Beide Griffelbeenderen gebroken in een been

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zigranta

Re: Beide Griffelbeenderen gebroken in een been

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 17:10

Is er geen mogelijkheid om de paarden om en om naar buiten te zetten?(dus 2 binnen laten blijven samen met jouw paard later deze 2 naar buiten en andere naar binnen)

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 17:58

Haar buurman en schuinoverbuurman staan in de ochtend buiten en haar dochter staat in de middag buiten, dus die ziet wel, al is Wahida wat klein om over de staldeur heen te kijken. Dus ze staat niet de hele dag alleen in het stukje van de 4 boxen waar zij woont.
Het nadeel is als ik haar zonder het gaas ervoor laat staan, dan vliegt ze echt over de staldeur heen als er maar een paard langs loopt. Het is een rare tante wat dat betreft, ze is oh zo lief voor andere paarden, mits ze niet in haar box staat of iets te eten heeft, want stel je voor dat iemand het van je af pakt en jij honger moet lijden of in de kou buiten moet slapen, hahaha

We gaan er gewoon voor, hopen dat het buurten op het erf haar voldoening geeft en hierdoor rustiger op stal staat.
En andere box is ook geen optie. In haar eigen oude box, kon ze gang, parkeerplaats en de baan op kijken, als ik haar daar in laat staan dan breekt ze de boel af. Zeker omdat ze niet buiten kan spelen met haar vriendjes, ik kan haar helaas niet met verband in de modder neer zetten, anders had ze van mij gewoon buiten mogen spelen. Maar de wond moet droog blijven.

Hou jullie op de hoogte en echt super bedankt voor het meedenken naar een passende oplossing. Alleen het nadeel is dat ik nu nog op een grote pensionstal sta, waardoor niet elke oplossing uitgevoerd kan worden.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 01:19

Die van mij is begin oktober geopereerd aan een griffelbeenbreuk,maar staat nu gelukkig thuis allemaal makkelijker dan op een pensionstal!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 06:54

welke pijnstiller heb je gekregen?
van sommige worden ze ook erg rustig,wat dan wel weer gunstig is als ze op stal moeten staan.
wel fijn dat ze er even uit mag,hopelijk gedraagt ze zich dan een beetje

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 12:58

ellepel schreef:
welke pijnstiller heb je gekregen?
van sommige worden ze ook erg rustig,wat dan wel weer gunstig is als ze op stal moeten staan.
wel fijn dat ze er even uit mag,hopelijk gedraagt ze zich dan een beetje

Ik heb Metacam mee gekregen.
Ik vermoed dat het verband gewoon niet lekker zat, hoorde gisteren dat ze niet tegen de stalwand aansloeg maar stampte op de grond. Gisteren bij het weggaan stond ze heel rustig, dus ik vermoed dat het verband geirriteerd heeft en dat op de wond gedrukt heeft waardoor ze dit gedrag heeft vertoond.
Ik mag gewoon aan dr been ( zonder verband ) komen en heb gisteren met het verband verwisselen wat druk uitgeoefend op de kogel, dit omdat de dierenarts vermoede dat het daaraan zou liggen, maar daar reageerde ze totaal niet op.

Dat ze gisteren na de bocht ze weer wat afsloot vermoed ik dat de wond aan het trekken is, wat natuurlijk een logsiche reactie is als de wond aan het genezen is. Er zit totaal nog geen rek in het weefsel, dat moet weer komen. Ze was wel weer vrolijk toen ze stil stond en reageerde weer normaal. De bocht die we moeten maken is helaas links om, heb de bocht zo ruim mogelijk gemaakt voor dr.

Hou jullie op de hoogte. Vanavond helaas een kort bezoekje ivm verjaardag, maar morgen ben ik lekker de hele middag om met haar te tutten en te knuffelen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 16:15

het kan ook flink gaan jeuken onder verband,weet niet of je zelf wel es iets hebt om gehad?
zeker als het warm word gaat het jeuken...zou heel goed kunnen dat ze daarom staat te stampen.

metacam is wel de meest gebruikte pijnstiller,werkt ook ontstekingsremmend he?
mijn pony heeft het toen met de griffelbeenbreuk ook gehad, meende dat dat toen een week was en daarna moest ik stoppen

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 17:56

Klopt van die metacam, alleen die durfde ik niet te geven, omdat ze dan niks meer voelt.

Zelf heb ik vroeger ooit gips gehad, alleen kan ik me daar zelfs niks meer van herrinneren, maar kan heel goed voorstellen dat het gaat jeuken.

Ik heb nog voor een verschoning verband liggen, dus kan als het moet het weekend nog een keer verschonen. Alleen vind ik het raar dat zoals gisteren er weer 3 dagen langer verband voorgeschreven wordt. Want na het verband moet ze nog een goede maand met stalbandages en onderlappen om staan.
Die ik trouwens wel elke dag opnieuw aanleg, zodat ze elke keer een schone onderlap heeft.
Heb van die lange onderlappen gekocht, zonder ribbels erin.

En de verhuizing die gepland staat voor de 27e wordt aan de hand gedaan, aangezien ik madam niet meer in de trailer krijg en ook niet meer wil hebben, maar dan pak ik haar wel goed in de bandages. is maar ongeveer 15 minuten lopen, dus ben er zo.

Nicam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 18:41

Vandaag stond ze heerlijk rustig in haar box te knabbelen.....Wahida nog even geknuffeld....Wat een heerlijke pony's heb je toch......

Liefs Nicolette

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 23:32

dank je nicam, ben ook zeer blij met me beide dames.
Donna haar verband is vandaag weer vervangen voor een nieuw exemplaar.

Gelijk maar een foto gemaakt van de wond.

Afbeelding
Foto is niet van super kwalitiet, me spiegelreflexcamera heeft een ongelukje gehad en is mometeel buiten gebruik, dus maar foto met me mobiel gemaakt.

tot Dinsdag - woensdag blijft dit verband zitten en dan wordt het verband ingeruild voor de stalbandage met onderlap. En dan langzaam steeds wat meer gaan stappen.

Vanmiddag is ze twee keer uit dr box geweest, 2 keer een rondje erf gehad, met regelmaat een rustpauze , alleen vond Donna dat onzin, want die stapte echt rap door. Maar toch maar eventjes de komende weken zeer rustig aan doen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 11:19

Zo,dat ziet er keurig uit hoor. Gelukkig dat de revalidatie zo goed gaat. Succes.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 11:22

Omdat we tegenwoordig een speciale benenafdeling hebben verplaats ik dit topic even naar BEH.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 11:23

Mijn verzorghaf had ook haar griffelbeen op 2 plaatsen gebroken eind zomer. Ze is hieraan ook geopereerd en ze loopt nu weer helemaal zuiver en word weer volop bereden (was ook sneller dan wij verwachten iig) mocht je vragen hebben :P Heel veel succes met het herstel!

kepo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 17:04

Mijn paard had ook haar griffelbeen gebroken gehad en moest ook geopereerd worden en ze moest 6 weken op de kliniek blijven want haar wond wou maar niet genezen.
Bij haar was het hele griffelbeen gebroken (zie profiel daar staat een foto van haar griffelbeen die ik mee kreeg) en na 8 maanden was ze weer de oude en haar been is gelukkig nog steeds goed :D

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 22:29

@lifaya, het verhaal van jouw verzorghaf ken ik. Heb al veel info weg gehaald bij de eigenaar.

@kepo , daar zit je ook niet op de te wachten als je je paardje wegbrengt voor een operatie dat je haar 6 weken later pas weer kan ophalen, ik vond 6 dagen al lang zat.

Bij Donna doen we rustig aan. Omdat het in augustus 2008 gebroken is en haar pas in december dit jaar hebben kunnen laten helpen, ivm dracht en daarna veulen aan de voet. Zijn de gebroken stukjes ingecapseld, en de tweede breuk is in juni 2009 gebreurt,en die was ook al ingecapseld, mede daarom doen wij zeer rustig aan.

Vanmiddag de veearts gebeld , omdat ik niet meer wist hoe nu verder met de stalbandage.
Deze moet ze de komende 5 dagen ( tot en met zondag ) 24 uur om houden, eigenwijs - ik leg hem elke dag opnieuw aan, zodat de huid er onder even kan ademen als ik aan het poetsen ben.
Het stappen mogen we nu gaan uitbreiden, we zijn begonnen met 3 rondjes op het erf, nog geen 2 minuten, dus een mooi beginnetje, je moet ergens beginnen.
Na de 5 dagen, moet ze alleen in de nacht de stalbandage om en overdag en met het stappen zonder. Dit voor ongeveer 2 weken
Daarna mag hij ook snachts af, we zitten dan ongeveer in de 1e volle week van januari - allemaal theoretisch he -
Dan mag ik er ondertussen weer op, als haar been weer dik wordt, dan snachts de stalbandage weer om.

Ik weet nog niet hoe ik het in het vat ga gieten, ivm de verhuizing naar de nieuwe stal, de 27e. We zien wel hoe het allemaal verloopt.