Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

muts_marijke

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 23:18

Ik heb deze ze van indra zijn ideaal :D

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 23:21

Ik heb gelukkig niet zo lang hoeven koelen dat ze er nog wat van kreeg. En gelukkig heeft mijn paard zwarte benen dat scheelt ook wel! Maar die koel bandages zijn echt ideaal!

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 23:57

Van Indra,.. die ken ik niet, zal ze eens opzoeken ;-)

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 23:59

Met gefronste wenkbrauwen lees ik dit toppic.
Mijn paard staat sinds afgelopen zondag met een dergelijk been als de beschrijving van TS( Qizz).
Ik heb een afspraak met de DA voor aanstaande dinsdag.
Zondag was het warm, nu nog maar een beetje. Ze is niet kreupel, het is dik net onder de knie aan de buitenzijde van het voorbeen. Wat ik zo raar vind is, dat het hard is en ik niet veel vocht kan vinden.
Ik baal er ontzettend van! Sinds een maandje was ik haar net weer aan het oppakken, wat vooral kort longeren en spelen heet, ze genoot er zo van...en ik ook...
Misschien valt het mee, maar het ziet er toch zorgwekkend uit...
Hier staan in elk geval voldoende tips :)

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 09:58

Oh Tellisto ik hoop echt voor je dat het geen peesblessure is!

Heel veel succes bij de da en laat het even weten hier he.
Bij mij was het wel vocht. Heel zacht is de plek niet... Heel veel sterkte voor jou en je paardje.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 10:02

Bij mij was het hele been gevuld met vocht! En zit er nu nog een kleine verdikking vlak onder de knie. En dat is wel wat harder!

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 10:39

Muts_marijke Waar heb je die koelbandage precies besteld? Dat is wel iets om in gedachten te houden :) Bedankt voor de lieve reacties!! Telisto ik hoop voor je dat het meevalt... Succes! Mijn paard had echt een olifanten been, erg dik! Nu nog steeds wel wat vocht maar dat probeer ik nu te verminderen door een bandage!

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 15:54

Dank jullie wel, Ik zal kijken of ik een foto kan plaatsen, dan willen jullie misschien wel een 'plaatjes-mening' geven. Het is toch moeilijk oordelen als je het niet kunt voelen. Toch durf ik haar voor a.s. dinsdag niet te longeren, ik hou het voor de zekerheid bij alleen stappen op het harde.

Even proberen hoor, ik ben hier niet zo goed in. Waarom kan het nou niet, ik plaats ze in een link via photobucket?

muts_marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 16:02

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 16:10

Sorry hoor, ik doe iets fout. Mijn foto's staan op photobucket en toch wordt er gezegd dat ze te groot zijn???

Ik ben later weer terug, ik ga nu stappen.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 19:27

Ik kon mijn paard wel weer achter het behang plakken vandaag! Getver wat een klier hahahaha. Ze liep op het land ging heel goed. Stond rustig te grazen. Tot de overbuurman op het land ging en die ging alleen maar rennen. Oeh toen moest ze uiteraard mee doen. En ik maar roepen. En zij maar rennen.
Vervolgens ging ik haar maar binnen halen gaat ze me toch een partij raar doen aan het touwtje echt niet normaal meer! Grrrr!!
Beest kan er niets aan doen hoor. Maar gut wat baal ik!

Rascha

Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 19:49

Jeetje, das weer balen, Pony.... Je zou die beeste dan ook het liefst ff fijn knijpen, als ze weer zo'n bui hebben dat ze zich ongeoorloofd gaan uitleven....
Overingens denk ik toch dat het een teken is, dat ze zich ged/beter voelen.....
Ik heb afgelopen tijd ook zo vaak mezelf omgedraaid als mijn opa weer zo'n bui had...

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 19:54

Ik geloof ook wel dat ze het niet zou doen als ze echt last heeft. Maar ja het voelt niet al te best. Been blijft overigens ook na dit soort dingen gewoon helemaal dun!

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 20:05

Wat balen Pony!!! Het is zooo jammer dat je ze niet duidelijk kunt maken dat ze zo'n dingen echt niet moeten doen!! Elke keer als ze dit soort acties hebben hou je je hart vast. Als het been dun blijft bij dit soort acties valt het nog wel mee.

Villie stond gisteren ook weer met een iets opgelopen been. Ik zag in zijn wei weer royale remsporen :( , dus blijkbaar is hij ook weer goed bezig geweest. Maarja, vandaag was het weer helemaal dun en heb ik 2 x 1 minuut gedraaft en ben bij elkaar 40 minuten weg geweest. Dat ging heel goed, dus ook geen verdere vervelende dingen eraan overgehouden.

@Testillo, als ik jou was zou ik zeker even een scan laten maken. De DA en wij kunnen er niet in kijken, maar als ik het zo hoor lijkt het me inderdaad een peesblessure.

Rascha

Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 20:23

Muts Marijke, je moet wel oppassen met die Indra's... Je brengt nl kou in van buitenaf....
Zo ideaal vond ik ze niet, heb er nl ook nog 2 sets van liggen....

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 21:32

Pff, balen pony!!! Heeft er ook iemand ervaring met de coolpacks van stubben? En een hele andere vraag; toen jullie mochten opbouwen, gebruikten jullie toen beenbescherming? En zo ja, welke?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 21:37

Wij zijn nog niet toe aan opbouwen. maar ik neem aan dat je bedoelt op het moment dat je opbouwd in verband met versteviging en de zweling die er eventueel nog is?

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 21:38

MontyRulezz, De dierenarts zal het wel beslissen, een scan kan sowiezo geen kwaad, en dan weet ik het tenminste. Mijn paard is nogal een harde, en dus gevaarlijk voor zichzelf. Ik heb al dertig jaar paarden, en nog nooit met een peesblessure van doen gehad, maar ik ben er ook bang voor dat dit er een is. Hopen maar dat het niet te erg is.

Sterkte met die van jullie.
Hebben jullie ze ingepakt (peesbescherming) in het land staan op gewoon zonder?
Ingepakt worden pezen te warm, wordt wel gezegd. Bovendien geeft het nooit bescherming in de lengterichting, wel voor klappen. Wat is jullie mening?

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 21:39

Ja inderdaad! Als ik er straks op ga en een aantal passen mag gaan draven dan is bescherming misschien wel handig? Of is dat niet nodig voor extra ondersteuning?

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 21:41

Hoop dat het erg meevalt!!
Die van mij staat nog niet in de wei, maar misschien dat ik de eerst dagen even wat bescherming omdoe, maar puur en alleen om te kijken of hij z'n gemak houdt na een aantal weken stalrust! Daarna zeker niet meer!

Tellisto schreef:
MontyRulezz, De dierenarts zal het wel beslissen, een scan kan sowiezo geen kwaad, en dan weet ik het tenminste. Mijn paard is nogal een harde, en dus gevaarlijk voor zichzelf. Ik heb al dertig jaar paarden, en nog nooit met een peesblessure van doen gehad, maar ik ben er ook bang voor dat dit er een is. Hopen maar dat het niet te erg is.

Sterkte met die van jullie.
Ingepakt worden pezen te warm, wordt wel gezegd. Bovendien geeft het nooit bescherming in de lengterichting, wel voor klappen. Wat is jullie mening?

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 21:44

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 21:46

Tellisto schreef:

Die van mij is dus na de cross nog compleet in de beschermers in de lengte richting uit gerekt. Dus daar heb je niets geen bescherming voor.

Overigens heeft die van mij alleen springschoenen om op het land omdat ze anders haar ijzers aftrapt!

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 21:53

Ben wel benieuwd naar je ervaringen, het ziet er mooi uit.
Die van mij loopt overdag in het land en heb ik ook zonder lopen. Haal haar wel eerder binnen nu, om te voorkomen dat ze té graag naar binnen wil en dan gaat jagen. Ik vermoed dat dat de oorzaak is geweest.

Ik laat van me horen dinsdag!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 22:32

Hier staat ze ook nog alle dagen buiten. Soms maar een uurtje. Maar meestal wel 2-3 uur. Langer is niet te doen omdat ze zich dan dus gaat misdragen!

Veel succes dinsdag Tellisto

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 23:04

normaal stond de mijne met beschermers om (peesbeschermers, die hele simpele leren) en springschoenen. Ook totaal niet zuinig op zichzelf, zo jarenlang goedgegaan. Nu mag ie geen peesbeschermers om, wordt te warm, maar ook ik vraag me af wat ik later wel weer om mag doen. Wil echt goeie beschermers, maar welke,.. nu dat de mijne niks om heeft is er dus een schieffel ontstaan. Helaas,.. maar niet ernstig gelukkig.
Maar zou je wel wat over die bobbel mogen doen? Persoonlijk hou ik niet van bandages, maar misschien is dat ivm die bult beter?Geen idee,.. alhoewel dat natuurlijk ook heel warm wordt?

Vandaag op concours geweest hier, veel Z ruiters en intern.ruiters gesproken, en toevallig zeiden die allemaal: gewoon in de wei zetten, rust houden en na een half/jaar weer na laten kijken en dan indien echo oke, rustig opbouwen. zo deden zij het...
Wat mij WEER (ja erg he) aan het twijfelen gebracht heeft. MIjn gevoel heeft steeds gezegd: rust rust rust (wel in de wei dan he), maar verder niet wandelen/erop stappen. Maar de DA wilde opbouwen.

Is het nou zo dat die vezels helemaal niet aangroeien, naast elkaar gaan liggen als ie alleen in de wei loopt, of duurt het dan alleen langer of hoe werkt dat nou precies, dat begrijp ik nog niet helemaal.

MIjn voorkeur voor onze situatie is toch denk ik, weiderust tot ca. maart wanneer het weer weer beter is dan dan indien echo goed, langzaam opbouwen.

Men ik heb nog nooit zoveel getwijfeld over alles, of je het wel goed doet etc,..
Vreselijk.