Verrekking bandjes hoefgewricht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Richtje

Re: Verrekking bandjes hoefgewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 16:10

Niets bijzonders?? Dat kan niet he na het verhaal dat je erboven hebt staan ;)

Heel gaaf!! En wat ziet het er heerlijk ontspannen uit. Top!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 09:02

Gaaf paard heb je AL!!

Inmiddels even contact gehad met een veearts van Bodegraven, hun ervaring was dat echografie meestal voldoende is om de oorzaak te vinden en dat de afwijkingen die extra te zien zijn op MRI vaak maar minimaal zijn. Groot voordeel vind ik dat Yade dan niet een nachtje hoeft te blijven en dat ik niet gelijk door het hele verzekerde bedrag heen ben, dan houden we nog wat "over" voor een eventuele behandeling..
Net weer even mijn eigen veearts aan de telefoon gehad, die kon zich er wel in vinden en ik ga dus een afspraak maken in Bodegraven.
Eerst weer vervoer zoeken, dat is altijd zo´n drama zonder eigen trailer en rijbewijs...

Gimli_ ik heb dit hele topic nog eens doorgelezen, de problemen van Yade lijken veel op die van jouw paard! Yade landt ook op de laterale rand van haar hoef, het gekke is alleen dat ze dit vooral LV doet en ze is RV niet goed. Bij haar is het niet zo dat de laterale rand van de hoef hoger staat, maar juist snel lager doordat ze die het meest afslijt. Misschien zal ze voor ook wel op een ijzertje moeten, wel heel zonde want ze heeft verder perfecte voetjes.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 09:12

Ireen_ schreef:
Gaaf paard heb je AL!!

Dank je wel.. :o

Verstandig dat je voor een diagnose naar Bodegraven gaat. Ze zijn daar echt heel kundig en heel eerlijk. Ik hoop dat je straks meer duidelijkheid krijgt..Succes

Bella123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 12:05

Succes Ireen!

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 12:23

.
Laatst bijgewerkt door Meert op 17-10-22 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 12:34

Bedankt! Ik ga inderdaad naar Sander vragen, mijn dierenarts kent hem ook, ze had zelf bij hem leren echo´en vertelde ze en ze zei dat hij inderdaad erg goed was. Ik heb iemand gevonden die me kan rijden, maar wel pas over 2 weken op een dag dat ik ook vrij ben. Even geduld dus nog helaas..

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 13:06

@ Flosje. Haar rug is ingespoten met IRAP en ontstekingsremmers. Ik zal voor je duimen dat het snel weer beter gaat met Dioos!

@ Ireen, Sander heeft Zhuf 2 jaar lang behandeld en het is echt een toparts! :j Ik zou zeker naar hem vragen. :j

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 18:50

Ireen_ schreef:
Gimli_ ik heb dit hele topic nog eens doorgelezen, de problemen van Yade lijken veel op die van jouw paard! Yade landt ook op de laterale rand van haar hoef, het gekke is alleen dat ze dit vooral LV doet en ze is RV niet goed. Bij haar is het niet zo dat de laterale rand van de hoef hoger staat, maar juist snel lager doordat ze die het meest afslijt. Misschien zal ze voor ook wel op een ijzertje moeten, wel heel zonde want ze heeft verder perfecte voetjes.

Gimli was ook rv kreupel terwijl zijn linkervoet zo scheef als wat was.
Kwestie van heel lang de slechte voet ontlasten en zo de goede overbelasten. ;)
De 'behandelwijze' die door Someren werd voorgeschreven botste totaal met wat ik voor ogen had, en er was nadien geen verbetering.
Ik zou dan ook zeker geen ijzers laten onderslaan; de druk die nu ontstaat door het scheef belasten wordt door er een ijzer onder te slaan vergroot.
Daarmee doel ik vooral op de trillingen die schadelijk zijn voor de gewrichten, zeker bij scheve belasting.
Als je meer wilt weten dan in het topic staat mag je me altijd pb'en, leg ik je de volledige diagnose, behandelplan en uiteindelijk mijn 'gezonde-verstand-oplossing' uit. :)

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 18:50

AL, fantastische merrie heb je toch zeg, gave foto's weer!

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 09:59

Verstandige keuze Ireen, heel veel succes!
Zowel Sander als Teun zijn inderdaad hele fijne en kundige artsen :j Sander zal sowieso de echo doen.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 18:16

Gimli_ schreef:
Gimli was ook rv kreupel terwijl zijn linkervoet zo scheef als wat was.
Kwestie van heel lang de slechte voet ontlasten en zo de goede overbelasten. ;)
De 'behandelwijze' die door Someren werd voorgeschreven botste totaal met wat ik voor ogen had, en er was nadien geen verbetering.
Ik zou dan ook zeker geen ijzers laten onderslaan; de druk die nu ontstaat door het scheef belasten wordt door er een ijzer onder te slaan vergroot.
Daarmee doel ik vooral op de trillingen die schadelijk zijn voor de gewrichten, zeker bij scheve belasting.
Als je meer wilt weten dan in het topic staat mag je me altijd pb'en, leg ik je de volledige diagnose, behandelplan en uiteindelijk mijn 'gezonde-verstand-oplossing' uit. :)

Ik ben wel erg benieuwd eigenlijk! Ik ben zelf ook helemaal niet van de ijzers, zoals je als zegt zitten er ook flinke nadelen aan. Probleem is alleen dat ze haar hoeven scheef afslijt (juist doordat ze lateraal landt slijt die kant ook harder). Ik lees ook her en der dat dit een overbelasting van de collateraalbandjes kan veroorzaken, zal me dus ook niet verbazen als daar bij Yade sprake van is. Zeker omdat ze alleen op de harde volte rechtsom (grootste belasting collateraal bandjes) niet goed is.
Misschien is het met hoefschoenen en regelmatig bij vijlen ook te doen.. Bij mijn haf heeft mijn hoefsmid me ook geleerd hoe ik het recht kon vijlen (die had spat en biljardeerde erg achter, waardoor ze in een voor spat-paarden onprettige stand kwam te staan). Bij haar zijn we helaas uiteindelijk toch wel op ijzers uitgekomen.

Ik heb voor woensdag een afspraak, hoop dat het lukt om iemand te regelen die kan rijden. De week daarna had ik vervoer, maar dan is Sander zelf met vakantie.. Balen!

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 18:22

Succes woensdag Ireen! Hopelijk lukt het om vervoer te regelen :) Heb je zelf geen E-rijbewijs?

Tja wel/geen ijzers.... Met goed beslaan kan ook weer een hoop opgelost worden. Ik heb verschillende paarden onwijs op zien knappen toen ze in Bodegraven goed beslagen werden.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 11:52

Succes woensdag Ireen! Ik zal voor je duimen. :)

Doe Sander maar de groeten van familie de Nie en zeg maar dat het heel goed gaat met Zhufarno en dat ze in juni weer mee op wedstrijd gaat. :D

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 09:40

Nee, ik heb geen E-rijbewijs helaas! Uiteindelijk gaat toch een stalgenootje haar rijden vanmiddag. Nu maar hopen dat ze braaf de trailer in gaat en op een enigzins positieve uitslag...

Bella123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 09:57

Succes Ireen, laat je de uitslag even weten?

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 13:31

Succes meid, hou ons up to date!
Ik zal je straks of morgen even een uitgebreide PB sturen over het traject dat ik met Gimli heb doorlopen. :)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 17:57

Hoe is het vandaag gegaan Ireen? Duimen hebben hier op volle toeren gedraaid voor je. :)

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 18:02

Ik ben ook heel erg benieuwd hoe het vandaag is gegaan Ireen!

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 19:37

Ik kwam ook al even kijken, ben ook benieuwd :)

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 19:37

Bedankt voor het duimen!! En voor de tips in dit topic, het heeft me dankzij jullie heel wat geld gescheeld dat ik geen MRI heb laten doen :)

Ik ben redelijk positief :) Ik moest haar eerst even laten draven aan de longe en rechtuit en ja hoor.. ze was ineens helemaal rad, ook op de voltes op het harde. DA zei er niet zo veel aan te zien en dat hij zich afvroeg of hij er wel wat mee kon :')
Ik weet niet of ze echt rad is inmiddels of dat ze zich erg stoer voor deed, ik heb thuis voor het laatst ca 2 weken geleden gekeken en toen was ze nog niet goed.

Nouja, hij heeft toch maar buigproeven gedaan en die vond ze niet leuk op rechtsvoor. Ze liep niet ernstig kreupel maar het buigen zelf vond ze niet prettig. Daarna de scan gedaan, hij had de foto's al bekeken van mijn eigen dierenarts en vond dat ze prima straalbeentjes heeft, ze heeft echt geen hoefkatrol. Gelukkig! Diepe buigpees en de structuren daar waren helemaal goed, daarna de hoefbandjes en jawel.. toch een flinke beschadiging (verrekking) aan haar buitenste collateraal bandje van de rechter hoef. Hij vond ook een lichte irritatie aan de achterkant van de knie, wat schijnbaar vaak het gevolg is van een blessure in de ondervoet, doordat ze de knie gaan overstrekken om de achterkant van de hoef te ontlasten.
Positief was dat hij op de echo kon zien dat het bandje al goed aan het herstellen is, en dat ze klinisch al weer helemaal goed is (al ga ik van de week even kijken of het thuis ook wel zo is..). Ik moet doorgaan zoals ik nu doe met haar, dat wil zeggen dat ze gewoon in de groep naar buiten mag overdag en van de zomer in een rustige groep het land op! Ik mag ook lekker gaan stappen op het harde (ook er op) en de draf er een beetje bij op gaan bouwen, zo lang ze goed blijft lopen. Een ijzertje vond hij niet nodig omdat ze prima hoeven heeft en een korte toon waar ze goed over kan afrollen, alleen als ze gevoelig wordt van het stappen op het harde moet ik even opletten.
Prognose was in principe gunstig begreep ik, hij heeft geen percentages genoemd. De blessure zou gemiddeld ca 6 maanden in beslag nemen om te herstellen en ik ben nu 2 maanden onderweg, dus nog ca 4 maanden. Een zwakkere plek blijft het wel, ze heeft een hogere kans om deze blessure opnieuw terug te krijgen dan een paard dat het nooit gehad heeft. Hij vertelde dat ik haar nooit meer mag los gooien, maar daar mee bleek hij te bedoelen "opjagen" of echt uit haar dak laten gaan. De korte draaien geven het meeste risico (helaas heeft Yade daar wel een handje van, slidingstops en plotseling omdraaien).

Ik ben zelf heel erg opgelucht dat ze niet op boxrust hoeft! Hopelijk gaat ze er helemaal van herstellen.. Springen, door zwaar duinzand e.d. mag voorlopig nog niet, dat kan eventueel weer als ze zich over een jaar "bewezen" heeft en alles nog steeds goed gaat.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 19:42

Wat een opluchting Ireen, fijn dat er zo'n duidelijk diagnose met relatief gunstige prognose is gesteld :)
Hopelijk zet het herstel zich zo voort en is ze over 4 maanden gewoon weer helemaal goed. Succes!!

Irritatie bij de peesaanhechting van de knie had Poon destijds ook als gevolg van de blessure in de voet inderdaad.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 20:24

Super Ireen, ofja super, in ieder geval redelijk positief!
Ik zal je morgenavond nog even PB'en maar ik denk dat je al 'n super advies hebt gehad. :j
Gimli had last van de schouder door de blessure in de voet, het werkt allemaal door inderdaad.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 21:03

Wat super Ireen, is toch nog redelijk positief nieuws! Ik hoop dat het over 4 maanden allemaal gewoon weer helemaal in orde is!

Zhuf had idd ook een irritatie bij de peesaanhechting van de knie, als gevolg van de blessure in haar ondervoet(en).

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 21:13

Dat hoop ik ook, ik ga dit weekend kijken of ze thuis ook rad is, dat zou super zijn..
Bijzonder dat jullie beide paarden ook die irritatie hadden, ook wel weer logisch eigenlijk.. Het valt me nu ook op bij het stappen, dat je inderdaad soms een "tikje" ziet waarbij ze haar knie in hyperextensie zet. (hyperextensie syndroom heette het, geloof ik..).

Ik zit nog wel een beetje in twijfel wat ik met haar hoeven moet, Sander vond dat ze wat dunne zolen heeft. Ik weet eigenlijk niet hoe hij dat gezien heeft, ze loopt namelijk zonder problemen over kiezels e.d. Ik weet alleen niet hoe haar hoeven zich gaan houden als ik straks echt veel op het harde ga stappen en draven. Het linker voorvoetje staat heel iets frans, ze landt daarmee lateraal en wikkelt naar de voor-binnenkant af. Rechts (de geblesseerde hoef) heeft ze dat gelukkig veel minder. Bij veel over asfalt gaan wordt het linker voetje scheef.
Een ijzer zie ik niet zo zitten vanwege de verminderde schokdemping (ik zal toch op asfalt moeten draven), meer kans op glijden en vanwege verlies aan flexibiliteit van de hoef waardoor oneffenheden meet met de gewrichtsbanden opgevangen moeten worden (staat hier een stukje over http://www.paardenschoenen.nl/htm/paardenschoenen.htm al geloof ik niet dat de hoef 2 cm kan vervormen).
Kunststofbeslag kan dat laatste ook niet echt oplossen vrees ik.
Hoefschoenen vond Sander dan weer niet zo'n goed idee, omdat die minder stabiliteit geven.. lastig, hoop dat ze het gewoon gaat redden op blote voeten.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 21:27

Denk niet dat het veel problemen gaat geven Ireen, de hoeven passen zich immers aan aan de hoeveelheid slijtage.
Wanneer de hoef aan één kant meer slijt en daardoor uit balans raakt wordt er vanzelf sterker materiaal aangemaakt aan die kant.
Vraagt wel om opbouwen natuurlijk, maargoed dat moet je sowieso doen. ;)
Als ze probleemloos over kiezels loopt zijn dunne zolen blijkbaar geen probleem, ijzers zou ik in jouw geval niet eens overwegen.
Mijn paard loopt overigens prima met hoefschoenen, dendert overal doorheen. Moeten wel goed passen natuurlijk. :D