Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Sim0ne schreef:Het doel is immers om de natuurlijke hoef (zoals een wild paard in zijn natuurlijke omgeving zou hebben) te benaderen in een onnatuurlijke situatie (we rijden immers op de paarden en ze staan meestal op een zachte ondergrond).
Sim0ne schreef:Het natuurlijk slaat dus op het vormen van de hoef zoals die zich in de natuurlijke omgeving van het paar uit zichzelf zou vormen.
Sim0ne schreef:Ik bedoel de mustanghoef als voorbeeld, om te vergelijken met de stijle hoeven die ik bij tb vaak zie.
detour schreef:Lage achterkant, is dat niet belastend voor de pezen?
Of hangt dat van de lengte van de voorkant af?
Sim0ne schreef:suleilitha schreef:Is de Mustanghoef dan ideaal, vraag ik me af?????
Dat denk ik wel, want hij is in de evolutie zo gevormd. Dat betekent dat andere vormen uitgeselecteerd zijn omdat ze minder voordelig waren. De vorm (met lage achterkant) zorgt dat de stand tenm opzichte van de botten goed is, de afgeronde voorkant voor makkelijk afrollen. De breedheid van de hoef zorgt voor meer steun en werking van het hoefmechanisme (wat weer de groei stimuleert).
detour schreef:Zahlina, horen Arabieren lange tonen te hebben en zonder verzenen te lopen? Deze vraag is echt doodserieus.
Zo ja, dan loopt de mijne er nl niet goed bij.
Kymalin schreef:Maar dat is dan toch tegennatuurlijk (leuke woordspeling)? Om een paard een hoefvorm te willen geven waar zijn omgeving niet op gebaseerd is??
Sim0ne schreef:Zahlina schreef:Simone.
Ik moet er toch echt niet aan denken om mijn arabieren mustanghoeven te geven daar de geschiedenis van deze twee rassen compleet verschillend zijn.
Voor mij gevoel zou ik de hoeven van mijn paarden "verkrachten" als ik ze een andere vorm ga geven dan dat ze zelf aangeven vandaar ook dat mijn keuze vakt op een opgeleide vakman.
Ik bedoel de mustanghoef als voorbeeld, om te vergelijken met de stijle hoeven die ik bij tb vaak zie.
Nadya schreef:Jammer dat niemand even de moeite neemt om die website eens door te lezen.![]()
(maar what's new op bokt???)
Daar staan aardig wat antwoorden in, volgens mij. Daarnaast weet ik dat mijn NBer ook altijd benadrukt dat een paard het beter op NB doet als hij veel buiten loopt.
suleilitha schreef:Simone, weet jij hoe oud de gemiddelde mustang wordt, en wat doodsoorzaak nummer 1 is?
Nadya schreef:Hij heeft me heel wat vragen gesteld toen hij de eerste keer kwam. Zo'n diepte interview heb ik nog nooit gekregen van een traditionele hoefsmid......
MysticTinker schreef:ik zeg toch, in theorie![]()
Verschrikkelijk, al dat afkraken van andere methodes..
In de praktijk valt dat allemaal wel mee.
Mijn (traditionele) smid bekapt mijn paard zonder te snijden in de zool of straal, de hoefwand wordt mooi afgerond, hij staat niet te lang op de hoeven, en zijn hielen staan ook prima. Als ik er een foto van zou maken zouden zijn hoeven prima als 'natuurlijk bekapte' hoeven door kunnen![]()
En vanaf de andere kant ken ik ook zat natuurlijk bekapte paarden die prima hoeven hebben. Niet te laag of te kort, en niet onverzorgd ofzo.
Eigenlijk gewoon precies hetzelfde als bij mijn paard.
Kymalin schreef:Veel te druk met hier antwoorden geven. Maar ik ga het wel lezen hoor, moet ik even voor gaan zitten. Maar dan heb je het nog altijd over jouw NB'er, en ik heb het eigenlijk over met name o.a. de site van PN en de posts van A&A.
Nadya schreef:Ik miste je al op bokt, Sim00n.
timilon schreef:maar dan groeien de zolen en stralen van jouw paard dus gewoon door,lekker...
Sim0ne schreef:Nadya schreef:Hij heeft me heel wat vragen gesteld toen hij de eerste keer kwam. Zo'n diepte interview heb ik nog nooit gekregen van een traditionele hoefsmid......
Juist! De manier waarop hij met paarden omgaat is zoveel geinteresseerder, relaxter, diervriendelijker, etc. Alle smeden die ik heb meegemaakt waren niet bepaald vriendelijk, zeker niet diervriendelijk (losse handjes), en stonden absoluut niet open voor de mening van de klant. Noch werd er ooit enige vraag gesteld over het gebruik van het paard.
Citaat:Juist! De manier waarop hij met paarden omgaat is zoveel geinteresseerder, relaxter, diervriendelijker, etc. Alle smeden die ik heb meegemaakt waren niet bepaald vriendelijk, zeker niet diervriendelijk (losse handjes), en stonden absoluut niet open voor de mening van de klant. Noch werd er ooit enige vraag gesteld over het gebruik van het paard.