Natuurlijk hoefbekappen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kymalin

Re: Natuurlijk hoefbekappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 17:18

sheraton schreef:
Degene die professioneel NB uitoefenen zullen ook NOOIT aangeven dat ze alles kunnen oplossen met NB, maar we zoeken wel een ijzerloze oplossing voor de problemen en die zijn er volop.Dat dit een specifiek vakgebied is moge duidelijk zijn, dit redt je niet met een eendaagse cursus.
Overigens noemen wij het dan Natuurlijk Hoefonderhoud, want bekappen is een vak op zich.

En de opdringerigheid is gerelateerd aan de persoon /personen, de prof bekappers zullen zich hier niet mee bezig houden, maar proberen goede en relevante voorlichting te geven, welke duidelijk onderbouwd is. Daarom dat wij door de bank genomen goede tot zeer goede contacten hebben met Traditionele hoefsmeden en vaak ook samenwerken.

Ik zeg vaak, je vangt meer vliegen met stroop dan met azijn

gr. Hans Arendse

Hans, je slaat de spijker op z'n kop. Als er niet zulke opdringerige, betweterige ééndagsstudenten van alles liepen te verkondigen hier, en het werk gewoon alleen maar werd gedaan door de mensen die jij beschrijft dan zou de hele nb/tb discussie, denk ik, helemaal niet bestaan.

ArabeskJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 21:29

Redrumfox schreef:
Ik zou het bij een traditioneel bekapper houden: die bekapt naar het individuele paard, NBers bekappen over het algemeen alleen maar naar een bepaalde hoefstand. En waarom denk je dat al die topruiters dan nog niet op natuurlijk bekappen zijn overstapt als het zo functioneel is en de resultaten super zijn zoals beweerd wordt? Die paarden lopen super, en die hoeven worden traditioneel bekapt. Ik zou als ik jou was op safe spelen en niet gaan lopen aanklooien.

Denk je dat Anky ooit gehoord heeft van natuurlijk bekappen? Denk je dat ze het ooit uitgeprobeerd heeft, al zou ze er van gehoord hebben?

In NL bestaat het nog maar zó kort. In de VS en Australië is het al wat langer bekend, daar zijn ook steeds meer topruiters die ermee gestart zijn. In de endurance zijn er al hele goede resultaten mee gehaald en zelfs zonder hoefschoenen een van de moeilijkste en langste ritten.

De mensen die veel op internet zitten kennen NB, maar vraag een gemiddelde niet zoveel internettende stalgenoot eens. Hoe vaak lees je er nou over in de Hoefslag bijvoorbeeld? (nooit...)
En in de BIT (op één hand te tellen)..
En in de Amazone (nooit)..
En de Paardenkrant (nooit)..

Wat voor ons bokkers al twee of drie jaar gesneden koek is, is voor de buitenwereld helemaal nog niet zo. Neem nou de enorme sprong van bitloze ruiters hier op bokt, je ziet het laatste jaar steeds meer HAW bitloos topics.

Maar als ik kijk naar wat voor reacties ik krijg in het bos en bij de pensionstallen waar we langsrijden, is het nog een heel onbekend verschijnsel, kennelijk...

Bokt ligt wat dat betreft gewoon erg voor.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 21:35

Denk dat Anky heel goed weet wat NB is, ze reed al paard toen jij nog in de wieg lag denk ik..

De langste ritten kunnen niet schoenloos, Arabesk, in de endurance. 160 km in NL? Geloof er niks van.
Misschien is het wel slechte reclame voor die bladen om dergelijke artikelen te plaatsen, omdat er teveel risico's aan verbonden zijn en eht ijzer al eeuwen prima fungeert?

ArabeskJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 21:39

detour schreef:
Denk dat Anky heel goed weet wat NB is, ze reed al paard toen jij nog in de wieg lag denk ik..

De langste ritten kunnen niet schoenloos, Arabesk, in de endurance. 160 km in NL? Geloof er niks van.
Misschien is het wel slechte reclame voor die bladen om dergelijke artikelen te plaatsen, omdat er teveel risico's aan verbonden zijn en eht ijzer al eeuwen prima fungeert?

Ik dacht ook altijd dat >80 km zonder hoefschoenen niet kon, tot ik dit las.

In Zuid-Afrika zijn de endurance ritten meerdaags:

Citaat:
200km in 3 dagen zonder hoefbescherming

Een vertaling en samenvatting van http://www.endurancehorse.co.za/Default.aspx?tabid=33

Fauresmith was de eerste endurance rit in Zuid-Afrika, inmiddels bestaat deze 34 jaar. het is een driedaagse rit van 201km (74km +74km +52km).

Vorig jaar toonden wij Zuid-Afrika dat wij, net als onze collega’s in de V.S. en Australië, honderd ‘milers’ (ritten boven de 100 mijl) blootsvoets zonder hoefschoenen kunnen rijden. De meeste Zuidafrikaanse ruiters concentreren zich op Fauresmith als hun doel. Velen durfden hun paarden niet blootsvoets te rijden, totdat ze bewezen zouden zien dat wij ‘Fauresmith’ zonder hoefbescherming konden rijden.

En wat betreft die bladen, nee die houden er niet zo'n strategie op na. Ze denken heel anders, ze weten het gewoon echt niet, of ze hebben er wel van gehoord, maar schrijven liever over dingen die niet gevoelig liggen, bang om lezers te verliezen.

En ja ik schrijf voor één van de bovengenoemde bladen en hoeven-dingen zijn ter sprake gekomen tijdens red. vergadering, maar ze durfden het niet aan. Sigaar

De NVVR heeft wat dat betreft wél ballen, die hebben artikelen over van alles en nog wat en plegen ook hoor en wederhoor. Iets dat BIT niet doet. Die willen gewoon één kant van het verhaal aan hun lezers vertellen, omdat ze hun lezers hapklare brokken willen voorschotelen en geen artikelen met de ene keer A en de andere keer B willen plaatsen.

Het doel van de tijdschriften is 'zoveel mogelijk verkopen'
en niet 'zo eerlijk mogelijk en zo objectief mogelijk schrijven'

Sterker nog het ene belang bijt het andere.

Wie meer wil weten kan een onderzoek bij mij opvragen daarover Cool
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 09-09-08 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 21:41

Of ze weten het wel... Pling

Tsja, dat zegt me niks dat jij daar voor schrijft, want dat kan iedereen wel zeggen. Dan hangt het er ook nog af wat je schrijft. Daar overtuig je me niet mee. Knipoog
En als je echt goed bent, dan zou je er in toch in staan met je hot item?

Zuid- Afrika is geen Nl. Bloos

Als jij een vb van 160 km in Nl kan noemen, vind ik dat interessanter. Pling
Laatst bijgewerkt door detour op 09-09-08 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

ArabeskJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 21:42

In NL is tot nu toe het hoogste blootsvoets 90 km

Citaat:
Lucia Hofman vertelt: Hilda is een dravermerrie, geboren in 1988. Ik heb haar in 1995 gekocht op de Zuidlaarder paardenmarkt. We hebben altijd recreatief gereden. Af en toe hebben we een endurance klasse I wedstrijd gereden, gewoon voor de lol.

Vanaf 2001 zijn we begonnen om, voor zover het mkz-gebeuren dat toeliet, serieus endurance te gaan rijden. Dat ging bijzonder goed: in 2002 reden we al de eerste klasse II wedstrijd en in 2003 de eerste klasse III wedstrijd.

Hilda heeft altijd probleemloos zonder hoefijzers gelopen. Bij regelmatig rijden was ongeveer één maal per jaar bekappen genoeg. De laatste jaren deed ik dat gewoon zelf met behulp van een hoefrasp. Ze loopt zonder problemen over elk type ondergrond in elke gang (ze heeft vijf gangen: stap, draf, galop, tölt en rentelgang).

Ik heb gemerkt dat het belangrijk is dat je niks van de zool afhaalt: Ze is één keer bekapt door een hoefsmid die keurig de zool uitdunde, met als gevolg dat ze zelfs in de bak al gevoelig was... En dat terwijl ze normaal gesproken zelfs over grind kan draven en galoperen!

Volgend jaar ga ik voor klasse IV, ik denk dat Hilda dan de eerste in klasse IV wordt zonder hoefijzers. (Ik denk dat ik dat in klasse III ook al ben trouwens).

In Zelhem, mijn eerste 90 Kilometer wedstrijd, kreeg ik bij de start wel een aanmerking van de keurende dierenarts, of ze al vaker een lange wedstrijd zonder hoefijzers had gelopen? Je zag haar denken dat kan niet goed gaan, 90 Km over keiharde zandpaden. Ik zelf zag na de wedstrijd eigenlijk geen verschil in haar hoeven vergeleken met daarvoor. En ze kwam ook prima door alle locomotie-beoordelingen daarna.

oja en in de dressuur:

Citaat:
Dressuur op topniveau: Olympische Spelen.

Emma Hindle rijdt haar paarden blootsvoets op het hoogste niveau. Voor de hoeven is dit wat ons betreft geen echte prestatie maar we zijn toch heel blij dat er iemand op top-niveau is die dit doet. Hoe vaak krijgen wij niet het argument "Als het zo goed is voor de hoeven en de prestaties, waarom zien we dan nog geen dressuurpaarden zoals die van Anky op top-niveau blootsvoets door het leven gaan?" Ons antwoord is natte aap! Het is nou eenmaal zo dat er weinig mensen zijn die het aandurven om als een van de eersten een andere weg in te slaan.

Een stukje vertaald vanuit de Engelstalige website:
Zowel Diamond Hit en Wie Weltmeyer knalden tijdens de wedstrijd met een geweldige zekerheid. Het geheim achter deze kracht en het ritme van haar paarden is het feit dat ze geen hoefijzers dragen. "Het gevoel wat ik heb gekregen door op een paard op blote voeten te rijden, is ongelovelijk," vertelt Hindle. "Drie jaar geleden had Wally een probleem nadat hij was beslagen, daarom hebben we toen bekeken hoe hij zonder hoefijzers presteerde. Sindsdien hebben we de hoefijzers iedere winter drie maanden afgelaten en sloegen we ze er voor het wedstrijdseizoen weer onder. Dit jaar hebben we besloten om ze er onderuit te laten en dat is werkelijk een briljante keus geweest." Ze prijst haar hoefsmid Erwin Zimmermann voor de geweldige wijze waarop hij de hoeven van haar paarden trimt en zegt dat een paard het beste loopt zonder hoefijzers. "Net zoals iedereen dacht ik dat een paard hoefijzers nodig had, maar ze zijn er niet voor niets niet mee geboren, grapt ze."

De originele tekst van Emma Hindle kun je vinden op haar website http://www.brookhousestud.com Klik op de Engelse vlag, en ga daarna in het linkermenu naar "News". Het geciteerde stuk over de hoeven staat bij 9 mei 2005, in de derde alinea van beneden.

hier staan er nog veel meer

http://www.thehorseshoof.com/barefootperf.html
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 09-09-08 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 21:46

Wie heeft dit paard gedaan? Of staat dat in het artikel? Pling

ArabeskJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 21:51

detour schreef:
Wie heeft dit paard gedaan? Of staat dat in het artikel? Pling

geen idee, moet je zelf even googlen

deze heb ik net nog even boven water gegoogled:

http://www.naturalhorseworld.com/Newsletter57.htm

Afbeelding
Zamir's front hoof after 140km at the Tom Quilty endurance ride.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 21:52

TSja, op wat voor bodem heeft deze gelopen? Wie heeft dit paard gedaan? 1 dags cursus?

ArabeskJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 21:55

detour schreef:
TSja, op wat voor bodem heeft deze gelopen? Wie heeft dit paard gedaan? 1 dags cursus?

(op de eendagscursus leer je zelf tussentijds onderhoud plegen, je leer geen volledig prof. bekapper te worden, dat wordt ook meerdere malen gezegd)

Bereden politie van Houston bekapt ook zelf

http://www.thehorseshoof.com/success_Houston1.html

Afbeelding

blote pootjes (en bitloos!)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 21:57

Tsja, wat zit daar voor opleiding achter?

ArabeskJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 22:00

detour schreef:
Tsja, wat zit daar voor opleiding achter?

Paard Natuurlijk heeft zich altijd sterk gemaakt voor het doorbreken van de waas van geheimzinnigheid rond het hoefverzorgingsgebeuren: Door middel van een multimediapakket, een cursus Natuurlijk Bekappen, de website Hoef Natuurlijk, proberen we te laten zien dat je voor de normale hoefverzorging geen professional nodig hebt: Hoefverzorging is niet veel meer dan "Nageltjes knippen". Meer en meer mensen verzorgen inmiddels op succesvolle wijze de hoeven van hun eigen paarden, precies zoals we hadden bedoeld.

Maar waar ga je nu heen als je ondanks de goede leefomstandigheden en een natuurlijke bekapping toch nog te maken hebt met een hoefprobleem? Wij stelden destijds voor dat er behoefte zou zijn aan een nieuwe schare professionele hoefverzorgers, de zogenaamde "natuurlijk bekappers", die zonder de aanwending van ijzerwaren de benodigde assistentie zouden kunnen verlenen. Assistentie, want hoefverzorging is niet iets dat je uitsluitend aan de professional kunt overlaten. Net zo min als dat je na het inschakelen van een tandarts zelf totaal niets meer aan gebitsonderhoud hoeft te doen.

Natuurlijk Bekappen werkt alleen wanneer het hoefonderhoud regelmatig plaatsvindt. Er is niets op tegen als je het geld er voor over hebt en twee keer per maand de natuurlijk bekapper laat komen, als je weet dat je de keus ook hebt om het zelf te doen. Er is echter wel heel wat op tegen als de klant wordt aangepraat vooral niet zelf te bekappen, en uiteindelijk de natuurlijk bekapper minder dan twee keer per maand langskomt, en de nagels niet vaak genoeg meer worden geknipt. Dan is het ook voor wat de paarden betreft "terug naar af".

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 22:01

oliebol. Wat een artikelen. Wat zijn nu je eigen woorden dan?..

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 22:12

Arabesk: Ik sluit mij volledig bij jou aan. Hoefverzorging moet een zaak worden van de eigenaar. Elk paard zou daar bij gebaat zijn.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 22:20

Arabesk schreef:

En wat voor bodem is dat dan?
Ik hoorde onlangs een gesprek aan tussen twee endurance ruiters/menners die het hadden over de soorten bodem.
Een aantal routes in Nederland kunnen prima zonder hoefbescherming gereden worden, maar er zijn ook enkele parcoursen waarbij de bodem dermate "rottig" is met veel steenslag (waar je ook nog eens in een hard tempo overheen moet), dat ze (deze personen die andere ritten makkelijk op blote voeten lopen) toch voor hoefbescherming kiezen, hetzij schoenen, hetzij (tijdelijk) beslag.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 23:48

Arabesk schreef:
Paard Natuurlijk heeft zich altijd sterk gemaakt voor het doorbreken van de waas van geheimzinnigheid rond het hoefverzorgingsgebeuren: Door middel van een multimediapakket, een cursus Natuurlijk Bekappen, de website Hoef Natuurlijk, proberen we te laten zien dat je voor de normale hoefverzorging geen professional nodig hebt: Hoefverzorging is niet veel meer dan "Nageltjes knippen". Meer en meer mensen verzorgen inmiddels op succesvolle wijze de hoeven van hun eigen paarden, precies zoals we hadden bedoeld.

Ach ja Paard Natuurlijk heeft zich sterk gemaakt voor het doorbreken van de waas van geheimzinnigheid bladiebla ...
Laat me niet lachen Boos!
Mensjjj ... ik zat al 2 jaar 'natuurlijk' te bekappen eer Paard Natuurlijk opgericht werd.
Heel simpel. Internet afstruinen.
Hoezo geheimzinnigheid ?
Gewoon een nieuw idee wat in Amerika al veel langer aan de gang was en waar veel artikelen via internet te bekijken waren.
Alleen ben ik niet zo'n figuur om van alles te gaan copieren, een website te starten en in eerste instantie net te doen of ik het ei van Columbus heb uitgevonden wat hoefverzorging betreft.

Maarrrr ... waar ik zo op tegen ben is dat er een aantal regeltjes omheen getrokken werd en alleen maar op die en die manier NB kan functioneren.
Nonsens.
Ik heb al eerder benoemd dat mijn paarden de hele nacht op stal staan en prima hoeven hebben en blootsvoets over alle bodems gaan zonder problemen.
Volgens eerdere opmerkingen van jou is het NOT DONE dat bij NB een paard 's nachts opgestald wordt.
Heb ik nou zulke uitzonderingen Arabesk ????

Net zo'n uitzondering zeker, als die enkele enduranceruiter die een langere afstand blootsvoets kan blijven doen.
Welke afstanden doe jij momenteel? Zit je al boven de 85 km en nog steeds blootsvoets ??
Ben benieuwd of ik daar ooit nog over te lezen krijg en of je dan nog blootsvoets meedoet ?

Verder Arabesk moet ik nog steeds denken aan jouw opmerking in een ander topic waarin je schrijft dat jouw paard na wel 3 uur op de trailer gestaan te hebben al aardig verzwakte hoeven kreeg.
Dan vraag ik me toch serieus af waar het probleem zit. Jouw bekapmethode of ligt het aan jouw paard.
Ik vind het ronduit zielig als dit het gevolg moet zijn van NB. JOUW NB wel te verstaan.

Dan zou ik vele malen liever met Sheraton in zee gaan als ik een NB'er nodig zou hebben.
Dat komt tenminste betrouwbaar over en niet zo dwangmatig star.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 23:55

Arabesk schreef:
deze heb ik net nog even boven water gegoogled:

http://www.naturalhorseworld.com/Newsletter57.htm

Afbeelding
Zamir's front hoof after 140km at the Tom Quilty endurance ride.

Hmmm ... mooie afgeronde hoefwanden maar ik vind de straal nou niet bepaald breed.
Ik heb van jou eerder wel eens foto's gezien waarbij je de verzenen erg nauw en straal smal vond. Die stralen (heb zo even geen foto) waren echt niet smaller als deze straal maar daar was volgens jou het ijzer de oorzaak van ????

Omdat er met dit paard zulke afstanden blootsvoets gedaan zijn doet de vorm er inenen niet meer toe ???

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 06:53

ik heb op mijn bedrijf verschillende paarden die nog nooit gekapt zijn,die snachts op stal staan en die verder elke bodem aankunnen.
net zoals bij de mustang moet het in de genen zitten om goede voeten te hebben, deze voeten brokkelen nooit en zien er altijd pas gevijld uit,en breekt er eens een lang stukje,is na twee dagen alles weer mooi rond en egaal.
Wat de straal betreft,de ene heeft een grote straal en de andere een kleine.
TS: Je moet doen waar je je goedbijvoeld,maar wel met je beiden ogen open.
Mijn hoefsmid is tradidioneel,maar kijkt echt wie wat gedaan moet worden,zo heb ik dus wel een enkel paard op de voorijzers,maar dat is dan omdat ze het net nodig hebben,en wat betreft dat een paard dat van de ijzers komt gevoeliger loopt,hier werken ze soms op ijzers en dan weer niet,geen extra gevoeligheid.
Ons bella heeft ernstig bevangen geweest en haar zool vertoonde drukking van het hoefbeen dat ernstig gekanteld is,wel ik laat mijn hoefsmid haar doen zoals hij dat inziet.
De pony heeft weinig gevoelig gestaan,dan weer op ijzers,dan weer niet(steeds gewoon ijzer)
momenteel loopt ze weer blootvoets,en heeft ze stillaan weer een normale hoefvorm,maar kreupel is ze weinig geweest!!
Ik probeer mijn paarden zoveel mogelijk blootvoets te houden,en indien nodig tijdelijk beslag.
Maar steeds tradioneel!!
Heb deze smid meer dan 8 jaar over de vloer,met een gemiddeld van 8 paarden tot 15 paarden,zelden voetproblemen,zelfs met mijn oudemerie die in een voet een grote cyste heeft in het straalbeen,let wel naturals beweren dit te kunnen genezen!!
ze loopt enkel vooraan op speciaal ontworpen ijzers,die veel opzet hebben en niet zo langrond zijn als een egbarr,maar wel een ronde bogg hebben van achteren zodat de straal vrij ligt en de hoefballen.
Paardje loopt er super mee,dat is een der weingen die thuis beslagen is.
Zonder beslag is het niet te doen,mankt ze regelmatig.

Een goede hoef heeft geen verzorging nodig buiten uitkrabben,en zelfs dat is zelden nodig,ze zijn meestal leeg van hun eigen.

sheraton

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 07:34

detour schreef:
Of ze weten het wel... Pling

Tsja, dat zegt me niks dat jij daar voor schrijft, want dat kan iedereen wel zeggen. Dan hangt het er ook nog af wat je schrijft. Daar overtuig je me niet mee. Knipoog
En als je echt goed bent, dan zou je er in toch in staan met je hot item?

Zuid- Afrika is geen Nl. Bloos

Als jij een vb van 160 km in Nl kan noemen, vind ik dat interessanter. Pling

Ik nodig je uit voor de Endurance op 4 oktober in Katwijk, daar wordt klasse 1,2 en 3 gereden.
Een van mijn klanten rijdt klasse 3...............al verschillende jaren op "blote voeten" .
Ik zal er die dag ook zeker zijn.

gr. Hans Arendse

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 07:52

henny_w schreef:
Ach ja Paard Natuurlijk heeft zich sterk gemaakt voor het doorbreken van de waas van geheimzinnigheid bladiebla ...
Laat me niet lachen Boos!
Mensjjj ... ik zat al 2 jaar 'natuurlijk' te bekappen eer Paard Natuurlijk opgericht werd.
Heel simpel. Internet afstruinen.
Hoezo geheimzinnigheid ?
Gewoon een nieuw idee wat in Amerika al veel langer aan de gang was en waar veel artikelen via internet te bekijken waren.
Alleen ben ik niet zo'n figuur om van alles te gaan copieren, een website te starten en in eerste instantie net te doen of ik het ei van Columbus heb uitgevonden wat hoefverzorging betreft.

Maarrrr ... waar ik zo op tegen ben is dat er een aantal regeltjes omheen getrokken werd en alleen maar op die en die manier NB kan functioneren.
Nonsens.
Ik heb al eerder benoemd dat mijn paarden de hele nacht op stal staan en prima hoeven hebben en blootsvoets over alle bodems gaan zonder problemen.
Volgens eerdere opmerkingen van jou is het NOT DONE dat bij NB een paard 's nachts opgestald wordt.
Heb ik nou zulke uitzonderingen Arabesk ????

Net zo'n uitzondering zeker, als die enkele enduranceruiter die een langere afstand blootsvoets kan blijven doen.
Welke afstanden doe jij momenteel? Zit je al boven de 85 km en nog steeds blootsvoets ??
Ben benieuwd of ik daar ooit nog over te lezen krijg en of je dan nog blootsvoets meedoet ?

Verder Arabesk moet ik nog steeds denken aan jouw opmerking in een ander topic waarin je schrijft dat jouw paard na wel 3 uur op de trailer gestaan te hebben al aardig verzwakte hoeven kreeg.
Dan vraag ik me toch serieus af waar het probleem zit. Jouw bekapmethode of ligt het aan jouw paard.
Ik vind het ronduit zielig als dit het gevolg moet zijn van NB. JOUW NB wel te verstaan.

Dan zou ik vele malen liever met Sheraton in zee gaan als ik een NB'er nodig zou hebben.
Dat komt tenminste betrouwbaar over en niet zo dwangmatig star.

Ik ben het helemaal met Henny eens Ja . Het enige wat Arabesk tot nu toe, wat mij betreft, heeft bewezen is dat ze goed kan knippen en plakken met teksten een Googleën! Misschien moet je daar cursussen in gaan geven? Knipoog

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 07:55

henny_w schreef:
Hoezo geheimzinnigheid ?

Voor mij vormde deze gekopieerde stof de aanzet om mij verder in de materie te verdiepen. Ik zou willen dat heel veel meer sites vertaald werden in ons ABN. Wie voelt zich hiertoe geroepen Haha!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 07:59

Dat lijkt me vrij duidelijk Oopje, wie zich hier toe geroepen voelt. We krijgen te pas en te onpas Arabeskspam in wat voor topic dan ook Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 08:24

opala schreef:
Wie voelt zich hiertoe geroepen Haha!

Samen met Alex Brollo maak ik al veel teksten in spaans en italiaans beschikbaar. Ook Rarey, Kikkuli en Duarte via Wiki-source.

Mbt het blootsvoetse is er ook bij nb NIETS nieuws onder de zon. Het is oude wijn in nieuwe zakken. De nieuwe zak is een goed verkoopverhaal van tunnelvisie.
Voor NL verdient vooral F van PN alle lof het voor Néderland op het web gezet te hebben. Punt.
Het is erg jammer dat fanatici met een vermeend hogere moraal het nb binnen het blootsvoetse zo beladen maken: als je niet alleen maar voor hén bent ben je tegen. Welnu, dan ben ik tegen omdat er meer is.

Toen F&I net bezig waren zijn ze hier geweest en keken hun ogen uit. Ik streef naar NietBekappen en in het voorjaar gaan mijn paarden van een winter-moddermodel naar een zomer-rotsmodel. Dit laatste lijkt op het model wat nb nastreeft: de voorbeeldhoef op het boek NB is tijdens dat bezoek hier gefotografeerd Cool
Hoewel mijn paarden hier geboren en getogen zijn, léven waar ze ik ze rij, is het belasten met het ruitergewicht en het sturen waar ze zelf niet zouden lopen een HEEL zware EXTRA belasting.
Niet alles kan. Suggereren dat met natuurlijk bekappen alles kan schaadt het paard.

Het berijden van een paard is schadelijk. Als de hoeven door wat voor reden ook niet opgewassen zijn tegen die zware belasting, moet je ze helpen. Wát daarvoor nodig is, is een afgeleide van het verschil tussen de leefomstandigheden welke de hoeven vormen en de belasting door de ruiter.
´Natuurlijk´ bekappen is één manier van hoeven onbeslagen onderhouden in een woestijnmodel. Als dat niet bij het voorgaande aansluit, dan is iets anders een verstandiger optie.

hc

p.s. dit
http://www.mijnalbum.nl/Foto-6UBEU6U8.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-O8LLCZHL.jpg
zijn Arabella en ik tijdens een bergendurance hier. Arabesk haalt echter liever Nevzorov en ZuidAfrikaanders aan omdat die dezelfde riooljournalistiek bedrijven. Voor mij is er altijd méér.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 10-09-08 08:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 08:38

Isapaardje schreef:
Arabesk schreef:

En wat voor bodem is dat dan?
Ik hoorde onlangs een gesprek aan tussen twee endurance ruiters/menners die het hadden over de soorten bodem.
Een aantal routes in Nederland kunnen prima zonder hoefbescherming gereden worden, maar er zijn ook enkele parcoursen waarbij de bodem dermate "rottig" is met veel steenslag (waar je ook nog eens in een hard tempo overheen moet), dat ze (deze personen die andere ritten makkelijk op blote voeten lopen) toch voor hoefbescherming kiezen, hetzij schoenen, hetzij (tijdelijk) beslag.

Het is alleen een beetje raar dat de resultaten van die bewuste dame niet in de database van de DER terug te vinden zijn. Hooguit een keertje een klasse 2, en daarna niets meer....

Neemt niet weg dat er een aantal wedstrijden zijn waar best zonder beslag gereden kan worden. Waaronder Katwijk, maar zijn 1 of wedstrijdjes per jaar op zandgrond een maatstaf voor het wel of niet zonder ijzers kunnen? Er zijn (vooral in de endurance!) veel mensen die kritisch nadenken over nut/de noodzaak van ijzers, maar na enkele jaren komen de meesten toch tot de conclusie, dat er bescherming van de voeten nodig is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 08:50

Esperanza schreef:
maar na enkele jaren komen de meesten toch tot de conclusie, dat er bescherming van de voeten nodig is.

De crux is dat het verschil tussen de dageijkse leefomstadigheden en een endurance GROOT is.
De hoeven worden gevormd door de dagelijkse leefomstadigheden.
Mijn eigen paarden lopen in een familiegroep op Xenophons´ wei :
http://www.mijnalbum.nl/Foto-GOVBCKHY.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-N3BARKV6.jpg
De hengst houdt goed de beweging erin. Het zijn relatief héél goed voorbereide paarden. Hun leefomstandigheden liggen veel dichter bij de rijomstandigheden dan die van nagenoeg alle paarden hier op Bokt.
Toch is ontspannen naar eigen goeddunken hier over het land klossen niet vergelijkbaar met onder het zadel op hoog tempo over een veelvoud van de afstand gestúúrd te worden.
Je mág niet verwachten dat de daar niet bij benadering op voorbereide hoeven er tegen kunnen. In mijn ogen behandel je dan het paard verkeerd. Daar is een mooi en goed NL woord voor Vork

hc