wie heeft er hoefijzers en wie niet ?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hoefijzers ja of nee?

Ja
103 (40%)
Nee
149 (59%)

Totaal aantal stemmen: 252

BabyBell

Re: wie heeft er hoefijzers en wie niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 12:02

Mijn paardje stond, staat en zal ook nooit op ijzers staan als er een weg omheen te vinden is. Ik rij dressuur, af en toe een sprongetje, vaak buiten stappen en draven en veel over steentjes e.d. Ze staat overdag op het land, snachts op stal. Ben ook van plan wedstrijden te gaan rijden.. zonder ijzers. Waarom niet?

schimmelmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 12:16

mijnes staad ook nog zonder ijzers, heeft zo'n fijne hoeve dat de hoefsmid maar 3x in het jaar komt en er dan een vijltje langs haalt meer niet. maar mischien gaat ze van de zomer wel op ijzers als het niet meer gaat met het springen! houd het natuurlijk liever zo want dat scheeld wel in de koste. ze stond trouwens rond om op ijzers toen ze bij mij kwam.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 19:58

dolor schreef:
eh, ijzers? Knipoog nee, geintje. tuurlijk zonder ijzers. maar nu wil ik wel de koelkast Haha!

Ik was eerst Clown (en ik wil 'm niet hahah weet wat erin zit)

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 10:36

[quote="Dani62]Je paard heeft geen ijzers nodig, jij hebt ijzers nodig.

Mocht ik in zo'n positie komen te staan zou ik er persoonlijk voor kiezen mezelf wat minder egoïstisch op te stellen en voor het welzijn van mijn paard te kiezen.[/quote]

Bij gebrek aan een reactie op mijn post, reageer ik maar hierop. Clown

Er zijn nou eenmaal gevallen waarbij een ijzer een uitkomst biedt voor een paard. Het bewijs heb ik op stal staan. Dat jij je paard no matter what nooit op ijzers zou zetten, dat is pas egoïstisch. Dan kies je dus niet voor het welzijn van je paard, maar voor jouw persoonlijke voorkeur.

Als je werkelijk met het welzijn van je paard in je achterhoofd keuzes zou maken, zou je niet bij voorbaat al mogelijkheden en eventuele oplossingen wegstrepen, puur omdat jij daar niet in gelooft.

PandorJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 10:38

Nee mijn pony staat niet op ijzers , hij heeft ze niet nodig.Lachen

Lennek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 10:39

In van mijn haflingers staat nu al ongeveer 7 jaar op ijzers maar hij heeft het ook echt nodig.
En mijn andere haflinger die staat er nu ongeveer 3 weken op omdat we haar aant beleren zijn voor de kar heeft ze tog ijzers nodig anders slijten haar hoefen te snel. Lachen

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 12:18

mylittlejoy schreef:
Je paard heeft geen ijzers nodig, jij hebt ijzers nodig.
Mocht ik in zo'n positie komen te staan zou ik er persoonlijk voor kiezen mezelf wat minder egoïstisch op te stellen en voor het welzijn van mijn paard te kiezen.

Bij gebrek aan een reactie op mijn post, reageer ik maar hierop. Clown

Er zijn nou eenmaal gevallen waarbij een ijzer een uitkomst biedt voor een paard. Het bewijs heb ik op stal staan. Dat jij je paard no matter what nooit op ijzers zou zetten, dat is pas egoïstisch. Dan kies je dus niet voor het welzijn van je paard, maar voor jouw persoonlijke voorkeur.

Als je werkelijk met het welzijn van je paard in je achterhoofd keuzes zou maken, zou je niet bij voorbaat al mogelijkheden en eventuele oplossingen wegstrepen, puur omdat jij daar niet in gelooft.

Ik ben het met je eens My Little Joy.
Het NB en alles wat daaromheen hangt is natuurlijk een emotionele keuze.
Immers, wetenschappelijk gezien, heeft men nog altijd niet kunnen bewijzen dat ijzers slecht zouden kunnen zijn.
Waar de wetenschap min of meer wel uit is, is dat een bepaalde hoefvorm zeer wenselijk is/beter is.
Het is inderdaad de hoefvorm c.q. manier van bekappen die een aantal NB-ers aanhangen.
Laat ik als kunststofijzer-liefhebber, deze hoefvorm ook aanhangen Knipoog En staan mijn paarden met deze hoefvorm op hun ijzertjes. Hihi... best of both worlds..

Zolang de wetenschap er niet uit is, zijn opmerkingen als "Je paard heeft geen ijzers nodig, jij hebt ijzers nodig. Mocht ik in zo'n positie komen te staan zou ik er persoonlijk voor kiezen mezelf wat minder egoïstisch op te stellen en voor het welzijn van mijn paard te kiezen", ongegrond en onjuist.
Immers, dit soort uitspraken zijn gebaseerd op emoties en gevoelens... niet op wetenschappelijk aangetoonde bewijzen.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 13:46

Nog een aanvulling op mijn eerdere reactie, die is wellicht niet helemaal volledig.
Gedegen wetenschapplijk onderzoek zou bijv kunnen zijn:

2 groepen van elk 100 paarden van allen dezelfde leeftijd, allen hetzelfde voer, allen dezelfde leefomstandigheden, allen dezelfde training, allen dezelfde wedstrijden en allen (ongeveer) uit dezelfde bloedlijnen (familie!)

Groep 1 allen hetzelfde bekapt… maar dan zonder ijzers.
Groep 2 allen hetzelfde bekapt en beslagen.

En na 10 jaar dit volgehouden te hebben, dan nagaan welke groep significant slechter “presteerde” op hoevengebied dan de andere groep.
Dat is goed wetenschappelijk onderzoek, maar natuurlijk onmogelijk.

En zolang echt goed wetenschappelijk onderzoek helaas uitblijft… met of zonder ijzers… een waarde-oordeel in deze is onmogelijk.
En daarom, kijk goed wat het individuele paard nodig heeft.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:02

scoxxx schreef:
Zolang de wetenschap er niet uit is, zijn opmerkingen als "Je paard heeft geen ijzers nodig, jij hebt ijzers nodig. Mocht ik in zo'n positie komen te staan zou ik er persoonlijk voor kiezen mezelf wat minder egoïstisch op te stellen en voor het welzijn van mijn paard te kiezen", ongegrond en onjuist.
Immers, dit soort uitspraken zijn gebaseerd op emoties en gevoelens... niet op wetenschappelijk aangetoonde bewijzen.

Volgens mij vertelde je eerder in het topic dat je paard geen ijzers nodig had tótdat je bepaalde sportprestaties van je paard vroeg... Welke conclusie kan ik er anders uit opmaken dan dat een egoïstische keuze is? Het maakt mij verder niet uit en ik bedoel er niets mee. Ik zeg alleen dat ik zelf een toontje lager zou zingen om mijn paard op blote voeten te kunnen laten lopen.

Verder zeg ik 'ik zou er persoonlijk voor kiezen .. blabla' vervolgens reageer jij daarop met: 'het is ongegrond en onjuist'... Scheve mond Het is mijn mening en het kan daarom niet ongegrond en onjuist zíjn.

En waar is de wetenschap niet uit als ik vragen mag? Ijzers hebben een waslijst aan nadelen, dat is allang een vaststaand feit hoor.

In het verhaal van mylittlejoy kan ik me nog enigzins vinden omdat dat medische redenen betreft, maar waarom jij nu ijzers aan het verdedigen bent begrijp ik absoluut niet en al helemaal niet waarom je mijn mening ongegrond en onjuist vindt Clown .

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:50

ik niet maar mijn verzorgpaarden wel Knipoog. M.u.v. de shetlanders want die lopen niet zo veel en ook geen wedstrijden oid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 16:00

Mijn paard loopt nog bloodvoets. Het is wel een gangenpaard en er is een kleine kans dat ze in de tölt met de achterbenen gaat glijden (als deel van de gang). Dan zal ze waarschijnlijk wel ijzers moeten, asfalt is dan net een rasp voor haar voetjes. Als het niet nodig is blijft ze gewoon zonder, is wel zo goedkoop Clown .

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 16:33

Dani62 schreef:
scoxxx schreef:

Verder zeg ik 'ik zou er persoonlijk voor kiezen .. blabla' vervolgens reageer jij daarop met: 'het is ongegrond en onjuist'... Scheve mond Het is mijn mening en het kan daarom niet ongegrond en onjuist zíjn.

En waar is de wetenschap niet uit als ik vragen mag? Ijzers hebben een waslijst aan nadelen, dat is allang een vaststaand feit hoor.

In het verhaal van mylittlejoy kan ik me nog enigzins vinden omdat dat medische redenen betreft, maar waarom jij nu ijzers aan het verdedigen bent begrijp ik absoluut niet en al helemaal niet waarom je mijn mening ongegrond en onjuist vindt Clown .

Ik begrijp wat je bedoelt Dani62 Knipoog. Echter, met hetgeen je schrijft ... impliceer je dat ik en alle anderen die voor ijzers kiezen in bepaalde situaties, egoïstisch zouden zijn. En het welzijn van het desbetreffende paard op de achtergrond schuiven.
En dàt vind ik (een) ongegrond(e) en onjuist(e) uitspraak.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 18:44

Maar natuurlijk is je mening niet onjuist Haha!

LoveleyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 18:45

ik kan het van beide opzichten snappen ik ben geen voorstander van ijzers maar om medische redenen of om bijvoorbeeld wedstrijden kan ik begrijpen dat je ijzers neemt. zolang je je paard ze hoeven maar goed onderhoud maakt het niet uit.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 18:53

Zo.. in het ene topic maken ze elkaar af vanwege het wel hebben van ijzers..
en in het andere vanwege het niet hebben van ijzers..

Ik hoor natuurlijk weer nergens bij.. zucht..

Mijn paard is 7 jaar ijzerloos geweest..
toen vanwege veel buitenrijden in de stad dus op asfalt..
voorijzertje eronder..
ging altijd net wel.. net niet.. met voeten.. kon precies..
Maar dan kon ik af en toe niet buiten rijden...

Na die 7 jaar dus een voorijzertje eronder....
tot vorig jaar.. toen Sjol 10 (dus 3 jaar met alleen voorijzer.. )
vorig jaar voor het eerst achterijzertje..
Waarom.. hele week stort regen... en die zaterdag wedstrijd.. op gras..
Smid was er op vrijdag.. heeft heel lief er toen nog een ijzer onder gezet..
Werkte fantastisch...!!! op gras durfde ze nooit te lopen! vanwege uitglijden!
Nu met kalkoenen durfde ze wel!!
Is toen blijven zitten.. aangezien we gingen mennen..
Nu 3 wkn geleden.. hele zaak eronder uit laten trekken..
Ik rij momenteel geen proeven op gras..
Kwaliteit van de zomer is pet.. dus ijzerslopend..
Bevalt weer prima.. 1 nadeel...
kan nu niet uitgebreid op straat gaan mennen... Huilen

Moet zeggen blote voeten ook een stuk goedkoper dan ijzers... Haha!

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 18:56

mijn paard heeft altijd rondom op ijzers gestaan,twee jaar geleden heb ik ze er achter afgelaten,kon toen niet meer rijden vanwege mijn zwangerschap.nu staat ze alleen voor nog op ijzers,en die blijven er ook onder,zou haar echt geen plezier mee doen om die er onderuit te laten,dan zet ze geen stap meer.
het is voor haar al een ramp als ze een ijzer kwijt is.
loopt dan ook echt kreupel.
mooi als het zonder kan daar ben ik het wel mee eens,maar soms kan het gewoon niet anders.
kijk naar het belang van je paard.
dat is het belangrijkste!

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 18:58

Sjolvir schreef:

Pling Haha!

Tenzij je de ijzertjes er natuurlijk zelf onder slaat.

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 18:59

Alle paarden staan bloots voet, op mijn fjord na. Die staat rondom op ijzers. Ze staat voor de kar en anders loopt ze echt brak.

Riejanne1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 19:01

alleen voor ivm afwijkende hoefstand

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 19:03

scoxxx schreef:
Sjolvir schreef:

Pling Haha!

Tenzij je de ijzertjes er natuurlijk zelf onder slaat.

Ja, maar dan krijgen we weer het verhaal van schoenmaker blijf bij je leest..
En mijn leest is niet smid... De jouwe misschien wel...

Ik heb overigens ooit keurig leren bekappen..
Alleen wegens gebrek aan ervaring..
Laat ik dat ook lekker door de smid doen.. die is zo klaar... en ik doe er lang! over..
Bovendien vind mijn lijf me niet aardig als ik dat wel doe..
Vooral met die beton voeten van mijn pony..
Daar kom je met een kapmes wel ergens..
maar met een rennet..helemaal nergens..

Gelukkig kan ik weer andere dingen zelf..
die me niets kosten..
Bij mijn pony.... Haha!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 19:13

Mijn paardje staat sinds kort op een ijzertje voor.
Zijn voeten waren erg ongelijk, en we kregen ze met alleen bekappen niet beter, dus hebben we besloten om em op een ijzer te zetten. Zo heb je er meer controle op.

LV stond erg plat, en zijn verzenen waren ook ondergeschoven. RV stond vrij steil, en doordat hij schraapt met voeren verbeterde dit niet.

Dus een ijzertje om de slijtage door het schrapen tegen te gaan, en em zo weer in de 'normale' stand terug te zetten.. en om bij de andere voet wat verzenen te gaan kweken zodat deze wat steiler komt, ook richting 'normaal'. We zijn nu een paar maanden verder, en zijn voeten zijn nu bijna gelijk.
Overigens gaat het hier om een jong dier wat nog niets doet, en waar het zeer langzaam veranderen van stand nog enigzins geoorloofd is..

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 19:17

Lekker zonder ijzers, heeft goede hoeven dus waarom zou ik er een ijzer onder zetten.

Mocht er in de toekomst iets zijn waardoor hij op ijzer moet komen te staan dan doe ik dit maar anders hoeft het voor mij niet.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 08:59

Ik heb ijzers zat. Op het moment alleen niet onder mijn eigen pony's.

Heb net maandag de ijzers onder de enige waar ze onder zaten weer onder vandaan gehaald.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 09:03

Mijn paard wordt al jaren natuurlijk bekapt. Geen hoefijzers nodig, ze groeien zelfs keihard tegenwoordig. Lachen

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 09:14

Ik heb geen ja of nee gekozen. Ik heb paarden met en paarden zonder ijzers. Een van de paarden heeft ijzers omdat zn stand gecorrigeerd moest worden en met ijzers loopt hij gewoon beter.
Ander heeft aluminium ijzers ivm barrel race wedstrijden.
En de andere heeft geen ijzers want die doet het zo ook prima Lachen
Is afhankelijk van het paard vind ik en meestal ook van wat je met het paard doet.