Bokhoef, HKO volgens NB.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

savath

Re: Bokhoef, HKO volgens NB.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 07:24

Gisteren is hier een pony toegekomen die perfect volgens denh gekapt is,beestje loopt als een kwakkel,land perfect op zijn hielen,maar loopt geen meter.
Is door iemand gekapt die de cucus gevolgt heeft en werkt volgens het princiepe ga en verkondig de boodschap(bekap iemand anders zen pony!!)
tradionele smid komt vrijdag om te zien of hij het beestje wat verlichting kan brengen.
Ze had rechtsachter een steil hoefje,wat nu als een platte eendensnavel is gekapt,en letterlijk vier verschillende hoefvormen nu.
Beestje loopt zo raar dat ze net op eieren loopt.
pony zou wat vervangen zijn geweest en nb kon haar wel genezen.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 09:56

Jeetje 4 verschillende hoefvormen ???

Maar ja als een steile hoef zomaar plat gezet wordt krijgt zo'n diertje absoluut problemen.

Ik hoop van harte voor de pony dat de hoefsmid er nog wat mee kan, maar ik vrees dat het dier nog wel een tijdje gevoelig zal lopen.

In elk geval succes gewenst.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 13:16

laat je ons weten wat de traditionele smid eraan gaat doen?
ik denk zomaar dat hij hem voorlopig op een ijzertje zet,omdat je dan beter kunt corrigeren.ben benieuwd,succes savath!

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 13:32

ben ook benieuwd,ik plaats straks wel enkele foto(s in link)
ik heb nog nooit zulk geval van beter weten verwaarlozing gezien,omdat het beestje echt kwakkeld als een eendje en letterlijk zoals een mens op de hielen neerkomt!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 14:02

Jeemig ... zo erg Boos!

Ik ben heel benieuwd naar de foto's.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 15:35

Een hele interessante discussie!
Valt me wel op dat de "niet-100%-NB-ers" Tong uitsteken zeer sterke argumenten hebben tegen de mening van Arabesk.
En dat Arabesk hierop weinig inbrengt. Dat is jammer.

Wat echter wel heel positief is dat de hoefverzorging in zijn algemeenheid zeer grote ontwikkelingen doormaakt, zo krijg ik de indruk de afgelopen 10 jaar.
Op weg naar Beter!

Overigens, mijn paarden hebben vrij lang uitstekend gepresteerd op blote voeten. Tot aan 60 km in wedstrijden aan toe. Nooit kreupel.
Gezien langere afstanden en verschillend trainingsterrein staan enkele nu op kunststof. Resultaat? Een more sure-footed paardje die beter uit de schouder komt. Deze verbetering vond overigens per direct plaats, direct na het ondertimmeren van de kunststofjes.
Wat is jullie mening van zo'n verbetering? Hoe zou dat komen?
Kei-nieuwsgierig naar de mening van Arabesk en de "niet-100%-NB-ers" Cool

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 19:50

scoxxx schreef:
Overigens, mijn paarden hebben vrij lang uitstekend gepresteerd op blote voeten. Tot aan 60 km in wedstrijden aan toe. Nooit kreupel.
Gezien langere afstanden en verschillend trainingsterrein staan enkele nu op kunststof. Resultaat? Een more sure-footed paardje die beter uit de schouder komt. Deze verbetering vond overigens per direct plaats, direct na het ondertimmeren van de kunststofjes.
Wat is jullie mening van zo'n verbetering? Hoe zou dat komen?
Kei-nieuwsgierig naar de mening van Arabesk en de "niet-100%-NB-ers" Cool

Ik heb exact dezelfde ervaring.
Jarenlang endurance getrained en wedstrijden gereden. Blootsvoets.
Totdat ik afstanden van boven de 60 km. ging rijden toen konden mijn paarden niet meer zonder ijzers voor.
Kunststof bestond toen nog niet Knipoog

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 22:54

Hallo,

Wat is nou precies een steil hoefje?
En wat is het verschil met een bokhoefje.

Ik ben op zoek naar een paard en ik heb er een bekeken en die heeft een steilhoefje.
Is het verstandig om die te kopen? Voor de rest is het een super dier!
Maar krijg je dan niet meer kans op kreupel etc?

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 09:53

pony is volledig afgekeurd.die gaat dus terug weg.
Ha,delaar wil hem niet meer terug,dus ik ben dik in het zak gezet!

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 10:51

Wat een ellendige situatie.
Wat raar dat het dier zo vreemd bekapt is.

Ik ben overigens wel een groot fan van Pete Ramey (white line strategy).
Kennen jullie die? Deze man is absoluut tegen zomaar hielen lager zetten. Je dient de hoef te lezen en indien flaky material... dan kan je dat "bewerken".
Ook wordt gewoon de straal bijgewerkt en de zool ook.
Je mag nooit in gezond hoefmateriaal snijden volgens deze methode... je moet het doen met hetgeen je krijgt, zal maar zeggen. Indien hoge hielen, en de hoef functioneert hier goed mee, geen flaky material, dan behoud je dus de hoge hielen.
Deze methode wijkt niet eens (sterk) af van wat goede klassieke hoefsmeden doen. What's new onder de horizon Knipoog Mmm, ja met/zonder ijzer haha Haha!

Wel jammer dat de white line strategy wordt aangehaald door sommige NB-ers, die klaarblijkelijk niet deze methode in de pratijk hanteren.

Indien je correct bekapt, een zool grotendeels laat meedragen, evenals de straal, breed afrolpunt in het ijzer (zodat het paard ook zijlangs kan afrollen)...
dan begrijp ik alle bezwaren tegen "ijzers" niet zo goed. Het hoefmechanisme functioneert zonder hinder onder een correct ondergeslagen ijzer. Zeker als dit ijzer van kunststof is.

Wel vind ik slechte bekapping zeer bezwaarlijk. Veel klassieke hoefsmeden hebben hier in vroegere tijden een potje van gemaakt. Een slechte bekapping maakt een slechter (presterend) paard, of dit NB of TB is. Dat maakt niet uit!
Steeds meer hoefsmeden van tegenwoordig bekappen ook steeds beter. Ook deze mensen gaan gewoon met hun tijd mee!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 12:01

savath schreef:
Gisteren is hier een pony toegekomen die perfect volgens denh gekapt is,beestje loopt als een kwakkel,land perfect op zijn hielen,maar loopt geen meter.
Is door iemand gekapt die de cucus gevolgt heeft en werkt volgens het princiepe ga en verkondig de boodschap(bekap iemand anders zen pony!!)
tradionele smid komt vrijdag om te zien of hij het beestje wat verlichting kan brengen.
Ze had rechtsachter een steil hoefje,wat nu als een platte eendensnavel is gekapt,en letterlijk vier verschillende hoefvormen nu.

De tranen schieten al in de ogen bij dit verhaal, hoe kan iemand een paard zoiets aan doen.

Arabesk, HKO ontstaat niet door een klap op de buigpees, dat is eerder een peesblessure te noemen. Door de verzenen af te snijden verhoog je juist de spanning op de buigpees en ook op de verschillende botten en gewrichten in de hoef en de kogel, de ligamenten komen onder druk te staan en de aanhechtingen krijgen het zwaar. De schade die je hiermee aanricht kan desastreus zijn, maar is in ieder geval zeer pijnlijk. Het is niks anders dan pure logica en ik denk dat er eigenlijk geen vloetje tussen te krijgen is, behalve natuurlijk als je de belangrijkste feiten eerst verwerpt, zoals jij voortdurend doet.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 13:09

scoxxx schreef:
Wat een ellendige situatie.
Wat raar dat het dier zo vreemd bekapt is.

Kennen jullie die? Deze man is absoluut tegen zomaar hielen lager zetten. Je dient de hoef te lezen en indien flaky material... dan kan je dat "bewerken".
Je mag nooit in gezond hoefmateriaal snijden volgens deze methode... je moet het doen met hetgeen je krijgt, zal maar zeggen. Indien hoge hielen, en de hoef functioneert hier goed mee, geen flaky material, dan behoud je dus de hoge hielen.
Deze methode wijkt niet eens (sterk) af van wat goede klassieke hoefsmeden doen. What's new onder de horizon Knipoog Mmm, ja met/zonder ijzer haha Haha!

Wel jammer dat de white line strategy wordt aangehaald door sommige NB-ers, die klaarblijkelijk niet deze methode in de pratijk hanteren.

Indien je correct bekapt, een zool grotendeels laat meedragen, evenals de straal, breed afrolpunt in het ijzer (zodat het paard ook zijlangs kan afrollen)...
dan begrijp ik alle bezwaren tegen "ijzers" niet zo goed. Het hoefmechanisme functioneert zonder hinder onder een correct ondergeslagen ijzer. Zeker als dit ijzer van kunststof is.

Wel vind ik slechte bekapping zeer bezwaarlijk. Veel klassieke hoefsmeden hebben hier in vroegere tijden een potje van gemaakt. Een slechte bekapping maakt een slechter (presterend) paard, of dit NB of TB is. Dat maakt niet uit!
Steeds meer hoefsmeden van tegenwoordig bekappen ook steeds beter. Ook deze mensen gaan gewoon met hun tijd mee!!!

Pete Ramey is hoefsmid van origine Pling

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 13:12

Lovely schreef:
savath schreef:

De tranen schieten al in de ogen bij dit verhaal, hoe kan iemand een paard zoiets aan doen.

Arabesk, HKO ontstaat niet door een klap op de buigpees, dat is eerder een peesblessure te noemen. Door de verzenen af te snijden verhoog je juist de spanning op de buigpees en ook op de verschillende botten en gewrichten in de hoef en de kogel, de ligamenten komen onder druk te staan en de aanhechtingen krijgen het zwaar. De schade die je hiermee aanricht kan desastreus zijn, maar is in ieder geval zeer pijnlijk. Het is niks anders dan pure logica en ik denk dat er eigenlijk geen vloetje tussen te krijgen is, behalve natuurlijk als je de belangrijkste feiten eerst verwerpt, zoals jij voortdurend doet.

Zeker weten! en de buiger is ook nog eens sterker als de strekker,m.a.w als je de hielen verlaagt van een toonlander zal deze dus nog meer op zijn toon gaan landen. Ziek

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 13:33

Op deze foto
Afbeelding
is heel goed in het rood de diepe buiger te zien.

Het is mij een compleet raadsel hoe er bij toonlanden steeds aan deze pees 'gerukt' wordt zoals Arabesk ala het NB verhaal aangeeft op pagina 1 van dit topic.
Wat ik veel eerder als een probleem verwacht is als de hielen laag gezet worden. Dan buigt deze pees nog veel verder door naar onderen bij het landen van de hoef.

Of maak ik nou een mega denkfout Bloos
Laatst bijgewerkt door henny_w op 25-07-08 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 13:38

Henny_w, het is pure natuurkunde en je hebt het niet fout. Een paard is een geheel en niet de som van apart werkende deeltjes zoals de toon, de hiel, de pees en het hoefbeen. Daarom zal een verandering in het een een niet geisoleerde verandering betekenen voor de rest, dus moet je altijd verder kijken en allereerst logisch blijven denken.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 19:25

scoxxx schreef:

Hey dat is nieuw voor mij.
Ik dacht dat Pete Ramey net als Jamie Jackson juist als voorbeeld aangehaald wordt door de fanatieke NB'ers.
Scoxxx heb jij toevallig een link waar ik bovenstaande terug kan vinden ?

Het is toch wel zeer merkwaardig als iemands methode als richtlijn wordt aangehouden maar ondertussen een ander verhaal verkondigd wordt Ach gut