Hoefsmid.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Hoefsmid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 19:34

zeker nooit met 3 jarige hengsten zo uit de opfok gewerkt Jovi ????

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 20:56

JoviBan schreef:
CarpeDiem schreef:
Helaas is hier ook weer; er zijn meer mensen met paarden, dan paardenmensen Boos!

Zeg dat wel.
Jonge paarden een praam op doen of een spuitje erin? Voetjestraining het bezoek van de smid?
Verward

Wat dan? Met zn allen gaan verongelukken met een jong beest??

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 08:40

Als je paard goed opgevoed is dan is er geen probleem.
Een smid ziet heus wel of een paard angstig is of alleen aan het etteren. Ook met een angstig paard kun je voorwerk doen om het paard minder angstig te maken.
Als mensen zelf hun paard niet opgevoed hebben dan moet toch iemand het doen en soms is dan wat harder doorkomen het enige waar een paard nog ontvankelijk voor is.

Natural_K
Woonplaats: fryslan boppe.. k voel me nog steeds een drenth!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 10:32

ik ben zelf (bijna) hoefsmid en ik probeer altijd te voorkomen dat ik een paard of pony moet schoppen of slaan. vaak kliers een paard niet uit vervelendheid maar omdat hij zich op dat moment niet gemakkelijk voelt of pijn heeft... probeer daar rekening mee te houden.....

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 16:26

Smeden die ik ken kijken wel altijd naar 't paard. Er wordt enkel getrapt wanneer het paard gericht naar de hoefsmid trapt, en zo hoort het ook. Een paard dat pijn heeft mag van hen wel trappen, maar niet gericht op de hoefsmid.

Verder heb je natuurlijk ook overvoerde en ontzettend lastige en verwende merries die het leuk vinden om even heel erg vervelend te doen. Een goed gedoseerde terugtrap kan hen weer bij de les brengen.
Gebruik van materiaal? De platte kant van de vijl kan soms veel lawaai maken, wat helpt: minder pijn, meer lawaai, maar evenveel effect. Scherpe voorwerpen of een paard echt verwonden is natuurlijk not done.
Hoewel ik toch een rotvervelend hengstje ken dat we best eens allemaal samen op de grond zouden gooien Vork Hij weet het maar al te goed maar heeft er zo zijn lol in om goed in het rondte te trappen Haha!

Het gaat om je intentie: je wil het paard gewoon duidelijk maken (en soms moet dat erg doortastend) wat je wilt, het gaat niet om je woede af te reageren.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 19:52

Ik ken ook wel negatieve verhalen van een hoefsmid.. Gelukkig niet bij m'n eigen paarden meegemaakt, maar een tijdje 'gedate' met een hoefsmid.. Hij vertelde dan over hoe zn dag was, en zegt heel droog: "Tja, vandaag gingen er weer twee languit". Languit?? "Ja, van die rotbeesten zonder enige opvoeding, praam op, even flink aangedraait en ik zag ze wankelen, boem". Ik snapte er nog steeds niets van, maar blijkbaar kun je de praam zo strak aandraaien dat het paard gewoon omvalt en dan kun je er volgens zijn woorden "heel makkelijk bij langs". Nu gebruik ik ook wel een praam, vooral bij het uitscheren van de oren, maar bij mij is nog nooit een paard languit gegaan.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 20:31

Uppojono schreef:
Ik ken ook wel negatieve verhalen van een hoefsmid.. Gelukkig niet bij m'n eigen paarden meegemaakt, maar een tijdje 'gedate' met een hoefsmid.. Hij vertelde dan over hoe zn dag was, en zegt heel droog: "Tja, vandaag gingen er weer twee languit". Languit?? "Ja, van die rotbeesten zonder enige opvoeding, praam op, even flink aangedraait en ik zag ze wankelen, boem". Ik snapte er nog steeds niets van, maar blijkbaar kun je de praam zo strak aandraaien dat het paard gewoon omvalt en dan kun je er volgens zijn woorden "heel makkelijk bij langs". Nu gebruik ik ook wel een praam, vooral bij het uitscheren van de oren, maar bij mij is nog nooit een paard languit gegaan.

Heb redelijk veel ervaring met een praam...
Maar om daar een paard mee plat te krijgen moet je toch iets anders doen dan m op zn neus zetten...

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 08:12

Ik bedoel dan van de stress ofzo hé.. Ik weet het ook niet, ben er nooit bij geweest, maar lijkt me sterk dat dit eens 'stoer' verhaal is.. Maar zou kunnen, want je bent niet helemaal normaal als je het fijn vindt werken als het paard languit gaat..

Edit: Zie in je profiel dat je in een paardenkliniek werkt, dus dan zal je wel gelijk hebben.. Lachen

Narrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 08:25

gessiederrie, wat een verhaal, heb je wel mensen daarover ingelicht?? (of was het niet bij jou gebeurd?) ik vind het echt heel zielig, je mag een paard best straffen, maar niet zoo