Korte hoeven, wat te doen? (Incl. foto's)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aerdenhout1

Re: Korte hoeven, wat te doen? (Incl. foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 20:02

opala schreef:
Joto schreef:
oe pijnlijk, spijt me zeer maar dit wil ik even zeggen: Wat een prutser. Maar goed je bent nu nog wel even een paar maanden zoet, even laten rusten is inderdaad het beste, kunnen de hoeven weer lekker groeien (groeien harder in de zomer dan winter),

Ik denk dat het niet te wijten is aan de bekapper. Een heel zwakke hoefwand maak je niet gezond met één bekapping. Zwakte van de hoefwand creëer je met de tijd, met diezelfde tijd zal het moeten helen.

Wel degelijk een grote prutser! In 9 weken steeds meer van een voet afhalen waar al niets aanzit, noem ik ook een prutser. Een goede hoefsmid ziet in een oogopslag hoe een hoef in elkaar zit! IK zou er lekker ijzers onder laten slaan en dan na een paar weken als de hoef is aangegroeid weer eens proberen zonder.
In die tussen tijd zijn er genoeg suplementen in de handel om de hoef een beetje te helpen groeien en harder te worden.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 20:06

Ijzer eronder is geen optie aangezien er geen nagels meer ingeslagen kunnen worden...

joeysgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 20:14

Mijn verzorgpaard heeft al bijna zijn hele leven last van brokkelhoeven, dit komt voornamelijk voor in de zomer wanneer het erg lang droog is. Joey staat ook 24/7 op het land, maar ik rijd bijna nog elke dag met hem, maar dan wel voornamelijk in de rijbak of in het weiland.

Hij krijgt ook een supplement van biotine, zink, ijzer en msn of msm. zo'n supplement werkt eigenlijk alleen als je het het hele jaar voert.

Persoonlijk heb ik niet zo'n goede ervaring met laurierzalf maar dit is per paard natuurlijk verschillend.
Beweging is wel belangrijk maar liever niet op een harde ondergrond.
Oh en als die verder brokkelt pas dan zeker op voor scheuren! Vooral in de buurt van de witte lijn van de hoef want dit is eigenlijk het leven van de hoef.

succes Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 21:18

aerdenhout1 schreef:
Wel degelijk een grote prutser! In 9 weken steeds meer van een voet afhalen waar al niets aanzit, noem ik ook een prutser. Een goede hoefsmid ziet in een oogopslag hoe een hoef in elkaar zit! IK zou er lekker ijzers onder laten slaan en dan na een paar weken als de hoef is aangegroeid weer eens proberen zonder.
In die tussen tijd zijn er genoeg suplementen in de handel om de hoef een beetje te helpen groeien en harder te worden.

Deze hoeven zijn niet te kort, maar eerder te lang, niet veel, maar wel genoeg om ze te doen brokkelen.

De hoefwand steekt uit t.o.v. de zool en is dus dragend geworden waar ie niet voor bedoeld is.

Iedereen roept nu oh en ah wat vreselijk, maar TB bekapte hoeven zien er minstens net zo vaak zo brokkelig uit.

Na drie weken is de hoefwand al weer meer dan een halve cm gegroeid! Daarom is het dus belangrijk dat uiteindelijk ook de eigenaar zelf leert onderhouden tussentijds. Zeker in de zomer groeien de hoeven zo hard dat ze zonder tussentijds bekappen gaan brokkelen.

De hoefwand loopt ook niet in een rechte lijn van voren en opzij gezien, wat betekent dat de witte lijn verbreed is en dus is de hoef nog niet optimaal gezond.

Een goede mustangroll aanbrengen in deze hoef is de oplossing en de hoefwand niet meer dragend laten zijn. De scheuren en brokkels zijn na het aanbrengen van de mustangroll niet eens meer te zien, durf ik te wedden Knipoog

Toch maar weer even je bekapper bellen.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 05-08-08 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 21:25

Maar aan de voorkant heeft ie geen hoefwand meer over. Die steekt daar echt niet uit. Of heb ik het mis?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 21:27

_Nelleke_ schreef:
Maar aan de voorkant heeft ie geen hoefwand meer over. Die steekt daar echt niet uit. Of heb ik het mis?

de gepigmenteerde hoefwand is daar afgebrokkeld en de ongepigmenteerde staat er nog, dus er is niet zo heel veel aan de hand. Een mustangroll maak je ook tot in de de ongepigmenteerde hoefwand, dus de gepigmenteerde had in de mustangroll toch al moeten worden weggevijld.

Wat is kort?

Afbeelding

We zijn gewend aan een beeld van te lánge hoeven.

Afbeelding

Deze zijn ook van een prima lengte Ja bij deze hoef zie je ook goed de mustangroll. (even geleend van singasong)

de hoeven van mijn paard zijn nóg korter, maar dat komt omdat hij al jaren NB bekapt wordt, altijd buiten staat en veel beweging krijgt. Het hoefbeen zit hoog in de hoef en daardoor wordt de hoef kort en stevig.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 21:30

Arabesk schreef:
aerdenhout1 schreef:

Deze hoeven zijn niet te kort, maar eerder te lang, niet veel, maar wel genoeg om ze te doen brokkelen.

De hoefwand steekt uit t.o.v. de zool en is dus dragend geworden waar ie niet voor bedoeld is.

Iedereen roept nu oh en ah wat vreselijk, maar TB bekapte hoeven zien er minstens net zo vaak zo brokkelig uit.

Na drie weken is de hoefwand al weer meer dan een halve cm gegroeid! Daarom is het dus belangrijk dat uiteindelijk ook de eigenaar zelf leert onderhouden tussentijds. Zeker in de zomer groeien de hoeven zo hard dat ze zonder tussentijds bekappen gaan brokkelen.

De hoefwand loopt ook niet in een rechte lijn van voren en opzij gezien, wat betekent dat de witte lijn verbreed is en dus is de hoef nog niet optimaal gezond.

Een goede mustangroll aanbrengen in deze hoef is de oplossing en de hoefwand niet meer dragend laten zijn. De scheuren en brokkels zijn na het aanbrengen van de mustangroll niet eens meer te zien, durf ik te wedden Knipoog

deze hoeven te lang????ik geloof dat ik het nu niet meer begrijp.....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 21:37

Zie je het verschil? Aan de onderkant kan er weinig meer af aan de toon, maar de gepigmenteerde hoefwand is te lang, omdat de mustangroll niet is aangebracht (?) of alweer is uitgegroeid.
Afbeelding
Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 21:39

ja ik zie het verschil....een paar centimeter

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 21:40

geerke schreef:
ja ik zie het verschil....een paar centimeter

2 mm kan al voldoende zijn om de flinters eraf te laten springen!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 21:40

Lees nu een paar keer dat je hoefschoenen te hoog/lang vindt.

Vroeger heb ik een poosje met schoenen gereden. Mijn Haffie had toen geen goede hoeven en had platvoeten. De kroonrand was dus heel dicht bij de grond.

Ik heb toen Dallmer schoenen voor hem gekocht. Hiervan kun je met een stanley mes heel makkelijk de wand inkorten. Knipoog

http://www.dallmer.de
Zoek onder Clogs.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 21:43

maar je kunt van deze hoef toch niets meer afhalen?
misschien de wand breken maar meer ook niet,maar goed ik heb geen verstand van nb,maar ik denk dat onder de nb'rs ook beun de hazen zitten,en dat is deze geweest ben ik bang....

_lieffie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 21:43

dit is wel groot, inderdaad met rust op laten lossen en een andere smid. persoonlijk vind ik dit een echte prutser!

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 21:46

Arabesk schreef:
aerdenhout1 schreef:

6 centimeter te lang?!?!?!
en waarom loopt het dier volgens jou dan gevoelig?

ik vind dit echt schrikbarend eigenlijk,zo zie je maar weer dat niet elk paard natuurlijk bekapt kan worden,en niet elk paard zonder hoefbescherming(ijzers,dan wel hoefschoenen) kan.
ik vind de foto van zijaanzicht benen ook niet prettig om naar te kijken,ik vind hem "pijnlijk" staan.
mijn tips:biotine voeren(kan ook door een beetje zemelen,worden ze niet zo snel dik van),enkele malen per week laurierzalf op de kroonranden smeren,GEEN hoefvet omdat dit water vasthoud wat in de hoef zit maar water afstoot wat van buitenaf in de hoef zou kunnen komen.
voorlopig absoluut niet over straat!en ik weet niet wat voor zand er in de bak ligt,maar sommige paardenvoeten slijten zelfs daar al van.
echt meid,ik hoop dat je een fatsoenlijke traditioneel bekapper laat komen.
en ook korte voeten kunnen brokkelen!

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 21:49

Mijn pony heeft nu nog een wat korte maar acceptabele voet. Precies een week geleden door de smit gedaan en tot gisteren op een ijzer gestaan.
Zijn voorvoet was daarnet aan de toonkant ongeveer 9 cm lang.

Hoe kort ze precies waren toen ik me op 17 juli bij de kliniek meldde omdat het een probleem werd weet ik niet, maar echt niet 3cm korter. Mijn Haf is maar 143 cm hoog en geen zwaar type. Heeft van zich zelf gewoon kleine voeten.

Als de DA en de smit (en ik zei de gek) de hoeven van mijn pony toen al te kort vonden.........

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 21:51

Citaat:
Denk inmiddels ook dat er meer achter zit dan ik in eerste instantie dacht. Voeding in zijn verleden of iets dergelijks. Of dat ie hard is gegroeid en dat zijn hoeven daarom wat meer te belasten krijgen in 1x. Tel daarbij het fietsen, anders bekappen en bakwerk op en je krijgt dit. Denk ik...

Dit schreef ik in een HK-topic. Zijn hoeven zijn duidelijk (nog) niet gezond. Maar ik kan jullie met zekerheid zeggen dat deze bekapper geen prutser is. Geen beunhaas die met een 1-dagscursus denkt alle paarden te kunnen bekappen. Dat idee wil ik de wereld ook niet in helpen.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 21:51

@ sosha: wat heeft dat met het verhaal van ts te maken?
dit dier staat pijnlijk,loopt pijnlijk en de hoeven worden telkens weer ingekort vanwege het brokkelen...nog even en het dier houd geen voet over.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 21:52

@ ts: sommige paarden kunnen nu eenmaal niet blootsvoets...

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 21:53

@ timilon;

iemand hier suggereerd dat de hoeven op de foto van ts te lang zouden zijn. Ik geef aan waarom ik denk van niet.
Laatst bijgewerkt door Sosha op 05-08-08 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 21:55

Ohkee, even ter verduidelijking. In het land en in de bak loopt ie dus niet gevoelig. Echter op het verharde dus wel.

@ Timilon: Waar maak je uit op dat hij gevoelig staat? Hij staat zo o-benig een soort van. Bedoel je dat? Want dat is gewoon zijn beenstand, zo stond ie ook al toen ie niet NB werd. DA heeft tijdens aankoopkeuring bekeken maar vond het geen probleem.

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 22:34

Ik kreeg toen de tijd overigens ook de tip van mr Smit om zooltjes in de hoefschoen te maken zodat de hoef iets hoger in de schoen kwam te zitten.
Dit was een tip omdat mijn paardje erge schuurplekken kreeg van die schoenen.

Misschien iets om tijdelijk te doen bij de hoefschoenen die je nu hebt....

En manen vet heb ik ook een tijdje geprobeerd, maar bij mijn pony heeft het niet geholpen. Tenminste niet genoeg!
En omdat het lichaamseigen vet is schijnt dit juist goed te zijn voor de paarden hoeven. Het word echt opgenomen.

Wat ook funest is is dit weer, nat droog nat droog....! Ik zie dan ook echt dat mijn paardje dr hoeven meer scheuren dan wanneer het of droog of nat is. Maar niet en en!
En op het land schijnt ook slecht te kunnen zijn. Het land kan erg zuur zijn wat de hoeven ook aantast! Wij stonden op veen grond dat schijnt slecht te wezen heb ik gehoord van de smid.
Mijn hoefsmid zei ook tegen het voorjaar, nou daar gaan de hoeven weer als ze straks weer 24/7 het land op gaan. Omdat ze dan constand in de blubber staan maakt het de hoeven erg week en zacht.

En zoals ik al in mn pm zei Kerabol is echt super goed spul, het is vloeibaar dus makkelijk te voeren op een pavoblok. En via de dierenarts te halen en niet zo. Dus ik neem aan dat het dan wel wat beter is als dat was zo via de winkel te koop is.

(je kan het kopen in alphen bij de dierenarts kuilboer) Ik zelf haal het gewoon hier in Leiderdorp bij de dierenarts die besteld het speciaal voor mij Haha!

annemarieke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 22:50

timilon schreef:
6 centimeter te lang?!?!?!
en waarom loopt het dier volgens jou dan gevoelig?

ik vind dit echt schrikbarend eigenlijk,zo zie je maar weer dat niet elk paard natuurlijk bekapt kan worden,en niet elk paard zonder hoefbescherming(ijzers,dan wel hoefschoenen) kan.
ik vind de foto van zijaanzicht benen ook niet prettig om naar te kijken,ik vind hem "pijnlijk" staan.
mijn tips:biotine voeren(kan ook door een beetje zemelen,worden ze niet zo snel dik van),enkele malen per week laurierzalf op de kroonranden smeren,GEEN hoefvet omdat dit water vasthoud wat in de hoef zit maar water afstoot wat van buitenaf in de hoef zou kunnen komen.
voorlopig absoluut niet over straat!en ik weet niet wat voor zand er in de bak ligt,maar sommige paardenvoeten slijten zelfs daar al van.
echt meid,ik hoop dat je een fatsoenlijke traditioneel bekapper laat komen.
en ook korte voeten kunnen brokkelen!

OK dan! Ben het 100% met je eens!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 23:00

ik ben het met arabesk eens hoor.. als je het mij vraagt is iedereen die hier nu reageert met shoking veels te kort.. gewent aan een té lange hoef! en denken ze maar 'meteen' dat dit te kort is en dus slecht!

Kort hoeft dus helemaal niet slecht te zijn en dit is dus niet te kort Knipoog de hoeven van je paard hebben denk ik gewoon even tijd nodig om te 'wennen/veranderen'

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 23:10

@ sosha,ow,daar heb ik overheen gelezen.ik geloof dat wi jwel op 1 lijn zitten dan.
@ts: hij staat toontreden en hol in de knieën,en ik vind het er "strak" uitzien.
en dat hij op het harde dus gevoelig loopt is sowieso niet goed!een paard hoort niet gevoelig te lopen na bekappen of na beslaan.

@ maartje: een voet kan wel degelijk TE kort zijn,jouw nagels kunnen toch ook TE kort zijn waardoor het gevoelig is?
en hoeven hebben tijd nodig inderdaad,maar een paard dat gevoelig loopt kan niet makkelijk wennen.
ik zou de hoeven liever iets langer zien(hij heeft op ijzers gestaan toch,ts?) en dan stukje bij beetje natuurlijker gaan bekappen.dat is een kwestie van wennen,niet in 1x de voetstand veranderen(want naar mijn weten is dat het doel van nb,de verzenen zo laag mogelijk en de toon kort met een "mustangrol")

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 23:13

ik zeg ook niet dat ze niet te kort kunnen zijn. Maar mensen zeggen te snel dat ze daadwerkelijk te kort zijn omdat ze gewoon niet beter weten en te lange hoeven gewent zijn. En niet dat ik me zo verdiept hebt in NB maar volgens mij is jouw beeld daarover toch ook niet helemaal juist. De verzenen zo laag mogelijk en de toon kort met een mustangrol.. tenminste.. niet in 1 keer.

En de meesten mensen slaan er dan maar ijzers onder en pakken het probleem wel aan maar niet de oorzaak!