Hoefkatrolontsteking

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

spiritoes

Re: centraal topic voor hoefkatrolonsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 10:34

Ik ga niemand nnodig blij maken maar wil toch mijn verhaal ff kwijt.

Ik ben de blijde bezitster van verschillende 4 voeters , waarvan een 23 jarige paint ruin. 5 jaar geleden is hij op de foto gezet omdat hij onregelmatig liep.De dierenarts constateerde bij allebei zijn voorbenen HKO fase 3. In December 2007 werd hij ineens heel erg kreupel en na een aantal dingen geprobeert te hebben ism de dierearts hebben we toch maar even foto's laten maken. Helaas kwam hier uit dat hij bevangen is geweest Boos! Niet te begrijpen want ik heb dit echt niet aan hem gemerkt. afijn ik sta dus samen met de dierenarts zijn foto's te bekijken en wat wil mijn verbazing, zijn straalbeentjes zagen er super uit ........ Echt bizar. Heb een gesprek gehad met mijn smid en dit aan hem voorgelegd. Hij wis mij te vertellen dat dit wel vaker voorkomt. Door zijn voeten goed te onderhouden en hem op zijn blote voeten te laten lopen en sinds zijn 19e is hij wel lekker met pensioen. Blijkt dit beeld dus verandert tezijn. Raar maar waar......... Ben nu op een ander adres maar zal zijn foto's op internet zetten van de HK zodra ik thuis ben.

nic0lenicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 14:30

hier heb ik nog nooit wat van gehoord
weet ook niet echt wat het inhoud

groetjes

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 14:40

Nic0lenicky Doel je op hoefkatrol in het algemeen want dan zou ik als ik jou was de links in de startpost eens doorspitten.
Het is namelijk een aandoening die redelijk veel voorkomt. Niet voor niets dat alle paarden die gekeurd worden erop getest horen te worden.

Spiritoes Dat is goed nieuws. En zal ook echt wel schelen dat hij met pensioen is. De mijne is pas 11 dus eigenlijk nog niet echt aan zn pensioen toe....

swingfield

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 20:34

Ik heb ook een paard met hoefkatrol, ene been 3 en ander 4. ik wist dit toen ik hem kocht 2 jaar geleden(maar ik vond hem zooooooooooo leuk......). Toen ik vorig jaar keihard aan het werk was, liep hij ineens licht onregelmatig. Ik de dierenarts erbij gehaald, op de harde volte, verdoofd, en het was idd zn hoefkatrolontsteking.

Toen is hij in belgie ingespoten(raad ik aan, aangezien ze het daar wat meer natuurlijker doen als hier in nederland), 5 dagen stappen, opbouwen, wat bloedverdunners en hij liep een stuk beter. nu heb ik hem een tijdje glucosamine bijgevoerd, en hij loopt gewoon super. zaterdag opnieuw naar de dierenarts voor een check. en die heeft hem nog nooit zo ruim zien lopen!!!!

Vorig jaar dacht ik dat het over was, en dat ik hem op de wei kon zetten, en nooit meer goed kwam. maar nu met je juiste training, goed op zn achterhand kan houden, en veel voorwaarts, en daarbij de glucosamine, is het toch goedgekomen!! en ik blijf nu netzolang rijden tot hij niet meer kan(zolang hij geen pijn heeft), het is een paard dat dagelijks weer voor je klaar staat, dus die doe ik nog laaaang niet op de wei!

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 23:27

met wat is hij ingespoten?

MiesjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 21:52

Ik heb ook een pony met hoefkartrol ontsteking... Maar mijn DA meldde mij dat ze een lichte hoefkatrol ontsteking had, hij had er geen nummers bij vermeld. Wat betenen die nummers dan eigenlijk?
Ze heeft nu een 10 daagse kuur van medicijnen en van de veearts moest ze op orthopedisch beslag. Hij zei dat hij haar wel een kans wilde geven op herstel maar dat het niet zeker was. Ze heeft nu een week die medicijnen en ze loopt nog heel erg slecht. Ze is ontzettend dun terwijl ze regelmatig ontwormd is en ze genoeg te eten krijgt --> door de pijn dus. Maar al met al is ze super vrolijk, ze staat sinds kort ergens anders en mensen die haar nu terug zien zeggen ook dat ze gelukkiger en vrolijker is dan anders...
Ik weet het ook niet meer wat ik moet doen, hopelijk gaat het over een tijdje beter!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 07:58

Mijn paard liep ook slecht en was dun van de pijn maar met break over ijzers is de pijn nu weg.Wel moet hij iedere 6 weken nieuwe ijzers, dit omdat de stand van de hoeven dan weer te veel veranderd is.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 10:55

Hoe zijn jullie erachter gekomen dat je paard hoefkatrol heeft?

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 12:27

Hij liep niet meer regelmatig. Niet echt kreupel maar ook niet recht. Toen naar DA gegaan...

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 17:56

laulau85 schreef:
Hij liep niet meer regelmatig. Niet echt kreupel maar ook niet recht. Toen naar DA gegaan...

Mijn pony loopt niet helemaal goed met rechtsvoor. Iemand denkt dat het hoefkatrol kan zijn.. Worden er dan foto´s gemaakt ofzo?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 19:05

Ja ze maken dan een foto anders kom je er niet achter.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 19:33

marleen_usar schreef:
Ja ze maken dan een foto anders kom je er niet achter.

En kan dat ook op stal gebeuren of moet je daarvoor naar de kliniek? Mijn pony gaat namelijk niet zo goed de trailer in..
Laatst bijgewerkt door itsinmygenes op 10-02-08 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 19:37

Sommige klinieken/dierenartsen komen aan huis foto's maken, maar die kwaliteit is veel minder dan als je het op een kliniek doet.

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 20:35

ja ze hebben bij de mijne eerst allerlei andere testjes gedaan (o.a. buigproef) longeren, verdoven etc en daarna foto's gemaakt.

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 21:11

bij mij werd ie gekeurd voor de verkoop

Okira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 10:28

Toen ik 1,5 jaar geleden mijn paard kocht was ze (toen ze bij ons thuis kwam) 'mank' tijdens het rijden. We hebben 2 dierenartsen laten komen en die zeiden beiden dat het hoefkatrol was, zonder foto's te nemen. Dat manken is stelselmatig overgegaan gedurende een paar maanden tot ze in de zomer super liep. Sindsdien loopt ze eigenlijk heel goed en kan zonder problemen aan de voeten gemakkelijk 2u training aan (of langer mss). Nu ben ik er gisteren voor de eerst keer mee op straat gaan wandelen om te zien wat dat gaf, we zijn 1u30min weg geweest en ze liep niet mank. Ook diezelfde avond stond ze niet stijf ofzo en vanmorgen ben k haar weer gaan checken en ze had niks (niet stijf, niet mank). Ik heb ze dus maar vrolijk buiten gelaten waar ze opnieuw gek begon te doen met haar weidemaatje. Wat denken jullie hiervan? Heeft mijn paard nu hoefkatrol of niet? Ze heeft niets van beslag aan op dit ogenblik (ik weet voor op straat dat dit niet ideaal is maar het kwam onverwachts dus ja :s).

Okira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 10:31

spiritoes schreef:
Ik ga niemand nnodig blij maken maar wil toch mijn verhaal ff kwijt.

Ik ben de blijde bezitster van verschillende 4 voeters , waarvan een 23 jarige paint ruin. 5 jaar geleden is hij op de foto gezet omdat hij onregelmatig liep.De dierenarts constateerde bij allebei zijn voorbenen HKO fase 3. In December 2007 werd hij ineens heel erg kreupel en na een aantal dingen geprobeert te hebben ism de dierearts hebben we toch maar even foto's laten maken. Helaas kwam hier uit dat hij bevangen is geweest Boos! Niet te begrijpen want ik heb dit echt niet aan hem gemerkt. afijn ik sta dus samen met de dierenarts zijn foto's te bekijken en wat wil mijn verbazing, zijn straalbeentjes zagen er super uit ........ Echt bizar. Heb een gesprek gehad met mijn smid en dit aan hem voorgelegd. Hij wis mij te vertellen dat dit wel vaker voorkomt. Door zijn voeten goed te onderhouden en hem op zijn blote voeten te laten lopen en sinds zijn 19e is hij wel lekker met pensioen. Blijkt dit beeld dus verandert tezijn. Raar maar waar......... Ben nu op een ander adres maar zal zijn foto's op internet zetten van de HK zodra ik thuis ben.

Toen de dierenartsen bij mijn paard van HKO spraken heb ik er ook meteen de ijzers afgehaald.. Sinds dan is ze wel verbeterd en sinds vorige zomer zie ik er niets meer aan. Ik heb ook een gesprek gehad met mn hoefsmid en hij wist me te vertellen dat mijn paard verkeerd bekapt was, dat het wss niets met HKO te maken had.. Door de lange duur weet je niet meer wie te geloven..

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 13:31

Okira schreef:
Toen ik 1,5 jaar geleden mijn paard kocht was ze (toen ze bij ons thuis kwam) 'mank' tijdens het rijden. We hebben 2 dierenartsen laten komen en die zeiden beiden dat het hoefkatrol was, zonder foto's te nemen. Dat manken is stelselmatig overgegaan gedurende een paar maanden tot ze in de zomer super liep. Sindsdien loopt ze eigenlijk heel goed en kan zonder problemen aan de voeten gemakkelijk 2u training aan (of langer mss). Nu ben ik er gisteren voor de eerst keer mee op straat gaan wandelen om te zien wat dat gaf, we zijn 1u30min weg geweest en ze liep niet mank. Ook diezelfde avond stond ze niet stijf ofzo en vanmorgen ben k haar weer gaan checken en ze had niks (niet stijf, niet mank). Ik heb ze dus maar vrolijk buiten gelaten waar ze opnieuw gek begon te doen met haar weidemaatje. Wat denken jullie hiervan? Heeft mijn paard nu hoefkatrol of niet? Ze heeft niets van beslag aan op dit ogenblik (ik weet voor op straat dat dit niet ideaal is maar het kwam onverwachts dus ja :s).

Hoefkatrolontsteking zit IN de voet en kan dus niet zomaar vastgesteld worden. ALLEEN op een foto kun je dat zien.
Of je paard dus wel of niet HKO heeft, weet je pas nadat je foto's hebt laten maken.

Shull

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 17:53

Hoi wij hebben ook een paard met HKO, op onze website is het verhaal te lezen Lina heet het paard, en bij nieuws staat een verslag over een trainings weekend met haar.
www.stalmarley.nl

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 21:16

hoelang staat jullie paardje gemiddeld op speciaal beslag?
mijne rond de 8 weken.

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 22:01

Bonny4life schreef:
hoelang staat jullie paardje gemiddeld op speciaal beslag?
mijne rond de 8 weken.

Mijn paard met HKO fase 4 staat NIET op speciaal beslag. Na een jaar lang ijzerloos staat ze weer op simpele ijzers waar zij voorheen ook gedrurende een jaar of 7 op stond. Ik rijd met haar Endurance klasse 4 en we trainen naar de 160km toe (met HKO ja Lachen ), we hopen in juni op deze afstand te starten op het NK. Wanneer zij in training staat, gaat zij ongeveer elke 5 weken naar smid. Slijt als de ziekte, zegmaar Knipoog Buiten de trainingen om houdebn we ongeveer 8 weken aan, haar hoeven groeien niet heel snel en dat geld gelukkig ook voor mijn 2 andere paarden Knipoog

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 10:29

Speciaal beslag moet om de 6 weken vervangen worden, de stand van het hoefbeen is dan erg veranderd.Heeft ook in de bit gestaan zei mijn hoefsmit, maar de ijzers van mij paard waren nog goed dus is het nu 8 weken geleden ongeveer. Maar normaal krijgt hij om de 6 weken nieuwe ijzers.

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 13:56

Iedere 6 weken omdat ik anders merk aan hem dat hij minder lekker loopt en hij heeft heel snel groeiende hoeven...
Gewoon moest ik al bijna altijd om de 7 weken.

Wilde jullie even dit laten zien:
[HAW] Toy Story eindelijk weer @ "work"

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 22:06

Mijn 14jarige paint merrie heeft aan beide voorbenen HKO 3/4 en staat niet op ijzers. Ze heeft een aantal weken ijzers met rubber zooltjes gehad, maar dat gaf absoluut geen verbetering. Toen trapte ze er 1 ijzer onderuit in de wei en moest de andere er dus ook af, en ze liep er niet slechter van.
Eigenlijk loot ze redelijk op zachte bodem en minder prettig op harde, dus ik rijd zo weinig mogelijk op harde bodem. Je ziet dat nu ook in de bevroren paddock, dan beweegt ze weinig. Onze bakken (zowel rij- als longeer-) hebben uitstekende verende Agterberg bodems, dus prima voor haar. Ik geloof in de goede bewegende werking van de hoef (uitzetten en krimpen) en denk dat door het ijzer dit teveel beperkt wordt. Het is dus een afweging, en je moet vooral kijken waar je paard het beste mee loopt. Zal per paard verschillen ...

Ik geef nu sinds een paar weken Proflex (oa glucosamine en msm en duivelsklauw) en heb het idee dat dit wel aanslaat.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 22:06

Overigens moet mijn merrie juist niet te kort bekapt worden en gebeurt dit om de 8 weken, zodat de hoeven niet te kort worden.
Ze heeft voor van die typische steile HKO hoefjes, achter normaal mode. Hebben jullie paarden ook van die stijle hoeven?