eerste 5 min onregelmatig, daarna goed, oorzaak?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alja

Re: eerste 5 min onregelmatig, daarna goed, oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 19:45

mijn paard had hetzelfde en die bleek dus een zware peesblessure te hebben..

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 19:53

Nou ja beter een ander zadel dan een ander paard, toch? Je bent weer een hoop wijzer geworden.

Succes met je zoektocht naar een ander zadel.

(kun je nog wel even door rijden op je 'oude' zadel?)

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 19:59

Morris schreef:
Nou ja beter een ander zadel dan een ander paard, toch? Je bent weer een hoop wijzer geworden.

Succes met je zoektocht naar een ander zadel.

(kun je nog wel even door rijden op je 'oude' zadel?)

Ja mijn vader zei al voor de grap tegen m'n moeder: het wordt of een ander zadel bij dit paard, of een ander paard bij dit zadel...

Ja kan er nog wel even op door rijden, moet zaterdag sowieso nog selectie rijden, daarna ga ik op vakantie en daarna ga ik rustig kijken voor een ander zadel.
Mijn paard loopt er ook nog wel goed mee, alleen ja dat wil je ook zo houden he..

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 21:30

Dit heeft mijn paard ook!
Altijd, rustig 15 min instappen, en dan met aandraven, is ze altijd wat strijfjes. Gewoon 3 volte's, daarna loopt ze weer normaal. Toen ik er voor de eerste x opzat had ik meteen; Omg dit beest is kreupel. Maar dit heeft ze altijd.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 07:28

Kusx_Lisa schreef:
Dit heeft mijn paard ook!
Altijd, rustig 15 min instappen, en dan met aandraven, is ze altijd wat strijfjes. Gewoon 3 volte's, daarna loopt ze weer normaal. Toen ik er voor de eerste x opzat had ik meteen; Omg dit beest is kreupel. Maar dit heeft ze altijd.

Tja de ene mens is van nature ook stijver dan de ander... ben er zelf ook zo eentje.
Als ik een tijdje dubbelgevouwen op de bank zit en dan opsta ben ik ook de eerste meters onregelmatig... Vork

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 12:53

pearlie schreef:
ze is 11 jaar
aan de achterbenen gauw wat vocht, vooral met warm weer, maar ik heb juist het idee dat ze voor onregelmatig is, maar ik weet het niet zeker, kan even goed achter wegkomen of uit de rug.
't is altijd wel een beetje een dieseltje, pas na een minuut of 10 komt ze echt los, en helemaal toppie na een uur ofzo..

(heb even de rest niet gelezen)

Mijn paard heeft EXACT hetzelfde (ook het diesel-verhaal, gallen aan de voorbenen) en die bleek chronisch verdikte "annulair ligamenten" te hebben. Is met scan bekeken.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 13:11

waar zitten de "annulair ligamenten"??

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 13:31

Dat is het vlies dat om de pezen zit (zo heb ik het in Jip- en Janneke taal onthouden Clown )

Doordat het bij mijn paard zo dik was (mag 3/4 mm zijn, bij haar was het ca. 1 cm) kwamen de pezen wat in de verdrukking als het ware en daardoor zat er ook veel vocht tussen, ze had echt behoorlijk veel vocht, niet alleen de gallen maar ook aan de onderkant van de kogel. Kwam onder andere van overbelasting (te zware bak) of aanleg hiervoor.
Ze kunnen het inspuiten met corticosteroiden (of iets wat zo klinkt Clown Koe ) of opereren en dan zou ik gewoon weer kunnen rijden maar eigenlijk niet meer springen. Ik heb ervoor gekozen om niet te behandelen, ik had ongeveer het hoogst haalbare met haar bereikt en ze was drachtig dus inspuiten met hormonen leek me niet fijn, werd ook afgeraden.

Paard loopt overigens nu verder prima als er op rustig niveau mee gereden wordt. Gallen zijn ook veel minder nu ze ivm veulen niet gewerkt wordt.

Maar dat is dus mijn paard haar verhaal, is niet gezegd dat die van jou dat heeft, maar misschien geeft het een richting. Ik dacht ook aan artrose overigens!

Tammphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 13:33

stijfheid of beginnende artrose...?