[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bloodymary

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 15:57

Ah, ook hier sorry! Ik had niet gelezen dat er echt met foto's artrose was geconstateerd. Maar dan nog zou ik eerst proberen met speciaal beslag en glucosamine en inspuiten pas als laatste redmiddel, want daar kom je volgens mij nooit meer van af en dan moet het steeds vaker, tenminste wat ik van anderen hoor. Ben natuurlijk geen dierenarts en die weet het uiteraard beter. Maar als je het met minimale middelen kunt oplossen lijkt mij dat toch de voorkeur hebben.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 20:19

ik had dat idee ook hoor, ik heb het uitgebreid besproken met mijn dierenarts. maar volgens haar is het tegenwoordig een hele normale behandeling, en juist in combinatie met een leren randje tussen het ijzer kan het goed werken. (ik geloof niet dat er echt ander beslag onder gaat, maar het is gelukkig mijn eigen hoefsmid die met de dierenarts samen werkt, dus dat vertrouw ik wel). Door het inspuiten kan de vicieuze cirkel doorbroken worden van de ontsteking die er zit, het neemt niet weg wat er al zit, maar het voorkomt dat het doorzet.

Er was volgens haar geen sprake van dat dit nu steeds herhaalt zou hoeven worden al kon ze niet uitsluiten dat een 2e keer nodig was. maar dat leek haar niet zo aannemelijk. Ze zag eerder het nut van een supplement bijvoeren na de controlebeurt.

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 12:55

Sinds vrijdag is het zeker. Mijn paard heeft inderdaad artrose in de voorbenen. Daarbij had ze ook een paar grote hoefzweren (ze is voor enkele maanden terug erg ziek geweest en dat heeft zich uiteindelijk geuit in hoefzweren. Omdat ze al een heel poosje aan de bute zit, is dat proces heel langzaam gegaan en zijn die hoefzweren nu pas losgekomen.)
De hoefzweren zijn nu los en het paard voelt zich nu alweer een heel stukje beter. Vandaag liet ze in de wei zelfs even een gestrekte draf zien. Verder krijgt ze Dr. Horse gewrichtsvloeistof en bute. Met de bute ga ik binnenkort afbouwen. Mochten de hoefzweren goed geheeld zijn, gaat mijn paard weer op ijzers. Daar reageerd ze toch beter op dan op blote voeten.

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 08:56

Wat had ze dan een paar maanden geleden? Ik heb er nog nooit van gehoord dat ziekte kan leiden tot hoefzweren, dus tell me all about it! Dacht altijd dat hoefzweren ontstonden door trauma van buitenaf (steentje, boomstronk oid)

Hi, hi, zou mooi zijn als DrHorse gewrichtsvloeistof was.... maar da's glucosamine + chondroitine + msm

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 12:11

Ze heeft voor een paard maand terug een virusinfectie gehad. Volgens de dierenarts kunnen daar die zweren vandaan komen. Wist zelf ook niet dat dat kon. Dacht ook altijd dat het aan steentjes of vuile ondergrond kwam, maar het klinkt achteraf wel logisch. Mijn paard heeft namelijk nog nooit geen hoefzweren gehad. Dit is de eerste keer en dan meteen 2! De gaten zijn echt groot. Als je wilt, kun je er zo 5 cent instoppen!
Moet de hoeven nu 2x per dag schoonspuiten met water, dan betadine het de gaten druppelen en de gaten dichten met watten. Het ziet er nu mooi schoon en droog uit.

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 19:04

Hmmm, een gewoon virusje dus... Ik ben nog niet overtuigd dat het daardoor kan komen, want hoe leidt een infectie tot hoefzweren? Dat pikken ze toch op uit de lucht, dus hoe komt dat bij de voeten terecht? Heeft ie dat toevallig uitgelegd? Ben erg nieuwsgierig :-) Je schrijft dat je je paard weer op ijzers gaat zetten... Dan heeft ie dus een tijdje op blote voeten gelopen en het lijkt mij toch meer voor de hand liggen dat gevoelige zolen de oorzaak zijn van de hoefzweren. Maar mss denk ik veel te simpel...

Succes met spoelen!

simsco1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 19:29

Voor iedereen die Dr Horse geeft..denken jullie erom dat dit op kamertemperatuur bewaard moet blijven? Dus niet op stal laten staan..
Heb het zelf ook al gegeven, omdat mijn paard niet de gewenste reactie gaf en om bovenstaande reden weer mee gestopt. Nu een jaar op de Equi Mobility van Exellent..hier doet hij het gelukkig erg goed op.
Staat van 8 uur s´ochtends tot een uur of 4 s´middags buiten en heeft ´nergens´ last van. Rij hem 3 x per week ( heb niet meer tijd en mogelijkheden om vaker te kunnen) lekker recreatief nu en ben erg blij en dankbaar dat hij het zo goed doet.
Hij heeft klasse 3 en das echt niet best maar wie het niet weet merkt niets aan hem.
Fijn om te lezen dat al onze paarden het ondanks de atrose toch goed doen.

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 19:30

Ik heb het in een verwarmd schuurtje staan :-)

simsco1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 19:36

EllenB schreef:
Ik heb het in een verwarmd schuurtje staan :-)

Goed zo ;)

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 22:06

EllenB schreef:
Hmmm, een gewoon virusje dus... Ik ben nog niet overtuigd dat het daardoor kan komen, want hoe leidt een infectie tot hoefzweren? Dat pikken ze toch op uit de lucht, dus hoe komt dat bij de voeten terecht? Heeft ie dat toevallig uitgelegd? Ben erg nieuwsgierig :-) Je schrijft dat je je paard weer op ijzers gaat zetten... Dan heeft ie dus een tijdje op blote voeten gelopen en het lijkt mij toch meer voor de hand liggen dat gevoelige zolen de oorzaak zijn van de hoefzweren. Maar mss denk ik veel te simpel...

Succes met spoelen!

Ze heeft nog niet eens een jaar op ijzers gestaan. Waarom zou ze eerst op blote voeten geen last hebben van hoefzweren en nu in eens wel?
De dierenarts zei tegen mij dat paarden die een infectie hebben gehad, sneller ontstekingen krijgen. Dit kan zich uiten in vanalles en omdat mijn paard altijd al gevoelige hoeven heeft gehad, heeft zij dus waarschijnlijk hoefzweren gekregen.
Ik vertel ook alleen maar wat mij is vertelt. Geloof je het niet? Prima, maar blijf het anders wel vaag vinden waarom mijn paard nooit geen hoefzweren heeft gehad en nu ineens 2. Hoe leg je dat dan uit? In die tijd (ruim 8 jaar), heeft ze een maand of 9 a 10 op ijzers gestaan. Verder is er in die 8 jaar tijds helemaal niets veranderd...

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 22:42

Javayo schreef:
Gister is weer kreupelheidsonderzoek gedaan, en daarna dus eerst hoefgewricht en daarna kroongewricht verdoofd. hij loopt gewoonweg kreupel, hoe minimaal ook, en ookal loopt hij daar na een paar rondjes doorheen, feit blijft wel dat hij dus altijd stijf en dus uiteindelijk toch kreupel begint; ookal zie ik zelf amper dat hij zich op z'n rechterbeen laat vallen, aan de longe zie ik het meer door een knikje met z'n hoofd dan aan de benen, en onder het zadel voel ik het, is net alsof je op het verkeerde been licht gaat rijden, even los nog van het feit dat ik niet meteen de teugels op hoef te pakken, want dan komt die knik er ook in. pas na een paar rondjes voelt hij weer goed.

Schrikreactie van mijn kant... dit komt mij erg bekend voor. :(
Meneer loopt inmiddels al bijna 1,5 maand zo. Had gehoopt dat het weg zou trekken, maar helaas. Einde van de week komt de chiropractor even checken, anders moet ik toch maar aan het kreupelonderzoek...
Blijf meelezen, misschien dat ik het dus ook nodig heb...

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 09:07

Ik was er vanuit gegaan dat het paard z'n hele leven op ijzers had gestaan (is meestal zo als ze overgaan op blote voeten...) en niet maar 9 of 10 mnd. En ik zeg niet dat ik je niet geloof... alleen maar dat ik het gek vind. Maar kennelijk kan het.

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 12:10

Ik wist ook niet dat het kon. Stond wel even raar te kijken. Gelukkig gaat het nu een heel stuk beterder. Ben nu aan het afbouwen met de bute. Verder zien de gaten er rustig en schoon uit. Er komt geen vocht meer uit. Toch blijf ik nog wel even doorgaan met schoonhouden.
Binnenkort wordt ik gebeld voor een acupunctuur sessie. Ben heel erg benieuwd hoe het paard daarop gaat reageren. Heeft iemand daar ervaring mee?

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 13:45

Yep! Doet heel veel goed. Ben benieuwd wat je gaat zien bij je paard. Mijne worden er meteen energieker van.

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 15:10

Help nog energieker! Aan haar energie zou het niet liggen. Mijn paardje mag voor licht recreatie werk nog onder zadel, maar doe dat niet omdat madame dan meteen hard wil werken. Ze wil nog zo graag, maar haar lichaam laat het niet meer toe. Best sneu.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 18:45

Goed te weten dat Dr Horse warm moet staan, is dan nog een dingetje...

Nou volumia was weer een voorbeeld patiënt vandaag. klein roesje voor een minishet en hij liep alle prikjes braaf toe. Bloed afgenomen evenals synovia voor het onderzoek. dat prikken voor synovia was nog een dingetje, moest echt 3x opnieuw omdat er niks uit kwam :o dus ik in de stress, maar schijnt juist positief te zijn, bij een chronisch geval zou het eerder overvult zijn waardoor het eruit spuit bij het zetten van de prik, nu kwam er met moeite een druppel uit. dus waarschijnlijk geen sprak van iets chronisch :)

uit de lootjes kwam dat volum alleen prednisolon ingespoten hoefde te krijgen, dus hopelijk bevestigt hij de voorlopige uitslagen dat dat beter werkt dan de cocktail. hij heeft meteen nieuwe ijzers gekregen met een open zooltje er tussen.

Hoeft alleen de rest van vandaag boxrust en dus mag morgen alweer aan het stappen. Over 3 weken terug.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 14:23

Zijn er ook mensen die positieve ervaringen hebben met artrose en les in rechtrichten? (antoine de bodt)
Eventueel paarden welke kreupel liepen en hierdoor weer rad lopen?
Ik zit er over na te denken om hier eens een les in te volgen en te kijken of dat nog verlichting biedt. Werk in de bak is er voor ons op dit moment niet bij omdat hij licht onregelmatig loopt. Maar wellicht met een andere manier van trainen en dus andere belasting op de benen weer wel.

Ben erg benieuwd.

Theo88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:20

Na pak en beet 2 maanden zie ik de afgelopen tijd een enorme verbetering. Ik geef mijn paard Pharmahorse glucosamine heb 2 weken geleden een herhaal bestelling gedaan op www.pharmahorse.com , betaalde geen verzendkosten en was binnen een dag in huis. Hij eet het goed. Ik blijf hier bij, omdat al die rare toevoegingen mij niks zeggen. Mijn dierenarts zegt ook dat voor middelen als chondroitine geen enkel bewijs is.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:50

Theo88 schreef:
Na pak en beet 2 maanden zie ik de afgelopen tijd een enorme verbetering. Ik geef mijn paard Pharmahorse glucosamine heb 2 weken geleden een herhaal bestelling gedaan op http://www.pharmahorse.com , betaalde geen verzendkosten en was binnen een dag in huis. Hij eet het goed. Ik blijf hier bij, omdat al die rare toevoegingen mij niks zeggen. Mijn dierenarts zegt ook dat voor middelen als chondroitine geen enkel bewijs is.

Dat is alleen glucosamine toch ? Hoeveel gluc geef je dan per dag ?

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 18:28

Zelf ben ik ook flink gaan lezen en er zijn zeker wel onderzoeken naar de werking van chondroitine en MSM in combinatie met Glucosamine gedaan (moet ik deze alleen weer even opzoeken). Zelfs voor mensen met gewrichtspijn en artrose wordt dit ook aangeraden door de huisarts! (kwam ik laatst toevallig achter). Glucosamine voor mij alleen (en dan zat ik op de juiste dosering) werkte bij mijn paard helaas niet naar behoren.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 19:36

Story, weet jij hoeveel glucosamine en chondr. er zit in een dagdosering van equi mobility ?

tisby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 12:15

Story, ik heb je een pb gestuurd over rechtrichten!
Ik heb er hele positieve ervaringen mee ;)

Theo88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:19

Maris, ik geef 12 gram glucosamine van PharmaHorse per dag. 2 gram per 100 kg lichaamsgewicht. Nogmaals ik ben er zeer tevreden over en bij mij op stal gebruiken een paar andere het ook, die delen mijn ervaring. Op www.pharmahorse.com/ERVARINGEN.html kan je een paar ervaringen lezen. Groetjes.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 16:06

Dank je wel voor je reactie Theo88, glucosamine alleen schijnt idd goed te kunnen werken als de artrose in een lage klasse zit.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:23

Theo88, misschien nog een goede tip voor je ---> bij makana.de kost 1 kg glucosamine 36 euro en de verzendkosten naar nederland zijn er echt niet hoog ( iets van 7 euro , maakt niet uit voor hoeveel kg ). echt heel veel goedkoper dus als bij pharmahorse.