie en ben vanacht even gedag wezen zeggen tegen marco maar zag meteen dat hij vrij stijf was, dat vertelde me zus ook al. waarschijnlijk komt het omdat er gewoon niets met hem gedaan is deze vakantie omdat me zus het veel te druk had met andere dingen en zelf haar eigen paard ook weinig beweging heeft gegeven
ik ga zo even een rondje met hem lopen en hopen dat het allemaal een beetje mee valt

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 13:21

Kinke schreef:
inderdaad, onbeperkt hooi. als je dan perse nog iets extra's wilt geven dan zou ik een voer van St. Hippolyt of Dodson & Horrell zoeken.

enig idee waar die te krijgen zijn? Heb hier in het dorp al gekeken en gevraagd maar niets gevonden

@ capopjekop welke heeft havens dan?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 14:50

Kan hem nu niet meer vinden op de site, maar eerst hadden ze speciaalvoer, nu alleen musli zonder haver.

Gister is de smid geweest. Haar hoeven zien er helemaal goed uit. Ze draafde ook goed op het harde. Ben helemaal blij nu.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 17:10

Alytuiere schreef:
enig idee waar die te krijgen zijn? Heb hier in het dorp al gekeken en gevraagd maar niets gevonden

Moet je even vragen aan Rene Wielens in Haaksbergen, is de importeur. Erg behulpzaam Lachen

Skreiandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 18:32

Wie heeft er ervaring met gipsjes om de hoeven bij hoefbevangenheid??

Hoe lang moesten ze blijven zitten en was de vorm van de hoef toen nog hetzelfde??
Moest je paard daarna op ijzers met zooltjes en heeft dit hetzelfde effect als gipsjes??

Mijn Fjord heeft lichte hoefbevangenheid en moet van de arts 4-6 weken gipsjes. Ze mag nu alleen haar stal uit om te poetsen en om te kijken hoe ze loopt. na die weken moet ze eerst een tijdje op ijzers met zooltjes.
Nu zegt mijn hoefsmid dat die gipsjes er beter niet langer als 2-3 weken om mogen zitten vanwege de groei van de hoef en daarna op ijzers met zooltjes.

Ik geloof ze allebei want ik heb met beiden goede ervaringen en kan nu dus niet kiezen wat ik moet doen. Mijn paard is als ze weer wat mag stappen echt met een week door die gipsjes heen en dat wordt dan wel een hele dure bedoeling

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 08:39

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 08:41

Kinke schreef:
Moet je even vragen aan Rene Wielens in Haaksbergen, is de importeur. Erg behulpzaam Lachen

Daar haalt mijn voerleverancier het ook vandaan Ja

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 12:40

Skreiandor, waarom gips als het een lichte hoefbevangenheid is?

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 12:47

marco staat sinds maandag op ijzers en in stap loopt ie echt beter op de weg! draf nog niet maar in de berm loopt hij ook beter in draf lijkt wel!
ik hoop dat ik vandaag even in de bak kan zodat ik kan zien hoe hij daar loopt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 13:38

Mijn shet loopt eindelijk weer goed! De smid is eergister geweest, haar hoeven zagen er perfect uit, stukje op het harde gedraaft en ze liep goed!

viewtopic.php?f=157&t=815630 Ons verhaal in het kort voor als iemand dat wat interesseert Huilen van het lachen

Skreiandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 20:27

Kinke schreef:
Skreiandor, waarom gips als het een lichte hoefbevangenheid is?

Omdat het hoefbeen wel iets verzakt is.

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 12:09

3 weken geleden heb ik Ringo gekocht, hij moest komen van Menorca (naar Ibiza), de reis veroorzaakte zoveel stress dat Ringo hoefbevangen werd. 3 Weken lang ging Ringo hartstikke de goede kant op, op het laatst liep hij in stap bijna niet meer kreupel. Toen zei de da dat Ringo speciale ijzers nodig heeft, zo gezegd zo gedaan. Die ijzers kreeg hij gistermiddag en sindsdien ligt hij als een hoopje ellende op de grond, hij eet nog wel goed. Hij krijgt overigens op advies van de dierenarts: Hooi, en een paar scheppen zemelen per dag. Ringo kan niet meer opstaan, en dat terwijl het zo goed ging. Ik heb natuurlijk de da opgebeld om te vragen of dit normaal is, maar hij zei, ja wacht maar gewoon af. Dit was gisteren en vandaag is de da niet te bereiken. Weten jullie of dit normaal is? Of er iets te doen is?
Dit zijn de ijzers:
Afbeelding

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 12:16

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 12:23

Ik zou zeggen; zo snel mogelijk die ijzers er weer onder vandaan! Als het de pijn zou verlichten zou dat direct moeten zijn en aangezien hij nu alleen maar ligt lijkt mij dat de klachten alleen verergert zijn.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 14:52

lijkt mij ook niet in orde, meestal lopen ze juist als een kievit als ze zulke ijzers eronder zetten.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 19:43

Verhaal komt me bekend voor van jaren geleden.
Fjord ... bevangen en ook beslagen met dit soort beslag.
Het ging steeds slechter met het dier en hij schreeuwde het bijna uit van de pijn. Bleek dat de hoef erg opgesloten zat met al die lippen en nagels in de wand dat dit extra druk gaf (als een dikke voet in een te kleine schoen zeg maar). Toen de ijzers eraf waren, ging het gelijk al iets beter met het paard.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 09:06

Ik heb het zelf ook meegemaakt. De eerste 3 dagen leek het met de omgekeerde ijzers goed te gaan, daarna ging het snel bergafwaarts en zijn de ijzers met spoed verwijderd.
Daarna hebben wij het (gelukkig) goed gekregen zonder beslag.

Isapaardje: hoe gaat het met Isabella?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 10:10

Isabella ...
Nadat beide hoefzweren zijn opgebroken bij de kroonrand is het weer mondjes maat beter gegaan.

Nu 1,5 maand later komt ze vlot aanlopen en ben ik al weer het bos in geweest (aan de hand in stap).

Zonder hoefijzers en zonder hoefschoenen.

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 19:10

Isapaardje schreef:
Isabella ...
Nadat beide hoefzweren zijn opgebroken bij de kroonrand is het weer mondjes maat beter gegaan.

Nu 1,5 maand later komt ze vlot aanlopen en ben ik al weer het bos in geweest (aan de hand in stap).

Zonder hoefijzers en zonder hoefschoenen.

dat gaat dus de goede kant op OK dan!

Die van mij is nu na 4 maanden weer helemaal vrolijk en trekt sprintjes door de bak met veel rare sprongen. Pas een klein stukje laten draven op de verharde weg en dat was ook mooi regelmatig. Alleen dr hoeven zien er nog vreemd uit..