Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Peelie

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 00:48

hmmm, hoefzweeren... Heerlijk,

Kan het zijn dat eer hoefzweer er voor zorgt dat de hoef van vorm veranderd (waarneer men nog niet weet dat de zweer er zit) en nadat de zweer doorgebroken is de hoeven alleen nog maar meer van vorm veranderen? Dit wel mits er verder niks meer aan de hoef word gedaan naast de 'reguliere' bekappingen.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 01:05

de hoeven van mijn paard zijn niet door de zweren van vorm veranderd. bij haar werden de zweren waarschijnlijk veroorzakt door flares en over de zool gegroeide steunsels, maar hoefzweren kunnen ook andere oorzaken hebben.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 01:08

Ik weet niet wat de rede betreffende paard was voor een hoefzweer....

Is ook al zeker 2 jaar geleden, nee wacht even. 3 al...

Igg toen veranderde de hoef heeeeel erg. vandaar dat ik het vraag ;)

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 01:24

Myour schreef:
Omdat ik nu voornamelijk buiten rijd en Kas z'n voorhoeven erg hard aan het slijten waren vond ik het verstandig om er ijzers onder te laten slaan, alleen voor dus. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden, deze smid heeft vandaag en vorige week mijn paard gedaan (vorige week bekapt, vandaag ijzers eronder), dus heb 'm nog maar heel kort als hoefsmid. Hij heeft warm beslagen, ik was benieuwd hoe Kaspar erop zou reageren, maar hij was hartstikke braaf.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZMAE3UKU.jpg
Linksvoor.

Afbeelding
Linksvoor onderkant.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZZU6LBQA.jpg
Rechtsvoor.

Afbeelding
Rechtsvoor onderkant.

----
Daarbij voor de kenners, een hoefje van het paard van m'n zus ziet er raar uit, misschien dat een van jullie weet wat er aan de hand is. Hoefsmid gaat er volgende week naar kijken.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-3O8IPPQ6.jpg
Soort diepe gleuf in de straal.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-THT6NNYH.jpg
En deze gleuf bij de teen.
Paard loopt niet kreupel.

Beslag ziet er netjes uit... Lijkt net of ie net iets scheef ligt? Klopt dat. Kan ik niet zien op de foto's.
Persoonlijk zou ik ook meer opzet willen. Opzet lijkt op de foto's wat magertjes.

De scheur in de teen beginnende losse wand? Ik weet het niet zeker. Vandaag ook een ponietje bekapt met een horizontale scheur tussen de "twee lagen hoefwand" zeg maar... ruim voor de witte lijn nog.
Bij "mijn" ponietje dat ik bekapte was het een scheur tussen 2 verschillende lagen hoefwand.
Betrof een ponietje met niet al te standaard hoeven zeg maar... beetje niet helemaal zoals je het wenst. Ben ik al een tijdje mee bezig, maar krijg ik niet goed. Nou ja, hoeven van het dier zijn sterk verbeterd dat wel.... maar mooie hoefjes zal ze nooit krijgen
Deels aangeboren ook, want ik zie het terug in haar veulen.

Maar goed,,, ik heb het behoorlijk dunner gevijld om zo de scheuren weg te krijgen. Ik kreeg het in ieder geval weg.
Ponietje staat 's nachts op vlas overigens.... ik denk dat dit ook niet zo gezond is voor haar hoeven.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 06:49

Waarom is vlas niet goed voor de hoeven?

kimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 07:20

Suzan1 schreef:
Venthe schreef:
Iemand bij mij op stal heeft haar paard voor op ijzers staan met een dubbele lip. Zover ik weet en in dit topic lees, doet een ijzer met dubbele lip voor meer kwaad dan goed...

Ik vroeg dus aan haar waarom ze dat heeft, toen zei ze: Dat zijn de nieuwste sportijzers zegt mijn smid. Gebruikt die van jou ze niet.
Dus ik zeg: nee... ik heb gewoon enkele lip voor
zij: dan gebruikt hij nog ouderwetse, tja ik heb er ook niet zoveel verstand van maar de smid zei dat het de nieuwste sportijzers waren.

Kan dit zo zijn of is het gewoon lariekoek??

verschillende smeden, verschillende meningen.

Ergens las ik dat op de Olympsche spelen verschillende paarden voorijzers met dubbele lippen hadden.

Dat had ik ook vernomen ja heb er op gelet en bij goed kijken zag ik ook in bijvoorbeeld de hoefslag bekende paarden met dubbel lip. Volgens mijn hoefsm. word het in duitsland als normaal bevonden.

BabyBell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 07:36

Nog even over de scheur in de teen, die heeft ze bij allevier haar hoeven.
Het is ook niet in de witte lijn, de scheur zit een stuk verder.
Een stalgenoot zei al dat haar pony het ook gehad had en dat het toen een soort van schimmel was geweest, en dat ze het had kunnen oplossen door wassen met betadineshampoo.
Haar pony heeft op dit moment rotstraal aan 4 benen en zij heeft dus ook naar de gleuf in de straal gekeken, maar vond het absoluut niet stinken.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 07:53

wat kan helpen met die scheuren in de toon is afronden en de hoef niet te lang laten worden. De spleet achter is waarschijnlijk een gebrek aan doorbloeding, raakt de staar voldoende de grond met bewegen? wat ik kan zien niet, omdat de hielen vrij lang zijn. Het is mij opgevallen dat ik dit alleen nog maar heb gezien bij paarden waarbij de straal te weinig kan pompen.

BabyBell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 08:00

Klopt, die raakt bij alleen de betreffende voet niet de grond. Ik had aan de hoefsmid gevraagd of hij haar hielen wat lager wilde zetten, maar toen zei hij dat hij dat niet deed omdat hij dan de stand zou veranderen...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 08:58

Ik ben op zoek naar een Cytec ijzer, nee ik ga ze niet gebruiken :P . Gewoon voor de 'heb'
Mijn hoefsmid zei gister dat ze loeizwaar zijn.

@Scoxx: welk kunstof beslag gebruik je ook alweer? Mijn smid heeft ook een aantal paardjes op kunstof staan maar is toch niet zo tevreden erover omdat hij toch ondervind dat de wanden snel stuk gaan. Ik geloof dat ie Dynamics en Marathons heeft gebruikt. easywalkers vond ie het aller slechtst.
Voor mijn fjord raade hij kunstof af, omdat hij toch iets flared en daarom de wand iets minder sterk is. (hij brokkelt niet hoor, blijft altijd een mooi geheel)
Hij vond eigenlijk dat er een soort combi gemaakt moest worden tussen kunstof en ijzer. Zegmaar eerst ijzer met daaronder kunstof voor de demping.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 09:12

Cowgirl schreef:
Ik ben op zoek naar een Cytec ijzer, nee ik ga ze niet gebruiken :P . Gewoon voor de 'heb'
Mijn hoefsmid zei gister dat ze loeizwaar zijn.

@Scoxx: welk kunstof beslag gebruik je ook alweer? Mijn smid heeft ook een aantal paardjes op kunstof staan maar is toch niet zo tevreden erover omdat hij toch ondervind dat de wanden snel stuk gaan. Ik geloof dat ie Dynamics en Marathons heeft gebruikt. easywalkers vond ie het aller slechtst.
Voor mijn fjord raade hij kunstof af, omdat hij toch iets flared en daarom de wand iets minder sterk is. (hij brokkelt niet hoor, blijft altijd een mooi geheel)
Hij vond eigenlijk dat er een soort combi gemaakt moest worden tussen kunstof en ijzer. Zegmaar eerst ijzer met daaronder kunstof voor de demping.

Wie heb jij als smid? Verhaal klinkt mij heel bekend in de oren :)

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 09:28

Needje schreef:
Zack, nog steeds de eigenaar vind ik. (als de trap idd terecht was)

Ik vond hemn geheel terecht.

MyourJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 09:30

scoxxx schreef:
Beslag ziet er netjes uit... Lijkt net of ie net iets scheef ligt? Klopt dat. Kan ik niet zien op de foto's.
Persoonlijk zou ik ook meer opzet willen. Opzet lijkt op de foto's wat magertjes.

Ik heb me echt nooit echt in hoefijzers verdiept. Als ik op een bepaalde manier een foto kan maken zodat je kan zien of het ijzers wat scheef ligt dan maak ik die. Wat bedoel je met opzet?

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 09:35

@Mayour
Het afrol punt waar je paard weg kan rollen als hij loopt.
Dus simpel gezegd, dat de teen aan de voorkant omhoog loopt.

MyourJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 09:45

@ Zack: bedankt voor je reactie. De hoefsmid heeft -ik heb het gevraagd- zulke reguliere ijzers en equilibrium ijzers. Ik zou dus eigenlijk of moeten vragen of hij de teen meer afrond of om die equilibriumijzers moeten vragen (hij heeft uitgelegd dat daar dus wel een afronding in de teen zit)?

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 09:48

Simpelweg gewoon een opzetje in je gewone ijzer slaan.
Kleine moeite en echt noodzakelijk :)

MyourJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 09:52

Oké ik zal eraan denken om het te vragen de volgende keer. Maakt het overigens uit als het paard bij één hoef niet het afrolpunt van voren heeft? Voor mijn paard namelijk op ijzers stond zag je bij een voorhoefje duidelijk een zijwaartse afslijting aan de buitenkant van de hoef.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 09:57

een goede hoefsmid kijkt hoe het paard loopt.
En vanuit daar maakt hij een afrol punt (of dat nou recht naar voren is of iets naar buiten of naar binnen..)
Dus als jou paard van nature zijwaarts afrolt en jou smid heeft er zijwaarts een opzet in gezet is dat alleen maar goed :)

MyourJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 10:49

Ik weet dus niet of ie dat gedaan heeft :+ die afslijting zag je in de hoef zelf. Eigenlijk wilde ik voorheen als ik aan ijzers begon kunststof ijzers proberen, maar ik ken niemand hier in de buurt die met kunststof beslaat, en ik weet ook niet of het geschikt is voor mijn paard.

Overigens werd er voor mijn paard nog een ander paard beslagen, man die hoefijzers die daar onder vandaan kwamen waren echt bijna helemaal weggesleten. Eén kant van het hoefijzer zat amper nog een millimeter ijzer.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 10:50

hmm.
Maak eens eens een foto recht van voren. :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 10:52

FaberSmid schreef:
Dat is nu juist zo jammer, net als plaat voor de kop hebben met natuurlijk bekappen. Waarom kan er niet samen gewerkt worden en moet er tegen gewerkt worden?

Ik begrijp deze discussie niet.

Uit een handboek voor smeden Hoefkunde en Hoefbeslag
geschreven door Prof.Dr. H.M. Kroon hoogleraar zöotechniek en hoefkunde van de rijksuniversiteit van Utrecht en Dr. R.H. J. Gallandat Huet, Kolonel der militaire veterinaire dienst uit den Haag staat in de 5de druk die herzien is door Prof. Dr. G.m. Van der Plank en uitgegeven in 1953 staan in hoofdstuk 13 de nadelen van hoefijzers opgesomd.

a) Het ijzer verzwaart de hoef, waardoor er eerder vermoeidheid optreedt

b) De schok wordt minder goed gebroken bij het beslagen paard dan wanneer het met veerkrachtige hoef op de grond komt

c) De beslagen hoef zal, vooral bij het neerzetten op de bodem, minder vast staan dan de onbeslagen hoef, die door de elastische straal vooral voor uitglijden wordt behoed

d) Het straalhoorn komt bij de beslagen hoef in het geheel niet of alleen met het onderste gedeelte van de straal op de bodem (* de stralen werden toen ook nog met ijzers zoveel mogelijk dragend gehouden! *) waardoor het de natuurlijke bevochtiging mist en droger zal zijn. Het hoorm neemt weliswaar niet gemakkelijk vocht op, doch wordt, wanneer het lang met een vochtige bodem in aanraking komt veerkrachtiger.

e) Zool en straal worden door het beslag van de bodem opgeheven, zodat de eerste altijd en de laatste dikwijls , de natuurlijke tegendruk op de bodem mist. Dit heeft tengevolge dat het hoefmechanisme minder goed werkt, de hoorngroei minder en de hoorn droger en harder wordt.
Verder is er een sterke druk op de zool, die geen tegendruk ondervindend eerder vlak wordt, terwijl, vooral bij wijde hoeven, de hoornwand naar buiten gedrukt wordt en de uit de aard zwakke plaatjesrand, de witte lijn, veel te lijden heeft.

f) De onregelmatige afslijting van de wand, waardoor de toon in verhouding van de verzenen te lang wordt, heeft geleidelijk een verandering van stand, een breken van de voetas naar achter, een meer doortreden in het kootgewricht en een sterke belasting van de buigpezen tengevolge.

g) Door het herhaalde nagelen in de wand heeft een verzwakking plaats, is er kans op splijten en brokkelen.

h) De bevestiging van het ijzer aan de wand door de nagel maakt de hoornwand altijd minder vrij in de beweging , waardoor het hoefmechanisme belemmerd kan worden.

i) Door het beslag en ook door fouten bij het bewerken en beslaan van de hoef , kunnen ziekten in de hoef optreden, die kreupelheid ten gevolge hebben.

Darna nog een hele verhandeling over de gevaren van het verliezen van ijzers.

Hoofdstuk 15
Wanneer paarden lang op stal (!) moeten blijven of enige tijd in de weide zullen blijven , verdient het bij gezonde (!) hoeven de voorkeur de ijzers te verwijderen.
Nog even over de straal:
........Nu begint men gewoonlijk met het besnijden van de straal. De straal moet men groot laten, opdat deze, óók bij beslagen hoeven , bij de belasting tegendruk op de bodem ondervindt en daardoor functioneert bij het hoefmechanisme.
Van de straal moet daarom alleen losse , omgekrulde of rottende delen weggeniomen worden.. Alleen wanneer de straal zo groot is , dat hij onder het beslagen ijzer zou uitsteken kan van de gezonde straal wat afgenomen worden, dit is uiterst zelden nodig.
Dit stuk afsluitend kan ik nog zeggen dat in het boek beschreven staat dat de zool zo dik mogelijk gehouden moet worden, dus dat hol snijden niet aan de orde is en dat een ijzer op de hoefwand én buitenste rand van de zool hoort te liggen en wordt gewaarschuwd tegen de nooit meer weggegane trend om de hielen onnodig hoog te houden. (!)
Ook vermeld wordt dat hoefijzers een kwaad zijn. Helaas wordt dan in een adem erbij vermeldt dat het een noodzakelijk kwaad is, omdat men toen geen idee had dat je hoeven, net als het paardenlichaam zelf kunt trainen op practisch elke beproeving die ze moeten onder gaan.

Een traditionele bekapper, een smid, houdt niet veel van de principes uit dit boek aan. Maar het zijn wél Natuurlijk Bekappen principes!
De straal wordt weggesneden , men laat het paard alleen op de hoefwand lopen, de hoefwand wordt vlakgemaakt alsof het moet passen op een ijzer zonder met het hoefmechanisme rekening te houden en de hoefwand in de kwartieren blijft te lang, zodat scheuren of flares in het meest beweeglijk deel van de hoefwand gemakkelijk ontstaan.
De mannen die ooit de wilde paarden op een stukje zool en het binnenste deel van de hoefwand zagen lopen omdat het buitenste deel was weggesleten door het contact met stenen, bevestigen eigenlijk alleen hoe 60 jaar geleden al werd voorgeschreven hoe een paard hoort te lopen. Maar ja.... hoe bereik je dan dat een paard zo blijft lopen als je er een ijzer onder slaat en je weet dat de hoefwand een cm. per maand groeit? Nooit dus!
De enige manier is door veel lopen over harde ondergrond óf het nabootsen van die slijtage wat alleen mensen kunnen die zelf de voeten onderhouden omdat zij desnoods elke week even de rasp over de hoefwanden kunnen halen.
Met alle respect voor prof. natuurlijk bekappers, waarvan ik hoop dat zij werkelijk natuurlijk bekappen, maar ook zij kunnen de kwaliteit die iemand die zelf onderhoud pleegt nooit bereiken, al was het maar omdat hoefverzorging onbetaalbaar zou worden.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 11:01

Dus als ik het goed begrijp Arabesk, is het enigste wat je hoeft te doen, is de hoefwand regelmatig zelf bijvijlen. Dan ga je dus uit van natuurlijke slijtage (onderkant hoef) door er geregeld mee over de weg te gaan. Wat als je dat niet doet? Dan zul je toch regelmatig ook de onderkant van de hoef moeten bijhouden. Doe je bij natuurlijk bekappen niets aan de zool?

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 11:05

Zammie schreef:
Dus als ik het goed begrijp Arabesk, is het enigste wat je hoeft te doen, is de hoefwand regelmatig zelf bijvijlen. Dan ga je dus uit van natuurlijke slijtage (onderkant hoef) door er geregeld mee over de weg te gaan. Wat als je dat niet doet? Dan zul je toch regelmatig ook de onderkant van de hoef moeten bijhouden. Doe je bij natuurlijk bekappen niets aan de zool?

bij mijn ene ponie is dat inderdaad het enige wat er gebeurt. wandelen en nog eens wandelen. hoefjes zijn een plaatje!
maar ik ben het er wel mee eens dat je een paard dat bv scheef afslijt beter wel regelmatig wat rechter zet. van de zolen blijf ik echter sowiso af

MyourJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 11:06

Zack schreef:
hmm.
Maak eens eens een foto recht van voren. :)

Zal ik doen vandaag, maar ik weet niet of de zijwaartse afslijting nog goed zichtbaar is, aangezien hij de voet nog wat bijgevijld heeft voor ie het ijzer eronder heeft geslagen (tenminste, als je daarvoor de foto wilde).

Overigens staat mijn pony 's zomers 24/7 buiten in weide en 's winters ook maar dan in grote zandpaddocks.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 11:32

Arabesk schreef:
Ook vermeld wordt dat hoefijzers een kwaad zijn. Helaas wordt dan in een adem erbij vermeldt dat het een noodzakelijk kwaad is, omdat men toen geen idee had dat je hoeven, net als het paardenlichaam zelf kunt trainen op practisch elke beproeving die ze moeten onder gaan.

Hier zet ik mijn vraagtekens bij. Ik vraag mij echt af of praktisch haalbaar is de hoeven van elk paard te trainen voor elke ondergrond. Idem vraag ik mij af of je elk paard kan trainen voor elke beproeving.

Een opzet hoort in elk ijzer aanwezig te zijn.

Bij enkel op het asfalt rijde merkte ik dat de hoefwand erg recht afsleet waardoor het wel noodzakelijk is de hoeven regelmatig rond te vijlen om splijten te voorkomen.