Naam Natuurlijk bekappen misleidend?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Naam Natuurlijk bekappen misleidend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 15:06

Simone, heb je wel eens gezien dat er grote verschillen zijn kwa hoefvorm tussen bepaalde paardenrassen? Zet een KWPNer die dressuur loopt op van die mustangpootjes en hij loopt volgens mij geen deuk meer in een pakje boter. En daar komt weer het verhaal van de voetas. Een paard met mustangbloed heeft van nature lagere verzenen terwijl de voetas in orde is. Zet je bij onze sportpaarden de verzenen zo laag, dan wordt de hele voetas veranderd terwijl die bij hogere verzenen wel goed stond, met gevolg dat het dier een stand van de voet krijgt opgedrongen die niet bij het paard zelf past.

Als ik mijn Fries mustanghoeven zou geven, gaat ie hartstikke dood.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 15:06

Sim0ne schreef:
Het doel is immers om de natuurlijke hoef (zoals een wild paard in zijn natuurlijke omgeving zou hebben) te benaderen in een onnatuurlijke situatie (we rijden immers op de paarden en ze staan meestal op een zachte ondergrond).

Maar dat is dan toch tegennatuurlijk (leuke woordspeling Clown )? Om een paard een hoefvorm te willen geven waar zijn omgeving niet op gebaseerd is??

Sim0ne schreef:
Het natuurlijk slaat dus op het vormen van de hoef zoals die zich in de natuurlijke omgeving van het paar uit zichzelf zou vormen.

Maar wat heeft een paard dan aan de voeten die zich aan zouden hebben gepast aan de situatie in het wild als hij onder andere omstandigheden gehouden wordt? Is dat dan wel zo natuurlijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 15:07

Sim0ne schreef:
Ik bedoel de mustanghoef als voorbeeld, om te vergelijken met de stijle hoeven die ik bij tb vaak zie.

En heb je er wel eens op gelet hoe de verdere beenstand is bij die paarden waarvan jij vindt dat ze hoeven te "stijl" zijn?? (het is overigens steil en niet stijl)

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 15:09

detour schreef:
Lage achterkant, is dat niet belastend voor de pezen?
Of hangt dat van de lengte van de voorkant af?

In principe moet je naar de zool kijken, die moet vlak zijn (ten opzichte van de grond). De voorkant moet dan natuurlijk ook niet te lang zijn, maar dat geldt voor alle hoeven.

Ik ga even op zoek naar plaatjes van wat ik bedoel.

Dankje Nadya!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 15:10

Sim0ne schreef:
suleilitha schreef:
Is de Mustanghoef dan ideaal, vraag ik me af?????

Dat denk ik wel, want hij is in de evolutie zo gevormd. Dat betekent dat andere vormen uitgeselecteerd zijn omdat ze minder voordelig waren. De vorm (met lage achterkant) zorgt dat de stand tenm opzichte van de botten goed is, de afgeronde voorkant voor makkelijk afrollen. De breedheid van de hoef zorgt voor meer steun en werking van het hoefmechanisme (wat weer de groei stimuleert).

Okee, jij denkt van wel. Tja, voor een mustang zal het wel want die zijn er min of meer mee geboren, maar nogmaals, een mustang is geen tuiger, dressuurpaard, Fries of wat voor type dan ook.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 15:10

detour schreef:
Zahlina, horen Arabieren lange tonen te hebben en zonder verzenen te lopen? Deze vraag is echt doodserieus.

Zo ja, dan loopt de mijne er nl niet goed bij.

Nu kan ik alleen maar uit eigen ervaring spreken en wat mijn vriend mij vertelt heeft.
Arabieren hebben naar verhouding een wat nauwere hoef, zijn staan vaak iets hoger op het verzenenen dan het gemiddelde paard en hebben naar verhouding een wat kleinere voet.
Nu heb ik hier alleen ook een paar die het tegendeel bewijzen.

Foto van mijn 4 jarige waar zijn voeten toch goed zichbaar op zijn, voor een ieder, er mag op geschoten worden Haha!
http://i20.photobucket.com/albums/b228/ ... alop-1.jpg
Zal eens opzoek gaan naar andere foto's.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 15:11

Kymalin schreef:
Maar dat is dan toch tegennatuurlijk (leuke woordspeling Clown )? Om een paard een hoefvorm te willen geven waar zijn omgeving niet op gebaseerd is??

Het probleem is dat in NL op de meeste plaatsen de ondergrond (en manier van paarden houden) helemaal niet geschikt is voor paardenhoeven. Anders zouden er helemaal geen bekappers of smeden nodig zijn. Dus nogmaals, het gaat om het benaderen van de natuurlijk situatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 15:12

Simone, weet jij hoe oud de gemiddelde mustang wordt, en wat doodsoorzaak nummer 1 is?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 15:13

Ik miste je al op bokt, Sim00n. Knipoog
Jammer dat niemand even de moeite neemt om die website eens door te lezen. Clown
(maar what's new op bokt??? Tong uitsteken )
Daar staan aardig wat antwoorden in, volgens mij. Daarnaast weet ik dat mijn NBer ook altijd benadrukt dat een paard het beter op NB doet als hij veel buiten loopt. Knipoog

Hij heeft me heel wat vragen gesteld toen hij de eerste keer kwam. Zo'n diepte interview heb ik nog nooit gekregen van een traditionele hoefsmid...... Haha!

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 15:14

Sim0ne schreef:
Zahlina schreef:
Simone.
Ik moet er toch echt niet aan denken om mijn arabieren mustanghoeven te geven daar de geschiedenis van deze twee rassen compleet verschillend zijn.
Voor mij gevoel zou ik de hoeven van mijn paarden "verkrachten" als ik ze een andere vorm ga geven dan dat ze zelf aangeven vandaar ook dat mijn keuze vakt op een opgeleide vakman.

Ik bedoel de mustanghoef als voorbeeld, om te vergelijken met de stijle hoeven die ik bij tb vaak zie.

Maar als het paard, zijn benen en zijn hoeven aangeven dat deze in de juiste stand staan dan kan ik me niet voorstellen dat je hier aan gaat prutsen omdat er in Amerika een stel wilde mustangs leven waarvan de hoefvorm anders is.
Nergens kan ik namelijk bewijs vinden dat deze mustanghoeven het beste zouden zijn voor mijn paarden.
Mijn paarden zijn volgens mij het beste af als er naar het geheel wordt gekeken en daarnaar bekapt wordt en niet naar een of andere ideaal beeld van iemand die helemaal niet in de buurt van het ideaalbeeld van mijn paarden komt.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 15:14

Zehlina, thanks, dan staat die Arabier van ons in ieder geval niet zo beroerd; als je ze echter verwaarloost kunnen ze heel platte voeten krijgen, geen verzenen meer hebben en achterover gaan staan. En dat vond ik echt sneu.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 15:15

Nadya schreef:
Jammer dat niemand even de moeite neemt om die website eens door te lezen. Clown
(maar what's new op bokt??? Tong uitsteken )
Daar staan aardig wat antwoorden in, volgens mij. Daarnaast weet ik dat mijn NBer ook altijd benadrukt dat een paard het beter op NB doet als hij veel buiten loopt. Knipoog

Veel te druk met hier antwoorden geven Knipoog . Maar ik ga het wel lezen hoor, moet ik even voor gaan zitten. Maar dan heb je het nog altijd over jouw NB'er, en ik heb het eigenlijk over met name o.a. de site van PN en de posts van A&A.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 15:17

Zahlina: die op de foto staat toch super op zijn hoeven. Ik vind ze er mooi laag uitzien (aan de achterkant) en van een goede lengte.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 15:18

suleilitha schreef:
    Simone, weet jij hoe oud de gemiddelde mustang wordt, en wat doodsoorzaak nummer 1 is?

Nogmaals, het was een voorbeeld, om de vorm maar even een naampje te geven.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 15:20

Nadya schreef:
    Hij heeft me heel wat vragen gesteld toen hij de eerste keer kwam. Zo'n diepte interview heb ik nog nooit gekregen van een traditionele hoefsmid...... Haha!

Juist! De manier waarop hij met paarden omgaat is zoveel geinteresseerder, relaxter, diervriendelijker, etc. Alle smeden die ik heb meegemaakt waren niet bepaald vriendelijk, zeker niet diervriendelijk (losse handjes), en stonden absoluut niet open voor de mening van de klant. Noch werd er ooit enige vraag gesteld over het gebruik van het paard.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 15:21

MysticTinker schreef:
    ik zeg toch, in theorie Knipoog
    Verschrikkelijk, al dat afkraken van andere methodes..

In de praktijk valt dat allemaal wel mee.
    Mijn (traditionele) smid bekapt mijn paard zonder te snijden in de zool of straal, de hoefwand wordt mooi afgerond, hij staat niet te lang op de hoeven, en zijn hielen staan ook prima. Als ik er een foto van zou maken zouden zijn hoeven prima als 'natuurlijk bekapte' hoeven door kunnen Ja

En vanaf de andere kant ken ik ook zat natuurlijk bekapte paarden die prima hoeven hebben. Niet te laag of te kort, en niet onverzorgd ofzo.
    Eigenlijk gewoon precies hetzelfde als bij mijn paard.

maar dan groeien de zolen en stralen van jouw paard dus gewoon door,lekker...

ik las op de laatste pagina(ik geloof een reactie van kymalin) over het onnatuurlijke van het geven van een hoefvorm aan paarden in onze platte leefomgeving.
    ik heb altijd geleerd dat je niet moet gaan prutsen aan de vorm van een hoef,ijzers dien je aan de hoef aan te passen.
    de stand van een voet/been kun je dermate corrigeren als een paard erg jong is,daarna moet je ervan afblijven en de vorm van de hoef volgen.
    dus imo is natuurlijk bekappen zeer onnatuurlijk!
    Laatst bijgewerkt door timilon op 08-07-08 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 15:22

Kymalin schreef:
    Veel te druk met hier antwoorden geven Knipoog . Maar ik ga het wel lezen hoor, moet ik even voor gaan zitten. Maar dan heb je het nog altijd over jouw NB'er, en ik heb het eigenlijk over met name o.a. de site van PN en de posts van A&A.

Tja, ik ben zelf ook geen voorstander van geklooi aan mijn paard's voeten. Ik vijl wel eens wat bij, maar dan heb ik het over milimetertjes Knipoog . Verder mag mijn NBer om de paar weken even aan de slag met hem, hoor. Knipoog

Ik heb er goede ervaringen mee zo, al anderhalf jaar inmiddels. En ik ken velen in de buurt die al jaren bij hem lopen....... Hij houdt ook niet per se vast aan de 'ideale voet' (a la Mustang), maar kijkt naar het individuele paard. Zo ervaar ik het tenminste.....
      Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 08-07-08 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 15:22

Nadya schreef:
      Ik miste je al op bokt, Sim00n. Knipoog

Tja, ik moest in Canada 10 paarden per dag werken en de internetverbinding was niet echt jofel, dus bokken zat er niet echt in

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 15:23

timilon schreef:
      maar dan groeien de zolen en stralen van jouw paard dus gewoon door,lekker...

Nee, die slijten gewoon af. De straal die de grond raakt, stimuleert de groei van de hoef. Kom maar eens kijken bij mijn paarden. De bekapper komt niet aan de straal tenzij er een keer flappen aanhangen), en toch zien ze er prachtig uit.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 15:24

Sim0ne schreef:
      Nadya schreef:

Juist! De manier waarop hij met paarden omgaat is zoveel geinteresseerder, relaxter, diervriendelijker, etc. Alle smeden die ik heb meegemaakt waren niet bepaald vriendelijk, zeker niet diervriendelijk (losse handjes), en stonden absoluut niet open voor de mening van de klant. Noch werd er ooit enige vraag gesteld over het gebruik van het paard.

Als mijn hoefsmid losse handjes zou hebben naar mijn paard dan is hij nog niet jarig Duivel . En laat hij nou ook nog erg relaxed en geduldig zijn en regelmatig komen kijken als ik aan het rijden ben! Hij weet dus precies hoe mijn paarden lopen en is nog meestersmid ook..

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 15:27

Voor degene die een zelfstudie wil doen in NB Knipoog op deze site staat stap voor stap met foto's hoe je zelf een hoef bekapt.

http://www.barefoothorse.com/ aanklikken en vervolgens bovenaan op trimming klikken.

Vijltje, renetmes en een houtblok om te oefenen en je hebt zelfs de 1 dagscursus niet meer nodig Bloos

Dit heet zelfstudie. Je kan Natuurlijk ook 1 of meerdere boeken gaan doornemen.
      Op basis van zelfstudie zijn er mensen die gewoon een 1 dagscursus verzorgen en het houtblok vervangen voor een dode ondervoet.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 15:28

Hoef die ik er goed uit vind zien (qua vorm)

Afbeelding

Hoef die ik er heel eng uit vind zien (ok, dit is een extreem voorbeeld)

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 15:30

Citaat:

Verkeerde smid gehad dus. Die van mij is traditioneler dan traditioneel en vraagt altijd naar het welzijn van het paard, hoe hij loopt, etc. etc. en wat er zoal mee wordt gedaan.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 15:31

Maar goed, ik ga weer eens wat doen.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 15:32

GET your barn friends, trail club, hunt club, 4-H club, local horse council, neighbors with chickens, etc. onto this. You can do a meeting to educate yourselves with NoNAIS materials, then y'all go together to your state representatives and senators (this is being pushed through at the state level) and let them know you're against NAIS! Use your own job skills and call on the professional skills of your friends -- this is a farm-by-farm inroad on Constitutional rights and our local food supply.

Heb even een stukje gequote van de startpagina van de link.... YUK!!! Misselijk