gevoelig lopen na 2 jaar natuurlijk bekappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xcomplientx

Re: gevoelig lopen na 2 jaar natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 13:06

scoxxx schreef:
Heb je fotootjes van de beslagen hoeven van je paardje? Schijnheilig

Afbeelding

En de nieuwe stand van zijn voeten (nu rechter, minder vooruitstaand), hoefbeslag valt je niet eens op:
Afbeelding

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 18:43

Fijn dat je paardje weer graag wil lopen. Is dit voor altijd of kan je over een aantal maanden weer zonder proberen?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 22:27

Go jij! Go jij!

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 10:23

Ik heb nu een Natural Balance hoefsmid, en hun streven is zeker blootsvoets! Dus ik verwacht wel dat het niet voor altijd is. Dat is natuurlijk afwachten, voor nu geniet ik echt weer, en mijn paard helemaal !

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 02:03

ah, die ijzertjes ken ik! bevallen mijn paardje ook érg goed, hij is na véél te kort traditioneel bekappen enorm kreupel geweest en dat wil helaas nog steeds niet herstellen. vorig jaar heeft hij enkele maanden Natural Balance ijzers gehad, en dit jaar weer. hoewel de hoeven goed herstelden gingen ze naar het einde van de zomer toe toch weer achteruit.

hij staat er nu weer lekker op, en dat gaat prima. de grip is goed vanwege het lichte profiel wat eronder zit, en doordat het materiaal relatief zacht is geeft het mee, en voorziet het in een zekere demping. door het balkje blijft de straal ook gewoon lekker meedoen, iets wat ik wel een gemis vind bij gewone ijzers.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 11:01

Je paard staat 24 uur op een zachte ondergrond als ik het goed begrepen heb. Bij natuurlijk bekappen wordt vaak niet in de straal gesneden. Mijn ervaring is dat de straal dan door gebrek aan slijtage wat te lang kan worden, wat gevoeligheid op het harde oplevert. Vooral als de hoef en de straal wat droger zijn. Dat zou de wisselende gevoeligheid kunnen verklaren. Soms zijn de hielen ook zo kort dat de hoefballen de grond te veel raken en levert dat gevoeligheid op. Dan moeten de hielen toch een tikje hoger bijvoorbeeld. Vraag je bekapper anders eens of hij/zij de straal wat wil bijsnijden en kijk eens hoe het dan gaat. Anders laat je eens een andere smid komen die traditioneel bekapt. Vaak is het toch even uitvogelen wat het beste bij je paard past.

Edit; Zie dat je inmiddels al het een en ander ondernomen hebt Knipoog