droge hoeven, wat te doen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

neinie

Re: droge hoeven, wat te doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 13:20

Bij ons op stal hebben ook een paar paarden last van brokkelen en splijten door de droogte. Volgens onze hoefsmid is het enige wat helpt een modderpoel aanleggen. En dan op een plek waar ze vaak komen. (bijvoorbeeld rondom de drinkbak) De modder/klei blijft er een tijdje aanplakken, zodat het vocht niet meteen weer verdampt. Geen idee of het echt werkt, wij hebben het iig nog niet geprobeerd.

Quartertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 23:07

Helina0611 schreef:
qwartertje
laat even weten of het werkt..? ik heb het zelfde probleem.

Ik heb het potje nog niet ontvangen, maar je hoort nog van me.

Helina0611

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 00:30

Quartertje schreef:
Helina0611 schreef:
qwartertje

Ik heb het potje nog niet ontvangen, maar je hoort nog van me.

okeej dankje wel X

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 10:51

Quartertje schreef:
Nathalie84 schreef:
Rainmaker Haha!, toppie spul. Hoefvocht...iets minder resultaat dan de rainmaker, maar daar is de prijs dan ook naar Knipoog

Werkt rainmaker ook bij paarden waarbij de hoefzool gaat schueuren en af gaat brokkelen?
En hoe vaak moet je rainmaker gebruiken? Spuit je hoeven daarnaast nog af?

ik doe ze eerst afspuiten/schoonaken, na 10 min zijn de hoeven meestal weer droog en smeer ik rainmaker erop. Het is bedoeld voor zool, maar ik smeer het op de gehele hoef. De hoeven worden er in mijn ogen "strakker" van, geen losse frutsels meer en geen schuren of brokkels meer. Zelfs mijn hoefsmid vroeg laatst hoe dat had geflikt Clown . Meestal gebruik ik rainmaker 1 keer in de week aangezien het nu niet meer zo erg was als eerst, ik gebruik wel daarnaast hoefvocht nog 3 keer in de week.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 10:52

neinie schreef:
Bij ons op stal hebben ook een paar paarden last van brokkelen en splijten door de droogte. Volgens onze hoefsmid is het enige wat helpt een modderpoel aanleggen. En dan op een plek waar ze vaak komen. (bijvoorbeeld rondom de drinkbak) De modder/klei blijft er een tijdje aanplakken, zodat het vocht niet meteen weer verdampt. Geen idee of het echt werkt, wij hebben het iig nog niet geprobeerd.

dat zou dus niks voor mijn paardje zijn, dan drinkt hij gewoon niet Clown, no way dat die vrijwillig door een waterplas/moddelpoel loopt.

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 10:55

Ik doe vaak de hoeven eerst even lang natspuiten en daarna "Hoefvocht" van de Paardendrogist er op. Helpt super!

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 11:24

Nikkel schreef:
Ik heb laatst van die 'waterboots' gekocht. Ze lijken op springschoenen, maar deze moet je goed natmaken en dan 20-30 minuten om de hoeven doen. Werkt goed tot nu toe Lachen

Is een echte aanrader Ja
Mijn vorige Balzflug merrie had erg last van droge hoeven.

De "spring-schoenen" (zo zien ze eruit) dompel je gewoon een paar seconden in een emmer water en je doet ze dan om de hoeven. Er zit een soort sponsje in wat het water vasthoudt. Ze zijn bij ECHT droog weer binnen 3 uur weer droog. Maar dan dompel je ze gewoon weer in het water.
Zo deed ik dat 2 x per dag en ze liep gewoon in de wei met die dingen.
Ik deed ze om 18:00 uur nat om en dan om 21:00 weer nat om. In de nacht drogen ze niet zo snel op. Ze zijn ook helemaal niet zo duur.

Eveneens gewoon de benen na het rijden afspuiten.
Modderpoel bij de waterbak is ook goed zoals -mhollander- ook zegt. Ze moeten dan door de modder om water te komen drinken.

Succes

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 18:04

Ik heb ook eens een tip gehoord die ik zelf ook met succes heb uitgevoerd :

meng 2/3 deel slaolie met 1/3 deel azijn en smeer dat op de hoeven!

Idee? In ieder geval niet duur dus het proberen waard misschien.

Heb zelf ook wel Jimpy hoefzalf (Divoza) gehad en dat werkt ook goed.
Is ook niet duur ik geloof een dikke pot voor ongeveer 10 euro.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 18:11

Ik doe het ook zoals Migomirre op pagina 1: elke dag gooi ik de waterton om en gooi daar nog twee jerrycans a 20 liter water bij, rond diezelfde waterton. Als ze willen drinken moeten ze wel in het water staan.
Nou is de bodem waar mijn ton staat van zand, en trekt het water niet direct in de grond. Dat is wel een halve dag blubber, als het erg warm is. Anders heeft het nog geen zin denk ik. Makkelijke manier en zeer effectief, ik heb geen zin (ja ja, lui ik) om 4 paarden x 4 hoeven elke dag in te smeren met wat dan ook. Daarbij komt ook dat ik denk dat dat niet werkt.

Sally1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 00:21

Bij ons gaan ze sochtends al optijd naar buiten en savonds woorden de benen zo'n 10 min afgspoeld.
Hij heeft wel een beetje droge hoeven maar niet extreem.
Wist trouwens nooit dat hoevenvet zo slecht was.
Gebruik het zelden Knipoog

Quartertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 07:49

Helina0611 schreef:
qwartertje

Ik gebruik het nu ongeveeer 2 weken en heb wel het idee dat de hoeven er nu beter uit gaan zien. Ik gebruik het elke dag. Daarnaast geef ik die van mij op advies van mijn instructeur elke dag een handje gedroogde rozenbottel door het biks. Alleen weet ik nog niet of dit ook helpt, want dit moet je eerst een paar maanden gebruiken voordat je resultaat kunt zien. Hij vindt het in ieder geval erg lekker.

Kims22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 13:01

Of gewoon een pot hoefvocht kopen en de hoeven daarmee geregeld insmeren helpt ook Knipoog