madamX schreef:Zelf heb ik een pensionstal; mijn franchisegever kwam met een voorstel > 'elke nieuwe klant die een paard heeft op ijzers doe je een voorstel: haal de ijzers eraf, kijk het een jaar aan hoe alles gaat. Als blijkt dat er problemen ontstaan mbt ijzers, dan betalen wij alle kosten. Als blijkt dat het paard zonder ijzers kan, laat het de mensen verder vertellen. '
Dit hebben we dus gedaan, resultaat; geen enkel paard kreeg problemen, gingen zelfs beter lopen! Ook paarden die voorheen op andere stallen constant problemen hadden met hoeven waarvan een enkele zelfs al 'opgegeven' waren door hoefsmeden en dierenartsen!
Ik spreek hier over theoretische EN praktische ervaringen, bij verschillende paarden, verschillende leeftijden en verschillende takken van sport. Een enkeling bij ons op stal loopt in de topsport (military) ZONDER ijzers.
Bij mij op stal geldt een keiharde regel; ijzers eraf, wij geven goede begeleiding en voorlichting, maar wanneer een klant eigenwijs is en niet open staat voor deze toch wel nieuwe benadering...... kan ie oprotten en nooit weer terugkomen >wij doen niet aan dierenmishandeling.
Goede hoeven krijg je alleen door goede voeding, goede huisvesting EN geen ijzers; wanneer je geen ijzers hebt en de voeding is slecht of de huisvesting is slecht, dan gaat met mis; dan brokkelen de hoeven en blijven ze week.
Sorry hoor...maar dit gaat wel heel erg ver.
Ik vind het prima dat je bepaalde principes hebt en daar voor staat. Maar dit gaat wel heel kort door de bocht en je bent behoorlijk extremistisch in je uitlatingen....
Mijn buurvrouw is ook ijzerloos voorstander....maar rijdt veel buiten met haar paarden. Gaat prima, behalve bij eentje: die slijt de hoeven af tot bloedens toe...dier loopt er kreupel van...moet ie maar aan wennen zegt ze....wat is dan nu dierenmishandeling...ik volg het niet meer....