5 ijzers kwijt in 2.5 week tijd?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Re: 5 ijzers kwijt in 2.5 week tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 11:20

Mijn paard ook elke dag op de wei en staat rondom op ijzers en is gelukkig zelden een ijzer kwijt.
Jou huidige hoefsmid hoe werkt hij, bedoel met warm of koud beslag? Dat maakt ook vaak een hoop uit.
Zoals ik al eerder heb gereageerd in je topic, zodra mijn hoefsmid de achterste delen van de ijzers niet afrond of de ijzers te wijd er onder legt zijn de ijzers er bij mijn paard ook onderuit. Door het aan te passen is er niets meer aan de hand.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 11:23

nelis schreef:
mensen in mijn regio hebben jullie suggestie qua smid?

springschoenen de gehele dag om in de wei vind ik niet zo'n succes gezien nattigheid en vuil wat daar tussen gaat zitten

Kan prima een springschoen, de paarden hebben daar totaal geen last van. Is echt een tip om te proberen.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 11:28

Udo2001 schreef:
nelis schreef:
mensen in mijn regio hebben jullie suggestie qua smid?

springschoenen de gehele dag om in de wei vind ik niet zo'n succes gezien nattigheid en vuil wat daar tussen gaat zitten

Kan prima een springschoen, de paarden hebben daar totaal geen last van. Is echt een tip om te proberen.

ik denk dat je het begin niet heb gelezen, dit werkt niet bij mijn paard op de wei.

wondjes etc

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 11:32

Ik ben niet van mening dat het per definitie een teken van een slechte smid is.
Ik heb ook zo'n eikel die voortdurend ijzers kwijt is. Dat is inderdaad makkelijk op te lossen door de ijzers er krapper onder te slaan. Probleem opgelost zou je zeggen. Jammer alleen dat dat voor het paard niet bepaald beter is.
Zeker niet bij mijn paard. Die heeft redelijk brede hoeven die niet alleen in de hoogte groeien maar ook meer ruimte gaan vragen naar buiten toe. Als de smid de ijzers er krapper onder zou slaan zou ik hem iedere 3 weken moeten laten beslaan wil ik het netjes houden. Ik ben niet iemand die ijzers er zo lang mogelijk onder wil hebben zitten. Ik wil dat de ijzers zo min mogelijk belemmering vormen voor de hoeven........
Ik meet de kwaliteit van de smid dus ook niet af aan het aantal weken dat de ijzers er onder kunnen blijven.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 11:33

In welke regio woon jij?

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 11:42

Sommige paarden houden de ijzers er gewoon niet onder op een zompig land. Hier veenland, zodra het nat is houdt geen enkel paard zijn ijzers onder zijn voeten, wordt er gewoon afgezogen. Komen zulke enorme trekkrachten op het ijzer te staan, dan blijft het gewoon niet zitten.
Een andere smid kun je proberen, en dan vragen of ie hem zo beslaat dat ie van voren sneller weg komt, krapper laten beslaan kan ook en goed laten afronden.

Maar..........als het idd door het land komt, heeft het allemaal geen zin. De paarden hier staan dus inmiddels allemaal op blote voeten (incl een chronisch hoefprobleem).

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 12:18

ziggy_janet schreef:
In welke regio woon jij?

lees even het topic terug....

wat betreft blootvoets.. lees ook het topic terug! ivm moeten stiften draaien op sgw zal ik toch ijzers nodig hebben

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 12:28

nelis schreef:
ziggy_janet schreef:
In welke regio woon jij?

lees even het topic terug....

wat betreft blootvoets.. lees ook het topic terug! ivm moeten stiften draaien op sgw zal ik toch ijzers nodig hebben

In marquis hoefschoenen kan je ook stiften draaien. Andere merken weet ik niet.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 12:40

tamary schreef:
In marquis hoefschoenen kan je ook stiften draaien. Andere merken weet ik niet.

en houden deze ook in zwaar werk als een sgw?

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 12:46

Ik zou gewoon eens aan de smid vragen de takken te verkorten, dan is aftrappen erg lastig aangezien ze dan ook op haar eigen voet zou moeten staan en bijna geen enkel paard doet dit.
Anders evt het achterijzer wat verder terug leggen en de teen wat rond houden, dat geeft ook nog wat ruimte.

Succes

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 12:50

ik jheb ook een merrie die altijd en eeuwig haar ijzers kwijt was en door spring schoenen mok kreeg.
Mijn hoiefsmid heeft nu de takken verkort en meer naar binnen gedraaid. Ook zet hij ze passend onder en niet ruim. hij maakt ze overal mooi rond, dat ze er van afglijd als ze met haar voor voet op het andere voor ijzer gaat staan. Ook heb ik springschoenen met bond om het randje, voor de rest zijn ze gewoon van rubber. Dit gaat super, ben er eigelijk nooit meer een kwijt! Ze heeft trouwens achter geen ijzers meer, dit helpt ook

starremans

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 12:53

mijn paard heeft dit ook en krijg ook van de hoefsmid te horen dat ik niet op land mag rijden...en eh ja...in het buiten seizoen niet starten zie ik niet zo zitten.
ik heb nu xxl rubberen springschoenen die je over de hoef moet trekken...ik moet af en toe een nieuwe springschoen kopen omdat er happen uit zijn, maar ik heb wel 2 euro in de maand over aan niuewe springschoenen...kijk wel uit of je paard geen wonden er van krijgt ( mijn moeders paard kreeg dat ) met mijn merrie gaat het al een jaar goed zo... Lachen

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 07:08

die van mij tikte ook steeds ze ijzers eraf, dus nu staat ie gewoon weer blootvoets Lachen

leniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 07:10

bij mij gaan de paarden ook naar binnen 's avonds en in de winter ook..
het land is te nat waardoor de hoeven nat worden/blijven..
en daarom laten de ijzers los.. dat is wat de hoefsmit mij vertelde..
dus zou ik hem/haar toch maar naar binnen halen..

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 08:15

leniejj schreef:
bij mij gaan de paarden ook naar binnen 's avonds en in de winter ook..
het land is te nat waardoor de hoeven nat worden/blijven..
en daarom laten de ijzers los.. dat is wat de hoefsmit mij vertelde..
dus zou ik hem/haar toch maar naar binnen halen..

hij staat s'nachts op stal..

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 11:02

je zegt:Mijn paard staat overdag op de wei, en sinds 2.5 week vliegen de ijzers me onder de oren.

Wat is er dan verandert sinds 2.5wk? als ie het daarvoor nooit heeft gedaan en je hebt altijd de zelfde smid, waarom zou het niet gewoon kunnen dat je smid gelijk heeft. Mensen verwachten als een paard in de zeik natte wei staat (en dat is het daar ook) dat de ijzers er nog netjes onder blijven zitten. Op het moment dat het paard in de blubber staat zuigt het het ijzer er gewoon af, als het nat is en hij slipt in het lopen/rennen trapt hij ook zo,n ijzer af.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 11:06

meredith schreef:
je zegt:Mijn paard staat overdag op de wei, en sinds 2.5 week vliegen de ijzers me onder de oren.

Wat is er dan verandert sinds 2.5wk? als ie het daarvoor nooit heeft gedaan en je hebt altijd de zelfde smid, waarom zou het niet gewoon kunnen dat je smid gelijk heeft. Mensen verwachten als een paard in de zeik natte wei staat (en dat is het daar ook) dat de ijzers er nog netjes onder blijven zitten. Op het moment dat het paard in de blubber staat zuigt het het ijzer er gewoon af, als het nat is en hij slipt in het lopen/rennen trapt hij ook zo,n ijzer af.

weet je welke wei ik sta? nee...

kan je vanaf daar beoordelen of die zuigt, blubt etc ... nee

Sinds 2.5 week heeft ie nieuwe ijzers dat is zo'n beetje het einige wat verandert is.

pffff

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 11:09

nelis schreef:
weet je welke wei ik sta? nee...

kan je vanaf daar beoordelen of die zuigt, blubt etc ... nee

Sinds 2.5 week heeft ie nieuwe ijzers dat is zo'n beetje het einige wat verandert is.

pffff

Sta je wel open voor ideeën? Alles wat er tot nu toe is aangegeven heb je wel een weerwoord op Verward

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 11:09

Ts..

Als je paard zijn ijzers eraf trapt, blijft zijn hoef dan wel mooi, of breken de stukken wand af met de nagels van het ijzer???

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 11:10

@ TS: jij opent een topic, daar komen mensen die jouw proberen te helpen met het probleem waarvoor JIJ raad vraagt.

Een béétje vriendelijker en opener wat betreft ideeën mag wel.

Wáárom probeer je niet gewoon een andere smid? Of je paard wat minder uurtjes op de wei? Probeer springschoenen gewoon eens nog een keertje, misschien krijgt hij er nu geen wondjes van? Of wat dacht je van een ander merk springschoenen?

Je kan zelf ook eerst even alle mogelijkheden bekijken voordat je bij voorbaat al op nieuwe ideeën tegen bent..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 11:11

DL_ schreef:
Of je paard wat minder uurtjes op de wei?

Lips are sealed

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 11:11

femmefatale1 schreef:
Ts..

Als je paard zijn ijzers eraf trapt, blijft zijn hoef dan wel mooi, of breken de stukken wand af met de nagels van het ijzer???

er breken elke keer stukken mee.

dus langzamerhand blijft er weinig hoef over.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 11:12

Arabesk schreef:
DL_ schreef:

Lips are sealed

Ja Arabesk, jouw mening kennen we wat dat betreft. Maar je doet het paard ook geeeeen plezier met al die losse ijzers, brokkelhoeven en wand die steeds dunner wordt omdat er steeds meer gaten in gepikt worden.. Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 11:13

@ TS, ja dan kan ik wel zeggen stop met die ijzers en neem hoefschoenen, maar dan kom je weer met zes redenen aan waarom dat niet kan. En ondertussen gaan de hoeven van je paard steeds kapotter....

Je ziet zelf maar één oplossing en dat is 'ijzers eronder', maar die zijn juist de oorzaak van jouw probleem.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 11:14

Arabesk schreef:
DL_ schreef:

Lips are sealed

En zo kan je ook uitsluiten of het niet aan de wei ligt Knipoog