[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 00:18

Van Isabella was de vacht vorig jaar tussen de 7 en 11 cm, afhankelijk van de plaats (langste op de billen).
Als ik haar vergeleek met Trijntje of met de shetten van de buren, had ze ook een mega dikke vacht. Vergeleken met Yoob valt het wel weer mee.
Belangrijkste indicatie is toch wel hoe ze verharen. Cushing paarden verharen volgens mij moeilijker van wintervacht naar zomervacht. Maar is nu nog wat lastig in te schatten natuurlijk (hoewel Yoob al behoorlijk wat haar loslaat).

Sloom hoort natuurlijk niet. Aan de andere kant krijgt Dennis nu zo te lezen wel weinig vitamines en zo binnen. Isa had vorig jaar vanwege 'streng' dieet een tekort aan vetzuren en aminozuren. Twee dingen die snel worden vergeten, en niet in vitaminevoer zitten (maar wel in voer wat onze paardjes niet mogen).

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 08:55

Dennis heeft nooit veel krachtvoer gehad, behalve als hij schraal werd (en in het dekseizoen gebeurde dat soms wel omdat hij de hele dag met zijn meisjes in de weer was). 's Winters kreeg hij nooit veel omdat hij mooi op gewicht bleef.
Sinds hij bevangen was heeft hij juist heel netjes wat muslie en/of vitamine brokjes gehad. Dus wat dat betreft zou het juist raar zijn.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 09:04

Dennis: minime is net zo betreft vacht, komt goed overeen zoals de geplaatste fotos en ook die moest ik meesleuren met wandelen vd week. Eetlust en allertheid is goed, maar ik denk gewoon door het weer. Die beesten hebben nu een vacht voor min tien.... Hier was het gister elf graden

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 09:33

Dennis schreef:
Ik kreeg alleen z'n hoofd er op :+. Moet ff iemand hebben die hem een tel vast houd voordat hij in m'n nek zit.

Ben net ff naar buiten gelopen, het meeste haar is ong 7,5 cm lang, maar de langste uitstekende pluis is zelfs meer dan 9 cm lang. Je zou er knotjes van kunnen maken :+.
Een altijd-buiten pony mag best wel flink haar hebben. Maar hij heeft echt duidelijk een veel langere vacht dat de rest. Ik scheer zijn borst altijd, maar er zit al weer veel meer haar op dan de andere pony's waar ik dat zelfde gschoren heb.

dat is best wel lang....ik zal eens kijken hoe het met mijn shet's lengte staat.
Hij is wel goed ontwormd?Wormen kunnen er ook voor zorgen dat de haren in lengte enorm groeien.
En dan moet je je niet vastpinnen op dat hij glanst en er goed uitziet....ik ben paarden tegengekomen die dat ook deden maar stikvol wormen zaten. ;)
Maar ik neem aan dat je goed ontwormd ;)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 09:38

Hij word netjes volgens schema ontwormd. Is een keer extra ontwormd na uitmeten door holistische vrouw en hierna is worm ei telling gedaan waaruit hij schoon bleek.
Mijn ervaring is dat je pas 100% zekerheid heb na bloed onderzoek. Heb een paar jaar terug eens een pony gehad die ook wormen had en dat kwam er pas uit toen ze er uit zag alsof ze aangevallen was door een kudde horzels en buikschuivend van de jeuk het land over ging (na meerdere VA bezoekjes kwam het er pas na bloed onderzoek uit).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 10:42

Daarom doe ik dus niet aan bloedonderzoek en wormtelling, maar gooi er gewoon 3x per jaar wat pillen in.
Overigens heb ik geen shet, maar aan het eind van de winter zit er op mijn Paint ook een laag haar van 10 cm. Nu zit ze al op een cm of 5. Het komt er wel heel snel af zodra het wat warmer wordt.
Mijn ouwetje zit nu ook dik in het haar, maar die verhaart maar moeilijk (IR) en daar gaat het scheermachine over.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 11:07

Dennis laat zich ieder voorjaar door de kraaien behandelen. Dan ziet hij er helemaal niet meer uit :+. Dan is z'n rug al kaal en de zijkant nog niet. Scheren heb ik nog niet hoeven doen in het voorjaar.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 22:50

Mag ik hier even een vraag stellen? Ik heb mijn paard vorig jaar zeer uitgebreid bloedonderzoek laten doen, en daar kwam niets vreemds uit buiten een selenium/vit E tekort waarop ze gericht sup krijgt.

Nu zit ik in een topic over vieze stallen en iemand tipte me om haar op ir te laten testen, omdat ze 7 weken doet met een baal stro van 400kg in eerste instantie legde ik de link niet, maar ging toch even op Paard Natuurlijk nalezen of ik evt een symptoom over het hoofd zag. Nu las ik daar over bepaalde waarden, en nu ben ik even het spoor bijster.

Op PN staat: Een waarde van 20-30µ/ml betekent dat het paard een verhoogde waarde heeft en het beste in de nabije toekomst nogmaals kan worden getest (ondertussen zorg je er uiteraard voor dat ook dit paard zeer sober wordt gevoerd: geen krachtvoer of granen, voorzichtig met gras en absoluut geen wortels, appels, enz.). Een waarde van 30µ/ml geeft aan dat het paard echt insulineresistent is. Als je weet dat een paard aan insulineresistentie lijdt, kun je het dieet zo aanpassen dat hij er zo weinig mogelijk last van heeft.

Nu is mijn vraag: is 20-30µ/ml hetzelfde als 20-30 mmol/L? Want de uitslag van de GD Deventer was 4.8, met daarbij de verklaring dat ze geen ir heeft. Maar als die waarde hetzelfde is, dan zou ze volgens PN dus wél ir hebben... :?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 02:34

Breghje: een waarde waarvan? Insuline of glucoe? De GD meet insuline met Mu/L en glucose met Mmol/L.
Bij de IR test gaat het om de combinatie van de twee. De uitslag kan beïnvloed worden of je paard al dan niet gegeten heeft ( en zo ja wat, en zo nee, wat en wanneer voor het laatst vóór de test).
Ik zou me overigens liever aan de GD normen houden dan die van PN.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 09:51

Jannepauli schreef:
Breghje: een waarde waarvan? Insuline of glucoe? De GD meet insuline met Mu/L en glucose met Mmol/L.
Bij de IR test gaat het om de combinatie van de twee. De uitslag kan beïnvloed worden of je paard al dan niet gegeten heeft ( en zo ja wat, en zo nee, wat en wanneer voor het laatst vóór de test).
Ik zou me overigens liever aan de GD normen houden dan die van PN.

Dank je wel voor je reactie Jannepauli,

Sorry, niet alles meteen doorgegeven zie ik.

Glucose was bij haar 4.8 met als referentiekader 4.0-5.5 mmol/L
Insuline <2.0 met als referentiekader < 10.0 mU/L

Ze had niet gegeten, de hele nacht op stal gestaan en voor het voeren bloed getrokken als eerste in de ochtend. Dus wel haar hooi van de avond tevoren, stond op stro (alleen at ze toen nog niet elke dag haar vloerbedekking op) maar zeker 4-5 uur of zelfs langer nuchter gebleven.

Uiteraard houdt ik me ook aan de richtlijnen van de GD, maar vond het wel treffend. Bij PN staat er overigens niet bij of het voor die waarde voor de glucose of insuline is zie ik, dat werkt ook niet echt verhelderend.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 02:25

Een gelukkig en onbevangen nieuwjaar gewenst!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 02:26

Ja, hopelijk een gelukkig en onbevangen nieuwjaar!

colinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 02:31

Gelukkig nieuwjaar iedereen

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 10:59

Dikke knuffel voor jullie allemaal paarden en eigenaren :(:)

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 12:40

{:) Happy Newyear !!!! {:)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 09:53

Gelukkig nieuwjaar !!

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 12:37

Allemaal gelukkig NY! De huidige weersomstandigheden zijn niet verkeerd voor onze patientjes. De mijne staat overdag gewoon met de anderen in de wei. Van mij mag de vorst wegblijven; dan maar regen....

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 12:43

De vorst mag wat mij betreft wegblijven, maar de regen mag ook met gezwinde spoed vertrekken. Ik zit hier in een zwemparadijs - nog nooit zoveel water in de bak gehad.. Gisteravond besloten de paarden maar op stal te zetten voor de avond en nacht - ze stonden tot hun koten in het water -O-
Had alweer een afspraak met de loonwerker om dan deze week de drainage te gaan aanleggen - tenzij de man in een boot komt aanvaren, kan hij het land niet meer op - op het diepste gedeelte kunnen nu eenden zwemmen.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 13:10

:(:) :(:)

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 21:19

Ach vreselijk toch, morgen gaat het alweer de hele dag regenen, geloof ik. Hier ook niet leuk meer hoor, heb gelukkig bestraat stuk voor de stallen, en ze gaan tegenwoordig ook wel uit zichzelf binnenstaan, als het zo extreem nat is, maar de paddock is om te huilen. M'n wei is wel droog, heel bijzonder, maar ja, daar ga ik ze dus geen 24 uur op zetten.

Verder had Tyra de afgelopen twee maanden siliconenzooltjes, ze liep daar super op, maar ze glijdt er wel mee, met die nattigheid. Dus vandaag nieuwe ijzers en maar even geen zooltjes, over twee maanden misschien opnieuw.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 21:32

Hoe is het verder met Tyra, Myr ?

Ik voelde vandaag weer aan Nado's hoeven en het viel me op dat hij bij de kroonrand van de hielen, zij en achterkant, zeker rechts flink warmer was dan aan de voor en onderkant. Iemand ideeen hierover ?

Hij heeft nog steeds een lichte, soms zwaardere, pols sinds hij bekapt is en de stand veranderd is. Ik moet van de DA gaan afbouwen met de metacam, maar ik durf eigenlijk niet zo goed. Hij loopt nog steeds niet echt soepel, op de wei loopt hij nog het beste, op de plaat het minste. Wel heb ik hem nu helemaal zonder schoenen (softrides) lopen, dus dat is een vooruitgang. Woensdag komt de fysio om hem te helpen met zijn spieren. Hij loopt al wel een stuk beter dan voor de bekapping en het is zeker ook niet vergelijkbaar met vorig jaar, maar ik zou echt willen dat hij wat meer vooruitgang toonde inmiddels, het is zo frustrerend dit.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 21:41

Met Tyra gaat het prima verder, alleen wat mager en weinig bespiering, maar ze heeft meer dan genoeg looplust. Vervelend dat Nado nog steeds niet helemaal goed loopt. Warmte van de hoeven doe ik inmiddels niet zoveel meer op uit, dat wisselt zo enorm. Pols wel, dat is bij Miss T. echt een teken dat er iets mis is. Doe hem anders toch af en toe die schoenen aan, als hij op de plaat loopt, dat dempt ook nog een beetje. Of hoeft hij niet op de plaat, en komt ie daar alleen af en toe over lopen.

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 22:07

Beste wensen allemaal en voor iedereen een zo onbevangen jaar mogelijk graag !!!

*kruipt weer terug in meeleeshoek*

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 10:11

Hier weer een stille meelezer vraag. :P

Hoe kan je zonder analyse te laten doen inschatten wat de kwaliteit is van hooi. de boer wisseld namelijk vaak van soorten hooi. Waardoor analyse lastig word.
Op het moment hebben we redelijk grof stengelig hooi liggen wat normale hooi kleur heeft. Het ruikt een beetje maar zeker niet zoet.
Zit er toch aan te denken zelf baaltjes te gaan kopen. Heb nu een adresje 4 euro per baal van 20 kg ongeveer.
Maar voor ik dat binnen heb moet ik natuurlijk eerst nog even dat andere hooi geven.

Graag jullie mening over het hooi,

Trouwens weer slecht nieuws gehoord. Paardje waarmee haf in de paddock staat in de zomer die gaat eind deze maand weg. Waardoor hij dus weer alleen komt te staan van de zomer. Echt baal er zo van. Arm paard. Ben nu druk aan het nadenken over een oplossing

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:17

Dat is vrijwel onmogelijk, om aan het uiterlijk van het hooi te bepalen wat er in zit. Enige indicatie geeft het moment van oogsten, en het perceel (bemesting etc).

Als je toch besluit zelf te gaan kopen, en dan een grotere partij, dan zou ik dat nu vast doen, die wel laten analyseren, en vervolgens het hooi wat je nu hebt, en het nieuwe hooi gemengd gaan voeren. Ik heb m'n hooi/voordroog nog nooit laten analyseren, maar ik weet nu uit ervaring dat het spul wat ik van m'n grootste leverancier koop, altijd 'arm' is. Weet ook wanneer en waar dat geoogst wordt. Soms is het niet genoeg om het jaar rond te voeren, dan koop ik kleinere partijtjes bij, waarvan ik niet weet wat er in zit, maar voer dat dan gemengd met dat spul van m'n vaste leverancier.