Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 12:41

vwb het 'dunner' vijlen van een hoefwand, als er op de plaatsen waar flare ontstaat de hoefwand dikker is dan elders, wordt het opvijlen van de hoefwand wel veel gedaan. dit omdat de dikkere hoefwand minder snel zal slijten dan de plaatsen waar de wand dunner is. zou je dat niet doen, dan worden de flares steeds groter.

in het geval van mijn pony (Welsh A) zie je heel duidelijk dat de hoefwand naar voren toe geleidelijk dikker wordt bij beide voorvoeten. naar achteren toe is de wand dunner. het model dat bij mijn pony zou ontstaan is een hoef met lange platte toon, onderschoven verzenen en uitwaaiering ter hoogte van de kwartieren (zoals Henny-W ook omschrijft). wat nu gedaan wordt, is de steunsels laten staan (niet naar voren toe om de straal heen overigens, alleen achteraan), de hielen ook, er worden kwartierboogjes gemaakt om het verbrede deel van de voet te ontlasten om verder 'uitdijen' te voorkomen, en vanaf het punt waar de hoefwand breder wordt wordt deze dunner gevijld, en dan wel zo dat de hele hoefwand gelijkmatig is in dikte.

bij mijn pony zag je heel duidelijk ook verschillen in groei, de flare was gisteren nog zo'n 2 cm op z'n breedst, dat wil zeggen van draagrand naar kroonrand toe. op dat punt was een groeilijn te zien en te voelen. onder de groeilijn was de hoef optisch platter, het hoorn onder de groeilijn was dikker. daarboven had de hoef al een veel normaler model. er was geen sprake van een gebroken voetas, uitgaande van het bovenste gedeelte (uitgaande van het onderste gedeelte overigens wel), wel een model in hoef dat beter zou kunnen (er begon een eendensnavel te ontstaan). tot aan de groeilijn is er opgevijld, dwz de hoefwand dunner gemaakt. gemakkelijk te zien en voelen, deze groeilijn, en er is dan ook niet verder gevijld dan tot op het punt waar de hoefwand dikker was, meer niet. de lijn van de kroonrand is gewoon aangehouden.

punt is, zou je dit niet doen dan zou het 'goede stuk' hoef boven de groeilijn ook naar buiten gaan zetten, waardoor het probleem in stand gehouden wordt. de hoefjes zijn nu zo bekapt dat deze voor meer zullen slijten dan zij tot op heden gedaan hebben. dit, icm de goede hoefgroei die boven de groeilijn zichtbaar was, zou moeten maken dat de hoef zelf herstelt en na verloop van tijd zelf het goede model handhaaft.
de kwartierboogjes zijn hierin ook van belang, zou je die er niet in maken dan zouden de hoefjes in de breedte nog verder uitdijen, de verzenen verder onderschuiven etc.

mijn pony moet hierin gewoon goed bijgehouden en gecontroleerd worden, om de hoef zo te begeleiden dat deze niet terugvalt in het platvoetje met onderschoven verzenen.

overigens heeft deze pony achter juist vrij gemakkelijk te steile hoeven met een gebroken voetas. ook dit is met goed bijhouden onder controle te houden. een bekend probleem bij Welsh A-tjes, steile achtervoeten. je ziet al snel achterhoeven ontstaan die neigen naar bokvoetjes, en uit de voetas staand.

image_whisky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 12:59

hopelijk lukt het met de foto's nu, bedankt voor de uitleg...
ik heb mijn paard 2.5 jaar geleden heel verwaarloosd gekocht...
zijn hoeven zagen er slecht uit...beetje onduidelijk maar je ziet t wel...
Afbeelding[img][http://www.mijnalbum.nl/Foto-GGHJRR8S.jpg/img]
van eerder op een stal hadden we de hoefsmid die daar kwam aangehouden...
hij heeft hem iedere keer bekapt...werd niet veel beter..
hij zei dat het heel lang ging duren, ik had geduld...
hij is regelmatig gevalen, onderuitgeschoven enzo omdat hij zichzelf gewoon niet kon dragen op die hoeven..
toen moesten er ijzers en wiggen onder om te corrigeren...
alle hoeven kregen binnen en buiten wiggen...
na 3 weken kreupel...da is omdat hij moet wennen zei de smid..
2de keer beslaan...ik inmiddel veel uitgezocht en wilde geen wiggen meer...
zijn tegenargument..:kom maar met een andere oplossing dan, dat is allemaal dierenmishandeling...
als ik dit niet doe kun je hem over 6 maanden naar t slachthuis brengen...
dus, wiggen gingen er onder, alleen achter, buitenkant..
[img][http://www.mijnalbum.nl/Foto-LDXCUN44.jpg/img]
[imghttp://www.mijnalbum.nl/Foto-AMA43FR7.jpg][/img]
Afbeelding
dit als resultaat, en nog steeds kreupel...
ik had er genoeg van en vond DIT juist dierenkwelling..
ik heb mijn hoefmsid gebeld dat hij de wiggen eronderuit kon komen halen en de laatste keer was dat hij kwam..
ik ging met mijn paard op stage en daar was een goede hoefsmid die hem de eerste week zou doen..
dus achter de ijzers eronderuit, voor er nog onder..hij had me verzekerd dat mijn paard geen 7 meer zou worden...Gaaaap
de hoefsmid van mijn stage vroeg of de ijzers er al 13-14 weken onder zaten, zo slecht...was maar 6 weken..
zo zag het er na 2 dagen uit:
[img][http://www.mijnalbum.nl/Foto-HJMOA8FQ.jpg/img]
dit is na 1 keer bekappen op stage:
[img][http://www.mijnalbum.nl/Foto-D8EJR3SQ.jpg/img]
[img][http://www.mijnalbum.nl/Foto-M6JF87RR.jpg/img]
nu heb ik thuis ook een andere hoefsmid en gaat het super met hem,
hij is niet kreupel, valt niet meer, struikelt niet meer..
wat een goede hoefsmid allemaal niet kan doen!!!!
dit is van een jaar geleden op stage(na 2 keer beslaan)
Afbeelding
en dit van nu, na iets langer dan een jaar een goede hoefsmid...
Afbeelding
en hij is nu 6.5:D:D en wordt met deze hoeven wel oud!:D:D

image_whisky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 13:06

:Sniet alle fotos doen het...
ff proberen..
Afbeelding
zo kocht ik hem dus...
dit is met de wiggen achter eronder
Afbeelding
Afbeelding

van de eerste keer beslaan met wiggen heb ik helaas geen fotos...

Afbeelding
zijn voorhoeven na 2 dagen(achter wiggen)

op stage na 1 keer:
Afbeelding
Afbeelding

hopelijk doen z t nu wel...

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 13:27

Wauw!Altijd krities blijven dus!

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 13:41

Wow Wow! Wiskey, wat een verhaal! Gelukkig heb jij je gevoel goed gevolgd! En fijn dat dit paard een beter leven bij jou krijgt.

Ik heb hier nog een leuk voorbeeld van waarom je de hoefwand met de vijl eventjes oppoetst...
Afbeelding

Volgens een “bekende” natuurlijk bekapster die ongevraagd mijn paard fotografeerde en van commentaar voorzag, was het probleem zeer ernstig!!. Het zou een hele kwalijke zaak zijn, het was namelijk geen oppervlakkige scheur zoals de foto misschien deed overkomen, maar de scheur liep tot in de kroonrand en zou op deze manier niet uitgroeien, maar alleen maar erger worden met alle gevolgen van dien. De krachten zouden onevenredig zijn op dat punt van de hoef waardoor de hoef daar is gaan scheuren. Dit soort scheuren zouden het gevolg van verkeerd beslag. Volgens haar toch een van de ernstigste gevallen die ze ooit had gezien en ze schrok zich dood.

Dit en nog enkele andere problemen zouden zeker een ruim een jaar duren eer het weer goed zou komen! Hoe verder van de waarheid kan je zitten. Mijn paard was toen al toe aan nieuwe ijzers en de hoefsmid vijlde deze ernstige scheur met 1 haal weg. Haha! Dus met het vijlen van de hoefwand kun je zeer ernstige problemen oplossen! Tong uitsteken Dit probleem, dat ruim een jaar in beslag zou nemen was binnen enkele weken opgelost! Het vijlen van de hoefwand is dus zeker zeer nuttig!

Zie hier het resultaat enkele dagen na het nieuwe beslag.
Afbeelding

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 13:53

Ik hou het bij het slechts de buitenste gedeelte van de hoefwand afvijlen, meestal is deze gelijk aan zoolhoogte. Mijn paard heeft nog steeds een verhoudingsgewijs lang teengedeelte, maar qua beweging schijnt ze daar geen last van te hebben. Net zoals dat de binnenzijdes van de hoeven niet gelijk zijn aan de buitenzijdes. De hoeven van mijn paard hoeven niet aan een bepaald model te voldoen, ze staat nu eenmaal niet kaarsrecht op met name de achterbenen. Mijn enige eis is dat ze er goed mee overweg kan en daar heb ik niks over te klagen, integendeel.

Over schoonmaakbeurt hoefwand ... daar zorgt het hemelwater wel voor.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 15:12

Esperanza schreef:
Volgens een “bekende” natuurlijk bekapster die ongevraagd mijn paard fotografeerde en van commentaar voorzag, was het probleem zeer ernstig!!.

Wat is dat toch dat zodra je iets bekend bent, je alle vijandschap over je afroept Clown . Wat ben ik blij dat ik maar een doodgewoon mens ben met mijn hebbelijkheden Sigaar

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 16:37

en onhebbelijkheden, kon niet meer editten Clown

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 19:40

SecretLIN schreef:
misschien een stomme vraag maar hoe kun je zien dat dit normaal voor achter is? zoals ik al zei ik heb dr zelf geen verstand van en vertrouw op mijn hoefsmid

Voorijzers zijn rond van vorm en achterijzers ovaal.
Meiske, bel een andere smid Knipoog Deze van jou rotzooit gewoon te veel.
Wij "keuren" wel weer je nieuwe fotootjes hoor Tong uitsteken

image_whisky schreef:
Afbeelding

En zo'n hoefsmid zou uit zijn vak gekukelt moeten worden! Daar kan ik me zo verschrikkelijk boos om maken! Wat denkt die l*l van een hoefsmid wel dat ie is! En dan ook nog de eigenaar bedreigen dat zonder zijn geklojo het paard voor zijn 7de komt te overlijden?!?!
Als ik die "hoefsmid" in mijn handen zou krijgen Boos!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:45

Wat heeft die smid met die wiggen willen bereiken? Volgens mij zijn wiggen toch zelden tot nooit een goed idee?

Je paard is trouwens mooi opgeknapt zeg!

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:59

scoxxx schreef:
SecretLIN schreef:
misschien een stomme vraag maar hoe kun je zien dat dit normaal voor achter is? zoals ik al zei ik heb dr zelf geen verstand van en vertrouw op mijn hoefsmid

Voorijzers zijn rond van vorm en achterijzers ovaal.
Meiske, bel een andere smid Knipoog Deze van jou rotzooit gewoon te veel.
Wij "keuren" wel weer je nieuwe fotootjes hoor Tong uitsteken

image_whisky schreef:
Afbeelding

En zo'n hoefsmid zou uit zijn vak gekukelt moeten worden! Daar kan ik me zo verschrikkelijk boos om maken! Wat denkt die l*l van een hoefsmid wel dat ie is! En dan ook nog de eigenaar bedreigen dat zonder zijn geklojo het paard voor zijn 7de komt te overlijden?!?!
Als ik die "hoefsmid" in mijn handen zou krijgen Boos!

Bedankt , ik ga hem inelk geval es bellen en vragen of het klopt Haha! (geloof jullie wel hoor maar wil even weten wat hij erop te zeggen heeft ) als hij er al over liegt is het voor mij zo duidelijk als wat! sjonge onbewust doe ik mijn paardje toch leed aan, ik zal eens kijken bij de andere ijzers die ik heb misschien zijn dat ook wel achterijzers dan! ik heb ze inelk geval bewaard..

Pff denk je een goede hoefsmid te hebben

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 20:03

Deighton schreef:
Arabesk schreef:
iedereen verder uitgel.uld over wel of niet de hoefwand vijlen Verward

Als het zuiver een verdikte hoefwand is, doe ik dat niet zo snel.
De hoefwand is daar niet voor niets dikker. Hij zoekt daar extra steun, door onevenredige belasting. Bijvoorbeeld om teveel slijtage tegen te gaan.
Ik geloof dan ook niet zo in het verhaal dat de hoefwand overal even dik moet zijn.

Nou vooruit...schieten maar weer.

gr Simon

Hoe komt die verdikking dan daar Simon? Vanwaar die overmatige slijtage, de onevenredige belasting? Hoogstwaarschijnlijk omdat de hoef niet in "balans" is? En daarom verdikkingen in de hoef(wand) aanmaakt.

Ik persoonlijk wil altijd rechte lijnen in de hoef en hoefwand, absoluut geen flare's of verdikte hoefwanden.
Omdat ik zelf ook nog de paarden rij die ik zelf bekap en besla... merk ik heel goed welke mm-ers wel werken en welke mm-ers niet: net te vroege afrol, net te late afrol, net te lange teen, ietsje-pietsje te hoge hielen.
Ik ben zeker de laatste tijd zeer sterk aan het af-tunen/uitbalanceren omdat klasse III en IV als doel staat in 2009. Ik verwacht 11 uren te galopperen en draven in onze eerste klasse IV. Derhalve... no concessies for me in "minder" perfecte hoefjes. Knipoog
En dus hop... wordt alles bij de paarden rechtgevijld, om zo tot de perfect balans te kunnen komen.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 20:10

SpikyBlue schreef:
Je hebt vijlen en vijlen (oppoetsen).
Vijlen is niet alleen mooi om een strakke hoef te verkrijgen, maar ook om zulk soort dingen aan het licht te brengen als dit (foto Copyright!!):
Afbeelding

(hoefijzertje is 8xo, het kleinste maatje wat er bestaat).

edit: copyright aangebracht

Ik vermoed een vorm van verzakking in deze hoef a.g.v. verkeerd hoefonderhoud... met als breekpunt het midden van de hoefwand, daar bij de rode lijn.
Ik zag bij het ex-cytek-paardje een soortgelijke rode rand en een soortgelijke verzakking.

Spikey: jeetje wat enorm knap werk zeg! Op zo'n kleine hoef! Petje af!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 21:21

image-wisky....Wat is jou paard opgeknapt!
niet te geloven dat het paard wat springt hetzelfde paard is!!
goed werk!!!

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 22:07

@scoxxx: Bloos Vork

@all: Het ponietje leed aan een verstopping -> had pijn -> at niet meer -> hyperlypaemie -> zware medicatie.
Het is een wonder dat de pony nog leeft. Na een klein tijdje kwamen die ringen tevoorschijn en krabde ik een laagje losse zool weg; daaronder was het vuurrood en gevoelig. Pony kon zonder beschermng slecht uit de voeten, dus ijzers waren een prima tijdelijke oplossing MI. Hoefje is in een maand of 9 weer geheel afgegroeid.
Je ziet dat er boven de ring weer sterk, gezond hoorn aankomt.
IJzertje is genageld met veulen-nageltjes.

image_whisky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 22:30

ja scoxxx, dat ben ik het ook met je eens..
daarom ook gezegd iets meer dan een jaar geleden dat hij niet meer hoeft te komen...
en andere hoefsmid gezocht..
ik was toch 3 maanden op stage met mijn paard waar hij wel goed werd beslagen..
(mijn ponys deed ik zelf bekappen toen)
dus ff tijd om een goede te zoeken...
die ene smid wil ik ook echt nie meer zien..
de fotos dat hij springt geven t resultaat aan...
hij staat wel op andere ijzers dan normaal...
met dubbele lip voor, geen achterijzers!!!
deze zorgen voor betere afrolling omdat hij iedere keer bleef struikelen en vooral zn hoefballen open trapte..
achter gewoon klapijzers...
dit is nog meer werk van die kwakzalver:

Afbeelding

[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-RAGIRTML.jpg[img]

Afbeelding

zo haalde ik t paard tegenover ons uit de wei...
die man kan ik nog steeds niet overhalen voor een andere hoefsmid...
andere mensen in de buurt gelukkig wel:D
iedereen in de buurt, zelfs de dierenarts, vroeg of ik een ander paard had...
is gelukkig niet mijn dierenarts, zou ook niet goed zijn he als die hem niet herkent...
als jullie fotos van de hoeven van nu willen zijn hoor k t wel, maak k ze een x

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 22:36

SpikyBlue schreef:
Elke zes tot acht weken de hoefwand oppoetsen vind ík (persoonlijk) een stukje hoefverzorging. De meningen zijn hier over verdeeld, maar zo zie je duidelijk defecten aan de hoef, kneuzingen, maak je de hoef glad zodat vuil (urine, mest, zand) van de hoefwand af 'glijdt'. Verder is het wel eens zo dat als de hoefwand te breed wordt (soms bij koudbloeden, heb jij die ervaring niet Simon?) dat de hoefwand wil gaan splijten, of dat er dikke korsten op de wand komen. Die poetst de smid eraf. De één gaat redelijk voorzichtig te werk, de ander raspt er meer af. Ik ben zelf meer van het 'vuil eraf poetsen', tot 2/3e van de hoef. Evt. met een gamma-schuursponsje. Behalve bij de hoef hierboven, waar ik redelijk grondig te werk ben gegaan.

Hier kan ik me uiteraard wel in vinden.
Toen ik 2 jaar geleden bij Pete Ramey was, schuurde hij elke hoef steeds op met een schuurblokje, je weet wel zo'n gummi ding.
De dag erna deed hij het bij geen van de paarden., rara politiepet.
Op mijn vraag waarom hij het uberhaupt deed, antwoordde hij dat dat was om de minuscule scheurtjes open te maken en te voorkomen dat er schimmels in gingen zitten.
Volgens mij heeft de hoefwand een dun glazuurlaagje, dat juist beschermd. In principe blijf ik daar dus vanaf. Heb ik eventueel kleine scheeurtjes of onregelmatigheden, wil ik wel eens de vijl er langs halen, maar zeker niet standaard.
Zoals ik al zei, als de wand ergens extra dik is, heeft dat een reden. Onbalans, bijvoorbeeld, hoewel ik dat een hele vage term blijf vinden. Beste is wat mij betreft te acherhalen wat de reden is en daar aan te werken.
Simon

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 22:38

SpikyBlue schreef:
Deighton schreef:
Je hebt vijlen en vijlen (oppoetsen).
Vijlen is niet alleen mooi om een strakke hoef te verkrijgen, maar ook om zulk soort dingen aan het licht te brengen als dit (foto Copyright!!):

edit: copyright aangebracht

hey Spiky, leuke foto voor op mijn site Haha!

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 22:44

Deighton schreef:

Whoosh!
Wat wil je daarmee zeggen, meneer Lingbeek?

Over die beschermlaag: de dag nadat je gevijld/geschuurd hebt, zit die er weer op Knipoog

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 22:51

Esperanza schreef:
Volgens een “bekende” natuurlijk bekapster die ongevraagd mijn paard fotografeerde en van commentaar voorzag, was het probleem zeer ernstig!!. Het zou een hele kwalijke zaak zijn, het was namelijk geen oppervlakkige scheur zoals de foto misschien deed overkomen, maar de scheur liep tot in de kroonrand en zou op deze manier niet uitgroeien, maar alleen maar erger worden met alle gevolgen van dien. De krachten zouden onevenredig zijn op dat punt van de hoef waardoor de hoef daar is gaan scheuren. Dit soort scheuren zouden het gevolg van verkeerd beslag. Volgens haar toch een van de ernstigste gevallen die ze ooit had gezien en ze schrok zich dood.

Dit en nog enkele andere problemen zouden zeker een ruim een jaar duren eer het weer goed zou komen! Hoe verder van de waarheid kan je zitten. Mijn paard was toen al toe aan nieuwe ijzers en de hoefsmid vijlde deze ernstige scheur met 1 haal weg. Haha! Dus met het vijlen van de hoefwand kun je zeer ernstige problemen oplossen! Tong uitsteken Dit probleem, dat ruim een jaar in beslag zou nemen was binnen enkele weken opgelost! Het vijlen van de hoefwand is dus zeker zeer nuttig!

Zie hier het resultaat enkele dagen na het nieuwe beslag.
Afbeelding

Dat is dus een inschattingsfout van de betreffende bekapster. helemaal mee eens.
Maar het vijlen heeft niets opgelost, want er was kennelijk geen probleem.
Bij scheuren moet je altijd kijken in hoeverre het door en door is, daar hoef je overigens niet perse voor te raspen, gaat ook uitstekend met een loopknife, dan maak je de scheur ook prima mee schoon en kun je kijken of er niet een schimmel in zit. Als je dat met een rasp doet, haal je veel meer weg als nodig.

Conclusie: foute inschatting van de betreffende bekapster, maar er was geen ernstig probleem, dus is er ook geen probleem opgelost met vijlen.
Vijlen of raspen aan de hoefwand doe ik alleen als daar een reden voor is, niet standaard omdat het er zo leuk uitziet.

gr Simon

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 23:02

scoxxx schreef:
Hoe komt die verdikking dan daar Simon? Vanwaar die overmatige slijtage, de onevenredige belasting? Hoogstwaarschijnlijk omdat de hoef niet in "balans" is? En daarom verdikkingen in de hoef(wand) aanmaakt.

Ik persoonlijk wil altijd rechte lijnen in de hoef en hoefwand, absoluut geen flare's of verdikte hoefwanden.
Omdat ik zelf ook nog de paarden rij die ik zelf bekap en besla... merk ik heel goed welke mm-ers wel werken en welke mm-ers niet: net te vroege afrol, net te late afrol, net te lange teen, ietsje-pietsje te hoge hielen.
Ik ben zeker de laatste tijd zeer sterk aan het af-tunen/uitbalanceren omdat klasse III en IV als doel staat in 2009. Ik verwacht 11 uren te galopperen en draven in onze eerste klasse IV. Derhalve... no concessies for me in "minder" perfecte hoefjes. Knipoog
En dus hop... wordt alles bij de paarden rechtgevijld, om zo tot de perfect balans te kunnen komen.

Hoi Scoxx,

Die verdikking kan verschillende oorzaken hebben. Die dikke hoefwand is daar een reactie op. Alleen de hoefwand dunner maken is wat mij betreft dus symptoombestrijding. Hij zal weer net zo hard terug komen. Onbalans zal vaak de reden zijn. Daar moet je aan werken.
Ik heb het hier overigens niet over het toongedeelte. De toon haal ik zover weg als ik denk dat nodig is om een correct afwikkelende hoef te krijgen.
Als je zelf rijdt zoals jij, voel je daadwerkelijk wat die extra mm wel of niet voor invloed heeft. Dat kan een ander ook nooit zo goed als jij zelf, simpelweg omdat de smid meestal niet een proefritje maakt Haha! In jouw situatie kun je dus ook daadwerkelijk op de mm frunniken om tot het optimale resultaat te komen.

Gr Simon
NB: het punt wat ik probeer te maken is dat je naar mijn mening niet domweg de hoefwand moet gaan afraspen, simpelweg omdat hij op een bepaalde plaats dikker is. Je moet dat alleen met een hele goede reden doen.

gr Simon

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 23:05

SpikyBlue schreef:
Deighton schreef:

Whoosh!
Wat wil je daarmee zeggen, meneer Lingbeek?

Over die beschermlaag: de dag nadat je gevijld/geschuurd hebt, zit die er weer op Knipoog

Niks mevrouw....Spiky, zou niet durven.
Ik weet dat die beschermlaag zo weer terug is, maar zie het nut gewoon niet zo van de buitenkant raspen zonder noodzaak.
Misschien ben ik wel gewoon een beetje lui.

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 23:07

Ik moet trouwens zeggen dat ik heel blij ben dat we weer eens over de inhoud kletsen, ipv over alleen maar over wel of geen NB of ijzers.
We kunnen tenslotte allemaal van elkaar leren.

Aldus sprak Simon die net nog even 4 knollen heeft gekapt, die alleen al door de modder die ik eraf heb geraspt 10 kg per stuk zijn afgevallen. Nu ik nog ...

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 23:09

Deighton schreef:
Ik weet dat die beschermlaag zo weer terug is, maar zie het nut gewoon niet zo van de buitenkant raspen zonder noodzaak.

ROFL

Iedereen heeft zijn/haar eigen overtuigingen/gedachten over dingen. Daar is niks mis mee.
Enneh... Modder daar wordt je rasp bot van he Haha!

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 23:13

SpikyBlue schreef:
Deighton schreef:

ROFL

Iedereen heeft zijn/haar eigen overtuigingen/gedachten over dingen. Daar is niks mis mee.
Enneh... Modder daar wordt je rasp bot van he Haha![/quote]

Zeker weten dat ze daar bot van worden....ik doe 3 dagen met een rasp, zeg maar 40-45 paarden. maar dat komt niet alleen door de modder hoor. Ik heb gewoon een pest aan gereedschap dat niet scherp is.
Zit hier geregeld op zaterdagavond op de bank mijn renetten te slijpen.
Heb een hele mooie handgemaakte uit de US, daar kan ik uren mee spelen...
Voor de liefhebber:
www.solidrockknives.com
Gr
Simon