Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
grrr schreef:Huh???![]()
Het kunnen best oud cursisten zijn, hoewel de mijne eerst hoefsmid is geweest, en ik in hem dus alle vertrouwen heb!
Dani62 schreef:Benfan schreef:En je laat toch een ervaren smid erbij? na wat ik allemaal heb kunnen lezen word elke smid door de slijk getrokken als prutsers en monsters die paarden opzettelijk door hun achtelijkheid verminken. Dus nee, zodra ze iedereen over 1 streep trekken kan ik het helemaal niet meer serieus nemen eigelijk. Bij ons in de buurt zit een natuurlijk bekapper die HIERVOOR een echte smid is geweest, hem hebben we aangeraden gekregen door onze osteophaat... dat vertrouw ik veel meer dan iemand die mij gaat leren hoe het moet
Tuurlijk laat ik een ervaren smid erbij. Mijn 'smid' slaat inmiddels geen ijzers meer onder bij paarden en schoolt zichzelf veel bij (heeft ook deze cursus gedaan) mijn paard bekapt hij volgens de witte lijn methode. Toch vind ik het fijn dat hij zo'n achtergrond heeft als jaaaarenlange traditionele hoefsmid, want 1 ding is zeker, hij heeft véél hoeven gezien en ervaren is hij zeker.
Hoeftniet schreef:Als men niet gehinderd wordt door enige vorm van kennis zal men tevreden zijn met de bekapresultaten van een 1 daagse cursus.
De kennis die nodig is om een levend paard correct op zijn voeten te zetten en houden is niet in 1 dag "kadaver praktijk" en wat theorie te leren. Zie het als iemand die uit een boek leert autorijden, vervolgens in een simlator gaat zitten en dan zijn rijbewijs krijgt...ben bang dat er dan veel ongelukken gebeuren op de weg.
Benfan schreef:Maar dat bedoel ik dus, uit de cursus van de TS word mij duidelijk dat die ervaren smid nooit meer hoeft te komen, het is beter als je het zelf doet. Dat is toch van de zotte? bij vijlen of zelf met de tang in het paard zijn hoef zitten vind ik toch echt wel heel wat anders. Dat, en zo kan de smid toch nog het paard zijn voeten in de gaten houden of alles wel goed gaat. Ik vind dat heel wat anders hoor
JoviBan schreef:@suleilitha: deze cursus maakt je geen bekapper. Je leert hoe je de hoeven van je eigen paard kunt onderhouden.
Zahlina schreef:Even offtopic maar hoort toch wel een beetje in de topic thuis.
In het verleden kwam in nog weleens Emma Hindle tegen als voorbeeld van ijzerloos dressuur op het hoogste niveau.
Lees ik vandaag de paardenkrant van woensdag en staat daar een hele mooie uitgestrekte draf foto in van Emma Hindle met Lancet.
Maar het gene wat mij het meeste opviel was de lip van een ijzer bij de voorhoef.
Vraag me af waarom ze dit zou hebben gedaan als het ijzerloos zo goed beviel.
Wildgirl schreef:eeeeeh waar is arabesk nu?ben wel benieuwd naar haar antwoorden
opala schreef:Zahlina schreef:Even offtopic maar hoort toch wel een beetje in de topic thuis.
In het verleden kwam in nog weleens Emma Hindle tegen als voorbeeld van ijzerloos dressuur op het hoogste niveau.
Lees ik vandaag de paardenkrant van woensdag en staat daar een hele mooie uitgestrekte draf foto in van Emma Hindle met Lancet.
Maar het gene wat mij het meeste opviel was de lip van een ijzer bij de voorhoef.
Vraag me af waarom ze dit zou hebben gedaan als het ijzerloos zo goed beviel.
Waarom zoek je hier het antwoord
opala schreef:Hoeftniet schreef:Als men niet gehinderd wordt door enige vorm van kennis zal men tevreden zijn met de bekapresultaten van een 1 daagse cursus.
De kennis die nodig is om een levend paard correct op zijn voeten te zetten en houden is niet in 1 dag "kadaver praktijk" en wat theorie te leren. Zie het als iemand die uit een boek leert autorijden, vervolgens in een simlator gaat zitten en dan zijn rijbewijs krijgt...ben bang dat er dan veel ongelukken gebeuren op de weg.
Heb altijd zo gedacht, dat is voor derden, die kennis maak je je -als leek zijnde- nooit eigen ....... maar je moet via I-net je zelf op de hoogte houden en ..... kijken naar de hoef, die geeft aan wat er moet gebeuren. Dat niet alleen 2-maandelijks, maar bij mijn paard toch zeker maximaal om de 3 weken. En wie is in staat de hoeven vrijwel dagelijks te controleren ... juist ja, de eigenaar/verzorger van het paard. Daardoor hoeft er nooit rigoreus te worden ingegrepen en heb je een rad paard, waar je zelf een bijdrage aan hebt geleverd. Meer voldoening is er niet.
Miriam schreef:Aan de foto's in de beginpost te zien is het antwoord op deze vraag "NIET".
Krijg echt de kriebels als ik zie wat er met die bokhoef gebeurd is. Als hier een levend paard aan had gezeten had het na "behandeling" echt amper kunnen lopen....
grrr reageert ook niet meer op de vraag of haar hoefsmid rijksgediplomeerd was, zeg imo genoeg....
Pas geleden met eigen ogen mogen zien hoe de benen van een 3 jarig paard hebben moeten lijden onder zelf natuurlijk bekappen. Dier had een stel benen alsof het 20 was en een zware sportcarriere achter de rug had.![]()
![]()
Nee sorry, voor mij geen doe-het-zelf geprul...
Zahlina schreef:Er is namelijk maar 1 die bepaalt wat het beste is en dat is het paard.