Hoefijzers.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Joonsel

Re: Hoefijzers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:00

Miss_Montana schreef:
Maar paden met kiezels ontwijk jij ook liever op je blote voeten. Met paarden ligt dat verschillend, de een loopt er zo overheen en de ander heeft gewoon pijn. Ijzers zijn een goede uitkomst voor paarden met gevoelige hoeven, als je zo'n paard hebt en er geen ijzers onder doet zou ik dat erg zielig vinden. Zoals men al tijden zegt, kijk naar je paard en dan weet je wat goed is Knipoog

Maar met ijzers kunnen de kiezels ook tegen de hoef aankomen? Lachen
Dan zou je eerder ijzers nemen omdat er anders stukjes hoef af kunnen breken, lijkt me.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:01

Wat ik me af vraag.
De mensen hier te tegen ijzers zijn.
Doen die het bekappen ook zelf?
Of loopen jullie paarden genoeg op harde ondergrond dat dit niet meer nodig is?
Of ben ik een uitzondering dat er niet word bekapt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:01

Omdat zij van nature dunne zolen hebben, zo dun dat elk steentje funest is. Hier kun je helaas niets aan doen, niet door anders te bekappen of wat dan ook. En opmerkingen als 'laten wennen' etc. hoop ik dan ook zeker niet te horen, als dat nl. echt had gewerkt had mijn ruin na 3 jaar niet meer zoveel last gehad...
Verder heeft mijn merrie een beenprobleem, waarvoor ze op breakover beslag staat voor, dit gaat werkelijk fantastisch, ze loopt helemaal goed!
Maar...ik heb dan ook een hele goede smid die op zeer regelmatige basis langskomt. Goed bijhouden is noodzaak!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:02

Paarden met ijzers glijden eerder uit op gras, dan paarden zonder ijzers...dat klopt...
Maar paarden met ijzers, die op scherp zijn gezet....glijden juist minder snel uit dan paarden zonder ijzers...

Ik kan de gevolgen van het uitglijden zonder ijzers in een hindernis met mennen nog steeds op mijn been laten zien (diepe littekens, van waar de kar op mijn been heeft gelegen).
Bij dat soort intensieve dingen kun je je geen glijpartijen veroorloven....als de kar een paar centimeter lager op mijn been terecht was gekomen, hadden ze mijn voet moeten amputeren....nou sorry....maar ik neem liever maatregelen, zodat we dat soort risico's niet meer lopen door een glijpartijtje....

Coconuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:02

Miss_Montana schreef:
Maar paden met kiezels ontwijk jij ook liever op je blote voeten. Met paarden ligt dat verschillend, de een loopt er zo overheen en de ander heeft gewoon pijn. Ijzers zijn een goede uitkomst voor paarden met gevoelige hoeven, als je zo'n paard hebt en er geen ijzers onder doet zou ik dat erg zielig vinden. Zoals men al tijden zegt, kijk naar je paard en dan weet je wat goed is Knipoog

Zielig? Ligt eraan.. Mijn paard loopt ook niet fijn over kiezels, dus dat pad sla ik gewoon lekker over. Bloodvoets loopt ze verder super. Moet ik dan ijzers nemen zodat ik dat ene kiezelpad toch kan nemen? Wordt een duur kiezelpaadje Knipoog Nee hoor, ik sla dat pad gewoon over.
Kijk, moet je dagelijks over lange kiezelpaden en loopt je paard hier niet lekker over, ja dan snap ik het wel. Maar dat ene kiezelpaadje wat wij hebben (en kunnen ontwijken) daar neem ik geen ijzers voor.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:03

heiditjj schreef:
Eigenlijk kan elk paard zonder ijzers, of er moet wel iets heel raars aan de hand zijn. Voor veel mensen "hoort er er gewoon bij" dat je paard ijzers heeft, die worden dus zo vroeg mogelijk al rondom beslagen en lopen de rest van hun leven op ijzers. Dat 10 jaar geleden (bijna) iedereen met ijzers aan het hannesen was komt omdat er tegenwoordig veel meet kennis over is.

Ja dat ken ik. Met paard naast de fiets voor de afwisselling. Haalde ergens een ijsje onderweg en iemand vroeg mij of Bayo een rijpaard was. Toen ik ja zei was hij stomverbaasd : "Maar er zitten geen ijzers onder!"

Verder kan het paard inderdaad zonder ijzers, alleen hebben veel mensen het geduld/tijd/kennis niet om het paard en de voeten zo te trainen dat hij het werk zonder ijzers kan doen. Of om het werk aan te passen aan het kunnen van het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:04

tamary: dat is echt wel kort door de bocht, niet élk paard kan zonder ijzers...ja misschien als ze 100% van de tijd niet bereden worden en op t land staan. Het heeft echt niet altijd met geduld/tijd/kennis te maken!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:04

madamX schreef:
Zelf heb ik een pensionstal; mijn franchisegever kwam met een voorstel > 'elke nieuwe klant die een paard heeft op ijzers doe je een voorstel: haal de ijzers eraf, kijk het een jaar aan hoe alles gaat. Als blijkt dat er problemen ontstaan mbt ijzers, dan betalen wij alle kosten. Als blijkt dat het paard zonder ijzers kan, laat het de mensen verder vertellen. '
Dit hebben we dus gedaan, resultaat; geen enkel paard kreeg problemen, gingen zelfs beter lopen! Ook paarden die voorheen op andere stallen constant problemen hadden met hoeven waarvan een enkele zelfs al 'opgegeven' waren door hoefsmeden en dierenartsen!
Ik spreek hier over theoretische EN praktische ervaringen, bij verschillende paarden, verschillende leeftijden en verschillende takken van sport. Een enkeling bij ons op stal loopt in de topsport (military) ZONDER ijzers.
Bij mij op stal geldt een keiharde regel; ijzers eraf, wij geven goede begeleiding en voorlichting, maar wanneer een klant eigenwijs is en niet open staat voor deze toch wel nieuwe benadering...... kan ie oprotten en nooit weer terugkomen >wij doen niet aan dierenmishandeling.
Goede hoeven krijg je alleen door goede voeding, goede huisvesting EN geen ijzers; wanneer je geen ijzers hebt en de voeding is slecht of de huisvesting is slecht, dan gaat met mis; dan brokkelen de hoeven en blijven ze week.

Sorry hoor...maar dit gaat wel heel erg ver.
Ik vind het prima dat je bepaalde principes hebt en daar voor staat. Maar dit gaat wel heel kort door de bocht en je bent behoorlijk extremistisch in je uitlatingen....
Mijn buurvrouw is ook ijzerloos voorstander....maar rijdt veel buiten met haar paarden. Gaat prima, behalve bij eentje: die slijt de hoeven af tot bloedens toe...dier loopt er kreupel van...moet ie maar aan wennen zegt ze....wat is dan nu dierenmishandeling...ik volg het niet meer....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:07

polly2 schreef:
madamX schreef:
Zelf heb ik een pensionstal; mijn franchisegever kwam met een voorstel > 'elke nieuwe klant die een paard heeft op ijzers doe je een voorstel: haal de ijzers eraf, kijk het een jaar aan hoe alles gaat. Als blijkt dat er problemen ontstaan mbt ijzers, dan betalen wij alle kosten. Als blijkt dat het paard zonder ijzers kan, laat het de mensen verder vertellen. '
Dit hebben we dus gedaan, resultaat; geen enkel paard kreeg problemen, gingen zelfs beter lopen! Ook paarden die voorheen op andere stallen constant problemen hadden met hoeven waarvan een enkele zelfs al 'opgegeven' waren door hoefsmeden en dierenartsen!
Ik spreek hier over theoretische EN praktische ervaringen, bij verschillende paarden, verschillende leeftijden en verschillende takken van sport. Een enkeling bij ons op stal loopt in de topsport (military) ZONDER ijzers.
Bij mij op stal geldt een keiharde regel; ijzers eraf, wij geven goede begeleiding en voorlichting, maar wanneer een klant eigenwijs is en niet open staat voor deze toch wel nieuwe benadering...... kan ie oprotten en nooit weer terugkomen >wij doen niet aan dierenmishandeling.
Goede hoeven krijg je alleen door goede voeding, goede huisvesting EN geen ijzers; wanneer je geen ijzers hebt en de voeding is slecht of de huisvesting is slecht, dan gaat met mis; dan brokkelen de hoeven en blijven ze week.

Ik vind het prima dat je bepaalde principes hebt en daar voor staat. Maar dit gaat wel heel kort door de bocht en je bent behoorlijk extremistisch in je uitlatingen....

Idd...jeetje... Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:08

Coconuts schreef:
Zielig? Ligt eraan.. Mijn paard loopt ook niet fijn over kiezels, dus dat pad sla ik gewoon lekker over. Bloodvoets loopt ze verder super. Moet ik dan ijzers nemen zodat ik dat ene kiezelpad toch kan nemen? Wordt een duur kiezelpaadje Knipoog Nee hoor, ik sla dat pad gewoon over.
Kijk, moet je dagelijks over lange kiezelpaden en loopt je paard hier niet lekker over, ja dan snap ik het wel. Maar dat ene kiezelpaadje wat wij hebben (en kunnen ontwijken) daar neem ik geen ijzers voor.

Voor mij geldt dus dat laatste. De boeren in de Ardennen geven geen ruk om de natuur en vinden de paden een prima plekje om hun stenen en kiezels te dumpen Verdrietig

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:10

Ramona_T schreef:
Wat ik me af vraag.
De mensen hier te tegen ijzers zijn.
Doen die het bekappen ook zelf?
Of loopen jullie paarden genoeg op harde ondergrond dat dit niet meer nodig is?
Of ben ik een uitzondering dat er niet word bekapt.

Mijn paard komt nog gewoon bij de hoefsmid hoor Haha!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:12

Joonsel schreef:
Coconuts schreef:
Het probleem is alleen, dat daar niet aangegeven wordt wanneer je er precies tegen bent.
Zijn jullie er ook tegen dat een paard, wegens medische redenen, ijzers krijgt (met één of ander matjes tussen de zool en het ijzer). Ik weet niet precies hoe het zit, maar omdat 2 paarden bij ons op stal dit hebben (de één heeft een zwak achterbeen door een ongeluk met een riek van een aantal jaar geleden en de ander heeft sowieso wat slechte benen, nu helemaal na een klap van een ander paard) vraag ik mij af of jullie hier dan ook tegen zijn.
Ik weet niet precies hoe het verhaal loopt, vandaar dus maar even 'wegens medische redenen' Knipoog

Verder ben ik niet specifiek voor of tegen. Ik wil het alleen liever niet hebben omdat ik het fijner vind voor mijn paard, zo zonder ijzers Lachen

Ik ben tegen. Vanwege medische redenen vind ik het wel kunnen! Anders heeft dat paard ook geen fijn leven meer.

Wat ik me dan meestal wel afvraag: Hoe kan het zijn dat een paard zo'n slechte hoeven heeft dat het niet anders kan dan ijzers eronder?

Ik heb paarden op ijzers....en paarden zonder ijzers.
De paarden die op ijzers staan, staan daar niet op, omdat ze slechte hoeven hebben.
Bij onze Fries was het zo dat deze veel over de weg gaat. Eerst zonder ijzers, maar de slijtage ging harder dan het aangroeien. En daardoor ging ze op eieren lopen. Ijzer er onder (eerst alleen voor) en probleem verholpen. Achter schaatst dit paard een beetje door de beenstand die ze heeft. Dus kreeg je aan de buitenkant ook verhoogde slijtage en moesten we ook achter over op ijzers.
Nu is het dier nooit gevoelig meer, ook nooit kreupel.
En de hoeven groeien prima....je moet er wel voor zorgen dat je tijdig het beslag laat verleggen of vernieuwen.
En als je een goede smid hebt...dan zal hij er voor zorgen dat het paard op zo'n manier beslagen wordt, dat de nadelen van beslag tot een minimum beperkt worden. Al blijven er nadelen aan verbonden (en dan heb ik het nog niet eens over mijn portemonnee.... Knipoog )

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:12

Mijn paardje kan (voorlopig nog) niet zonder ijzers.

Ik vind het dierenmishandeling om hem met pijn te laten lopen.
Maar zoals gezegd, heb je een paardje wat zonder kan; Prima.

Maar er zijn ook paarden die altijd gevoelig blijven lopen, of waarvan de hoeven gaan scheuren ed.
Als een paardje (met van nature) een dunne zool en die na bv 1 jaar nog gevoelig loopt mag er van mij een ijzer onder.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:13

polly2 schreef:
madamX schreef:

Ergens kan ik mij wel vinden in dit soort eisen omdat het je eigen stal is.
Bij moet komen alle paarden verplicht elke dag buiten, wil je dat niet dan komt het paard ook niet op stal.

In dit geval vind ik alleen wel dat de pensionhouder ervoor moet zorgen dat men zelf ook verschillende aanpassingen doet want dat zijn ze wel verplicht naar de eigenaren toe.
Hitactiefstal zou ik echt wel verwachten en verschillende ondergronden in het weiland en een systeem dat ervoor zorgd dat de paarden veel moeten lopen.
Paarden zouden ook echt niet meer op stal moeten staan.
Ook zal je op deze manier een hele grote groep ruiters afwijzen, en ik vraag me af of dit wel verstandig is als bedrijf zijnde.

Ben btw erg benieuwd welke military ruiter er bij jullie staat die blootsvoets start.
Veel wedstrijden zal die wel niet rijden omdat de bodem vaak te zacht en glad is of ze moeten natuurlijk paarden voldoende hebben waarmee ze het risico willen lopen om zware blessures.
Want op Topniveau Evening te doen zonder ijzers vind ik dus verschrikkelijk dom, onverantwoordelijk en je zet het leven van paard en ruiter op het spel.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:14

Rijdt je veel in de bak dan of staat je paard altijd op de wei en wordt niet meer gereden?

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:16

polly2 schreef:
Ik heb paarden op ijzers....en paarden zonder ijzers.
De paarden die op ijzers staan, staan daar niet op, omdat ze slechte hoeven hebben.
Bij onze Fries was het zo dat deze veel over de weg gaat. Eerst zonder ijzers, maar de slijtage ging harder dan het aangroeien. En daardoor ging ze op eieren lopen. Ijzer er onder (eerst alleen voor) en probleem verholpen. Achter schaatst dit paard een beetje door de beenstand die ze heeft. Dus kreeg je aan de buitenkant ook verhoogde slijtage en moesten we ook achter over op ijzers.
Nu is het dier nooit gevoelig meer, ook nooit kreupel.
En de hoeven groeien prima....je moet er wel voor zorgen dat je tijdig het beslag laat verleggen of vernieuwen.
En als je een goede smid hebt...dan zal hij er voor zorgen dat het paard op zo'n manier beslagen wordt, dat de nadelen van beslag tot een minimum beperkt worden. Al blijven er nadelen aan verbonden (en dan heb ik het nog niet eens over mijn portemonnee.... Knipoog )

Misschien heb ik mijn vraag een beetje raar neergezet.
Ik bedoelde: Waardoor komt het dat een hoef zo slecht is dat het op ijzers moet?
Wat is daar de oorzaak van? Want dat lijkt me niet zo van de ene op de andere dag mogelijk.
Misschien iets met evolutie te maken oid?

De mijne had last van zijn lendenen, door verkeerde slijtage van de hoef (verkeerde beenstand wellicht?). Mijn hoefsmid heeft dit netjes opgelost door een van de kanten niet te bekappen. Nu is het zo dat de hoeven netjes gelijk afslijten! En dat zonder ijzers.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:17

skippy1 schreef:
tamary: dat is echt wel kort door de bocht, niet élk paard kan zonder ijzers...ja misschien als ze 100% van de tijd niet bereden worden en op t land staan. Het heeft echt niet altijd met geduld/tijd/kennis te maken!

Even op een andere manier gezegd:
Paard kan zonder, alleen de eigenaar die er wat mee wil doen kan een beperkende factor zijn.
Maar ik hoop in elk geval wel dat mensen eens gaan nadenken, ipv blind achter de grote massa aan te lopen.

Daarnaast zou het ook heel goed zijn als de fokkers eens gingen kijken naar hoe de veulens opgroeien wat betreft de ondergronden waarop ze lopen. Als die regelmatig op een verharding/kiezelpad, etc. komen vanaf dag 1 heb je ook veel minder ellende met te snel slijten, etc. Immers de voet past zich aan aan de ondergrond waarop het loopt. Meeste veulens lopen 100% op gras en daar zijn de hoeven dus op aangepast. Idem trouwens voor de rest van het lijf (o.a. pezen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:21

Nee Tamary! Frusty Niet elk paard kan zonder!!! Ik zou willen dat mijn paarden zonder ijzers konden! Vind t heerlijk. Maar zij kunnen niet zonder. Ik kan wel tegen wil en dank hen zonder laten staan, maar dan zou ik echt aan dierenmishandeling doen...mijn paarden lopen dan met pijn!

De voet past zich niet áltijd aan aan de ondergrond, sommige problemen zijn gewoon van nature aanwezig (erfelijk bepaald oid.).

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:22

tamary schreef:
Paard kan zonder, alleen de eigenaar die er wat mee wil doen kan een beperkende factor zijn.
Maar ik hoop in elk geval wel dat mensen eens gaan nadenken, ipv blind achter de grote massa aan te lopen.

Kijk en daar leg je je vinger op de juiste plaats maar dit gaat niet alleen op voor de ijzers maar ook voor de natuurlijke stromingen die er nu zijn.

Als mensen de teksten uit profielen van andere moeten halen of van andere site maar het niet zelf kunnen uitleggen dan is er iets goed mis.

Kijk naar het paard, het doel en de ruiter en alleen op deze manier is het mogelijk om te zien waar het paard het beste mee af is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:22

Zahlina schreef:
Kijk naar het paard, het doel en de ruiter en alleen op deze manier is het mogelijk om te zien waar het paard het beste mee af is.

AMEN!!! Ja

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:26

Mijn paardje maakt een draaiende beweging op de grond bij het draven. Daar slijt de hoef gigantisch van. Ook breken en scheuren er dan snel stukken van de hoef af.
Dus voor mij lekker een ijzertje voor.

En als je het helemaal natuurlijk bekijkt.... moet je ook niet rijden... Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:26

Zahlina schreef:

Afgod

Blijf het jammer vinden dat er nog steeds mensen zijn die zó graag via een bepaalde manier hun paard willen houden, dat ze het kijken naar hun paard zelf helemaal vergeten...

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:34

Zahlina schreef:
In dit geval vind ik alleen wel dat de pensionhouder ervoor moet zorgen dat men zelf ook verschillende aanpassingen doet want dat zijn ze wel verplicht naar de eigenaren toe.
Hitactiefstal zou ik echt wel verwachten en verschillende ondergronden in het weiland en een systeem dat ervoor zorgd dat de paarden veel moeten lopen.
Ook zal je op deze manier een hele grote groep ruiters afwijzen, en ik vraag me af of dit wel verstandig is als bedrijf zijnde.
Ben btw erg benieuwd welke military ruiter er bij jullie staat die blootsvoets start.
Veel wedstrijden zal die wel niet rijden omdat de bodem vaak te zacht en glad is of ze moeten natuurlijk paarden voldoende hebben waarmee ze het risico willen lopen om zware blessures.
Want op Topniveau Evening te doen zonder ijzers vind ik dus verschrikkelijk dom, onverantwoordelijk en je zet het leven van paard en ruiter op het spel.

Ik kan me prima vinden in het feit dat madamx een standpunt inneemt mbt de bedrijfsvoering. Dat men er klaarblijkelijk een duidelijke visie op na houdt. Alleen de zin: wij doen niet aan dierenmishandeling....stuit mij behoorlijk tegen de borst.

Wat betreft de klandizie: idd...ze sluit zo een grote groep klanten uit....maar dat kan juist in je voordeel werken...omdat je een nieuwe klantengroep aanboort...die wel achter deze uitgesproken visie staan. Daar heb ik wel bewondering voor. Dat een bedrijf op deze manier zijn nek uitsteekt...
Dat je als bedrijf een visie hebt en deze naleeft....

Echter....het risico zit 'm meer in het feit dat het té extremistisch wordt, waardoor mensen die wel dezelfde visie hebben, maar ook andersdenkenden respecteren, wellicht afhaken. Dus niet vanwege de visie...maar vanwege het feit dat alles was anders is veroordeeld wordt door de pensionhoudster. Daar zou ik namelijk op afknappen.
Let wel: ik baseer dit nu even op 1 enkele opmerking. Wie weet...was het genuanceerder bedoeld...was het een "slipp of the pen" of een zin vanuit de passie uitgesproken.... ik wil niemand veroordelen...
Ik contateer slechts dat ik het in deze reactie nogal kort door de bocht vind.....maar wil daar nog geen conclusies aan verbinden dat Madamx dus altijd veroordelend optreedt...die conclusie kan ik niet trekken op basis van één uitspraak die mij toevallig opvalt.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:36

Kijk, gaat het toch nog een beetje de goede kant op met dit topic.

Mijn paardje heeft haar hele leven blootsvoets gelopen, maar moest door zware artrose over op breakover beslag met siliconen. Natuurlijk had ik haar liever blootsvoets gehouden, maar dit was in haar geval gewoon geen optie, ze had beslag nodig om de schok te dempen en beter af te rollen. In dat geval staat het welzijn van mijn paard toch voorop en mijn principes achteraan.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:44

polly2 schreef:
Zahlina schreef:

Ik kan me prima vinden in het feit dat madamx een standpunt inneemt mbt de bedrijfsvoering. Dat men er klaarblijkelijk een duidelijke visie op na houdt. Alleen de zin: wij doen niet aan dierenmishandeling....stuit mij behoorlijk tegen de borst.

Wat betreft de klandizie: idd...ze sluit zo een grote groep klanten uit....maar dat kan juist in je voordeel werken...omdat je een nieuwe klantengroep aanboort...die wel achter deze uitgesproken visie staan. Daar heb ik wel bewondering voor. Dat een bedrijf op deze manier zijn nek uitsteekt...
Dat je als bedrijf een visie hebt en deze naleeft....

Echter....het risico zit 'm meer in het feit dat het té extremistisch wordt, waardoor mensen die wel dezelfde visie hebben, maar ook andersdenkenden respecteren, wellicht afhaken. Dus niet vanwege de visie...maar vanwege het feit dat alles was anders is veroordeeld wordt door de pensionhoudster. Daar zou ik namelijk op afknappen.
Let wel: ik baseer dit nu even op 1 enkele opmerking. Wie weet...was het genuanceerder bedoeld...was het een "slipp of the pen" of een zin vanuit de passie uitgesproken.... ik wil niemand veroordelen...
Ik contateer slechts dat ik het in deze reactie nogal kort door de bocht vind.....maar wil daar nog geen conclusies aan verbinden dat Madamx dus altijd veroordelend optreedt...die conclusie kan ik niet trekken op basis van één uitspraak die mij toevallig opvalt.

Ik had ook alleen jouw qoute gebruikt omdat ik eerder over dit stuk heb heen gelezen.
Valt me toch wel op dat MadamX vooral uitspraken doet zonder deze te onderbouwen en daar heb ik veel moeite mee.
Net zoals dat stuk over het onderzoek bij verzekeraren dat als er meer paarden op ijzers staat er meer worden afgemaakt.
Erg leuk geschreven van haar maar zonder enige verwijzingen naar dat artikel is het een losse flodder.

Ik ben het ook niet met haar eens omdat ik niet geloof in 1 enkele manier van het onderhouden van de hoeven omdat dit maatwerk is wat moet worden gelevert door iemand die hier voor opgeleid is.
Maar ik kan me wel weer vinden in het feit dat zij geen paarden op ijzer wil hebben in haar stal want dat is een eigen keuze.
Maar ik mag dan wel hopen dat ze daarmee beter is in haar voorlichting dan hier want zomaar dingen gaan roepen zonder enige onderbouwing doet mij te veel denken aan site waar men helemaal gek is van natuurlijk bekappen en de rest de grond in trapt met vaak leugens.

Maar we bedoelen denk ik het zelfde Polly.