Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Needje schreef:Zool is amper dunner, maar vertekent omdat het zo rood is rond het hoefbeen. Maar als je naar puur het hoefbeen kijkt zie je dat er in principe evenveel ruimte is.

Arabesk schreef:De sterk rode, bijna paarse kleur is het grootste verschil.
Op de foto komt de kleur minder sterk over dan in het echt, maar het verschil is evengoed wel te zien.
Beide hoeven waren even sterk bevroren bij het doorzagen.
We hebben ook nog een hoef van een flink bevangen paard doorgezaagd, maar daar heb ik nog geen foto's van. Dat komt volgende keer wel
moonprayer schreef:ohja ik zie het nu.
kan een paard wat geen steile voeten heeft ook door een keetje te kort bekapt worden wel steile hoeven krijgen?
en zo ja, is het dan ook wel weer goed te krijgen in de daarop volgende bekap beurten?
en zal zo'n paard gevoelig lopen?

Aimee schreef:moonprayer schreef:ohja ik zie het nu.
kan een paard wat geen steile voeten heeft ook door een keetje te kort bekapt worden wel steile hoeven krijgen?
en zo ja, is het dan ook wel weer goed te krijgen in de daarop volgende bekap beurten?
en zal zo'n paard gevoelig lopen?
Volgens mij moet de smid de voetas veranderen om normale voeten tot stijle voeten te maken. Als de smid dus "gewoon" te kort bekapt, wordt de voet niet stijl, want de voetas is niet veranderd.
Als de smid de voetas veranderd, terwijl die voorheen correct was, direct van smid veranderen. Die mag dan fijn correctiewerk gaan doen.
Een paard dat te kort bekapt is, zal meestal wel gevoelig lopen.
Correct me if I'm wrong
Needje schreef:Overigens zal bij verkantelen door hoefbevangenheid het hoefbeen niet meer evenwijdig lopen aan de hoefwand.
Iets wat een stijle voet wel doet.
) 

Judith_VB schreef:Wat mij opvalt:
Bij de bokhoef zijn het hoefbeen, het straalbeen en het kootbeen minder ontwikkeld. Ook de verzen zijn sterk verkleind waardoor de schokdemping minder is (misschien daarom de verkleuring?)
Tevens lijkt er bij de bokhof een beetje overhoef te ontstaan.
De witte lijn is bij de bokhoef ook een stuk dunner.
Het hoefbeen bij de bokhoef is aan de onderkant ook anders van vorm dan bij de normale hoef. Er lijkt daar een stukje te missen tussen het hoefbeen en het straalbeen. Hierdoor zou de hoefkatrol verminderd kunnen werken.
Ik ben niet bekend met het feit dat een bokvoet gevoeliger zou zijn voor hoefbevangenheid. Dat heeft o.a. met voeding (suikers) te maken.
Een bokvoet kan erfelijk zijn of het gevolg van "verkeerd" fokken. Te lange benen veroorzaken graasvoetjes (oftewel bokvoetjes). Het goed onderhouden (=kappen) van een bokvoet is wel heel belangrijk vanwege de ongelijke belasting van het skelet (en daarmee de banden/pezen/spieren etc).
Met bekappen verwijder je geen bokhoef. Dat kun je nooit meer wegnemen. Ook belangrijk als je met een dier gaat fokken die een dergelijke hoef heeft.
Citaat:Met die laatste regel ben ik het absoluut niet eens. Toen wij onze fries gekregen had zij ook een bok/graas hoefje ...en hebben dit vanaf 5 maanden stukje bij beetje laten corrigeren.....en je ziet er totaal niets meer van (ze is nu 5 jaar)

djuno schreef:Ze worden bij ons om plm. de 8 weken bekapt...en nee het komt bij haar niet terug en daar ben ik idd erg blij mee
Een graasvoetje is vaak prima te corrigeren, uiteraard wel in kleine stapjes en liefst zo vroeg mogelijk. Arabesk schreef:De sterk rode, bijna paarse kleur is het grootste verschil.
Op de foto komt de kleur minder sterk over dan in het echt, maar het verschil is evengoed wel te zien.
Beide hoeven waren even sterk bevroren bij het doorzagen.
We hebben ook nog een hoef van een flink bevangen paard doorgezaagd, maar daar heb ik nog geen foto's van. Dat komt volgende keer wel