zenuwsnede

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjoyceje

Re: zenuwsnede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 16:03

Lovely, waarom zit je Poes telkens op te stoken? Daar heeft TS dus echt niks aan. Je berichten voegen nu niet bepaald iets toe aan dit topic.

snater

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 16:05

Zammie schreef:
Lovely schreef:
Zenuwen hoeven ook niet meer aan te groeien, dat heb ik zelf in mijn been en op een deel van mijn huid. Het blijft een beetje een raar gevoel, zo gevoelloos.

Voor mij zijn er aan zenuwsnedes geen voordelen. Als het een voordeel wilt noemen dat je als eigenaar je schuldgevoel kunt sussen omdat je paard weer 'blij' in de wei staat? Ja dan is dat een zogezegd voordeel. Maar voor het paard niet hoor.

Nogmaals: heb jij zelf al eens met zo'n pijn rondgelopen? En dan moeten wij mensen dus ook maar een spuitje? Terwijl het met een ingreep pijnloos door het leven kan gaan? Met als doel: grasmaaier...

Zammie: kan jij dan garanderen dat het paard van de TS na een zenuwsnede pijnvrij door het leven zal gaan?

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 16:07

Lowara: Wie heeft bij jouw paard destijds de operatie uitgevoerd? Ben hier benieuwd naar omdat ik bij je in de buurt woon Lachen
Ik ben bij Jan Greve geweest.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 16:27

Ja snater... die van mij had geen pijn meer... als je je een beetje verdiept in je paard, dan ken je hem/haar door en door en dus ook als het paard pijn heeft of geen pijn. Je kunt het trouwens ook gewoonweg aan het lopen zien. De hoeven worden weer normaal belast na operatie. Zegt toch genoeg Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 16:28

Sjoyceje schreef:
Lovely, waarom zit je Poes telkens op te stoken? Daar heeft TS dus echt niks aan. Je berichten voegen nu niet bepaald iets toe aan dit topic.

Ja dat doen ze wel hoor, het probleem is meer dat je niet wilt lezen wat er staat Lachen.
Zo vraag ik me ook dit topic lang af of TS het straks echt kan laten om er weer op te kruipen als het paard ogenschijnlijk weer goed loopt. Ogenschijnlijk, want de aandoening wordt alleen maar erger, alleen het symptoom pijn is weggehaald.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 16:34

Dan zou ik toch maar eens met een goede paarden DA hierover praten lovely... Het is eerder andersom, het paard krijgt juist doordat het de benen weer normaal belast een betere doorbloeding in de hoef en het hoefmechanisme zal hierdoor ook weer normaal gaan functioneren. De meesten met HKO krijgen door de manier van ontlasten van de pijnlijke plek in de hoef een stijle, nauwe hoef en dit zal na de operatie langzaam maar zeker weer normaal worden...De HKO is een beschadiging van het hoefkatrol en deze zal niet herstellen, maar de ontsteking door het normale belasten zal echt minder worden in de loop van de tijd...

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 18:43

Ik heb net 3 pagina's gelezen en ik heb maar 1 gedachte: WAT EEN NARE DISCUSSIE!

Als je het verhaal van TS leest dan kun je volgens mij alleen maar concluderen dat ze het beste met haar paard voor heeft. Tuurlijk, het is een zware ingreep, met een 50/50 kans dat het niet aanslaat. Maar dan heb je in ieder geval alles geprobeerd, in laten slapen kan altijd nog.
Buitenstaanders kunnen hier ook niet over beslissen, pas als je zelf en je paard in zo'n situatie zitten weet je wat je gaat/moet doen.

TS: veel succes, wanneer gaat het gebeuren (of heb ik daar over heen gelezen)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 19:14

Zammie, de ontsteking is ontstaan door de beschadiging van de hoefkatrol en zolang je dat been blijft belasten zal die ontsteking niet over gaan, maar je maakt de pees en slijmbeurs langzaam maar zeker steeds kapotter. Dat is iets wat je mee moet nemen in je plaatje en niet alleen maar kijken naar het plaatje alsof het paard geen pijn meer heeft. Een goede en eerlijke arts zal je het hele plaatje schetsen en niet alleen vertellen dat de pijn weg kan zijn en klaar is kees.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 19:19

dan zou ik maar eens voor de aardigheid kijken op hoofcare.nl... daar staat het ook op en zo heeft mijn uiterst bekwame DA het destijds ook uitgelegd. Dus een bekwame DA heeft er minder verstand van als jij?

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 19:27

Als jij vind dat je hier goed aan doet dan moet je de ingreep gewoon laten uitvoeren.
Als je paard dan weer pijnvrij kan genieten dan is het toch een juiste beslissing geweest.
Mocht dit echter niet het geval zijn na de ingreep dan heb je het in ieder geval geprobeerd.
Sterkte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 19:29

Dat ging waarschijnlijk niet over het paard van TS waar het proces al zolang aan de gang is?
Het is mij bekend dat het uitvoeren van zenuwsnedes aan de orde van de dag is en dat het bij heel veel paarden gedaan wordt die er nadien nog een tijd vrolijk mee doorlopen. Feit blijft echter dat de aandoening er niet van geneest en dat is ook iets om rekening mee te houden in het totale plaatje.
Verder wens ik TS er erg veel succes mee, ik hoop dat ze hiermee krijgt wat ze wil.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 19:38

Bij mijn paard is de operatie ongeveer 1 a 1,5 jaar nadat HKO was vastgesteld uitgevoerd. Geen idee of dat verschil maakt. Vind absoluut niet dat zo'n paard weer volop belast moet worden, maar ik deed het ook omdat het paard nog erg jong was en zoveel levensvreugde had met de kleine dingetjes die hij gewoonweg verdiende. Ging mij dus om pijnbestrijding en niet om het paard volop aan het werk te zetten. Gewoon lekker een keer door het dorp stappen was voor dit paard iets waar hij heel erg van genoot en dat was dus ook mijn bedoeling en als grasmaaier....en het was ook echt mijn maatje, dat maakte het voor mij dus een gemakkelijke keuze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 20:53

Zammie, dat is best wel vlug na de constatering en dat scheelt denk ik wel. Het paard van TS heeft al minstens 10 jaar klachten en gezien de aard van de aandoening heeft hij al die tijd toch wel in meer of mindere mate pijn gehad en was er niks aan te doen. Gezien de degeneratieve aard van de aandoening kun je verwachten dat het er na al die tijd slecht uit ziet van binnen, ik durf haast te denken dat zelfs een zenuwsnede hier niks maar aan veranderen in de zin die jij eerder uitlegde.
Wat hoofcare betreft: zij vinden het prima om paarden na een zenuwsnede weer terug te brengen in de sport en dat vind ik dus juist weer niet acceptabel. Zenuwsnede voor een tijdje op het land is best, maar daarbij moet je als eigenaar ook weer grenzen stellen, tot hoe ver ga je als de kreupelheid toch weer terugkomt na en tijdje?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 21:01

Ik ben na de ontdekking HKO meteen alles gaan doen wat er mogelijk was op het gebied van injecties, pijnstillers en beslag. ben zelfs nog ff de "natuurlijke kant" opgegaan, maar dat werd me net even te wazig allemaal. De mijne had wel 3/4-tjes op de foto's. In die tijd liet ik geen paarden keuren en paard had ik ook nog eens gekocht van een familielid. Sindsdien zijn al mijn paarden wel gekeurd. Het lag dus niet in mijn bedoeling om er weer een echt rijpaard van te maken, maar beweging is zelfs met HKO goed. (mist je dus kunt zorgen dat het paard dus die voeten weer normaal gaat belasten)Heb veel gestapt met hem in die periode en geen gekke dingen meer gedaan, maar dat vind ik niets meer als normaal. Bij mij is het ook niet van belang of ik nu wel of niet kan rijden op mijn paard(en). Is natuurlijk heel fijn als dat kan, maar als deze paarden die ik nu heb niet meer bereden kunnen worden, dan maakt me dat niets uit. ik vind ze geweldig om hoe ze zijn en rijden is leuk als het kan....

two

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 23:00

Om eerlijk te zijn had ik geen idee dat ik met mijn bericht zo een verhitte discussie zou veroorzaken en ik had mij voorgenomen om niet meer te reageren. Ik kan namelijk niet zo heel veel met de discussie. Soms doet hij mij zelfs pijn ookal vindt ik dat iedereen recht heeft op zijn of haar mening.
Ik vind het zo bijzonder als er wordt gezegd: wat als.....er bv fantoompijn ontstaat? Tja, wat als..... Daar heb ik rekening meer gehouden en als het zo is is het zo. Dan zal ik alsnog afscheid moeten nemen.
Wat als....ze toch wil rijden.Ik hou van mijn paard en ik heb haar welzijn op het oog. Ik kan van haar genieten nu ik haar weer door de wei zie rennen zoals ze (de eerste paar jaar) deed toen ik haar kocht.
Wat als.....de zenuwen weer aan groeien. Dan heb ik € 1100,- betaald voor een jaar extra met haar. € 1100,- is veel geld. Voor mij ook. Maar ik heb het er voor over en neem de gok.
Wat als...Wat als.
Dan zie ik wel weer. Maar dan ( zoals sommigen inderdaad ook al hebben gezegd in deze topic) heb ik de mogelijkheden benut waarvan ik vond dat ik ze moest benutten.

Weten jullie....ik ben bij mij paard op stal of in de wei gaan zitten en heb haar gevraagd wat ik moest doen. Gek maar waar. Een paar jaar terug leek ze te zeggen... maak je niet zo druk maar laten we genieten. En dat hebben we gedaan. Lekker de bossen in en mijn paard liep voorop als we meerderen gingen. Ook als we zwaar verkeer tegenkwamen, was zij het paard dat het lef had om er langs te gaan. Of als het bospad dood liep, dan waren wij het die samen het voortouw namen in het zoeken naar een pad door het bos.
Een paard dat zich niet goed voelt doet dit niet! Ze hoefde niet van mij. Ik zadelde haar wel op maar als zij met tegenzin van huis was gegaan om buiten te rijden dan was ik er accuut mee gestopt.

Nu zei ze tegen mij: ik wil leven maar nu doet het pijn. Ik heb zelfs nog anderen gevraagd wat hun van mijn paard vonden en iedereen zei dat het paard nog te goed is om in te laten slapen. (Behalve 1 vriendin van mij. Die is uit principe tegen een zenuwsnede. Ik kan dit dus ook niet met haar delen. Jammer maar ik snap en respecteer het wel).
In al mijn overweging ben ik blijven kijken en "luisteren" naar mijn paard.
En toen ben ik actie gaan ondernemen dmv een zenuwsnede. Eerst zo veel mogelijk er over gelezen. Meerdere hoefsmeden gevraagd. Grappig was wel dat 1 hoefsmid tegen mij zei dat hij vond dat ik niet zo moest twijfelen. Ten eerste omdat hij in de meeste gevallen alleen maar positieve dingen ziet als het wordt gedaan (omdat het de enige oplossing is) maar ook omdat het veel meer wordt gedaan als wij denken. Zelfs in de sport nog steeds, zei hij. Kortom, maak het niet zwaarder als dat het is, bedoelde hij. Tja, hij kan dan wel gelijk hebben maar het is toch niet niks om een zenuw door te snijden vindt ik.
Maar goed, alles afgewogen te hebben ben ik dus tot het besluit gekomen. Ik ben er van overtuigd dat het de beste keuze is en wij genieten samen zolang het nog kan.

Tja, en ook nu besef ik dat er op dit bericht positief en negatief gereageerd worden. Het zij zo. Weet wel dat achter elk stukje van dit verhaal weer een verhaal zit. En dat verhaal kan wel eens heel anders zijn als dat jij denkt.
Dat ik nu reageer is omdat ik vind dat ik nog iets toe te voegen had op mijn verhaal. Maar ook omdat ik vindt dat sommigen van jullie mij tekort doen in jullie antwoorden. Het lijkt soms net of het een doel op zich is geworden om mijn verhaal af te schieten. En dat is niet de insteek van mijn verhaal geweest.
Ik heb gewoon alleen willen vertellen hoe moeilijk ik het vond en vindt. En ik blijf mij kwetsbaar voelen in dit onderwerp. Ik heb namelijk voor mijn paard beslist en ik wil het goede beslissen. Of het hier om een zenuwsnede gaat of de dood.

Het zij zo.... De zenuwsnede is mijn keuze en ik draag hem samen met mijn paard.
En inderdaad, mijn paard kan niet beslissen. Die keus heeft ze nooit gehad. In geen enkel deel van haar leven. Dat hebben altijd de mensen voor haar gedaan. En nu moet ik het doen.....

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 23:49

Sjoyceje schreef:
Lowara: Wie heeft bij jouw paard destijds de operatie uitgevoerd? Ben hier benieuwd naar omdat ik bij je in de buurt woon Lachen
Ik ben bij Jan Greve geweest.

wij zijn in Oldenzaal geweest Ja
was best een flinke ingreep, ons paard moest 6 weken stalrust. nou.. kanm je verzekeren dat het met dat lijpe beest van ons geen succes was Nagelbijten / Gniffelen
is tot 2x toe in die periode over zijn staldeur gesprongen terwijl hij nog vollop in het verband zat.
maar na die 6 weken en nog een paar weken met een of ander poedertje.. absoluut nergens meer last van.
Juist in de periode erna begon het paard supergoed te lopen en zat lekker in zijn vel Ja
vandaar dat we in principe er geen spijt van hebben gehad, de operatie is immers goed gelukt, en ik weet zeker dat er vele paarden zijn waarbij het later ook goed blijft gaan.
Wij hadden alleen de pech dat dit na 1.5 jaar weer terug bij af was doordat de zenuwen terug waren gegroeid.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 07:28

@two: Ik vind dat je heel mooi omschrijft wat jij voor gevoel hebt met je paard... Beter kan een paard het volgens mij niet hebben: een baas die naar haar paard luisterd.... De toekomst is met alles onduidelijk, en ik ben zoals je nu wel al weet ook voor het pijnloos kunnen leven. Mocht 1 van mijn paarden ooit zoiets hebben en ik kwam weer voor de keus te staan, dan ging ik er ook weer voor... Ik hoop dat je ondanks alles ons hier (of in een nieuw topic) op de hoogte wilt houden, en ik wens jou en je paard alle sterkte en goede voor de toekomst.

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 12:36

Zammie schreef:
@two: Ik vind dat je heel mooi omschrijft wat jij voor gevoel hebt met je paard... Beter kan een paard het volgens mij niet hebben: een baas die naar haar paard luisterd.... De toekomst is met alles onduidelijk, en ik ben zoals je nu wel al weet ook voor het pijnloos kunnen leven. Mocht 1 van mijn paarden ooit zoiets hebben en ik kwam weer voor de keus te staan, dan ging ik er ook weer voor... Ik hoop dat je ondanks alles ons hier (of in een nieuw topic) op de hoogte wilt houden, en ik wens jou en je paard alle sterkte en goede voor de toekomst.

Ik kan niet anders dan me hierbij aansluiten Lachen

two: wanneer wordt de operatie uitgevoerd?
Je beschrijft heel goed hoe ik me destijds voelde, ik vond het ook een zeer moeilijk beslissing om te maken. Je hebt toch het gevoel dat je iets in je paard kapot laat maken, maar tegelijkertijd help je je paard hier alleen maar mee. Ook de DA's en smeden die ik geraadpleegd heb zeiden dat ik er niet zo lang over na moest denken, mijn paard was het absoluut nog waard. Maar toch is is het voor jou een hele moeilijk beslissing.

Wat ik je nog wel mee wil geven, laat van te voren de pees van je paard goed nakijken. Als de pees al heel slecht is, dan heeft een operatie namelijk ook niet zo heel veel zin meer. Gelukkig zag de pees bij mijn paard er nog goed uit, en kon de operatie uitgevoerd worden.

Lovely: het is inderdaad zo dat een paard na een zenuwsnede weer goed en pijnloos kan lopen, en hierdoor zijn benen en hoef weer op de normale wijze belast. De doorbloeding komt opgang en het hoefmechinsme zal weer beter gaan werken. Het is zelfs zo (heb ik van meerder dierenartsen gehoord) dat de hoefkatrolontsteking erg verminderd is bij paarden die een zenuwsnede hebben ondergaan.

SharaniJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 14:22

Ook ik sluit me hier bij aan.
Verder wil ik je ook nog even zeggen dat mijn paard inmiddels al ruim 6 jaar een fijn leven heeft, nadat ik een zenuwsnede heb laten doen.