zonder ijzers op gras wedstrijden rijden!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Inujojo

Re: zonder ijzers op gras wedstrijden rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 15:27

Imago01 schreef:
Ik kan nog stééds niet begrijpen waar het fabeltje vandaan komt dat een paard met ijzers (en stiften dan) meer grip zou hebben dan een blootvoets paard.
Mensen, maak er toch niet zulke mietjes van en word geen dief van je eigen portemonnee! Ik ben alleen voor ijzers in geval van probleemvoeten maar als een paard gewoon goede voeten heeft, eraf met die (on)dingen.
Zo koop ik ook geen paard die niet op blote voeten kan staan. Ik wil ze (wat dat betreft) puur natuur zodat het hoefmechanisme het meest tot zijn recht kan komen; hetgeen door ijzers alleen maar beperkt wordt!

Ik heb ook ZZ-l gereden en ook daar keken mensen mij weleens wat vreemd aan en ik geloof dat ik al aardig wat mederuiters van hun geloof heb laten stappen door mijn goed beargumenteerde uitleg.

Bovendien heeft een paard dat zonder ijzers staat, draagkracht over de hele hoefrand…met ijzers is het afhankelijk van de stiften. Soms verlies je er weleens ééntje en moet het paard het doen op de grip van één enkele stift, nee, lekker handig.

Ook een onzinnig argument is waarom de topruiters dit dan niet doen…nou, ik kan je wel vertellen dat die paarden dan wel hogere dressuur mogen lopen maar ook niet allemaal dé correcte en gewenste beenstand hebben. Kijk maar eens héél goed…en voor het hogere dressuurwerk wordt er toch wel even wat meer gevraagd en dan is een ijzertje een uitkomst.
Bovendien lijkt het wel een soort ‘must’ en modegrill of gewoon stupiditeit zoals ik het zie dan, dat mensen die op hoger niveau rijden (maar niet alleen zij hoor, ook de gemiddelde ruiter) per definitie een paard op ijzers willen; met sommigen valt ook niet te communiceren en heb ik zoiets van: hoe hoog je ook mag rijden (of hoe laag)…jij moet nog véél leren…
Ik heb er in ieder geval nog nooit het nut van ingezien maar ja…

Ik vind dit een rotreactie eigenlijk. Ik ben ook zwaar tegen ijzers als het niet nodig is, maar mijn paard heeft de grip echt nodig. Ik ben nou op een aantal buitenwedstrijden geweest, negen van de tien keer was het toen gewoon droog en als ik iets te scherp door de bocht ging, iets te hard ging, dan ging mijn paard half onderuit, dag vertrouwen, paard doet niets meer, ging als de ziekte aan me hangen, alle gang eruit in de galop.. Een groot fiasco. Ze staat nu op ijzers, heb 2 keer ermee op het weiland gereden, zowel met nat als droog weer, en ze staat nu gewoon steviger op d'r voeten, er komt eindelijk een fatsoenlijke middengang uit zonder dat ze half onderuit gaat. Je kan dit niet zeggen als een "dit gaat op voor alle paarden" maar dit moet echt per paard bekeken worden. Mijn zusje rijdt net als ik L1 en haar paard gaat prima zonder ijzers, geen enkel probleem, maar bij die van mij kan het jammer genoeg niet.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 15:31

Met mijn vorige paard heb ik t/m de L2 op blote voeten gereden.

Mijn huidige (jonge) paard heeft veel minder balans, dus die heb ik voor de zekerheid wel op ijzers+proppen. Als ze volgend jaar meer balans heeft zal ik met haar ook zonder ijzers gaan rijden tot en met de L2

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 15:49

Inujojo…wat is er zo rot aan dan? Verward

Natuurlijk komt het voor dat een paard op gras anders loopt dan de ruiter gewend is te voelen op zand. Die van mij voelt ook anders op gras dan op zand en het is ieder jaar weer even wennen maar dat heeft iedereen of niet dan?

Ik vraag me dan alleen af: op het land staan ze toch ook? daar gaan ze ook uit hun dak toch? Toch ook showen met de staart omhoog in een kéurige middendraf zodra ze wat afgekoeld zijn maar juist in den beginne in volle galop met een fikse serie bokken, of zie je een paard dan bij wijze van spreken eerst de bodem testen met 1 uitgestoken teen (zoals wij mensen het water testen…).
Gaan ze dan ook onderuit of glijden? Hmm wellicht dat in geval er een zadel op ligt, de ruiter het paard dusdanig uit zijn balans haalt? Heeft het páárd dan ergens last van? Nou ja, net hoe je het bekijkt want uiteindelijk wel ja, dat is logisch.

Nogmaals, heb ik het wel over paarden die verder niets mankeren aan voet zelf of de gewrichten…

Maar dan nog, het is ieders eigen keuze verder hoor en natuurlijk veiligheid voorop dus als paard gaat lopen te glijden en heel onzeker wordt (of ligt dat aan ruiter, dat kun je je ook afvragen…) is een ijzertje voor sommigen een leuke zekerheid.

Saffierr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 11:15

ik rij mijn pony ook zonder ijzers.. geen enkel probleem ik spring ook gewoon 90 cm rond met springen.. je moet je pony vertrouwen geven, als je een onzekere pony hebt dan glibbert ie meestal ook snel.. je moet je pony het goede gevoel geven zodat hij/zij zeker van zichzelf is.. Zonder ijzers... beter voor mijn pony,, geen geklooi met kalkoenen, scheelt een hoop geld. Knipoog

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 21:55

Nibbit schreef:
Met mijn vorige paard heb ik t/m de L2 op blote voeten gereden.

Mijn huidige (jonge) paard heeft veel minder balans, dus die heb ik voor de zekerheid wel op ijzers+proppen. Als ze volgend jaar meer balans heeft zal ik met haar ook zonder ijzers gaan rijden tot en met de L2

Waarom stel je eigenlijk als grens t/m L2? Waarom niet t/m Z2? Gewoon uit pure interesse hoor...

maar zie het verschil niet zo in namelijk...stérker nog...hoe hoger, hoe meer kunstjes je paard moet doen, hoe meer overkruisen met de benen en hoe meer het gevaar erin schuilt dat ze zichzelf met het been met een stif erin aantikken. Heb zo al heel wat putjes in paardenbenen gezien en zelfs nog erger...

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 06:46

Omdat de voltes en wendingen vanaf M1 kleiner worden en dan is het beter rijden met wat meer grip Knipoog

Compliment

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 10:07

ik zelf heb wel ijzers maar dat is niet omdat k anders niet op het gras rijd, dat komt doordat de hoeven snel slijten

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 10:41

Natuurlijk is het geen fabeltje dat paarden zonder ijzers meer glijden, dan paarden op schroeven.
Vergelijk het maar met een voetbalschoen met een grof profiel of een met noppen.

Als je op een niet te nat grasland rijd, kun je je zeker op blote voeten redden. Maar als je op een net-te-lang-geleden-gemaait grasland rijd, waar net een bui regen overheen is gevallen, en je wilt daar ook nog een parcours op springen, dan is het toch wel verstandig om schroeven te draaien. Ik heb op concours ook al verschilende anti-ijzer activisten op hun smoel zien gaan, en daarna zichzelf maar afvragen waarom hun paard weigerd.

In de wei heb ik ook al verschillende keren paarden zonder ijzer een sliding zien maken, daar komt nog bij dat de ruiter op hun rug altijd voor een klein beetje onbalans zorgt, hoe goed deze ook rijd.

kortom, bij ons staan alle paarden op ijzers, omdat ik ze niet bang wil krijgen, en ook hard wil rijden en kort wil draaien in barrages. Haha!

T_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 23:06

Ik zou het niet doen.
Een vriendin van mij heeft het gedaan en was niet nat of zo, ma ja hoor ze lag er. Met als gevolg een hersenschudding
Ik zou het risico niet nemen!

_Nestor_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 06:56

Ik zit nu in twijfel,
ga sinds kort op kleine buitenritjes met mijn paard en hebben net onze eerste buitenwedstrijd gehad...
Met de wedstrijd was het geweldig mooi droog en wilde het prima zonder ijzers, maar wat nu als het in september wel nat is....
En met de buitenritjes moet ik een best stuk over de straat en zijn voorste hoeven beginnen nu na een paar keer te brokkelen...
Is het dan handig om alleen voor op ijzers te doen? Of is dat niet handig, kun je dan beter alles doen??

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 06:57

Als een paard glijd op gras dan glijd hij altijd van achteren..... daar komt namelijk de kracht vandaan Lachen

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 07:57

Nou rij ik geen wedstrijden ofzo, maar als ik dat zou doen op gras zou die van mij wel op ijzers moeten.. Die heeft van zichzelf zulke platvoeten, dat ze met ijzers (dus zonder stiften enzo) meer grip heeft dan zonder.. En die gaat zelfs in de wei met gek doen bijna onderuit soms, zo weinig grip heeft ze. Dus ik denk dat het echt per paard verschilt.

Adonis123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 17:17

Met mijn vorige wedstrijdpaard kon ik alleen met ijzers en kalkoenen op gras rijden. Ze was een beetje lomp en wilde nog wel eens wegglijden. En ben ooit eens op gras onderuit gegaan, dus dat was helemaal geen goede combi dan...

Met m'n nieuwe moet ik het nog even uitvinden. Hij staat vooralsnog zonder ijzers omdat hij super mooie voeten heeft.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 19:08

Ik heb al op weiden van verschillende condities gereden zonder ijzers. Heel droog en hard, net geregend, grote plassen water, een verreden weiland. Mijn pony had er blootvoets geen moeite mee.

loveSaros

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 19:17

Ik ben nu 2x in de M1 gestart, zónder ijzers. Mijn pony heeft, sinds hij van ons is, nog nooit ijzers onder gehad.
Tijdens de wedstrijden hebben we ook geen last van uitglijden. En ik vind het gewoon geldverspilling om je paard op ijzers te zetten, terwijl hij/zij zonder ijzers ook goed loopt.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 19:26

Dani62 schreef:
Ik vind die gladde ijzers juist heel eng Koe !

Als je paard gewend is zonder ijzers en ook zonder ijzers op de wei loopt zal je paard heel tredzeker worden en precies weten waar en hoe hij zijn voeten neer kan zetten. Ik houd wel eens mijn hart vast wanneer mijn paard tekeer gaat in een natte wei, maar ze doet maar lekker, ze leert om voorzichtig te zijn. (Ze is wel eens op haar plaat gegaan hoor, maar al doende leert men he en ook met vallen en opstaan Haha! !)

Hier ben ik het niet helemaal mee eens.
Ik wilde ook noooooit aan ijzers denken, paard was niet anders gewent dan zonder te lopen.
Heb dr heel lang ook zonder gereden maar ging toch merken dat ze op gras heel erg onzeker ging lopen na een keer goed uitgegleden te zijn.
Ze is inmiddels 7 en heeft sinds een dikke maand ijzers.
Heb nu een paar wedstrijden op ijzers gereden en met stiften in en merk gewoon dat ze steeds beter en steeds zekerder gaat lopen.
Al zit ik er wel aan te denken om ze na het outdoorseizoen weer lekker bloodvoets te zetten, en dan met het buitenseizoen weer op ijzers.

Mn eerste pony croste ik overal tussendoor en overheen bloodvoets.

maar denk ook eens aan de grond, het gaat over gras maar het is wel een heel verschil of er kleigrond onderzit of zandgrond.
Hier is het een en al klei, soms is het zo glad dat ik er bijna niet doorkom zonder onderuit te gaan.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 19:41

Gelukkig staan alle springpaarden hier op ijzers en kunnen er stiften ingedraaid worden tijdens grasconcoursen. Soms zie je wel eens zo`n amateurruiter zonder ijzers alle kanten opglibberen, door de hindernissen heen, omdat ze geen grip hebben om af te zetten en zelfs onderuitgaan en dan geven ze vaak hun `lompe`paard nog de schuld ook.
Dat je tegenwoordig zelfs ziet dat ze soms stiften draaien tijdens wedstrijden op achterbergbodems vind ik dan wel weer overdreven en nutteloos.
Tijdens de dressuur vroeger kon ik beter de bochten door als mn paard op ijzers + stiften stond als op blote voeten. Dan kon ik hem toch minder op de achterhand houden. Met veel op gras oefenen is dat wel te trainen, maar in de hogere klassen kun je vaak toch net iets minder een paard bij elkaar rijden.