Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Esperanza schreef:Volgens een “bekende” natuurlijk bekapster die ongevraagd mijn paard fotografeerde en van commentaar voorzag, was het probleem zeer ernstig!!.
SecretLIN schreef:misschien een stomme vraag maar hoe kun je zien dat dit normaal voor achter is? zoals ik al zei ik heb dr zelf geen verstand van en vertrouw op mijn hoefsmid
image_whisky schreef:
scoxxx schreef:SecretLIN schreef:misschien een stomme vraag maar hoe kun je zien dat dit normaal voor achter is? zoals ik al zei ik heb dr zelf geen verstand van en vertrouw op mijn hoefsmid
Voorijzers zijn rond van vorm en achterijzers ovaal.
Meiske, bel een andere smidDeze van jou rotzooit gewoon te veel.
Wij "keuren" wel weer je nieuwe fotootjes hoor
image_whisky schreef:
En zo'n hoefsmid zou uit zijn vak gekukelt moeten worden! Daar kan ik me zo verschrikkelijk boos om maken! Wat denkt die l*l van een hoefsmid wel dat ie is! En dan ook nog de eigenaar bedreigen dat zonder zijn geklojo het paard voor zijn 7de komt te overlijden?!?!
Als ik die "hoefsmid" in mijn handen zou krijgen
Deighton schreef:Arabesk schreef:iedereen verder uitgel.uld over wel of niet de hoefwand vijlen
Als het zuiver een verdikte hoefwand is, doe ik dat niet zo snel.
De hoefwand is daar niet voor niets dikker. Hij zoekt daar extra steun, door onevenredige belasting. Bijvoorbeeld om teveel slijtage tegen te gaan.
Ik geloof dan ook niet zo in het verhaal dat de hoefwand overal even dik moet zijn.
Nou vooruit...schieten maar weer.
gr Simon
SpikyBlue schreef:Je hebt vijlen en vijlen (oppoetsen).
Vijlen is niet alleen mooi om een strakke hoef te verkrijgen, maar ook om zulk soort dingen aan het licht te brengen als dit (foto Copyright!!):
(hoefijzertje is 8xo, het kleinste maatje wat er bestaat).
edit: copyright aangebracht
SpikyBlue schreef:Elke zes tot acht weken de hoefwand oppoetsen vind ík (persoonlijk) een stukje hoefverzorging. De meningen zijn hier over verdeeld, maar zo zie je duidelijk defecten aan de hoef, kneuzingen, maak je de hoef glad zodat vuil (urine, mest, zand) van de hoefwand af 'glijdt'. Verder is het wel eens zo dat als de hoefwand te breed wordt (soms bij koudbloeden, heb jij die ervaring niet Simon?) dat de hoefwand wil gaan splijten, of dat er dikke korsten op de wand komen. Die poetst de smid eraf. De één gaat redelijk voorzichtig te werk, de ander raspt er meer af. Ik ben zelf meer van het 'vuil eraf poetsen', tot 2/3e van de hoef. Evt. met een gamma-schuursponsje. Behalve bij de hoef hierboven, waar ik redelijk grondig te werk ben gegaan.
SpikyBlue schreef:Deighton schreef:Je hebt vijlen en vijlen (oppoetsen).
Vijlen is niet alleen mooi om een strakke hoef te verkrijgen, maar ook om zulk soort dingen aan het licht te brengen als dit (foto Copyright!!):
edit: copyright aangebracht
Deighton schreef:hey Spiky, leuke foto voor op mijn site
Esperanza schreef:Volgens een “bekende” natuurlijk bekapster die ongevraagd mijn paard fotografeerde en van commentaar voorzag, was het probleem zeer ernstig!!. Het zou een hele kwalijke zaak zijn, het was namelijk geen oppervlakkige scheur zoals de foto misschien deed overkomen, maar de scheur liep tot in de kroonrand en zou op deze manier niet uitgroeien, maar alleen maar erger worden met alle gevolgen van dien. De krachten zouden onevenredig zijn op dat punt van de hoef waardoor de hoef daar is gaan scheuren. Dit soort scheuren zouden het gevolg van verkeerd beslag. Volgens haar toch een van de ernstigste gevallen die ze ooit had gezien en ze schrok zich dood.
Dit en nog enkele andere problemen zouden zeker een ruim een jaar duren eer het weer goed zou komen! Hoe verder van de waarheid kan je zitten. Mijn paard was toen al toe aan nieuwe ijzers en de hoefsmid vijlde deze ernstige scheur met 1 haal weg.Dus met het vijlen van de hoefwand kun je zeer ernstige problemen oplossen!
Dit probleem, dat ruim een jaar in beslag zou nemen was binnen enkele weken opgelost! Het vijlen van de hoefwand is dus zeker zeer nuttig!
Zie hier het resultaat enkele dagen na het nieuwe beslag.
scoxxx schreef:Hoe komt die verdikking dan daar Simon? Vanwaar die overmatige slijtage, de onevenredige belasting? Hoogstwaarschijnlijk omdat de hoef niet in "balans" is? En daarom verdikkingen in de hoef(wand) aanmaakt.
Ik persoonlijk wil altijd rechte lijnen in de hoef en hoefwand, absoluut geen flare's of verdikte hoefwanden.
Omdat ik zelf ook nog de paarden rij die ik zelf bekap en besla... merk ik heel goed welke mm-ers wel werken en welke mm-ers niet: net te vroege afrol, net te late afrol, net te lange teen, ietsje-pietsje te hoge hielen.
Ik ben zeker de laatste tijd zeer sterk aan het af-tunen/uitbalanceren omdat klasse III en IV als doel staat in 2009. Ik verwacht 11 uren te galopperen en draven in onze eerste klasse IV. Derhalve... no concessies for me in "minder" perfecte hoefjes.![]()
En dus hop... wordt alles bij de paarden rechtgevijld, om zo tot de perfect balans te kunnen komen.
SpikyBlue schreef:Deighton schreef:hey Spiky, leuke foto voor op mijn site
![]()
Wat wil je daarmee zeggen, meneer Lingbeek?
Over die beschermlaag: de dag nadat je gevijld/geschuurd hebt, zit die er weer op
Deighton schreef:Niks mevrouw....Spiky, zou niet durven.
Ik weet dat die beschermlaag zo weer terug is, maar zie het nut gewoon niet zo van de buitenkant raspen zonder noodzaak.
Misschien ben ik wel gewoon een beetje lui.
SpikyBlue schreef:Deighton schreef:Over die beschermlaag: de dag nadat je gevijld/geschuurd hebt, zit die er weer op
Niks mevrouw....Spiky, zou niet durven.
Ik weet dat die beschermlaag zo weer terug is, maar zie het nut gewoon niet zo van de buitenkant raspen zonder noodzaak.
Misschien ben ik wel gewoon een beetje lui.