Beloofde foto verslag verloop en genezing hoefkanker

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vencedor

Re: Beloofde foto verslag verloop en genezing hoefkanker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 15:16

in principe lopen ze niet kreupel op hoefkanker, tenzij het zo gaat woekeren dat de straal eerder de grond raakt dan de rest van de voet. Dus daar op steunt..

Amelii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 15:20

Zijn straal raakt niet eerder de grond. Als ik tijd heb zal ik er eens een foto van maken.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 15:28

erg interessant, zo'n verslag. Fijn dat het ook nog goed is gekomen.

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 16:07

gelukkig is het goed afgelopen met je paard. Zat er geen verband ijzer omheen? daar werkt mijn man mee als een paard hoefkanker heeft.Dan heb je er ook geen last van dat het bloed eruit stroomd.

probeer niet zelf met jodium kristallen aan de gang te gaan!!!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 21:48

ja druk verband had hij, maar onder de operatie zelf kwam er nog wel wat bloed bij kijken. En na de operatie als die b and van het been ging en het bloed weer ging stromen.

Citaat:
probeer niet zelf met jodium kristallen aan de gang te gaan!!!

Huilen van het lachen heb ik toch echt wel gedaan na duidelijke instructies van mijn DA, het
moest om de 2dagen verschoond worden..en die had niet om de 2 dagen tijd.
Wel natuurlijk met handschoenen etc..Want het is verschrikkelijke troep.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 21:58

Ik heb je foto's bekeken, vreselijk... Het resultaat is super. Kun je wat zeggen over de pijn die je paard heeft geleden tijdens de behandeling. De operatie, het bloot liggen van de voet zonder hoorn (als ik het goed begrijp?), de jodium kristallen... Ben ik erg benieuwd naar want ik ben geneigd te zeggen bij de beelden 'die moet vreselijk pijn hebben geleden' maar ik neem aan dat een DA dit niet doet als het niet humaan is voor het dier... En jijzelf het niet zou doorzetten als hij duidelijk pijn heeft.

Stephanie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 22:04

pff knap hoor, krijg je nog vrijwillig een voetje van je paard na dit alles? 1 van de paarden die ik rij heeft pas geleden een blent (blaar) in zijn hoef gehad, de DA heeft het opengemaakt en heeft het pus eruit laten lopen, wij moesten het zelf openhouden en elke dag weken in biotex, mooi niet dat meneer na het werk van de DA dat been nog optilde...

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 22:19

de dagen na de operatie, heeft hij het meeste pijn gehad. Alles is dan open en bloot.
En daarvoor kreeg hij ook pijnstillers. Hij had echter ook pijn VOOR de operatie, ik
persoonlijk had het idee dat hij wel opgelucht was eigenlijk..

Mijn grens was ook zijn gedrag, als hij sjaggie werd, ogen dof etc. Was ik er mee gestopt..

Hij heeft na de operatie er niet echt heel slecht opgelopen, hij had eerst een verband ijzer maar dat sleet te hard omdat ik veel wandelde en ik haalde daar dus elke keer heel mijn handen er aan open. Dus toen heb ik een hoefschoen besteld die over het (druk) verband heen ging. Daarmee had hij dus geen druk op zijn straal door zand etc..

Met die schoen kon hij goed uit de voeten, maar zolang de wond nog open was kon hij natuurlijk
niet in het zand. Ik heb toen heel wat KM afgelegd met hem. Ik hoefde hem nooit mee te sleuren
om te gaan wandelen, hij ging elke keer met zijn oortjes erop mee en stapte eigenlijk ook goed
door.

Het enige wat moeizaam ging was het verband verschonen toen de wond nog open was,
dat doet natuurlijk zeer. Maar ook daar had ik op den duur een tactiek voor.

RATSS het verband en gaasje eraf zo snel mogelijk. voet goed vast houden, en echt
zoals een smid op mijn been laten rusten. Wond uitspuiten, naspoelen met jodium
( auw). Jodiumkristallen die plette we fijn in zn vijzel, die strooide we over de plekken
zodat er niet hele gaten in gebeten werden maar het gelijkmatig het slechte weefsel
wegbeet. Nat gaasje erover dan werden die dingen actief, hoef opvullen met watten
zodat het op zijn plek bleef zitten. Van dat blauwe plakverband voor dieren er overheen
duketape voor de zekerheid, en schoen aan..

Die jodiumkorrels moeten zeker pijn gedaan hebben, maar ik vond niet dat hij daarop
signalen gaf waardoor ik hem pijnstillers zou moeten geven. Dat hebben we dus ook niet
gedaan alleen als we zagen dat hij heel veel op rust stond kreeg hij iets..

Het uitspoelen met jodium is in een later stadium vervangen door van dat haar van de
smid, wat ook ontsmettend werkt. Toen de hoef bijna dicht was deden we dat poeder
erin, dat haar erop en weer dicht maken. Rond die tijd mocht hij al weer gewoon lekker
los in de bak, heb er toen ook af en toe een buitenrit mee gemaakt ter afwisseling.
Enige vereiste was het meteen schoonmaken van zijn hoef na zoiets Lachen.

Verder heb ik mijn paard meer dan 6 jaar, en hij kan ontzettend kleinzerig zijn en zich
aanstellen. Maar nogmaals hierbij bleef hij super vriendelijk en vrolijk..Hij heeft geen
een keer zijn oren plat gelegd, geen een keer met zijn hoef tijden het schoonmaken uitgehaald
wat heel begrijpelijk was geweest. Elke keer even vriendelijk tegen de DA, en even
gemakkelijk met verdoven voor het operen in de hoef.

De DA zei ook dat hij maar weinig paarden tegen kwam met zon goede positieve instelling.
ik heb zelf ook voor zo veel mogelijk afwisseling en aandacht proberen te zorgen voor
hem. Dus aan de hand stappen / joggen elke keer een andere weg, aan de hand grazen.
In de bak spelen of en toe onder de man. En ik ging er 2 / 3 keer per dag heen 's ochtends
om de prenisolon te geven samen met de appelmoes waar hij elke ochtend echt op stond
te wachten. En smiddags om te wandelen of iets in die richting. En vaak savonds nog even
tutten / poetsen.

Als hij was gaan grijnzen op stal, moeilijk / gevaarlijk werd met het behandelen voor mij
of een ander. Dan was het gewoon klaar geweest...einde verhaal.

Die lijn had ik voor mijzelf al getrokken en ook besproken met de DA Lachen

Citaat:
pff knap hoor, krijg je nog vrijwillig een voetje van je paard na dit alles? 1 van de paarden die ik rij heeft pas geleden een blent (blaar) in zijn hoef gehad, de DA heeft het opengemaakt en heeft het pus eruit laten lopen, wij moesten het zelf openhouden en elke dag weken in biotex, mooi niet dat meneer na het werk van de DA dat been nog optilde...

Er is een tijdje geweest dat hij inderdaad er niet zo gemakkelijk meer meer was, en terecht natuurlijk. Dat heb ik weer goed
gekregen met belonen en gewoon vaak zijn voet optillen terwijl ik er niets mee deed. Het enige wat hij er aan over gehouden
heeft is een spastisch voetje, als hij zijn voetje geeft tilt hij hem eerst een meter de lucht in voordat hij hem rustig geeft Vork

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 21:21

We hebben zojuist een heel artikel over straalkanker geplaatst, neem er maar even de tijd voor het is "dierenartsen taal". In mijn onderschrift kun je erop klikken.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 21:31

ok interessant, er gaan inderdaad heel veel verschillende dingen over. De een zegt een fout in het immumsysteem, de ander komt het door verloop van rotstraal, weer een ander senario is dat het om een wit been ging = minder pigment en dus kwetsbaarder..Helemaal eruit zijn ze er volgens mij nog niet.

Ik schuif hem anders wel onder mijn zusjes neus die is in de leer als DA Knipoog.

Ik ga even kijken!

even een quote van de tekst alvast!
HEEL interessant..!
Citaat:
Straalkanker is een chronische, hyperplastische, exsudatieve ontsteking, die meestal aan één of twee, maar soms aan vier hoeven tegelijkertijd voorkomt (1, 5, 10, 11).

De uiteindelijke gevolgen van straalkanker zijn een ondermijning van het gezonde hoorn en de vorming van afwijkend hoorn (parakeratose). Het nieuwe afwijkende hoorn is zacht en laat makkelijk los, waarbij een stinkend en verdikt corium, bedekt met een kazig exsudaat, bloot komt te liggen. Dit weefsel bloedt snel (1, 8, 6). Naast de afwijkende verhoorning van de straal hebben de patiënten vaak een gezwollen huid in de kootholte en een verdikte kroonrand. Kreupelheid kan optreden en is waarschijnlijk afhankelijk van het stadium en de uitbreiding van de aandoening (1, 5, 8, 11).

Door de meeste auteurs wordt een infectieuze etiologie verondersteld, omdat straalkanker meestal wordt waargenomen bij een slechte stalhygiëne, onvoldoende hoefverzorging, huisvesting op modderige bodem en/of weiden op vochtig grasland (1, 4, 5, 10, 11). Ook wordt een recessieve vererving van een verhoogde gevoeligheid verondersteld, waarbij milieu-invloeden een grote rol zouden spelen (5).

Er zijn verschillende therapieën voor de behandeling van straalkanker beschreven, die alle de aandoening lokaal aanpakken, zoals: drukverbanden, lokale applicatie van medicamenten (antibiotica of speciale ‘straalkankermedicatie’) en chirurgie (het afwijkende weefsel radicaal wegsnijden tot aansluiting met gezonde pododerma is bereikt) (1, 3, 5, 8, 10, 11). Het grote aantal verschillende therapieën geeft al aan dat de therapieën niet altijd even succesvol zijn.

De prognose is op korte termijn redelijk te noemen, echter in het algemeen blijkt het percentage recidieven op lange termijn vrij hoog (31 - 45%) te zijn, met name als de kroonranden verdikt zijn (5, 8).

Citaat:
De hier beschreven casus leidde tot de verrassende hypothese dat straalkanker mogelijk een immuungemedieerde aandoening is. Deze hypothese is gebaseerd op het klinische beeld en op de genezing door een prednisolon therapie.

de dingen die ik zwart heb gemaakt waren voor mijn paard van toepassing, toe dracht was niet duidelijk wel eerst rotstraal waar op niets werkte..Ik hoop natuurlijk van harte dat die van mij niet tot die 31 / 45 % gaat horen Ziek

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 21:48

er staan inderdaad veel vaktermen in, maar zoals ik het lees is het bij die pony precies gegaan zoals bij die van mij Lachen. Ook een keer geopereerd, nog een keer geopereerd en op prednison, fotos van de aangroeiende straal ziet er ook ongeveer hetzelfde uit. Een voor oordeel van mensen is vaak dat het komt door een vieze stal, dat argument is dus bij deze ook ontkrachtigd.
Dat verbandijzer heb ik ook gehad, ellende om mee te werken. Slijt wordt scherp en er komt nog plas etc door de randen, bij de hoefschoen bleef de voet schoner Lachen.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 16:17

ik heb de site ook meteen even gemaild naar mijn smid Lachen. Die was erg geinteresseerd wat ik te vertellen had Haha!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 10:35

slecht nieuws van deze kant, de foto van zijn hoef zal moeten wachten. Ik plukte hem woensdagochtend harstikke bevangen uit stal....Geheel onverwacht. Niks veranderd in beweging, voer etc. Maar het ziet er niet zo best uit op het moment

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 10:40

Jeetje randie dat schiet niet op. Ben je net blij dat zijn hoef goed is, krijg je dit weer..
Veel sterkte er mee en hopen dat alles weer goed komt Ach gut

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 10:46

Op een of andere manier is het ons niet gegund nee..En ergens gaat het ooit op houden. Zowel voor hem als voor mij fysiek en mentaal. Ik hoop dat hij er vandaag minder ellendig bij staat

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 10:46

Onwijs indrukwekkend! Hoop dat het nu goed blijft gaan met je paard!

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 10:50

Ik hoop het ook voor je dat het vandaag beter gaat, op den duur is het inderdaad niet meer te doen.

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 10:54

Jammer dat het wat slechter gaat, hopelijk is het van tijdelijke aard en knapt je paard snel op. En petje af voor jullie inspanningen en voor je stoere paard!

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 11:05

Super dat ie genezen is van hoefkanker. Hopelijk gaat z'n bevangenheid ook vlug over Lachen. Fingers crossed.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 23:46

randie schreef:
Op een of andere manier is het ons niet gegund nee..En ergens gaat het ooit op houden. Zowel voor hem als voor mij fysiek en mentaal. Ik hoop dat hij er vandaag minder ellendig bij staat

Oh god, dat is jouw paardje! Je vertelde het ook al in het Kijk-en-Vergelijk-topic. He verdikkeme, wat enorm kl*te voor je!

Ik zat nog aan je te denken. Spierbevangen was ie 2 weken geleden niet? Eveneens zonder enige aanleiding. Immers geen paardje die een 160 km of iets dergelijks loopt c.q. (te) hard werkt.

Oorzaak spierbevangenheid = verstoorde stofwisseling op spier(cel)nivo.
Oorzaak hoefbevangenheid = verstoorde stofwisseling in de dikke darmflora m.a.g. een "vergiftiging" die het kantelen van het hoefbeentje kan veroorzaken.
Overeenkomst tussen beide verschijnselen = verstoorde stofwisseling.
Ik persoonlijk zou in die hoek gaan "zoeken" naar de oplossing, zeg maar. Maar ik ben geen DA.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 20:02

Wat een gedoe dat je paard nu weer ziek is, ik kan me voorstellen dat je daar even moedeloos van wordt. Aan de andere kant: je hebt al zóveel bereikt met je paard, hier kom je ook doorheen.

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 16:19

soow, ongelooflijk!
Super gedaan, wat ziet het er goed uit!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 22:56

Ach gut wat eenn ellende weer,hoop dat het snel weer beter gaat.Is dit geen reactie op de gegeven medicijnen?
Duim voor jullie Ach gut

misszopy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 15:56

Best mensen, ik wil dit topic weer even naar voren halen omdat ik een aantal vragen heb, hopelijk tref ik meer mensen die hier ervaring mee hebben,

Het zit nl zo, ik heb een jaar geleden een paard gekocht wat aan 2 hoeven hoefkanker bleek te hebben, niet zo ernstig als het eerder vernoemde paard maar wel duidelijk hoefkanker,

In de kliniek hebben ze mijn paard onder narcose gebracht en het aangetaste deel in zijn hoef volledig weggesneden, gips eromheen en laten dichtgroeien, dit was overigens aan zn ene hoef, in die andere zat het niet zo diep dat hij ervoor onder narcose moest, dit heeft de hoefsmid zelf weg kunnen snijden en daarna zijn we zn hoeven gaan behandelen,

verbandijzers onder zn hoeven en dagelijks een speciale creme (metronidazol) op zn hoef smeren en daarop vette watten, verbandijzer weer dichtmaken. Het is heel netjes genezen (dit overigens op ong 12 weken) en tot op de dag van vandaag niet teruggekomen. Je begrijpt mijn blijdschap want ik wilde het heel erg graag proberen omdat hij nog maar 4 jaar was en zowiezo vind dat je een paard niet zomaar mag afschrijven, en er ook even bijvermelden dat deze creme voor mijn paard wonderen heeft verricht ipv andere behandelmethoden die normaal gebruikt worden bij hoefkanker!

Nu komt echter het tweede probleem, ik houd mijn paard ontzettend goed in de gaten, hij loopt overdag buiten op een verharding om vocht zoveel mogelijk te vermijden en snachts gaat hij op stal, nu in de winter gaat hij 1x in de week de wei in nadat ik n laagje hoefteer op zn hoeven gesmeerd heb om het vocht buiten te houden en uiteraard krijgt hij hiernaast ook voldoende beweging doordat ik regelmatig aangespannen met hem rijd. Op deze manier gaat het heel erg goed met hem maar ik wil graag meer voor hem, dit alles is nu bijna een jaar geleden gebeurd en vanaf van t voorjaar verhuis ik hem naar een nieuwe stal waar de paarden overdag de wei ingaan en snachts op stal. Ik gun het mijn paard zo erg om lekker dagelijks in de wei te lopen zoals het hoort, maar ik ben erg bang dat zijn hoeven weer op zullen reageren. Ik heb eraan zitten denken om hoefschoenen te laten aanmeten die hij dan aankan als hij de wei ingaat, uiteraard ook weer om klei en modder uit zn hoeven te weren, maar heb er eigenlijk geen idee van of dit een oplossing zal zijn. Zijn er misschien mensen die hier ervaring mee hebben, hoe om te gaan met een paard dat genezen is van hoefkanker?

Mvg Sophie

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 21:52

Misszopy let er op dat de hoeven niet te droog worden.
Straalkanker word niet altijd veroorzaakt door rotstraal zoals vaak gezegd. Ook heeft de hoef vocht nodig om in gezonde conditie te blijven, en een goede beweging helpen mee.
Goede hygiene van de hoeven is wel noodzakelijk, zoals bij alle paarden. Maar verder kan je paard wel op een schone wei lopen, dat hoeft geen probleem te zijn. Eventueel kan je navraag doen naar hoefschoen, mij is het toendertijd afgeraden, omdat hoefschoenen snel kunnen schuren met zand er in en hoeven ook kunnen gaan zweten.
Tegenwoordig zijn ze er al achter dat bepaalde vormen van straalkanker veroorzaakt worden door fouten in het auto-imuunsysteem (als ik het goed heb)

Hopelijk komt het bij jou paard niet meer terug.