[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 15:53

@Wendy15

hoe is het met Tryggur ?

geerke

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 15:56

lolclub...de foto's zien er helemaal niet slecht uit!
Gelukkig maar!

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 15:57

Letizia schreef:
Ik wil iedereen bedanken voor de lieve woorden, we zijn nu een aantal dagen verder en hoewel ik m'n momentjes heb, gaat het eigenlijk best goed, het klinkt misschien stom, maar er is zo'n last van m'n schouders, heb eindelijk weer het gevoel dat ik weer kan ademhalen, hoewel ik nog schrik wanneer de telefoon gaat.
Ik mis d'r heel erg, maar ben ook zo blij voor dat ze geen pijn meer heeft, m'n lieve poowniepaard :+:

Ook wil ik iedereen bedanken voor de adviezen die gegeven zijn, ik heb de afgelopen weken weer erg veel geleerd.

Ik wil iedereen sterkte en geluk met zijn paard wensen en hoop voor iedereen op een goede afloop.

Liefs Letizia

Dag lieve Letizia :(:) ,

Ik ben blij dat het iets beter met je gaat,

Ik hoop dat je in de toekomst een mooi nieuw paard mag vinden en hoop tevens dat je dan nooit meer wat te zoeken hebt in dit topic.. ;)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 16:11

geerke schreef:
lolclub...de foto's zien er helemaal niet slecht uit!
Gelukkig maar!

Ja, het is een pak van mijn hart...
mijn eigen weegschaal stond vanmorgen wel twee kilo lichter ....

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 16:13

Lolclub: wat zul je geschrokken zijn toen de hoefsmid er was. Gelukkig zien de foto's er goed uit.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 16:17

Yellowfish schreef:
Het totale zetmeel & suiker-gehalte in de Subli Seniores Priores die ik voer is is 6-8%. Ik voerde de lucerne-mix van Hartog in de veronderstelling dat dat geen kwaad kon, maar ik lees nu net op de website van Hartog dat daar evengoed nog in totaal 10% aan zetmeel en suiker in zit.. -O- Snee hooi weet ik niet, dat wordt op stal geregeld. Degene die het hooi inkoopt heeft dit afgelopen maandag ook besproken met de dierenarts toen deze er was en deze gaf aan dat het hooi in orde was. Perdy wordt door niemand bijgevoerd. Enkel de mensen die ook met hun paard op deze stal zijn komen op het erf waar ze staat en deze zijn allemaal op de hoogte van haar bevangenheid. Het hooi wordt niet geweekt, en ze kan in principe geen gras (meer) snoepen langs de randen, dit is allemaal al langere tijd weg. De hoefsmid was op de hoogte van haar toestand maar gaf aan dat hij dacht dat het om een zoolkneuzing ging en niet om bevangenheid en heeft haar 'gewoon' bekapt. Hij haalt er altijd al nauwelijks iets van af in verband met haar extreem dunne en gevoelige zool, maar blijkbaar was zelfs dat dit keer al te veel!

Lucerne van Hartog is ongeschikt voor HB paarden.
buiten de melasse die erin zit, is het tevens gemengd met stro.
Stro kan teveel fructaan bevatten en er kan ook nog graan inzitten.
De lucerne van subli is een beter alternatief

als jouw paard al extreem dunne en gevoelige zolen heeft is hij dan voorheen al niet eens bevangen geweest ?
het hoefbeen kan indertijd ook horizontaal verzonken zijn en daardoor nu nog te dicht bij de zool zitten.
Heb je al eens foto's laten maken ?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 16:18

romeorowan schreef:
Lolclub: wat zul je geschrokken zijn toen de hoefsmid er was. Gelukkig zien de foto's er goed uit.

je wilt niet weten wat een k.. dag ik gister had... ;)

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 16:31

capopjekop schreef:
Das toch goed nieuws lolclub. Beetje vergelijkbaar met Amber dus. Die had ook duidelijk een verbrede lijn terwijl ze gewoon goed loopt. Wel fijn dat jullie meteen foto's hebben gemaakt, dan weet je ook waar je aan toe bent.

Toen Koot 3 1/2 jaar geleden zo in de stal lag
http://www.pbase.com/fjordkootje/image/73492104.jpg
http://www.pbase.com/fjordkootje/image/73492106.jpg
http://www.pbase.com/fjordkootje/image/73492107.jpg

waren 3 mnd erna zijn hoeven zo, niks aan te zien:
http://www.pbase.com/natalianl/image/80624804.jpg

De ontsteking zit denk ik niet direct door heel de hoef heen, maar bovenin, en pas met uitgroei zie je pas de witte lijn verbreden. Je bent met een verbrede witte lijn dus altijd "te" laat, zeg maar.... (of denk ik nu heel erg verkeerd?)

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 16:32

lolclub schreef:
je wilt niet weten wat een k.. dag ik gister had... ;)

:(:)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 16:33

Yoika schreef:
Helaas moet ik mij hier ook aanmelden ... Vorige week begon mijn haflinger merrie (na een rustperode) op wandeling wat gevoellig te lopen op harde ondergrond.
Thuisgekomen en vastgesteld dat haar hoeven nogal kort waren (Ze had nog nooit ijzers gehad, werd enkel om de drie maanden bekapt) Hoefsmid gebeld en hij stelde ook een hoefijzertje voorraan voor om haar hoeven te laten aangroeien en wat beter bestand te zijn op wandeling.
Maar daarna ging het van kwaad naar erger, ze weigerde nog een stap te verzetten en ging in die typpisch hb stand staan.
Da gebeld en wat we vreesden werd helaas door haar bevestigd op beide voorhoeven bevangen ...
Meteen op een schraale weide gezet (wat blijkbaar ook niet de ideale oplossing is ???), hoeven afspuiten, 2 dagen insp. gehad en daarna mocht ik verder gaan met zakjes, eerst 2X per dag, sinds gisteren nog 1X. Hoefijzers zijn er intussen terug af. Ze krijgt 1X een schep gruis met haar medicatie erin. En ik ben gestart met magnecium chelaat.
We zijn nu 1.5 week verder, en ondanks dat de da mij gewaarschuwd heeft dat het herstel erg lang kan duren en met ups en downs zal verlopen, had ik toch gehoopt dat het nu al wat beter zou gaan ...
Intussen zit ik ook met een enorm schuldgevoel, ... kon ik dit voorkomen ??? Komt het door de hoeijzers ???? Of door de wandeling na rust (te dik op de weide...)??? En vooral, hoe moet het nu verder ...

Welkom Yoika,

Sterkte met je paard..

Het beste advies is om haar in de acute fase helemaal van het gras af te halen,
en als je de mogelijkheid hebt (met dit natte weer) adviseer ik je om haar in een diep opgestrooide stal te zetten en niet buiten in de regen.
Ze kan koorts hebben namenlijk en zal doordat ze niet/nauwelijks beweegd koud worden en zich nog oncomfortabeler gaan voelen.

Verder alleen hooi en pijnstillers, het hele metabolisme is van slag en moet eerst tot rust komen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 16:39

Zo LC... beetje van de schrik bekomen?
Maar het is ook gewoon logisch hé, bij HB is de witte lijn altijd verbreed en het duurt wel even ( minstens een half jaar, zo niet langer) voordat er weer een normale witte lijn verschijnt, samen met de nieuwe hoefgroei!

lolclub schreef:
Kunst is dus om de natuur als het ware na te bootsten, en ze dus s' winters juist niet meer te geven als normaal.
Beter is om ze iets af te laten vallen gedurende de winter, dit komt meer in de buurt van wat er normaal ook in de natuur gebeurt.
De hele dag moeten eten is een fabel, een paard heeft een kleine maag en een heel lang darmstelsel.
Zolang de darmen niet leeg zijn is er niks aan de hand.Zo vaak mogelijk kleine beetjes komt veel meer in de richting van hun natuur en ze kunnen best een aantal uren zonder voer.

Dat een paard een aantal uurtjes zonder eten kan is maar ten dele waar. In de natuur eet een paard wel bijna de hele dag, maar inderdaad kleine hoeveelheden. De manier waarop de meeste mensen hun paarden voeren is eigenlijk helemaal niet goed: 2, 3 keer daags een hele bubs voer en tussendoor langdurig niks. Het gaat er niet om dat de darmen vol zijn - je vergeet dat het paard één klein verschil heeft ten opzichte van andere dieren/mensen en dat is dat de productie van maagsap constant doorgaat ( afgestemd dus op het constant eten!) - is een maag langdurig leeg dan gaat die productie gewoon door en kun je wel degellijk problemen krijgen: het percentage van paarden met maagzweren, veroorzaakt door het verkeerde voerbeleid, is schrikbarend hoog!
Daar is nog niet zo lang geleden onderzoek naar geweest en ik meen me te herinneren dat het percentage rond de 60% lag.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 16:52

KootMiraDrum schreef:
Toen Koot 3 1/2 jaar geleden zo in de stal lag
http://www.pbase.com/fjordkootje/image/73492104.jpg
http://www.pbase.com/fjordkootje/image/73492106.jpg
http://www.pbase.com/fjordkootje/image/73492107.jpg

waren 3 mnd erna zijn hoeven zo, niks aan te zien:
http://www.pbase.com/natalianl/image/80624804.jpg

De ontsteking zit denk ik niet direct door heel de hoef heen, maar bovenin, en pas met uitgroei zie je pas de witte lijn verbreden. Je bent met een verbrede witte lijn dus altijd "te" laat, zeg maar.... (of denk ik nu heel erg verkeerd?)

Ah gossie, de ellende straalt hem de ogen uit :(:) , arm dier

Wat jij zegt klopt gedeeltelijk inderdaad, het is echter wel de hele hoef die ontstoken raakt en niet alleen bovenin.
Het is wel waar dat als je een verbrede witte lijn ziet dat het feitelijke begin van de HB ontsteking al een aantal weken terug ligt.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 16:58

Jannepauli schreef:
Maar het is ook gewoon logisch hé, bij HB is de witte lijn altijd verbreed en het duurt wel even ( minstens een half jaar, zo niet langer) voordat er weer een normale witte lijn verschijnt, samen met de nieuwe hoefgroei!

Ben ik met je eens JP maar in mijn geval gebeurde iets anders...
door het ijzer is de verbreding onderin tegen gehouden en is de hoef bol gaan staan.
Toen vorige keer in juli de ijzers eronder uit kwamen was de witte lijn onderin dus maar 6 mm op RV en 3 mm op LV.
de hielen zijn verlaagd en zodoende is er minder druk op de neuzen gekomen, hierdoor heeft de hoef dus de ruimte gekregen om verder te verbreden.
zodoende was nu de witte lijn pas echt verbreed.
volgens de foto's is de witte lijn nu op zijn breedst en naarmate de afgroei vordert zal hij inderdaad steeds smaller worden (althans dat hopen we ;) )

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 16:59

cato47 schreef:
Oh, nog een vraag, ik wilde een greenguard graasmasker gaan bestellen. Voor mijn paard een grote of een kleine? En maat halster cob? Ik ben er een beetje uit qua maten!

Karin

Heb voor mijn fjord een maat full greenguard masker. ;)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 17:01

Jannepauli schreef:
lolclub schreef:
Kunst is dus om de natuur als het ware na te bootsten, en ze dus s' winters juist niet meer te geven als normaal.
Beter is om ze iets af te laten vallen gedurende de winter, dit komt meer in de buurt van wat er normaal ook in de natuur gebeurt.
De hele dag moeten eten is een fabel, een paard heeft een kleine maag en een heel lang darmstelsel.
Zolang de darmen niet leeg zijn is er niks aan de hand.Zo vaak mogelijk kleine beetjes komt veel meer in de richting van hun natuur en ze kunnen best een aantal uren zonder voer.

Dat een paard een aantal uurtjes zonder eten kan is maar ten dele waar. In de natuur eet een paard wel bijna de hele dag, maar inderdaad kleine hoeveelheden. De manier waarop de meeste mensen hun paarden voeren is eigenlijk helemaal niet goed: 2, 3 keer daags een hele bubs voer en tussendoor langdurig niks. Het gaat er niet om dat de darmen vol zijn - je vergeet dat het paard één klein verschil heeft ten opzichte van andere dieren/mensen en dat is dat de productie van maagsap constant doorgaat ( afgestemd dus op het constant eten!) - is een maag langdurig leeg dan gaat die productie gewoon door en kun je wel degellijk problemen krijgen: het percentage van paarden met maagzweren, veroorzaakt door het verkeerde voerbeleid, is schrikbarend hoog!
Daar is nog niet zo lang geleden onderzoek naar geweest en ik meen me te herinneren dat het percentage rond de 60% lag.

Het ging om de discussie of een paard de hele dag moest eten, en dit is niet zo.
in de natuur zet een paard een stapje voor een hapje.
bij ons krijgen ze hapklare brok en een berg hooi zonder dat ze er iets voor hoeven te doen.
De hoeveelheid die ze eten moet gelijk zijn aan wat ze verbruiken want anders worden ze dikker

Wat de grote percentages maagzweren betreft geef ik je gelijk,
er zijn veel mensen die in een keer een paar kilo krachtvoer in de bak gooien en dan een halve dag niks en dat kan nooit goed zijn voor de maag,
Maar zou dit ook niet voor een groot deel te maken hebben met wat je voert?
de maag van een paard is ingesteld op ruwvoer en niet op graan en biks.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 17:56

lolclub schreef:
Lucerne van Hartog is ongeschikt voor HB paarden.
buiten de melasse die erin zit, is het tevens gemengd met stro.
Stro kan teveel fructaan bevatten en er kan ook nog graan inzitten.
De lucerne van subli is een beter alternatief

als jouw paard al extreem dunne en gevoelige zolen heeft is hij dan voorheen al niet eens bevangen geweest ?
het hoefbeen kan indertijd ook horizontaal verzonken zijn en daardoor nu nog te dicht bij de zool zitten.
Heb je al eens foto's laten maken ?

Wat betreft de lucerne was ik inmiddels inderdaad tot dezelfde conclusie gekomen, en die krijgt ze daarom ook niet meer. Perdy is twee jaar geleden ook al eens licht bevangen geweest (daarom ook alle voorzorgsmaatregelen, die toch niet voldoende blijken nu), en daarna ook op de foto geweest waar geen hoefbeenkanteling te zien was :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 19:33

lolclub schreef:
Jannepauli schreef:

Het ging om de discussie of een paard de hele dag moest eten, en dit is niet zo.
in de natuur zet een paard een stapje voor een hapje.
bij ons krijgen ze hapklare brok en een berg hooi zonder dat ze er iets voor hoeven te doen.
De hoeveelheid die ze eten moet gelijk zijn aan wat ze verbruiken want anders worden ze dikker

Wat de grote percentages maagzweren betreft geef ik je gelijk,
er zijn veel mensen die in een keer een paar kilo krachtvoer in de bak gooien en dan een halve dag niks en dat kan nooit goed zijn voor de maag,
Maar zou dit ook niet voor een groot deel te maken hebben met wat je voert?
de maag van een paard is ingesteld op ruwvoer en niet op graan en biks.

Natuurlijk is een paard niet gemaakt om krachtvoer/granen te eten - het zijn geen kippen. Dat fenomeen is uiteindelijk alleen maar ten dienste van de mens ontstaan - je neemt tenslotte makkelijker een zak haver mee op trektocht dan het equivalent (aan energie) aan hooibalen. Maar in principe maakt het niet uit wat er geconsumeerd wordt - het krachtvoer is niet de absolute boosdoener. De boosdoener is de langdurig leegblijvende maag met een overdosis aan maagzuur. En dat kan, om 't maar 's simpel te zeggen 'gaatjes branden' in de maagwand. Gevolg: maagzweren.
In Engeland hebben ze een mooie naam voor een beter voersysteem: trickle-feeding'!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 19:52

Hoe lang zit hooi in de maag voordat het doorgaat naar de darmen.
Bij mij krijgen ze overdag om de 4 a 5 uur hooi, 's nachts is dat wat langer.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 20:48

Jannepauli schreef:
In Engeland hebben ze een mooie naam voor een beter voersysteem: trickle-feeding'!

Wil je dit even toelichten alsjeblieft ? ;)

cato47

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 21:24

Yellowfish en Marcella, bedankt, ik ga voor een grote maat greenguard!

Lolclub, wat ben ik blij voor je dat het er allemaal zo goed uitziet! Geeft weer een beetje moed!

Mijn merrie heeft vandaag dus lekker onder de boom gestaan met regelmatig een pluk hooi. Maar ze was het vanavond goed zat, op één plekkie staan. Vannacht daarom maar de wei in, een beetje rondschuifelen is toch ook wel fijn. Minder fijn vond ik dat ze wel erg hard met haar hoofd naar beneden dook om restjes gras op te scharrelen.......
De paddock is nog niet klaar, ik kan haar nog niet meer opsluiten.

Karin

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 21:30

lolclub schreef:
Welkom Y,

Sterkte met je paard..

Het beste advies is om haar in de acute fase helemaal van het gras af te halen,
en als je de mogelijkheid hebt (met dit natte weer) adviseer ik je om haar in een diep opgestrooide stal te zetten en niet buiten in de regen.
Ze kan koorts hebben namenlijk en zal doordat ze niet/nauwelijks beweegd koud worden en zich nog oncomfortabeler gaan voelen.

Verder alleen hooi en pijnstillers, het hele metabolisme is van slag en moet eerst tot rust komen.

Ik wou dat ik hier nu niet was, maar helaas ...
Bedankt voor je reactie.
Ze staat nu vooral in de schuilstal, gestrooid met een dikke laag stroo (Jaaah, ze weet zelf waar ze het beste is !)
Maar ik merk wel dat ze van het stroo begint de eten ? Kan dit kwaad ?

cato47

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 21:45

Ja, ik zou ook wel willen weten of stro eten kwaad kan......
Lolclub, je schrijft dat stro teveel fructaan kan bevatten. Dat begrijp ik niet helemaal? Dat er granen in zouden kunnen zitten is logisch.
Maar in principe is een tarwe/gerst/haver/rogge plant helemaal uitgegroeid en alle voedingsstoffen en energie worden naar de korrel gestuurd om daar maar zoveel mogelijk in te krijgen. Er is dan toch ook geen fotosynthese meer op het moment van dorsen?

Karin

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 21:52

Jannepauli schreef:

lolclub schreef:

het heeft niets met het maagsap te maken...het probleem is dat een paard alleen speeksel aanmaakt wanneer het eet.
Met hooi eten maakt hij het meeste speeksel aan,met krachtvoer het minste.
Door het speeksel wordt het maagzuur vermengt en wordt het minder geconcentreerd.
Vandaar dat ze inderdaad waarschuwen in jouw stukje ,voor maagzweren.
En terecht.
Lucerne en bietenpulp is uitstekend om maagzweren te voorkomen door het hoge gehalte aan calcium.
Granen,biks en muesli's maken het erger als er een maagzweer zit....het mengt niet goed in de maag,waardoor het zuur erg zuur blijft.

Het percentage is inderdaad 60% bij de recreatie paarden....het is zelfs nog hoger bij de sportpaarden. :o

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 22:28

Yoika schreef:
Ik wou dat ik hier nu niet was, maar helaas ...
Bedankt voor je reactie.
Ze staat nu vooral in de schuilstal, gestrooid met een dikke laag stroo (Jaaah, ze weet zelf waar ze het beste is !)
Maar ik merk wel dat ze van het stroo begint de eten ? Kan dit kwaad ?

Ja !
Stro en graan wordt gewonnen als de graankorrel vrijwel rijp is (iig voor het er van rijpheid zelf afvalt).
om het graan te laten groeien en rijpen stuurt de plant fructaan door de stengel heen naar boven.
als het graan gedorst is kan er dus nog best veel fructaan in de stengel zitten,
daarnaast bevat stro nog (resten van) graan omdat niet alle stengels natuurlijk even lang zijn.

Stro is dus absoluut af te raden bij een HB paard en zeker als hij er van eet...

In mijn ogen is vlas en/of zand het beste alternatief, zaagsel wordt ook veel gebruikt maar bevat looizuur.
van looizuur kunnen paarden hoefzweren krijgen en een paard met HB is hier al gevoeliger voor.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 22:31

cato47 schreef:
Lolclub, wat ben ik blij voor je dat het er allemaal zo goed uitziet! Geeft weer een beetje moed!

Mijn merrie heeft vandaag dus lekker onder de boom gestaan met regelmatig een pluk hooi. Maar ze was het vanavond goed zat, op één plekkie staan. Vannacht daarom maar de wei in, een beetje rondschuifelen is toch ook wel fijn. Minder fijn vond ik dat ze wel erg hard met haar hoofd naar beneden dook om restjes gras op te scharrelen.......
De paddock is nog niet klaar, ik kan haar nog niet meer opsluiten.

Karin

Dank je Cato47 ;)

Als je trouwens meer wilt weten over gras, droogte, warmte/kou, fructaan en dit alles in relatie tot HB en EMS
zie de site: Safergrass.org en zoek bij de artikelen, hier vindt je alles wat je zoekt.