Hoe goed kun je zelf bekappen na een dagcursus?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dani_

Re: Hoe goed kun je zelf bekappen na een dagcursus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 19:59

Ik zie de vergelijking met een tupperware club ook niet helemaal.... Nagelbijten / Gniffelen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 20:01

grrr schreef:
Huh??? Nagelbijten / Gniffelen
Het kunnen best oud cursisten zijn, hoewel de mijne eerst hoefsmid is geweest, en ik in hem dus alle vertrouwen heb!

Kijk als ze eerst Traditioneel zijn geweest EN (vlak die niet uit) RIJKSGEDIPLOMEERD zijn, dan heb je denk ik het beste van beide werelden Lachen

Maar is jouw NBer niks anders dan een mislukte TBer zonder enige opleiding......... weet ik niet of je er goed aan doet Lachen

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 20:11

[/quote]
Kijk als ze eerst Traditioneel zijn geweest EN (vlak die niet uit) RIJKSGEDIPLOMEERD zijn, dan heb je denk ik het beste van beide werelden Lachen

Maar is jouw NBer niks anders dan een mislukte TBer zonder enige opleiding......... weet ik niet of je er goed aan doet Lachen[/quote]

Beetje voorbarige 'bijna'-conclusie...
Deze beste man is totaal niet mislukt, maar iemand met een erg open visie, die absoluut niet zo bekrompen is als jullie denken...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 20:12

maar is hij rijksgediplomeerd, thats the question Haha!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 20:22

Nors opkijken arrabesk zelf reageert niet meer

IMO moeten dit soort cursussen verboden worden want er zijn altijd mensen die denken dat ze talent hebben...rammen erop los en paar jaar later gaat het fout of bij hun of het paard is verkocht en de andere eigenaar is er de dupe van.

Wat wil men nou bereiken met Natural Bekappen... Nors opkijken waarom zijn alle hoefsmeden per defenitie verkeerd.

Ik vraag me altijd af als Arrabesk een paard zou krijgen wat op speciaal beslag MOET, wat zij dan zou doen.
Je kunt gaan rijden op ADB-methode maar dat kan ook niet iedereen ( ik niet iig Bloos )

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 20:44

Dit is toch gewoon van de zotte, laten we eerlijk zijn...

Mijn vriend heeft laatst een hele dag theorie en praktijkles (op slachthoeven) gehad. Waarom???
Als toelatingsexamen voor een 2 jarige hoefsmid opleiding.

En nu wordt er hier gezegd dat je na 1 dagje les hoeven kan gaan bekappen...Haha, laat me niet lachen Cool

Edit..Oja. Ik heb een aantal jaren geleden een 10 daagse cursus bekappen gehad bij de ENPHO. Ik heb alle spulletjes en heb ook geoefend op levend materiaal Haha!. En toch durf ik mijn eigen paardjes niet te doen zonder begeleiding en met goede reden Ach gut

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 21:56

Als men niet gehinderd wordt door enige vorm van kennis zal men tevreden zijn met de bekapresultaten van een 1 daagse cursus.

De kennis die nodig is om een levend paard correct op zijn voeten te zetten en houden is niet in 1 dag "kadaver praktijk" en wat theorie te leren. Zie het als iemand die uit een boek leert autorijden, vervolgens in een simlator gaat zitten en dan zijn rijbewijs krijgt...ben bang dat er dan veel ongelukken gebeuren op de weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 22:04

Klopt, Hoeftniet. Maar ga je na een dag los en bekap je maar raak, dan is het verhaal opeens omgedraaid en werk je er naar toe om van je paard sneller een kadaver te maken!!!

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 08:56

Dani62 schreef:
Benfan schreef:
En je laat toch een ervaren smid erbij? na wat ik allemaal heb kunnen lezen word elke smid door de slijk getrokken als prutsers en monsters die paarden opzettelijk door hun achtelijkheid verminken. Dus nee, zodra ze iedereen over 1 streep trekken kan ik het helemaal niet meer serieus nemen eigelijk. Bij ons in de buurt zit een natuurlijk bekapper die HIERVOOR een echte smid is geweest, hem hebben we aangeraden gekregen door onze osteophaat... dat vertrouw ik veel meer dan iemand die mij gaat leren hoe het moet

Tuurlijk laat ik een ervaren smid erbij. Mijn 'smid' slaat inmiddels geen ijzers meer onder bij paarden en schoolt zichzelf veel bij (heeft ook deze cursus gedaan) mijn paard bekapt hij volgens de witte lijn methode. Toch vind ik het fijn dat hij zo'n achtergrond heeft als jaaaarenlange traditionele hoefsmid, want 1 ding is zeker, hij heeft véél hoeven gezien en ervaren is hij zeker Haha! .

Maar dat bedoel ik dus, uit de cursus van de TS word mij duidelijk dat die ervaren smid nooit meer hoeft te komen, het is beter als je het zelf doet. Dat is toch van de zotte? bij vijlen of zelf met de tang in het paard zijn hoef zitten vind ik toch echt wel heel wat anders. Dat, en zo kan de smid toch nog het paard zijn voeten in de gaten houden of alles wel goed gaat. Ik vind dat heel wat anders hoor Knipoog

Tita, precies precies.. net als je bij idols mensen hebt die denken dat ze kunnen zingen en spontaan springen de tranen in je ogen (van de leed, niet van vreugde) als ze hun klep open trekken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 09:20

Het gaat mij er niet alleen om dat mensen zelf de hoeven bij houden (bv om er een keer een vijl langs te halen).

Mijn moeilijkheid is dat de paarden zo plat worden neer gezet.
Zo weinig mogelijk steunsels en verzenen.

mijn paardje kwam bij aankoop dus niet door buigproef.
Toch gekocht (prijs was ernaar) en hij bleek verschillende ingekapselde hoefzweren te hebben van zool- en straal kneuzingen.
(hij liep al zeker 2 jaar zo, was een kwestie van gewenning??!!)

Er was gezegd dat hij HKO had en daarom zo bekapt moest worden. (hij liep helemaal door de koten gezakt)
2 operaties en 3 maanden revalidatie verder kon hij eindelijk weer wat beter lopen.
Zijn nu een jaar verder en hij staat eindelijk weer "rechtop" en rara hij is zonder problemen door de buigproef gekomen.
edit: En de kliniek is het ook een raadsel dat hij HKO zou hebben, foto's waren goed.

Elk paard en ras heeft eigen hoefstanden (bv fries: laag/kort en breed, arabier: smal en lang)
Die kun je niet over een kam scheren.

Trouwens hebben mustangs en andalusiers (de "echte" natuurpaarden) 95% hiervan lange smalle hoeven.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 09:36

Hoeftniet schreef:
Als men niet gehinderd wordt door enige vorm van kennis zal men tevreden zijn met de bekapresultaten van een 1 daagse cursus.

De kennis die nodig is om een levend paard correct op zijn voeten te zetten en houden is niet in 1 dag "kadaver praktijk" en wat theorie te leren. Zie het als iemand die uit een boek leert autorijden, vervolgens in een simlator gaat zitten en dan zijn rijbewijs krijgt...ben bang dat er dan veel ongelukken gebeuren op de weg.

Heb altijd zo gedacht, dat is voor derden, die kennis maak je je -als leek zijnde- nooit eigen ....... maar je moet via I-net je zelf op de hoogte houden en ..... kijken naar de hoef, die geeft aan wat er moet gebeuren. Dat niet alleen 2-maandelijks, maar bij mijn paard toch zeker maximaal om de 3 weken. En wie is in staat de hoeven vrijwel dagelijks te controleren ... juist ja, de eigenaar/verzorger van het paard. Daardoor hoeft er nooit rigoreus te worden ingegrepen en heb je een rad paard, waar je zelf een bijdrage aan hebt geleverd. Meer voldoening is er niet.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 10:54

Benfan schreef:
Maar dat bedoel ik dus, uit de cursus van de TS word mij duidelijk dat die ervaren smid nooit meer hoeft te komen, het is beter als je het zelf doet. Dat is toch van de zotte? bij vijlen of zelf met de tang in het paard zijn hoef zitten vind ik toch echt wel heel wat anders. Dat, en zo kan de smid toch nog het paard zijn voeten in de gaten houden of alles wel goed gaat. Ik vind dat heel wat anders hoor Knipoog

Ik heb de cursus bij TS gedaan dus ik weet wel wat de bedoeling ervan is Knipoog.
Maar het is ook wél de bedoeling dat je het onderhoud zelf gaat doen hoor. Nogmaals: natuurlijk bekappen is het nabootsen van de natuurlijke slijtage. En dat is dus niet: 1 keer in de 2 maanden de smid laten komen en dan de hoef weer aan laten groeien. Aangroei en slijtage moeten juist in evenwicht zijn. En omdat onze paarden niet op rotsachtige bodem lopen hier (duh!) zorgen wij voor die slijtage (bijvijlen). Maar dat dat bijvijlen met enige regelmaat gebeurt is essentieel bij het natuurlijk bekappen en daarom is het inderdaad beter dat je het zelf leert (omdat niemand 1 keer in de week zijn bekapper laat komen).
Als je paard eenmaal die mooie natuurlijke hoef heeft is het niet de bedoeling dat je de hoefwand weer 2 maanden aan laat groeien, dat heeft niets met natuurlijk bekappen te maken. De stand van de voet mag niet steeds veranderen. En daarom: regelmaat!

In de cursus wordt duidelijk verteld dat je je werk af en toe moet laten controleren en dat je niet met probleemhoeven aan de gang moet gaan blabla. Maar de hoeven van je eigen paard bijhouden... Het is gewoon not that big of deal! Wie kent de hoeven van een paard nou beter dan de eigenaar? Wie weet beter hoe je paard het lekkerst loopt dan de eigenaar? Pling

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 11:27

JoviBan schreef:
@suleilitha: deze cursus maakt je geen bekapper. Je leert hoe je de hoeven van je eigen paard kunt onderhouden.

Dat kun je ook leren van je eigen bekapper/hoefsmid als je vaak met hem mee kijkt, overlegt en onder zijn begeleiding de hoefjes van je eigen paard doet.

Zo heb ik geleerd de voetjes van mijn paardje bij te houden (ex bevangener). Aan een anderman zijn paard kom ik niet aan, hooguit de pony waar ik wekelijks mee men, maar ook dan niet meer dan een rafeltje van de wand wegvijlen om eventueel (verder) scheuren te voorkomen.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 12:37

Even offtopic maar hoort toch wel een beetje in de topic thuis.
In het verleden kwam in nog weleens Emma Hindle tegen als voorbeeld van ijzerloos dressuur op het hoogste niveau.
Lees ik vandaag de paardenkrant van woensdag en staat daar een hele mooie uitgestrekte draf foto in van Emma Hindle met Lancet.
Maar het gene wat mij het meeste opviel was de lip van een ijzer bij de voorhoef.

Vraag me af waarom ze dit zou hebben gedaan als het ijzerloos zo goed beviel.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 12:39

eeeeeh waar is arabesk nu?ben wel benieuwd naar haar antwoorden

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 12:40

Zahlina schreef:
In het verleden kwam in nog weleens Emma Hindle tegen als voorbeeld van ijzerloos dressuur op het hoogste niveau.
Lees ik vandaag de paardenkrant van woensdag en staat daar een hele mooie uitgestrekte draf foto in van Emma Hindle met Lancet.
Maar het gene wat mij het meeste opviel was de lip van een ijzer bij de voorhoef.

Waarom zoek je hier het antwoord Gestoord

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 12:41

Wildgirl schreef:
eeeeeh waar is arabesk nu?ben wel benieuwd naar haar antwoorden

Wat dacht je ervan dat ze ook andere bezigheden kan hebben, zo moeilijk niet te bedenken hoor Clown

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 12:52

opala schreef:
Zahlina schreef:

Waarom zoek je hier het antwoord Gestoord

Ik zoek hier geen antwoord opala, ik merk alleen op dat Hindle haar paarden niet meer ijzerloos staan.
Ik vind het alleen apart want was het niet zo dat ijzerloos het aller beste was??
En als ik nu vraag om een lijstje van ruiters die op hoog niveau ijzerloos starten dan was Emma Hindle wel de gene waarvan ik vind dat ze echt op niveau rijd.
Maar zo anti-ijzer en ijzerloos is ze roch ook weer niet.

In een andere topic, zo'n beetje het zelfde onderwerp, kwam MadamX dat er bij haar op stal een eventing ruiters staat die ijzerloos op hoog niveau de event, alleen wie het is wordt niet over gesproken.
En dat is nu net het gene wat arabesk hier doet, ze kwakt wat foto's van dode poten neer en wil dan waarschijnlijk horen dat we het er allemaal mee eens zijn dat ze het goed doet.
Op het moment dat er vragen worden gestelt verschuilt ze zich achter de cursus en dat ze deze niet wil herhalen (doet ze btw wel vaker).
Het is dan mijn goed recht om mijn vraagtekens te stellen bij de kennis en de kunde van TS want ik vind dat als je ergens mee bezig bent dat de theorie er zonder probleem uit moet rollen.
Ga je je dan verschuilen achter de cursus en het niet willen toelichten dan dan mis je denk ik je kans om het nog een beetje geloofwaardig te maken.
(hoeveel info kan je geven in 1 dag? Dat is niet zoveel als je bedenkt hoeveel een mens kan verwerken in de bovenkamer)

Misschien dat ik de discussie nu te breed trek maar ik hoef ook niet aan gesproken te worden op de huisvesting als ik een vraag stel over ijzers Haha!

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 12:58

Aan de foto's in de beginpost te zien is het antwoord op deze vraag "NIET".
Krijg echt de kriebels als ik zie wat er met die bokhoef gebeurd is. Als hier een levend paard aan had gezeten had het na "behandeling" echt amper kunnen lopen....

grrr reageert ook niet meer op de vraag of haar hoefsmid rijksgediplomeerd was, zeg imo genoeg....

Pas geleden met eigen ogen mogen zien hoe de benen van een 3 jarig paard hebben moeten lijden onder zelf natuurlijk bekappen. Dier had een stel benen alsof het 20 was en een zware sportcarriere achter de rug had. Lips are sealed Lips are sealed

Nee sorry, voor mij geen doe-het-zelf geprul...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 13:04

Grr haar smid is gediplomeerd Lachen

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 13:05

opala schreef:
Hoeftniet schreef:

Heb altijd zo gedacht, dat is voor derden, die kennis maak je je -als leek zijnde- nooit eigen ....... maar je moet via I-net je zelf op de hoogte houden en ..... kijken naar de hoef, die geeft aan wat er moet gebeuren. Dat niet alleen 2-maandelijks, maar bij mijn paard toch zeker maximaal om de 3 weken. En wie is in staat de hoeven vrijwel dagelijks te controleren ... juist ja, de eigenaar/verzorger van het paard. Daardoor hoeft er nooit rigoreus te worden ingegrepen en heb je een rad paard, waar je zelf een bijdrage aan hebt geleverd. Meer voldoening is er niet.

Geloof dat wij het hier in het verleden ook al eens over hebben gehad, ander topic zelfde inhoud zo'n beetje.
Niet alleen internet is een bron van informatie, ik ken best wal wat hoefsmeden waarvan ik weet dat die zonder problemen hun kennis met je delen.
Er is een 2 maandelijks tijdschrift "de Hoef" waar veel info in staat, er zijn heel veel paardenmensen die graag hun kennis delen.
Ook zijn er verschillende boeken te koop met veel info.
Een instructeur is vaak ook bereidwillig om je dingen te leren.
En DA's willen graag hun kennis delen.
Het enige wat je moet doen is deze mensen benaderen en je vragen bij ze neerleggen.
Bovenstaande kennen als het goed is je paard, of kunnen zonder problemen je paard bekijken, internet niet en ik denk ook dat je pas op internet moet gaan zoeken als je voldoende info hebt verkregen van al die andere mensen.

Het gevaar van TS haar cursus is dat het paard bekeken wordt als een eenheidsworst al zeggen ze zelf dat ze juist beter naar het paard kijken, verder dan kijken komt het niet.
Alle paarden in het wilde lopen goed (vergeten gelijk de natuurlijke selectie) dus moeten onze paarden ook zo staan, FOUT!!!!!!!!!
Er is namelijk maar 1 die bepaalt wat het beste is en dat is het paard.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 13:06

Ik ken beide werelden, ik heb in het TB + beslaan een opleiding genoten. En tevens heb ik me verdiept in NB (Pete Ramey).

Ik zie veel meer ellende onder het TB en veel minder ellende bij particuliere NB-doe-het-zelvers.
De grootste moeilijkheid is het beslag en het smeden (wat ook ongeveer 90% van de hoefsmidopleiding inneemt).
Bekappen en zeker een vijltje ergens langshalen is echt heel eenvoudig, iedereen kan dat leren... ook in 1 dag!

Een ijzer eronder zetten, dat is echt heel iets anders en daar is wel een gedegen opleiding en vele praktijkuren voor nodig.

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 13:10

Miriam schreef:
Aan de foto's in de beginpost te zien is het antwoord op deze vraag "NIET".
Krijg echt de kriebels als ik zie wat er met die bokhoef gebeurd is. Als hier een levend paard aan had gezeten had het na "behandeling" echt amper kunnen lopen....

grrr reageert ook niet meer op de vraag of haar hoefsmid rijksgediplomeerd was, zeg imo genoeg....

Pas geleden met eigen ogen mogen zien hoe de benen van een 3 jarig paard hebben moeten lijden onder zelf natuurlijk bekappen. Dier had een stel benen alsof het 20 was en een zware sportcarriere achter de rug had. Lips are sealed Lips are sealed

Nee sorry, voor mij geen doe-het-zelf geprul...

Per Pb beantwoord, en ja hij is gediplomeerd!!!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 13:16

Zahlina schreef:
Er is namelijk maar 1 die bepaalt wat het beste is en dat is het paard.

Hiermee sla je de spijker op de kop .... en met het volgen van een bekapcursus, kun je als eigenaar niet individueler te werk gaan Pling . Eén man/vrouw als persoonlijke hoefverzorger van één paard.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 13:16

Ik doe de hoeven van mijn paardje ook al 4 jaar zelf. Ik heb geen cursus gehad en het is mij alleen even uitgelegd. Nu heeft mijn powny goede hoeven en laat hem eens in de 4/5 maanden controleren door de hoefsmid. Iedereen kan dit doen, mits je een beetje normaal naar je paard zijn hoeven kan kijken.
Maar rare enge standen en misvormde hoeven, daar zou ik noooooit aan beginnen. Ik vind een opleiding voor hoefsmid wel iets anders als het leren bijvijlen van je eigen paard zijn hoefjes. Dus niet bekappen van misvormde en rare hoefstanden.
Laatst bijgewerkt door Jeannine op 26-06-08 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt