natuurlijk bekappen... goed of fout ?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

opala

Re: natuurlijk bekappen... goed of fout ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 15:29

Daar kan ik geen antwoord opgeven en ik heb er ook geen zin in om mij erin te verdiepen wat een TB-bekapping nu precies inhoudt. Mijn paard werd hiervoor trouw om de 2 maanden, een korte periode om de 3 maanden, bekapt door de traditionele hoefsmid. In mijn ogen zag het er altijd prima uit voor zover ik iets kon beoordelen Clown . Nu ik zoveel verbetering ervaar met NB, niet alleen in de hoeven, maar bijkomstig ook in haar gangen, is mijn interesse voor TB gedaald tot niveau 0. Je best doen, is niet voldoende .... regelmaat is het motto.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 15:30

Wendy, dat was ook het verschil tussen Kinke d'r oude hoefsmid en d'r huidige NB-er (behalve dat scheef bekappen). De smid leverde verder heel erg net werk, ik had destijds ook absoluut geen klachten over hem.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 15:52

opala schreef:
Daar kan ik geen antwoord opgeven en ik heb er ook geen zin in om mij erin te verdiepen wat een TB-bekapping nu precies inhoudt. Mijn paard werd hiervoor trouw om de 2 maanden, een korte periode om de 3 maanden, bekapt door de traditionele hoefsmid. In mijn ogen zag het er altijd prima uit voor zover ik iets kon beoordelen Clown . Nu ik zoveel verbetering ervaar met NB, niet alleen in de hoeven, maar bijkomstig ook in haar gangen, is mijn interesse voor TB gedaald tot niveau 0. Je best doen, is niet voldoende .... regelmaat is het motto.

Maar hoe kan je dan nu, in dit topic, oordelen over een methode zonder dat je je er ook maar een beetje in verdiept hebt?

Alle dingen hebben een goede en een minder goede kant. De kunst is om voor jezelf een afweging te maken waarbij je kiest voor de methode met de, voor jouw geldende, minste mindere goede dingen. Maar zo een afweging kan je alleen juist maken als je je in alle opties, enigzins, verdiept. Dus je overweging baseren op kennis.

Nog een subvraag: waarom zijn de mensen die geen klachten hadden over TB overgestapt op NB. Alleen vanwege de frequentie of spelen ook andere zaken?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 15:59

ik ben overgestapt van TB naar NB toen Kinke 2 1/2 jaar geleden hoefbevangen werd en ik internet afspeurde naar allerlei info over hoeven en bekappen etc.
Blijkbaar past het meer bij me om een paard op blote voeten te laten lopen dan op ijzers. Mijn ex-hoefsmid heeft dit toen ook tegen me gezegd trouwens en me zelfs de naam gegeven van onze huidige NB-er. Naar mate ik meer info vond over hoeven vond ik het ook raar dat een paard wat gemiddeld nog geen 5km. in de 3 weken op het harde loopt dit alleen met ijzers zou kunnen.
heee...bedenk me nu opeens dat Kinke het bewijs is dat je na een jaar NB-en geen problemen krijgt met NB Knipoog

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 16:03

Volgens mij past het geen één paard om met ijzers onder zijn hoeven te lopen Nagelbijten / Gniffelen

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 16:11

Maar TB en je paard op ijzers hebben staan staat in principe los van elkaar. Je kan je paard toch ook traditioneel laten bekappen en gewoon blootvoets laten lopen (doe ik ook). Waarom dan juist NB i.p.v TB?

En dan heb ik het over goed bekappen. Dus geen beunhazen, die je bij beide stroming schijnt te vinden. En die bij beiden stromingen zorgen voor een slechte naam. Clown

De wel of geen ijzer discussie hoort, volgens mij, niet thuis in dit topic.

En een jaar Nb is nog steeds geen lange termijnresultaat. Dan praat je over jaaaaaren. In mijn ogen minimaal 10 jaar maar liever nog langer natuurlijk.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 16:20

ok, wbt de verschillen in bekappen blijf ik bij mn berichtje hier ergens bovenaan (n.a.v. de verschillen die Wendy noemde).
Dat jij een termijn van 10 jaar of langer representatief vindt, prima, dan moet je nog even geduld hebben Knipoog Dit was even een opmerking voor degenen die zeggen dat bij NB-en de ellende begint na een jaar Lachen
Nu ik erover nadenk...na een TB bekapping is het een aantal keren gebeurd dat Kinke gevoelig liep. Na het NB-en niet. En nee, dit was een goed opgeleide, nette hoefsmid.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 17:03

fransje23 schreef:
Arabesk schreef:
EN de levensomstandigheden van het paard

probeer, binnen de mogelijkheden die je hebt, je paard zo natuurlijk mogelijk te houden

Ik heb het nu echt over het bekappen zelf.
Niet over de randvoorwaarden die ook aanbevolen worden.

ik snap je punt, maar itt TB zijn de levensomstandigheden en de (grotere) frequentie van bekappen onlosmakelijk verbonden met NB

dat is zelfs een VOORWAARDE

maar de techniek van het bekappen op zichzelf verschilt per NB en TB-er. Belangrijkste kenmerk is het NIET snijden/bijwerken van de straal bij NB, maar sommige nb-ers doen dit wel. Ik denk dat het verschil tussen TB en NB soms heel klein kan zijn afhankelijk van de bekapper in kwestie.

Daarom zul je mij niet horen zeggen dat TB slecht is. Wel dat ijzers slecht zijn, 23/7 op stal en zal ik altijd aanraden om frequent (zelf) te bekappen als onderhoud.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 18:11

natuurlijk bekappen... goed of fout ?!
CherokeeChum schreef:
CherokeeChum schreef:
@Arno8;heb je een aanbod gedaan, ben je soms bang dat je ongelijk hebt?of is er gewoon weinig interesse van jouw kant
om te weten dat je goeroes gewoon een commercieel praatje op
hangen om een gebrek aan echte onderbouwing te maskeren. Ach gut
Ik daag de dames en heren N.Bers bij deze uit om eens te laten zien wat het verschil is tussen hun wijze van bekappen en de mijne, anders dan de fancy names als mustangroll, e.d Slapen

Ik wacht nu nog nog steeds op antwoord.
Je doet allerlei uitspraken, en ik wil je ,,live '' laten zien dat je ongelijk hebt.
Als je geen interresse hebt ook goed hoor...

Sorry dat ik niet eerder reageerde, maar er gebeurt zoveel in dit topic en sommige moddergooierij van bepaalde mensen verdient soms even wat meer aandacht.

De rest heeft je vraag ondertussen beantwoord... Angstig wacht de NB sekte nu af totdat je ons zonder genade af komt slachten.

Er is onderling (zowel in TB als in NB) enorm veel verschil. Twee verschillende hoefsmeden kunnen al op een andere manier bekappen, en twee verschillende NB'ers ook.

Het valt me op dat sommige hoefsmeden (gelukkig lang niet alle) doen alsof ze een soort magische techniek onder de knie hebben gekregen na een decennia-lange studie. Een techniek die een normale sterveling nooit zal kunnen bevatten.
Is die opleiding zoooooooooo geweldig? Ik denk dat praktijk ervaring uiteindelijk een stuk belangrijker is. Ik denk dat een hoefsmid met 20 jaar ervaring stukken beter is dan een hoefsmid die net begint.
Betekent dat dat een hoefsmid die net begint alleen maar kwaad kan doen? Moet hij eerst 10 jaar paarden in de vernieling helpen voordat hij zijn vak een beetje begint te verstaan? Ik denk het niet.
En hetzelfde geldt voor natuurlijk bekappen. Zolang er niks raars aan de hand is met de hoeven van je paard en je het regelmatig laat controleren, hoef je je echt niet zo druk te maken.
Mijn bekapper heeft nog niet zo veel praktijk ervaring. Maar als ze iets tegen zou komen waarvan ze denkt: "Wat nu?" Dan zal ze direct zeggen dat ik er iemand anders naar moet laten kijken. Ze vertelde me dat ze ook geen ijzers onder een paard vandaan haalt, als iemand dat wil doen, moet die dat maar met zijn smid regelen. Ze zegt niet eens of het goed of fout is om dat te doen. Zij heeft over de hoef geleerd, en niet over het er op zetten of afhalen van ijzers, daarom doet ze er ook niks mee.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 22:17

Arabesk schreef:
Ik denk dat het verschil tussen TB en NB soms heel klein kan zijn afhankelijk van de bekapper in kwestie.

Dat denk ik namelijk ook Haha!

Enne, hoera wij zijn het ergens over eens!!!!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 22:50

Biertje dan maar?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 10:56

fransje23 schreef:
Maar hoe kan je dan nu, in dit topic, oordelen over een methode zonder dat je je er ook maar een beetje in verdiept hebt?

Alle dingen hebben een goede en een minder goede kant. De kunst is om voor jezelf een afweging te maken waarbij je kiest voor de methode met de, voor jouw geldende, minste mindere goede dingen. Maar zo een afweging kan je alleen juist maken als je je in alle opties, enigzins, verdiept. Dus je overweging baseren op kennis.

Ik heb in eerste instantie geenszins de intentie gehad de hoeven zelf bij te houden na het volgen van de cursus. Mijn paard staat nu eenmaal - buiten de weideperiode - te veel op stal, een vereiste voor slagen van het NB is: 24/7 uurs weidegang, het gehele jaar rond. Mijn reden om die cursus te doen, was om afbrokkelende hoefwanden te voorkomen tussen bezoeken van de hoefsmid door. Dat het in praktijk met de tijd zo goed uitpakte, ondanks de "winterse" terugslag, had ik voorheen ook niet durven dromen. Zelf sleutelen aan de hoeven van je paard Gestoord

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 17:25

Mij lijkt het een beetje raar dat je dat in 1 dag al kan! Ik denk dat je daar minimaal een maand ofzo voor nodig hebt! Ik denk dat je beter naar de hoefsmid kunt gaan!

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 18:08

Ach, weetje. Het is geen hersenchirurgie ofzo.

Voor een paardje dat al goede voetjes heeft is het niet moeilijk om ze zo te houden. Ik heb wel ijzers en sla ze ook zelf weer vast als het moet (schijnt ook niet te kunnen)

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 18:16

Esperanza schreef:
Ach, weetje. Het is geen hersenchirurgie ofzo.

Voor een paardje dat al goede voetjes heeft is het niet moeilijk om ze zo te houden. Ik heb wel ijzers en sla ze ook zelf weer vast als het moet (schijnt ook niet te kunnen)

Het is geen hersenchirurgie, maar kan als het echt fout gaat, kan het wel erg slecht (zelfs dodelijk) aflopen. Dit was gelukkig bij mijn paard niet het geval, omdat een goede hoefsmid er op tijd bij was. Maar al met al is hij van de pijn hoefbevangen geraakt en heeft het ruim een jaar geduurd voor de hoeven en het beestje zelf weer eniszins hersteld waren. Dus de gevolgen kunnen zeer ernstig zijn en het gevaarlijke is dat het de eerste tijd goed lijkt te gaan. Pas als de gewrichten, banden en pezen het niet meer aankunnen gaat het snel achteruit.
Nogmaals, met zo'n belangrijk deel van een levens wezen neem ik geen risico's meer. Kijk als je nou zegt dat je de manen kort gaat knippen of zijn sokken...tja dat is geen hersenchirgie, maar de hoeven van een paard zijn geen kinderspel!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 19:08

De sokken afknippen kan ook erg vervelend uitpakken Hippotha, kijk maar op de site van Arabesk.
En de manen afknippen in deze periode... leuk, nog een middeltje minder om de vliegen weg te houden.

Een tijdje terug, toen de discussie nog interessant was, werd gezegd dat NB zo hard een wilde hoef nastreeft. Er werd gevreesd dat NB sowieso DIT model wil en niet anders. Vandaag ben ik aan nieuw leesvoer begonnen. Pete Ramey zegt in zijn boek Making Natural Hoof Care Work For You dat het een model is waar je naartoe werkt, maar omdat een hoef nu eenmaal niet 100% in het wild verblijft, kan het zijn dat je niet alles volgens het model doet. "Always be willing to adapt your ideals to the individual situation and your abilities will continue to improve' en: "Think of trimming as a process, rather than a cutting to a particular dimension".

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 23:41

arno8 schreef:
Vandaag ben ik aan nieuw leesvoer begonnen. Pete Ramey zegt in zijn boek Making Natural Hoof Care Work For You dat het een model is waar je naartoe werkt, maar omdat een hoef nu eenmaal niet 100% in het wild verblijft, kan het zijn dat je niet alles volgens het model doet. "Always be willing to adapt your ideals to the individual situation and your abilities will continue to improve' en: "Think of trimming as a process, rather than a cutting to a particular dimension".

Heet volgens mij gezond verstand.
Haha!
Maar hoe ziet iemand met een beperkte bekapervaring wat wel en beter niet kan afwijken van het ideaal beeld? Gaat dat door uittesten in de praktijk, met mogelijk schadelijke gevolgen?

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 00:01

Idd gezond verstand... maar dit even om aan te tonen dat ook NB'ers gezond verstand hebben.

Iemand met beperkte bekapervaring laat (als hij gezond verstand heeft) eerst een professionele NB'er komen. Die zoekt voor hem uit wat het beste voor de hoef is, de klant kan dan dat aanhouden.
Ook de professionele bekapper zal het niet altijd in 1 keer goed hebben. Sommige paarden hebben liever een hoefwand die iets boven de zool uitsteekt, daar kom je achter als je ziet dat het paard gevoeliger loopt als je de hoefwand tot de zool terugbrengt. Das ook zo'n voordeel van zelfbekappen: je kunt allerlei kleine dingetjes veranderen en zo de bekapping 100% op je individuele paard afstemmen.
Geen professional (zowel TB als NB) kent jouw paard zo goed als jij het kent.

passie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 12:33

Misschien is het in dit topic al genoemd maar ik heb geen zin om 20 pagina's na te gaan lezen.

Er was toch een bokker die zijn paard natuurlijk heeft laten bekappen. en heeft daarvan een site gemaakt. Dat het helemaal mis was gegaan en hoe het langzamerhand weer beter gaat door normaal te bekappen.. ofziets

Wie heeft die site voor mij?

Dankje!

Groetjes danielle

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 12:50

Die site wil ik je best geven, maar er is ook een andere kant van het verhaal. Die staat ook online.

Ze heeft haar paard zelf bekapt en na herhaaldelijke raad van paard natuurlijk om er een proffesional bij te halen heeft ze er een Strasser bekapper bijgehaald.

Zelf heeft ze nogal veel zitten snijden in de hoef... en ze heeft weinig geduld gehad, want het hele verhaal speelt zich af in een paar maanden. Je kan niet verwachten dat NB dan de kans krijgt.

Bovendien kan ik me niet herinneren dat haar paard er kreupel van liep. Maar nadat de hoefsmid haar verteld had dat ze op deze manier haar paard zou verpesten werd ze bang.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 12:51

passie schreef:
Misschien is het in dit topic al genoemd maar ik heb geen zin om 20 pagina's na te gaan lezen.

Er was toch een bokker die zijn paard natuurlijk heeft laten bekappen. en heeft daarvan een site gemaakt. Dat het helemaal mis was gegaan en hoe het langzamerhand weer beter gaat door normaal te bekappen.. ofziets

Wie heeft die site voor mij?

Dankje!

Groetjes danielle

Natuurlijk heeft laten bekappen, was het maar waar, had ze ook de site niet gemaakt Haha! . Je spit dit topic maar door. Wanneer je wat wilt, doe je er wat voor.

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 15:23

Arabesk schreef:
Die site wil ik je best geven, maar er is ook een andere kant van het verhaal. Die staat ook online.

Ze heeft haar paard zelf bekapt en na herhaaldelijke raad van paard natuurlijk om er een proffesional bij te halen heeft ze er een Strasser bekapper bijgehaald.

Zelf heeft ze nogal veel zitten snijden in de hoef... en ze heeft weinig geduld gehad, want het hele verhaal speelt zich af in een paar maanden. Je kan niet verwachten dat NB dan de kans krijgt.

Bovendien kan ik me niet herinneren dat haar paard er kreupel van liep. Maar nadat de hoefsmid haar verteld had dat ze op deze manier haar paard zou verpesten werd ze bang.

Lees alle emails maar eens door, Arabesk, dan zou je dit niet getypt hebben. Ik heb juist constant hun raad opgevolgd en ik wilde er zelf een proffessional bij hebben. Deze heb ik ook geprobeerd te vinden, maar hij kwam alsmaar niet opdagen. Staat allemaal in de email correspondentie!!! Hun raadde mij ....aan, die zij is gekomen en nee, ze heeft niet gestrasserd maar natuurlijk bekapt. Alles wat ik gesneden heb was op advies van pn. Ik mailde constant foto's en kreeg te horen wat ik moest doen. Ik was naar hun schrijven goed bezig. Ik sta ook niet voor niets in hun boek!!! Dus ja, ik ging door ( zo naief als ik was) Alles wat ik gesneden heb was volgens pn overgroeide steunsel, dat moest er zogenaamd af. Lees alles maar eens door en dan bedoel ik niet de onjuiste informatie die op hun site is weergegeven....

Het werkelijke verhaal staat op www.hoofcare.nl
En ik snap mensen niet die weten hoe het is gegaan. Waren zij erbij??
Denken jullie nou echt dat een hele bekende en kundige hoefsmid het verhaal zou plaatsen als hij ook maar enigszins twijfelde aan de juistheid ervan? Hij heeft de desastreuse gevolgen gezien en niet alleen bij dit paard!!
Plus dat hij de enige is die het paard in het echt gezien heeft en al voor de zogenaamde Strasser behandeling was hij niet tevreden hoe de hoeven eruit zagen. Zelfs na de eerste natuurlijke bekapping niet. Zelf aan een paard sleutelen en zomaar steunsels wegsnijden en verzenen laag zetten (zonder gedegen anatomische achtergrond) kan toch niet goed zijn???

En Arabesk, het hele proces heeft ruim een jaar geduurd. Lees dan eens goed en niet wat je wilt lezen! Maar ja dat is NB eigen.....ik weet wat het is want zo was ik helaas ook Verdrietig

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 16:01

Hippotha schreef:
Lees alle emails maar eens door

Kloppen de mails op de site van PN volgens jou? Of zijn ze volgens jou veranderd? Want als ik de mails daar lees zie ik toch steeds weer dingen staan dat ik denk: heb je dat echt zomaar gedaan?

Heb je bijvoorbeeld echt zomaar een opzet gemaakt terwijl ik bij de cursus toch duidelijk in mijn oren gewassen kreeg dat je zoiets niet zomaar moet doen?
Laat staan zonder begeleiding.

En zo lees ik daar nog meer dingen dat ik denk: huh?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 16:04

Laten we het on topic houden
De mensen die meer willen weten over de discussie PN - hippotha hoeven maar te googlen en je vindt alle twee de verhalen

aan de lezer om zijn of haar mening op te maken

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 16:13

arno8 schreef:
Hippotha schreef:
Lees alle emails maar eens door

Kloppen de mails op de site van PN volgens jou? Of zijn ze volgens jou veranderd? Want als ik de mails daar lees zie ik toch steeds weer dingen staan dat ik denk: heb je dat echt zomaar gedaan?

Heb je bijvoorbeeld echt zomaar een opzet gemaakt terwijl ik bij de cursus toch duidelijk in mijn oren gewassen kreeg dat je zoiets niet zomaar moet doen?
Laat staan zonder begeleiding.

En zo lees ik daar nog meer dingen dat ik denk: huh?

Arno, ik was een van de eerste cursusisten. En toen was de opzet en inhoud van de cursus nog heel anders!! Ik heb nog een oud cursusboek liggen. (die moesten we terugzenden. Ik vond dit vreemd en heb er kopieen van gemaakt).

En ja een opzet maken hoorde er standaard bij. En dat je het samen met een professional moet doen en alles periodiek moest laten controleren is er ook later bijgekomen. Want alles was beter dan een traditionele bekapping en het groeit immers toch wel aan en ongelijke verzenen zouden vanzelf weer recht slijten. (ook al horen deze niet bij ieder paard recht te zijn)
Toen ik meldde dat de straal uitstak en dat hij er gevoelig op liep, kreeg ik te horen dat ze dat nog gingen aanpassen in de cursus.....
Gelukkig is er van de fouten geleerd, alleen jammer dat de paarden er de dupe werden en dat men deze fouten niet durft toe te geven, maar in plaatst daarvan mensen voor halve gaan uitmaken en onwaarheden gaan verkondigen.

En ik overigens blij met deze aanpassingen, want nu begint gelukkig niet iedereen meer zomaar aan hun eigen paard te sleutelen met het volste vertrouwen er goed aan te doen......